Hingstfunderingar inför 2017

Jag kommer troligen att betäcka ett sto i år som jag sålt med betäckningsrätt.
e. Colino (Capitol I - Calypso I) - Pion - Rigoletto.
Fått tre föl tidigare. Två i Holland e. Indorado och Ultimo, och en hos mig e. Jaguar Mail.
Jaguar Mailen var riktigt fin på alla sätt men bara 160, exporterades såsmåningom till Frankrike. Av de andra två blev en normalstor (167 kanske) och den andra liten.
Vill ha en hopphingst som ger storlek, mod och kapacitet.
Stoet själv är väldigt Capitollik. Stort språng, lite långsam, försiktig.

De hingstar som står på listan nu är :
Diamant de Semilly, drömmen vore ju den. Tror på den kombinationen.
Kannan, har ju lämnat häftiga hästar på hög nivå. Men osäker på om han passar till det här stoet.
Favorit Ask, gillar stammen plus att han lämnar storlek.
Cachas, har ju ett helt makalöst sto e. Cachas - Cassini II hemma. Och får jag en till sån så skulle lyckan vara gjord. Men inte sett alltför många andra avkommor, och de få jag sett har varit ganska alldagliga.

Jag har också en cachas hemma! Bildskön,ridbar,rörlig med ett jäkla hopp

Vet inte om jag vågar ge mig in i tråden än. Min häst är tyvärr långtidsskadad. Svår prognos, om hon nu skulle bli halt-fri så ska vi ev betäcka... Men spåna hingstar kan man alltid göra! ;)
Stoet är en egen uppfödning, 9 år i år, E: Dirco Hästak, morfar okänd. Litet (ca158 cm) fuxsto med allt vad det innebär... Ej tävlat mer än 100 cm, tränat upp till 110 cm innan hon blev skadad för två år sedan. Mycket speciell och personlig häst, både i ridning och hantering. Hennes styrkor är på sätt och vis temperamentet, tuff och framåt, viker inte ner sig i första taget. Hoppar med bra ryggverkan, helt ok benteknik, vill göra rätt för sig. Normal galopp trots sin storlek. Positiv och hinderklok. Svagheter är å andra sidan temperamentet, lite för mkt "spöken i huvudet" och kan lätt blir ofokuserad, lågställd, korta framben.

En ev avkomma vill jag ska vara av mindre modell, kort i kroppen, gärna lugnare i temperament än sin mamma, ska hoppar väl och en stam som ska gå att "sälja". Lite förslag från mitt val av hingst;
-Karmel vt Watering, kanonstam, ej så stor, kort i kroppen, gummiboll med bra teknik. Gör bra resultat hela tiden. Det som talar emot är att man inte vet vad han nedärver direkt?
-Casanova Hästak, även där mkt tilltalande stam, fin typ, verkar röra sig bra, ska bli spännande och se hans hoppning uppsuttet. Står på (i så fall) vald station så färskt vilket kan vara en fördel.
-Mr Vain, återigen tilltalande stam och fin typ, både rör sig och hoppar bra av det lilla man har sett. Detta var ju hingsten som hoppade ut genom stallfönstret, så han verkar har endel egenheter för sig, kanske blir för mkt med tanke på stoets temperament ;)

Helst en hingst som står i Sverige och inte är alltför dyr. Annars hade George Z varit ett hett alternativ! :love:

Funderar på hingst till mitt sto (Last Liberty- Temple wind xx). Hon själv har en otroligt hög ridbarhet och ett trevligt temperament. Tävlat i både dressyr, hoppning och fälttävlan men har framförallt varit läromästare till junior ett par år. Hon är harmoniskt byggd och lätt i typen, skulle kunnat ha något längre framben och komma upp mer i fronten. Tre bra välbalanserade grundgångarter. Extra plus för skritten och galoppen. Skulle kunnat ha mer energi och påskjut i traven. Söker efter en komplett hingst som har bra gångarter och som även kan hoppa. Avkomman är tänkt till mig själv, en rolig tävlingshäst för mig som seriös hobbyryttare. Blir mer än nöjd om avkomman blir en kopia av sin mor men hoppas på en lite bättre trav, mer högrest front och bättre påskjut i bakkärran. Det här blir stoets första avkomma så ser helst hingsten står i Sverige och går att få tag i färsk sperma. Hade Common Sense stått kvar i Sverige hade valet varit bestämt men han blev ju såld...

Funderingar:
Mr Vain GJ- Rör sig bra, hoppar bra. Ädel och modern i typen. Dock ung, vet inte alls vad han lämnar för avkommor. Ingen aning om mödernet.

