Hingstfunderingar inför 2017

Tack!
Ska kolla upp Contendro!
Hip hop går tyvärr bort, mr vain känner jag inte till men ska kolla upp den också :)
Sir Oldenburg tycker jag är fin till mitt nuvarande sto men tror inte den passar till det ev tilltänkta stoet :)

Svarar mig själv nu.. har kollat på contendro 1, fin men inget jag kände wow över. Mr vain är för ung, vill gärna ha en lite mer beprövad hingst.
Vad tycker ni om Orlando, Heartbeat, Diarado, Bengt Nabab, Click and cash, Tornesh, Comme il Faut och Kannan? Vad tycker ni det passar på för ston?

Nej jag är ju sämst på det här, nu har jag ändrat tillbaka till Zafferano efter inrådan av min seminveterinär. Hon tyckte att jag skulle vänta med importhingstar tills nästa år när man sett om stoet kan bli dräktigt, detta eftersom hon inte tog sig ett år (då provades bara på en brunst).

Nej jag är ju sämst på det här, nu har jag ändrat tillbaka till Zafferano efter inrådan av min seminveterinär. Hon tyckte att jag skulle vänta med importhingstar tills nästa år när man sett om stoet kan bli dräktigt, detta eftersom hon inte tog sig ett år (då provades bara på en brunst).

Vad har du för sto @Ottisen ? Alla importhingstar är ju inte dessamma tänker jag :)

Okej jag kollade lite tillbaka nu. Kanske kan du ha RR som 1:a handsval och Zafferano som backup? Jag tycker RR låter som ett väldigt bra förstahandsval :)

Okej jag kollade lite tillbaka nu. Kanske kan du ha RR som 1:a handsval och Zafferano som backup? Jag tycker RR låter som ett väldigt bra förstahandsval :)
Åh så svårt! Jag blir så kluven! Väldigt tacksam för din feedback, kanske skulle man bara chansa och ändå ta RR. Ett år med "fel hingst" i magen är ju inte heller kul. Vet du möjligen hur poppis RR är, seminvetten varnade för att de kunde spä sperman väldigt mkt i tyskland när det var poppishingstar?

Rubin-Royal har blivit 21 år nu och tyvärr är det mycket svårt att få reda dräktighetsprocent i Tyskland på de olika hingstarna. Jag kan se att ett av de förbund han är godkänd i, Hannoveraner verband registrerades det endast 2 avkommor under 2015.

Rubin-Royal har blivit 21 år nu och tyvärr är det mycket svårt att få reda dräktighetsprocent i Tyskland på de olika hingstarna. Jag kan se att ett av de förbund han är godkänd i, Hannoveraner verband registrerades det endast 2 avkommor under 2015.
I Sverige ska han enligt uppgift ha haft 100% dräktighet på första brunsten förra året, men det är bara 3 ston. Och kanske kan kvalitén försämras hastigt när de börjar komma i den åldern också?
Åh jisses så svårt det är. Han låter klockren på papper, tycker inte jag hittar ngn sådan i Sverige:( vill så gärna hitta ngn större dressyrhingst som också skulle kunna ge ngn slags hoppförmåga. Med ridbarhet.

Är man otroligt dum om man betäcker ett sto om 163 (syskon och mamma runt 167-168) med en hingst som är 166? Det gäller adragon Welt och jag blev alldeles kär:love: så himla fin! Och precis en sån hingst jag tror kan komplettera mitt sto..men storleken!

Är man otroligt dum om man betäcker ett sto om 163 (syskon och mamma runt 167-168) med en hingst som är 166? Det gäller adragon Welt och jag blev alldeles kär:love: så himla fin! Och precis en sån hingst jag tror kan komplettera mitt sto..men storleken!
Inte det minsta dumt även om avkomman blir 164-165.

Svarar mig själv nu.. har kollat på contendro 1, fin men inget jag kände wow över. Mr vain är för ung, vill gärna ha en lite mer beprövad hingst.
Vad tycker ni om Orlando, Heartbeat, Diarado, Bengt Nabab, Click and cash, Tornesh, Comme il Faut och Kannan? Vad tycker ni det passar på för ston?

Såg att ingen svarat på detta, så jag svarar ang. de jag känner till.

Heartbeat ger fantastiskt fina avkommor med bra hoppförmåga, känsliga och försiktiga hästar. Hans stoavkommor kan ibland bli rätt heta i temperamentet, gäller iaf de jag träffat.
Diarado verkar ge lite blandat vad gäller storlek, annars oftast ädla och eleganta föl. Ska lämna bra ridbarhet, finns f.ö. en egen tråd på honom här på sidan.
Kannan - troligen en av de viktigaste och bästa hoppförärvarna i vår tid. Verkar lämna bra med de flesta typer av ston. Liten varning för ocd, bara.

Det kan iofs bero på att man alltid vetat om det och därför tillfört honom fria ston.

Ja det kan det - i allafall i början av hans avelskarriär, min gissning är att av de ston han får nu så är inte alla kollade.

Samtidigt så om han nedärver skrammel så borde det ju synts i indexet även m han bara tillförts fria ston

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V