Hingstfunderingar inför 2017

Tack alla igen för tips!! :bow:

@sorbifolia Ja, Colmander känns som ett självklart val för ft men av någon anledningen tilltalas jag inte lika mycket av honom som av Cascadello och Mr Vain.
Supertråkigt med Crelido, vi höll på hela sommaren tyvärr. Cravall e Crelido gick ju YR-EM i ft i somras.
Jag vet inte om hon hade lite svårt o ta sig eller om det var så att Crelidos kvalité var för dålig för o klara en fraktdag till då.

@Fiorano Har du koll på semi i dina trakter eller någon som håller på? Stoet står relativt nära dig.

@Hippocampus Chrunch var FIN! (ska kika mer när jag överlevt tentan imorgon :nailbiting: ).
Hon är väldigt lätt i typen så har inget behov att lätta upp ytterligare, däremot vill jag såklart inte att fölet blir grövre. Har prövat/tittat på flera e Mighty Magic, dom är fina så kanske något o spana in mer :)

Kanske dum fråga men hur mycket "svårare" är det med fryst än färskt? Vi tittade på Chico's boy sist också men fick aldrig riktigt klara besked vad frakten skulle gå på och hur mycket krångligare/längre tid frakten skulle ta.

Skillnaden på fryst och färsk beror på både hingst och veterinär, men i den åldern skulle jag vara försiktig med fryst. Skillnad på ston som varit i avel hela livet.

@athena vilken galopp på Araldik!!! Det är ju ffa galoppen som är sämre på stoet och något vi vill förbättra.

Ok, tack för svar. Hur mycket påverkar längre transport? Hon står i dagsläget i norra Sverige vilket minskar utbud på veterinär mm. Är det mer ok med längre transport med yngre hingst?

Tack alla igen för tips!! :bow:

@Hippocampus Chrunch var FIN! (ska kika mer när jag överlevt tentan imorgon :nailbiting: ).
Hon är väldigt lätt i typen så har inget behov att lätta upp ytterligare, däremot vill jag såklart inte att fölet blir grövre. Har prövat/tittat på flera e Mighty Magic, dom är fina så kanske något o spana in mer :)

.
Crunch var dödsfin på visningen. Han och Clarcon slog typ allt annat som kom in. Casallco var nummer 3 för mig. Men jag är ju lite petig också för jag vill ha en hopphingst med bra gångarter.
Jag var innan förtjust i Balous Bellini också, har inte sett den på ett tag.

I en annan tråd jag hade kom förslag på Inliner. Jag vet inte gångarterna riktigt men han hoppar fantastiskt och hans pappa har vunnit derbyn.

@athena vilken galopp på Araldik!!! Det är ju ffa galoppen som är sämre på stoet och något vi vill förbättra.

Ok, tack för svar. Hur mycket påverkar längre transport? Hon står i dagsläget i norra Sverige vilket minskar utbud på veterinär mm. Är det mer ok med längre transport med yngre hingst?
Om inget konstigt inträffar kommer jag besöka Araldik och titta på honom. Jag tycker han är fantastisk men jag har lite huvudbry om hans exteriör.. Så jag tänkte se honom och avkommor till honom. Så efter det kan jag rapportera vad jag tycker :D

Vill nog mena att det är mer individuellt men åldern påverkar generellt såklart.

Har du kollat transportlängden? Det borde eg inte ta så mycket längre tid. Det går ju med fraktflyg morgonen efter tappning, är mer beroende av hur långt till flyget tror jag. Ett extra dygn skulle jag dock inte vilja ha.

@athena Stoet står i norra Sverige och just nu vet vi inte riktigt hur vi löser med vet./semin. Antar att det kommer med flyg till Arlanda och då blir det väl ytterligare en dag för frakt uppåt i sådana fall. Med svensk hingst borde väl frakten fortfarande gå på en dag?

@athena Stoet står i norra Sverige och just nu vet vi inte riktigt hur vi löser med vet./semin. Antar att det kommer med flyg till Arlanda och då blir det väl ytterligare en dag för frakt uppåt i sådana fall. Med svensk hingst borde väl frakten fortfarande gå på en dag?

Ja jag förstod det. Tar det en extra dag gör det nog det för de svenska också gissar jag... Våra utlandsskick landar i Örebro och åker bil till Karlstad där jag hämtar dem.

Araldik är en av mina favoriter med! :love: Vad är det du är fundersam över gällande hans exteriör, @Hippocampus?

Gällande transport av sperma, hmm - vore det inte lättare att transportera stoet söderut? Alltså ställa henne på en station i Stockholmstrakten t.ex.? Nu har ju jag ingen aning om hur långt norrut det är frågan om, men låter som att utlandsskick på färskt kan bli lite bökigt...

Araldik är en av mina favoriter med! :love: Vad är det du är fundersam över gällande hans exteriör, @Hippocampus?
Det är nog mest att han ser så "ponnylik" ut. Jag har verkligen "ingenting på fötterna", utan en känsla av att han ser lite kort ut i kroppen. Jag har aldrig sett några poäng eller kommentarer från hans godkännande så jag kan ha helt fel. O stoet jag funderar på är lite kort i rocken och lite lågställd och jag vill få lite mer/längre linjer (eller iaf inte kortare) och fronten upp :D Men jag kan ha totalt fel som sagt.

Därför väljer jag att åka och titta på honom live för att få en "riktig" uppfattning och även för en "live-känsla". Och då också få se avkommor och även ston som är dräktiga för att se vad för ston som används.

@sorbifolia @athena Stoet står hitom Östersund ungefär (går det att flyga dit kanske? alt sundsvall). Vi har gård utanför Uppsala och har flera semin i närheten. Så den möjligheten finns beroende på vad vi kommer överens om och vilka möjligheter som finns där hon står idag :)

Det är nog mest att han ser så "ponnylik" ut. Jag har verkligen "ingenting på fötterna", utan en känsla av att han ser lite kort ut i kroppen. Jag har aldrig sett några poäng eller kommentarer från hans godkännande så jag kan ha helt fel. O stoet jag funderar på är lite kort i rocken och lite lågställd och jag vill få lite mer/längre linjer (eller iaf inte kortare) och fronten upp :D Men jag kan ha totalt fel som sagt.

Därför väljer jag att åka och titta på honom live för att få en "riktig" uppfattning och även för en "live-känsla". Och då också få se avkommor och även ston som är dräktiga för att se vad för ston som används.

Aha, då fattar jag. Du får gärna återkomma med rapport när du varit där! :)
Jag har inte reagerat på att han varit särskilt kort på bilder, men fins ju inte så många uppställda bilder på honom.

Aha, då fattar jag. Du får gärna återkomma med rapport när du varit där! :)
Jag har inte reagerat på att han varit särskilt kort på bilder, men fins ju inte så många uppställda bilder på honom.
Nä och jag kan ha helt fel! Jag utgår väl mest från denna video,
där man ser honom i början utan ryttare.

Nä och jag kan ha helt fel! Jag utgår väl mest från denna video,
där man ser honom i början utan ryttare.

Mja, fattar vad du menar, fast man ser honom ju inte helt 100% rakt från sidan där i filmen. Retligt att det ofta ska vara så svårt att hitta bra, uppställda bilder på hopphingstar! När han rids precis efteråt så ser han inte kort ut tycker jag. Men får väl lägga till att alla mina hästar är rätt korta i ryggen, så det påverkar nog mina referenser lite.

Ponnylooken tror jag dels beror på att han är lite tjock där i början på filmen. :p Och möjligtvis den rufsiga pannluggen! :laugh:

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila