Hingstfunderingar inför 2017

Mina tankar fortsätter att gro angående mitt sto (se sidan 14 om någon är intresserad). Jag tänker inte spika något beslut innan bruksprovet, men ändå så känns det som att jag inte gör något annat än att surfa hingstar :).

För tillfället är dessa hingstar på min lista:
Dionysos - Jag gillar typen. Ganska lik mitt sto men bättre! Att han inte ligger jättelågt på hoppningen på blup som många andra gångartshingstar känns inte helt fel heller för mig som inte bara vill dressyra.
Dragon Welt - Jag gillar modellen och hans gångarter. Att han sedan fick 10 på ridbarheten på bruks tilltalar mig verkligen.
Gustav - Jag blev tipsad om Hermes tidigare men han tilltalade mig inte alls. Rambo-sonen Gustav däremot tycker jag ser väldigt trevlig ut.
Dalwhinnie - Superläcker och en stam som tilltalar mig.
Van Vivaldi - Är lite skeptisk till typen egentligen, men jag tror att han skulle kunna komplettera mitt sto väldigt bra.

Vissa av hingstarna har tyvärr rätt låg dröktighetsprocent så det är väl nästa saknat ta hänsyn till. Är årets siffror tillförlitliga eller är det många som inte rapporterat in när siffrorna kom så man bör kolla på förra årets siffror? För vissa hingstar verkar dräktigheten variera enormt mellan åren. Hur ställer man sig till det?

@sorbifolia @athena Stoet står hitom Östersund ungefär (går det att flyga dit kanske? alt sundsvall). Vi har gård utanför Uppsala och har flera semin i närheten. Så den möjligheten finns beroende på vad vi kommer överens om och vilka möjligheter som finns där hon står idag :)
Finns bra seminstationer runt Östersund, och de hämtar på flygplatsen i Östersund-Frösön. Har inte hört att det ska vara några konstigheter men jag har bara använt svenska hingstar.

Okej, då är det de jag kollat. Men då ställer jag mig väldigt frågande till att vissa hingstar har väldigt varierande dräktighetsprocent. Såklart kan det skilja lite beroende på hur många ston hingstarna får kanske, men på vissa skiljer det ganska mycket ändå. Klurigt det där.

Tänk på att alla föl inte registreras i SWB av olika anledningar. Vissa registreras inte alls fast man måste.

I år tänkte jag betäcka detta sto:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Känsligt och nervigt sto, dock mkt vänlig. Lite orolig mun men trevlig att rida. Skulle säga att hon är lite barnslig, hoppas att hon kan mogna lite som mamma. Önskar större avkomma:) Tullstorp rekommenderade Zaladin men han går ju på fryst och jag önskar nog färskt eftersom den lugna trygga station jag planerar att lämna henne på inte kör med fryst.

Är inne på Furst romancier och vill mest se så jag inte missar ngn hingst:) ngn som har tips?

Mina tankar fortsätter att gro angående mitt sto (se sidan 14 om någon är intresserad). Jag tänker inte spika något beslut innan bruksprovet, men ändå så känns det som att jag inte gör något annat än att surfa hingstar :).

För tillfället är dessa hingstar på min lista:
Dionysos - Jag gillar typen. Ganska lik mitt sto men bättre! Att han inte ligger jättelågt på hoppningen på blup som många andra gångartshingstar känns inte helt fel heller för mig som inte bara vill dressyra.
Dragon Welt - Jag gillar modellen och hans gångarter. Att han sedan fick 10 på ridbarheten på bruks tilltalar mig verkligen.
Gustav - Jag blev tipsad om Hermes tidigare men han tilltalade mig inte alls. Rambo-sonen Gustav däremot tycker jag ser väldigt trevlig ut.
Dalwhinnie - Superläcker och en stam som tilltalar mig.
Van Vivaldi - Är lite skeptisk till typen egentligen, men jag tror att han skulle kunna komplettera mitt sto väldigt bra.

Vissa av hingstarna har tyvärr rätt låg dröktighetsprocent så det är väl nästa saknat ta hänsyn till. Är årets siffror tillförlitliga eller är det många som inte rapporterat in när siffrorna kom så man bör kolla på förra årets siffror? För vissa hingstar verkar dräktigheten variera enormt mellan åren. Hur ställer man sig till det?
För min egen del är hingstens dräktighetsresultat viktigt.Det är ju mycket tid och pengar man lägger ner.Kolla sedan dräktigheten de haft på skick vs på stationen de står på.Den ena hingsten jag valde förra året hade bättre dräktighet på sin station så därför körde jag stoet dit

För min egen del är hingstens dräktighetsresultat viktigt.Det är ju mycket tid och pengar man lägger ner.Kolla sedan dräktigheten de haft på skick vs på stationen de står på.Den ena hingsten jag valde förra året hade bättre dräktighet på sin station så därför körde jag stoet dit
Jag känner också att dräktighetsprocent är väldigt viktigt. Det är något som jag kommer ta i beaktande när jag ska välja slutgiltigt. Det är mitt stos första föl och därmed känner jag att förutsättningarna ska vara så bra som möjligt. Tar man en nygodkänd hingst får man ju kanske chansa, men då får man väl ha en reservhingst med väldigt bra dräktighet.

