Hingstfunderingar inför 2017

Jag ligger ett år före, planerar att betäcka nästa år. Men tänkte åka och titta på hingstarnas visning och bruksprov på Grevagården i mars. Detta är ju för nordsvenska hästar och jag tycker det vore trevligast att välja en hingst jag sett i verkligheten, även om poäng och kommentarer från bruksprov säger en del om hingsten utöver exteriörbedömningen. Måste finnas fler i kulisserna med nordsvensk som funderar över hingst? :)
Jag har faktiskt fastnat nåt otroligt för nordsvensken! Har haft så mycket strul med halvbloden att jag inte tycker att det är kul längre.. Däremot har min svärfar en fin nordsvensk som jag håller på och rider in nu och har nästan bestämt mig för rasbyte nån gång i framtiden och då avel ligger mig varmt om hjärtat så kommer jag antagligen vilja avla så smått. Har förstått det som att det är en rätt liten och utsatt ras och vill gärna bidra till att bevara den, det är verkligen en fantastisk liten häst!

Jag har faktiskt fastnat nåt otroligt för nordsvensken! Har haft så mycket strul med halvbloden att jag inte tycker att det är kul längre.. Däremot har min svärfar en fin nordsvensk som jag håller på och rider in nu och har nästan bestämt mig för rasbyte nån gång i framtiden och då avel ligger mig varmt om hjärtat så kommer jag antagligen vilja avla så smått. Har förstått det som att det är en rätt liten och utsatt ras och vill gärna bidra till att bevara den, det är verkligen en fantastisk liten häst!

Kul att du fastnat! De är både fyrhjulsdrivna och har turbo. ;) Med min nuvarande har jag blivit mycket medveten om vilken arbetande ras det är, att jämföra med en brukshund. Jag är helsåld och tänker börja avla och har som mål att ha en mindre flock med nordsvenskar. Har ett fint sto nu som är 2,5 år, fick 41 p av 50 på 2-års premieringen så vi hoppas på diplom i år. Håller på att köra in och vill bevara köregenskaperna.

Aveln har gått nedåt men förra året ökade antalet betäckta ston. :) Men det finns många fina hingstar och det är svårt att välja! Min har mycket egen vilja och lite för mycket energi, vill föra vidare hennes fina arbetsegenskaper och utseende men mildra hennes humör och energi något.

Kul att du fastnat! De är både fyrhjulsdrivna och har turbo. ;) Med min nuvarande har jag blivit mycket medveten om vilken arbetande ras det är, att jämföra med en brukshund. Jag är helsåld och tänker börja avla och har som mål att ha en mindre flock med nordsvenskar. Har ett fint sto nu som är 2,5 år, fick 41 p av 50 på 2-års premieringen så vi hoppas på diplom i år. Håller på att köra in och vill bevara köregenskaperna.

Aveln har gått nedåt men förra året ökade antalet betäckta ston. :) Men det finns många fina hingstar och det är svårt att välja! Min har mycket egen vilja och lite för mycket energi, vill föra vidare hennes fina arbetsegenskaper och utseende men mildra hennes humör och energi något.
Just att den har drivet och energin är något jag uppskattar, den verkar vara mer lik halvbloden i arbetsvilja än andra kallblodsraser (min fjording var rätt svårmotiverad stundtals, för att uttrycka det milt....). Jag märker ju på svärfars häst att det finns lite krut i honom också, och han verkar genuint glad när man kommer och gör något med honom.

Jag vet att svärfar letade väldigt länge efter den här hästen och åkte och kollade på många innan han bestämde sig. Det verkar inte alls vara samma utbud som på halvblodssidan där folk slänger hästar efter dig i princip...

För mig är det ännu för tidigt, men jag kommer absolut att följa din resa och tar gärna emot tips och råd i framtiden när det blir dags. :)

Just att den har drivet och energin är något jag uppskattar, den verkar vara mer lik halvbloden i arbetsvilja än andra kallblodsraser (min fjording var rätt svårmotiverad stundtals, för att uttrycka det milt....). Jag märker ju på svärfars häst att det finns lite krut i honom också, och han verkar genuint glad när man kommer och gör något med honom.

Jag vet att svärfar letade väldigt länge efter den här hästen och åkte och kollade på många innan han bestämde sig. Det verkar inte alls vara samma utbud som på halvblodssidan där folk slänger hästar efter dig i princip...

För mig är det ännu för tidigt, men jag kommer absolut att följa din resa och tar gärna emot tips och råd i framtiden när det blir dags. :)

Nej vill du ha ett bra sto att avla på är utbudet inte så stort, finns desto fler valacker. Sen säljs mycket nordsvenskar genom kontakter, det är egentligen relativt få som kommer ut på annons så vad man ser på hästnet är inte allt. De är dock inte så dyra som halvbloden, annars kan man ju tycka att en mer ovanliga vara ökar i pris.

För mig är det också lite tidigt. :D Men kan inte låta bli, och jag hinner ju se fler hingstar som jag besöker Grevagården både i år och nästa år. Kommer nog ta hjälp av uppfödaren i hingstval också (fick tips om en hingst direkt när jag köpte henne t.o.m.). :)

Verdi RP kommer vi med största sannolikhet använda i vår, eventuellt Bernstein. Sen grubblar jag och funderar för fullt :D

Velar fram och tillbaka inför 2017 års avelssäsong.... Har haft en fruktansvärd dipp sedan det stod klart att mitt finaste avelssto kommer att få sitt sista föl hos mig nu till våren om allt går som det ska. Hade i princip beslutat för att inte betäcka alls detta året och att lägga ner hästarna helt ett tag, men så kom nyår och det börjar suga lite ändå efter att producera föl...

Har åtminstone bestämt mig för att åka ner till bruksprovet för att spana in de nya hopphingstarna, och så tar jag det därifrån. Ungstoet vill jag ju gärna betäcka med Ike, har haft span på honom så länge nu och det är mycket därför jag åker ner till Flyinge.

Escudon hade jag från början tänkt ge ett sista försök kommande säsong för att se om hon kan bli dräktig, men så kom vissa saker emellan. Eventuellt åker hon till en kompis istället som ridhäst. Skulle hon bli kvar kanske jag ändå håller kvar vid planen att betäcka, i så fall blir det med hingsten Frontier Ask som låg på typ 96% dräktigt förra året. Tar hon sig inte ändå så vet jag faktiskt inte vad jag gör med henne till hösten. Skulle hon mot förmodan ta sig så lutar det åt att kanske sälja henne dräktig eller låna ut henne ett år till nån avelsintresserad.

Hingstvalen har varit klara länge men den stora frågan är väl om jag över huvud taget fortsätter, man tappar minst sagt lusten när det häxat som det gjort för mig den här hösten.

Tror du Frontier står kvar här i år? Jag tvivlar...
Det var det beskedet jag fick av Lena i höstas iaf, men jag får maila och fråga henne. Ska ändå meddela henne att det inte är aktuellt med fryst från Florencio. Vad grundar du det på, att han inte skulle stå kvar? Han står kvar på hemsidan iaf.

Det var det beskedet jag fick av Lena i höstas iaf, men jag får maila och fråga henne. Ska ändå meddela henne att det inte är aktuellt med fryst från Florencio. Vad grundar du det på, att han inte skulle stå kvar? Han står kvar på hemsidan iaf.

Som jag fattade på henne i våras var det bara detta året, men de kan såklart ha förhandlat om det.

Ok, jag mailade nu och frågade, hon brukar vara snabb på att återkoppla. Jag kan meddela svaret när jag vet, ifall någon annan här i tråden funderar på att använda samma hingst.

Måste finnas fler i kulisserna med nordsvensk som funderar över hingst? :)

Ja, jag planerar att betäcka två ston i år. Har bestämt hingst till det ena stoet och nu funderar jag på om jag ska ta samma till det andra eller välja något annat där. Båda är diplomston ut förärvningssäkra stammar och jag har tagit flera föl på båda tidigare, så det ger ju en hel del parametrar att bolla med. :)

Ja, jag planerar att betäcka två ston i år. Har bestämt hingst till det ena stoet och nu funderar jag på om jag ska ta samma till det andra eller välja något annat där. Båda är diplomston ut förärvningssäkra stammar och jag har tagit flera föl på båda tidigare, så det ger ju en hel del parametrar att bolla med. :)
Vad roligt! Vilka hingstar handlar det om, om du vill berätta? :) Har för mig jag följde ditt föl för två år sen i det årets föltråd (?). Kul om det blir nya föl att följa innan det är dags för egna här. :D

Vad roligt! Vilka hingstar handlar det om, om du vill berätta? :) Har för mig jag följde ditt föl för två år sen i det årets föltråd (?). Kul om det blir nya föl att följa innan det är dags för egna här. :D

Den som är bestämd är Porter som det verkar som ska stå söderöver den här säsongen. Hade funderat på Lejkar, som jag gillar mycket, till henne annars men det här känns väldigt spännande.

Till den andra har jag funderat på Primör och Esperuds Bruno som jag båda tror kan passa och dessutom ger 5 generationer utan att dubbla någon individ. Hon behöver en hingst med ett sansat temperament och jag har en tvååring efter Ene-Blacken som är helt fantastisk gällande det. Så han finns också i bakhuvudet. Eller kanske Porter för hennes del också?

Den som är bestämd är Porter som det verkar som ska stå söderöver den här säsongen. Hade funderat på Lejkar, som jag gillar mycket, till henne annars men det här känns väldigt spännande.

Till den andra har jag funderat på Primör och Esperuds Bruno som jag båda tror kan passa och dessutom ger 5 generationer utan att dubbla någon individ. Hon behöver en hingst med ett sansat temperament och jag har en tvååring efter Ene-Blacken som är helt fantastisk gällande det. Så han finns också i bakhuvudet. Eller kanske Porter för hennes del också?
Kul att läsa! Jag ögnar också efter hingstar med sansat temperament, där fick jag ju två nya förslag. :) Finns det någon sammanställning över var hingstarna står på station? Tycker det är spännande men lika knivigt att ge sig in i aveln, jag vill ju gärna veta vilka hingstar som nedärver ett lugnt temperament. Men det är väl bara att vara frågvis och aktiv och prata med rätt personer. :)

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V