Casanova Hästak- Son till Common Sense och med bra möderne (vilket kanske kan väga upp att även han är ung?) Har dock inte sett honom live och vet inte hur han rör sig förutom i galopp samt hoppning.

Zafferano- Bra gångarter, verkar ha ett super temperament. Hoppade även en 8:a på 50-dagarstestet vilket är lovande. Gillar även mödernet som lämnat både hopp- och dressyrhästar.

Hip Hop-
Lämnar både bra gångarter och hoppförmåga. Tror dock inte han passar mitt sto rent exteriört, risk för att avkomman blir lite "bulkig".

Ci Ci senjor Ask- Verkar lämna moderna avkommor med trevligt temperament. Dräktighetsstatistiken såg lite låg ut vilket jag gärna vill undvika då mitt sto aldrig blivit betäckt förut.

Andra funderingar är om det finns någon Diarado son , då dessa verkar ha trevliga grundgångarter samt hoppar bra. Har även funderat på Magic Park men har varken sett honom live, eller några av hans avkommor. Vet inte riktigt vad han lämnar.

Vad tror ni?

Funderar på hingst till mitt sto (Last Liberty- Temple wind xx). Hon själv har en otroligt hög ridbarhet och ett trevligt temperament. Tävlat i både dressyr, hoppning och fälttävlan men har framförallt varit läromästare till junior ett par år. Hon är harmoniskt byggd och lätt i typen, skulle kunnat ha något längre framben och komma upp mer i fronten. Tre bra välbalanserade grundgångarter. Extra plus för skritten och galoppen. Skulle kunnat ha mer energi och påskjut i traven. Söker efter en komplett hingst som har bra gångarter och som även kan hoppa. Avkomman är tänkt till mig själv, en rolig tävlingshäst för mig som seriös hobbyryttare. Blir mer än nöjd om avkomman blir en kopia av sin mor men hoppas på en lite bättre trav, mer högrest front och bättre påskjut i bakkärran. Det här blir stoets första avkomma så ser helst hingsten står i Sverige och går att få tag i färsk sperma. Hade Common Sense stått kvar i Sverige hade valet varit bestämt men han blev ju såld...

Funderingar:
Mr Vain GJ- Rör sig bra, hoppar bra. Ädel och modern i typen. Dock ung, vet inte alls vad han lämnar för avkommor. Ingen aning om mödernet.

Casanova Hästak- Son till Common Sense och med bra möderne (vilket kanske kan väga upp att även han är ung?) Har dock inte sett honom live och vet inte hur han rör sig förutom i galopp samt hoppning.

Zafferano- Bra gångarter, verkar ha ett super temperament. Hoppade även en 8:a på 50-dagarstestet vilket är lovande. Gillar även mödernet som lämnat både hopp- och dressyrhästar.

Hip Hop-
Lämnar både bra gångarter och hoppförmåga. Tror dock inte han passar mitt sto rent exteriört, risk för att avkomman blir lite "bulkig".

Ci Ci senjor Ask- Verkar lämna moderna avkommor med trevligt temperament. Dräktighetsstatistiken såg lite låg ut vilket jag gärna vill undvika då mitt sto aldrig blivit betäckt förut.

Andra funderingar är om det finns någon Diarado son , då dessa verkar ha trevliga grundgångarter samt hoppar bra. Har även funderat på Magic Park men har varken sett honom live, eller några av hans avkommor. Vet inte riktigt vad han lämnar.

Vad tror ni?
Jag har ett Last Liberty-sto som jag tänker betäcka till våren som allt ser ut nu. Hon är rätt liten (väldigt liten, rättare sagt) och med lite korta framben. Hon fick ett jättefint hingstföl i somras efter Bravour. Till henne har jag kollat in Ike, han kommer visas fram av Eklunda under årets bruksprov. Tycker han verkar väldigt komplett och trevlig och tror han skulle matcha henne bra. Casanova har jag spanat in till mitt andra sto, han verkar också ha de egenskaper jag önskar i en hingst.
En tredje hingst jag haft span på är Contant Q, kanonfin, men lämnar stort(!)

Jag har ett Last Liberty-sto som jag tänker betäcka till våren som allt ser ut nu. Hon är rätt liten (väldigt liten, rättare sagt) och med lite korta framben. Hon fick ett jättefint hingstföl i somras efter Bravour. Till henne har jag kollat in Ike, han kommer visas fram av Eklunda under årets bruksprov. Tycker han verkar väldigt komplett och trevlig och tror han skulle matcha henne bra. Casanova har jag spanat in till mitt andra sto, han verkar också ha de egenskaper jag önskar i en hingst.
En tredje hingst jag haft span på är Contant Q, kanonfin, men lämnar stort(!)

