Hingstfunderingar inför 2017

Såg att ingen svarat på detta, så jag svarar ang. de jag känner till.

Heartbeat ger fantastiskt fina avkommor med bra hoppförmåga, känsliga och försiktiga hästar. Hans stoavkommor kan ibland bli rätt heta i temperamentet, gäller iaf de jag träffat.
Diarado verkar ge lite blandat vad gäller storlek, annars oftast ädla och eleganta föl. Ska lämna bra ridbarhet, finns f.ö. en egen tråd på honom här på sidan.
Kannan - troligen en av de viktigaste och bästa hoppförärvarna i vår tid. Verkar lämna bra med de flesta typer av ston. Liten varning för ocd, bara.

Tack för ditt svar! :)
Vet du om Heartbeat lämnar stort eller litet? Detta stoet jag tänker på är själv lagom stor men har stort bakom sig och lämnar stort så jag bör nog välja en hingst som inte lämna för stort :P
Vet du/ni här om Diamant de Semilly är bättre än att använda Diarado själv? Hört att vill man ha en "medelsvårklass häst" ska man välja Diarado annars Diamant..Ska söka på Diarado tråden iaf :)
Kannan tycke öjag mycket om men har han ocd går han tyvärr bort för det är inget jag vill "testa" med.

Tack för ditt svar! :)
Vet du om Heartbeat lämnar stort eller litet? Detta stoet jag tänker på är själv lagom stor men har stort bakom sig och lämnar stort så jag bör nog välja en hingst som inte lämna för stort :P
Vet du/ni här om Diamant de Semilly är bättre än att använda Diarado själv? Hört att vill man ha en "medelsvårklass häst" ska man välja Diarado annars Diamant..Ska söka på Diarado tråden iaf :)
Kannan tycke öjag mycket om men har han ocd går han tyvärr bort för det är inget jag vill "testa" med.

Heartbeat har en blup på mankhöjd på 2.4, dvs han lämnar vanligen litt större hästar än genomsnittet. (Mitt Heartbeatsto är dock bara 163, men där tror jag något måste gått "snett" gällande höjden... :p )

Har hört lite samma grej ang. Diarado/Diamant, fast Diarados avkommor är inte alls lika många eller gamla som hans pappas. Så jag skulle nog snarare se på vem som kompletterar ditt sto bäst.

Som @cirkus skriver över så är det nog inte så jättestor risk för ocd med Kannan, så om stoet samt alla hennes avkommor är fria så skulle jag inte oroa mig för mkt. Men jag skulle se till att ha extra koll på foderstat, utevistelse etc. för att minimera risken att det utvecklast.

Heartbeat har en blup på mankhöjd på 2.4, dvs han lämnar vanligen litt större hästar än genomsnittet. (Mitt Heartbeatsto är dock bara 163, men där tror jag något måste gått "snett" gällande höjden... :p )

Har hört lite samma grej ang. Diarado/Diamant, fast Diarados avkommor är inte alls lika många eller gamla som hans pappas. Så jag skulle nog snarare se på vem som kompletterar ditt sto bäst.

Som @cirkus skriver över så är det nog inte så jättestor risk för ocd med Kannan, så om stoet samt alla hennes avkommor är fria så skulle jag inte oroa mig för mkt. Men jag skulle se till att ha extra koll på foderstat, utevistelse etc. för att minimera risken att det utvecklast.

Aha, ok. Då är det alltså möjligt att det kan bli för stort om jag ska ha hästen själv men är ju som sagt inte främmande för att ha en annan ryttare. Jaja, det är långt fram i tiden isåfall :P

Ja, jag ska kolla närmre på båda och fundera. Diamant är ju en bra hingst men även dyr. Diarads är väl inte fullt lika dyr om jag inte minns fel.

Både stoet och avkommorna är fria från ocd men jag väljer bort skrammel i alla fall. Känns onödigt.

När förväntas alla hingstar finnas tillgängliga på språngrulla egentligen?

Hjälp.

Hip hop som jag tänkte ta ska tydligen bara fås på fryst i år. Någon som har tips på annat hingstval?

Första fölet

Lite bakgrund om Stoet

stam: u:Galieta - ue: Ahorn uue: ladykiller xx
e: Michelino DVE
Stor 176cm och vad jag kan se i stofamiljen bakåt så har alla varit 172+ så letar efter en hingst som inte är för stor och har ett lugnt temperament. Några tips?

Hjälp.

Hip hop som jag tänkte ta ska tydligen bara fås på fryst i år. Någon som har tips på annat hingstval?

Första fölet

Lite bakgrund om Stoet

stam: u:Galieta - ue: Ahorn uue: ladykiller xx
e: Michelino DVE
Stor 176cm och vad jag kan se i stofamiljen bakåt så har alla varit 172+ så letar efter en hingst som inte är för stor och har ett lugnt temperament. Några tips?
Är du säker? Det står AI och TAI på språngrulla.

Här går grubblandet vidare på Escudon. Torsdag kväll ska bägge stona kollas och jag har fortfarande inte bestämt mig. Hur jag än vänder och vrider på det så blir jag inte nöjd. Jag får sätta fertiliteten främst och då går vissa mer attraktiva val bort tyvärr. Heartbeat finns i tankarna här också, så använd som han var förra året och ändå så hög andel dräktiga. Även när han gick på skick från Danmark funkade han bra och han går enbart i aveln som jag förstår det. Hans son Hasard ska gå i tävling under året och var inte verksam förra året, på något vis känns det tryggare att ta en hingst som visat sig vara fertil flera år i rad. Skicken kommer dock bli dyra om det strular.

Har vissa yngre hingstar i bakhuvudet men flera av dem har gått ett rätt tufft schema för sin ålder och åtminstone en av dem kommer troligtvis bli mycket använd. Känns idiotiskt att börja med en sån, däremot ligger Casanova kvar som en plan B.

Jag kommer vara gråhårig innan märren kommer i brunst tror jag.

Japp pratade med en god vän som är mycket insatt (som jag nu satt på att hjälpa mig ta fram ny hingst :) )

Jag själv har aldrig gjort detta tidigare så därför måste jag be om hjälp.

Din vän är nog inte så insatt, det står på faktabladet att han verkar via TAI, inte FAI som betyder fryst.

Såg att Lövsta hade en bror till Cristallo l i sitt program. Någon som sett Cristallo ll eller har något att säga om honom?

Jag såg Cristallo ll på hingstvisningen. Galopperade som en miljon, men tyckte inte han hoppade lika bra. Öppnade inte upp bak så bra som jag väntat mig. Det var ju absolut inte dåligt dock :p

Ok! Har tittat igenom youtube nu på filmer på hans avkommor och de ser väldigt trevliga ut, bra språngkurva och rör sig väldigt bra i samtliga gångarter.
Någon som vet hans exteriör?

Vet inte om det finns från hans hemförbund men om de gör en interimistisk besiktning så tror jag han får en svensk exteriörbeskrivning då i alla fall.

Säg nu inte att jag ska behöva skriva upp ÄNNU en hingstkandidat på Escudons lista (syftar på Cristallo). Stammen är ju fantastisk.... Kan man hitta exteriöra omdömen nånstans, @KickiH ?

Någon här som vet om statusen på United? Han är med i Eklunds program men finns inte på prislistan. Likaså hos Nijhof. Hos Brouwer tycks han vara med.

Säg nu inte att jag ska behöva skriva upp ÄNNU en hingstkandidat på Escudons lista (syftar på Cristallo). Stammen är ju fantastisk.... Kan man hitta exteriöra omdömen nånstans, @KickiH ?

Jag tänkte betäcka med Cascadello l iår, men Cristallo är ju också väldigt intressant. Någon som vet om Lövsta köpt Cristallo och om tanken är att han ska finnas i aveln nästa år också?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V