Känsligt och nervigt sto, dock mkt vänlig. Lite orolig mun men trevlig att rida. Skulle säga att hon är lite barnslig, hoppas att hon kan mogna lite som mamma. Önskar större avkomma:) Tullstorp rekommenderade Zaladin men han går ju på fryst och jag önskar nog färskt eftersom den lugna trygga station jag planerar att lämna henne på inte kör med fryst.

Är inne på Furst romancier och vill mest se så jag inte missar ngn hingst:) ngn som har tips?

Jag älskar Zaladin, fick en fantastisk avkomma -15 och väntar ett helsyskon i år. Dock vet jag inte om jag skulle våga Zack-blod på ett redan nervigt sto.
Svårt, D-blod ger ju ridbarhet och ditt sto har redan 3+4 så det blir kanske svårt att addera ännu mer. Benetton Dream har storleken men även Davignon i 3e led..
Callahos Benicio? (Vet inte om han är tillgänglig här, men tänkte luska lite då jag gärna skulle anv honom.)
San Amour? Temptation? Negro?

Mitt förslag är Zaladins son Zafferano om har ett mycket bra temperament .

Långa listan på hopphingst till vårt välhoppande kattlika dressyrsto Briar - xx. (egna meriter till svår dressyr) Vill ha avkomma som är attraktiv på marknaden då fölet/unghästen troligtvis ska säljas. Sportmodell. Stoet är aningens skarp i temperamentet, men lätt i all hantering och ridning när man förstår sig på henne.

Diarado - osäker på typ/ben, men verkar lämna attraktiva avkommor
Casallco - ser fantastiskt långbent och trevlig ut
Cornetino-
Kannan - verkar lämna trevliga avkommor med scoop, men inte så snygga exteriört
Ci ci Senior - ser fantastisk snygg ut:love:
Chin Top -
Chin Champ-
Orlando-
Bravour-
Nintender- rädd att han lämnar för smått (stoet är ca 163)
Clarimo Ask
Crunch - verkar lämna avkommor som både hoppar kraftfull och rör sig trevligt
Cachas- har en snygging efter honom hemma. Både rör sig och hoppar, men lite av den ängsliga typen.

Usch det är så svårt att välja mellan alla fina hingstar. Beslutsångest deluxe:confused:

Jag älskar Zaladin, fick en fantastisk avkomma -15 och väntar ett helsyskon i år. Dock vet jag inte om jag skulle våga Zack-blod på ett redan nervigt sto.
Svårt, D-blod ger ju ridbarhet och ditt sto har redan 3+4 så det blir kanske svårt att addera ännu mer. Benetton Dream har storleken men även Davignon i 3e led..
Callahos Benicio? (Vet inte om han är tillgänglig här, men tänkte luska lite då jag gärna skulle anv honom.)
San Amour? Temptation? Negro?

Har bekanta som fick sitt 3årssto dräktig med Benicio på skick, tror det var första försöket också.

@Långnos förlåt om jag missat, men varför vill ni använda hopphingst om ni inte ska behålla avkomman? Skulle tro att ett dressyrföl vore mer lättsåld mtp. stoets stam och meriter?
Sälja är inte ristat i sten och vi är inte dressyrintresserade, därför hoppavkomma. Med tanke på stoets lätthet för hoppning (är inte tävlad endast pga dressyrsatsning), försiktig,arbetsvillig,kattlik,elektrisk har vi en stark tro på att det kan bli en trevlig, rörlig, ridbar multitalang. Briar-xx har visat sig fungera bra även inom hoppning och hoppas på att kunna ta många föl på henne. Hon är bara 11.

Sälja är inte ristat i sten och vi är inte dressyrintresserade, därför hoppavkomma. Med tanke på stoets lätthet för hoppning (är inte tävlad endast pga dressyrsatsning), försiktig,arbetsvillig,kattlik,elektrisk har vi en stark tro på att det kan bli en trevlig, rörlig, ridbar multitalang. Briar-xx har visat sig fungera bra även inom hoppning och hoppas på att kunna ta många föl på henne. Hon är bara 11.

Aha, då fattar jag. :) Håller med om att det är en spännande stam för allround-/multiavel! :up:

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024