Gillar de avkommor som Bravour har lämnat. Mitt sto är 166cm i mankhöjd och jag ser helst att avkomman max blir 170cm då jag är väldigt nätt. Är rädd för att en Bravour avkomma kan bli för stor och maffig för mig. Samma sak med contant Q.
Ike ska jag definitivt hålla koll på, hade passat mitt sto väldigt bra.

Funderingar:

Hip Hop-

Vad tror ni?

Casanova är e Cosmeo.

Mitt förslag är Zaladins son Zafferano om har ett mycket bra temperament .
Men han var så himla liten, eller rättare sagt normalstor. Jag tänkte överkompensera lite med storleken eftersom stoet är så litet men jag kanske tänker fel? En fråga: visst finns det chans för isabell med zafferano på ett fuxsto?

Jag älskar Zaladin, fick en fantastisk avkomma -15 och väntar ett helsyskon i år. Dock vet jag inte om jag skulle våga Zack-blod på ett redan nervigt sto.
Svårt, D-blod ger ju ridbarhet och ditt sto har redan 3+4 så det blir kanske svårt att addera ännu mer. Benetton Dream har storleken men även Davignon i 3e led..
Callahos Benicio? (Vet inte om han är tillgänglig här, men tänkte luska lite då jag gärna skulle anv honom.)
San Amour? Temptation? Negro?
Temptation är jag superförtjust i, tror du han skulle kunna passa alltså? Med San amour, blir det inte för nära med sandro hit åt båda hållen då?
Tycker hon har knepig stam, vad jag än tittar på så känns det som att jag linjeavlar, och det vet jag ingenting om:p

Tycker förresten ingen att Furst romancier kan passa? Det ska väl vara ngn slags golden cross med furst romancier och sir donnerhall? Kikade även på furst romanciers son Furst jazz, kan det vara ngt?

@Ottisen Zafferano var mätt 1.66 som 3-åring , han kan växa mycket ännu. Och med en far på 1.76 kan han mycket väl lämna en del stora avkommor.
Temptation fick bara en sjua på temperamentet på sitt danska hingstprov
"Hingsten har god ædelyst og god foderudnyttelse, men er lidt urolig i stalden. Temperamentet er jævnt godt med en stærk karakter. I den daglige træning har hingsten lidt svingende arbejdsvilje og er til tider for energisk."

Eftersom frågetecken uppstod om vart Frontier ska stå kommande säsong har jag börjat fundera på en reserv. Casanova Hästak kom jag att tänka på, gillar stammen och han står förhållandevis nära också (var väl stationerad på Hästak förra året, eller?).

Nån som har några tankar om honom? Sett några ruskigt fina Cosmeo-hästar, gillar dem skarpt.

Du har kanske sett men i Ask's katalog står iaf att Frontier ska stå i Sverige i år också.

@Ottisen Zafferano var mätt 1.66 som 3-åring , han kan växa mycket ännu. Och med en far på 1.76 kan han mycket väl lämna en del stora avkommor.
Temptation fick bara en sjua på temperamentet på sitt danska hingstprov
"Hingsten har god ædelyst og god foderudnyttelse, men er lidt urolig i stalden. Temperamentet er jævnt godt med en stærk karakter. I den daglige træning har hingsten lidt svingende arbejdsvilje og er til tider for energisk."

Synd att man inte får såna omdömen på det svenska hingstprovet tycker jag!

Är det nån här inne som ska ner till hingstvisningen i Vechta eller som varit där innan och kan berätta lite hur det är? Funderar på att släpa med mig sambon ner om jag inte är fårvakt de dagarna men då han är totalt ointresserad av häst så förutsätter det att det är lite större och med mer show där nere. Inbillar mig att det ska vara rätt roligt att gå på även för en icke hästfrälst då det väl är rätt stort, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Är det nån här inne som ska ner till hingstvisningen i Vechta eller som varit där innan och kan berätta lite hur det är? Funderar på att släpa med mig sambon ner om jag inte är fårvakt de dagarna men då han är totalt ointresserad av häst så förutsätter det att det är lite större och med mer show där nere. Inbillar mig att det ska vara rätt roligt att gå på även för en icke hästfrälst då det väl är rätt stort, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Var med på PS resa dit för ett par år sedan, vi tyckte det var bra men för ej hästintresserad vet jag faktiskt inte?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.