Hingstfunderingar inför 2017

Saxar från mailsvaret jag fick:
Frontier skall göra ett Tyskt sportprov som komplement till sitt danska prov i våras

Vet inte om det är kutym eller ej att gå i Tyskland också, är dåligt insatt i testerna där nere.

Ok :), ja det är väl för att han inte blev gk i Dk helt enkelt... fast jag fick för mig att de fick tvåårigt betäckningstillstånd på 3-årsgodkännandet? Eller det kanske bara är i Sv?

Ok :), ja det är väl för att han inte blev gk i Dk helt enkelt... fast jag fick för mig att de fick tvåårigt betäckningstillstånd på 3-årsgodkännandet? Eller det kanske bara är i Sv?
Enligt Eklunda är han godkänd både i Dansk Varmblod och i SWB och var högst bedömda hingst på sina 10- och 14-dagarstester i Dk så godkänd verkar han vara? De kanske vill ha honom godkänd i fler förbund? Ingen aning men det vore väl en inte helt orimlig förklaring kanske.

Hoppar in i tråden och undrar om ni har tips på hingst :)

Vi funderar på att betäcka mitt förra tävlingssto igen. Hon har en avkomma e Canterbury som är 3 år idag och ser fin ut.
Hon själv är e Graf Quidam (Quidam de Revel) u fullblod/anglo imp Polen. Tävlade internationell fälttävlan med mig och syftet med ev. fölet är fälttävlan för mig och senare ridhäst för min kompis som har stoet idag. Stoet är ca 166, lätt i typen, något lågställd, elastisk gång men har något svårt att hålla ihop kroppen, hoppar fantastiskt, försiktig men modig och har knappt rört en bom eller stannat under alla år som tävlingshäst. Superinställning och fin att rida. Lite nerv men alltid snäll, nedärvt till avkomman som första året var något reserverad och svår men idag verkligen visar stabilt psyke med trygg ledare.

Vi vill alltså behålla storlek, typ/lätthet, inställning, hoppning och gång men bättra på kropp/ridbarhet något.
Hon tog sig inte med Crelido förra gången och vi funderade då också på Chico's Boy men han verkar inte tillgänglig längre?

Jag har fastnat för Cascadello II och Mr Vain. Vad tror ni om dessa två? Har ni några andra tips?

Enligt Eklunda är han godkänd både i Dansk Varmblod och i SWB och var högst bedömda hingst på sina 10- och 14-dagarstester i Dk så godkänd verkar han vara? De kanske vill ha honom godkänd i fler förbund? Ingen aning men det vore väl en inte helt orimlig förklaring kanske.

Som treåring ja, men sen måste han ju gå längre test för fortsatt godkännande.

@Murray Cascadello-barnen (från båda bröderna) verkar ha gjort mycket bra från sig på tyska tester så det känns väl som ett modernt och bra val! Mr Vain är nog inte så tokig, men det var hans första säsong förra året, så svårt att veta hur ungarna blir än.

@Murray kika på Click and Cash, Colmander, kanske Heartbeat. Jag skulle ta en hingst på färsk i Sverige om jag vore som du och ev välja en dyrare fryshingst eller imp semin nästa år om hon har föl vid sidan. Om hon inte är < 10 år men det låter inte så på din text.

@KickiH Tack för tips! Vem ska man kontakta om man är intresserad av honom?

@Fiorano Ja, det var I jag tänkte på, men båda är intressanta såklart. Har pratat med E redan, så får vi se vad som händer där. :) Har tittat på en del avkommor efter Casall-avkommor (såsom Elliot, Connor mfl) och gillar många av dem. Bra hopp, såklart.. ;) men rör sig också väldigt trevligt.

@athena Tack för tips! Troligtvis kommer hon inte betäckas igen efter detta år utan sättas igång igen då. Hon är 14 i år. Hon står idag i norra Sverige så det hade varit skönt att få henne dräktig relativt fort eftersom skicken blir dyra/krångliga. Förra gången tog hon sig som sagt inte med Crelido men vad jag förstod var det många som hade problem (i mellansverige). När vi bytte till Canterbury tog hon sig på första. Inga andra problem eller svårigheter.
Colmander har jag i tankarna, ska kika mer på honom. Click and Cash har jag inte tänkt på :) Heartbeat kikade jag på sist men släppte honom till slut pga gångarterna (följt iaf en avkomma som går fälttävlan också).

(Kollade blup o det året vi fick föl var det bara 5 reg föl av 14 st för Crelido)

@Murray Colmander står på min lista som interessant för ft-avel på ett sto åt det ädlare hållet. Håller med dig om att Heartbeat inte är optimal för ditt avelssyfte, han kan lämna lite för försiktiga och känsliga avkommor ift terrängen.

Tråkigt att det inte blev nåt med Crelido, jag har en kanonfin 2-åring efter honom.
Har inte helt koll på vilka hingstar som finns i Sverige, men kommer ihåg Contant Q, kanske vore nåt? Han har ju mkt fin blup iaf.
Om du vågar dig på fryst har jag spånat in många fina utomlandska hingstar, kan återkomma imorgon. :)

Hoppar in i tråden och undrar om ni har tips på hingst :)

Vi funderar på att betäcka mitt förra tävlingssto igen. Hon har en avkomma e Canterbury som är 3 år idag och ser fin ut.
Hon själv är e Graf Quidam (Quidam de Revel) u fullblod/anglo imp Polen. Tävlade internationell fälttävlan med mig och syftet med ev. fölet är fälttävlan för mig och senare ridhäst för min kompis som har stoet idag. Stoet är ca 166, lätt i typen, något lågställd, elastisk gång men har något svårt att hålla ihop kroppen, hoppar fantastiskt, försiktig men modig och har knappt rört en bom eller stannat under alla år som tävlingshäst. Superinställning och fin att rida. Lite nerv men alltid snäll, nedärvt till avkomman som första året var något reserverad och svår men idag verkligen visar stabilt psyke med trygg ledare.

Vi vill alltså behålla storlek, typ/lätthet, inställning, hoppning och gång men bättra på kropp/ridbarhet något.
Hon tog sig inte med Crelido förra gången och vi funderade då också på Chico's Boy men han verkar inte tillgänglig längre?

Jag har fastnat för Cascadello II och Mr Vain. Vad tror ni om dessa två? Har ni några andra tips?

En annan Holsteinerhingst som hoppar riktigt bra och har vettiga gångarter är Crunch.
Annars skulle jag hitta något med mycket fullblodsinslag, har du kollat Mighty Magic (Mytens xx-Heraldik xx-Lavall I), han skadade ju sig och kunde inte tävla mer som ung (gick upp till CIC**) men har en väldigt trevlig stam. Dessutom levande föl-garanti. Om nu inte kravet är att hingsten ska stå i Sverige.

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila