Hingstfunderingar inför 2017

Ska genast kikia in på detta.

Blev rekommendera Sirocco Blue avkommor och har 2 i min närhet hos Magnus Österlund som jag tänkte åka och kika på. Få lite tips. :) Tack så mycket!

Varför inte Hip Hop nu när du fått information om att någon har missförstått, han står inte på fryst utan på färsk sperma både på stationen och den skickas till andra stationer.

Här http://www.sprangrulla.se/cover_reports hittar du vilka hingstar som löst licens i år. Faktabladet talar om hur de betäcker och vilka kostnader hingsthållaren tar ut. AI betyder artificiell insemination, TAI betyder transporterad artificiell insemination och FAI betyder frusen artificiell insemination. Som synes verkar Hip Hop via AI och TAI, inte FAI.

Då har du nog inte läst alla mina inlägg Freazer har även föreslagit HC till några dressyr ston vissa gånger har jag bara läst vad dom är ute efter hos en hingst och då även skrivit att jag inte tittat på deras stam på stoet. Och nu är ju smaken som baken så sto ägaren väljer ju ändå den hingst h.n vill ha.

@Görel iom att Hip Hop nu finns tillgänglig är han mitt första val, Har pratat med lite andra uppfödare nu även min häst uppfödare och fått lite andra tips och idéer och när det är så nära att kika på några hingstar så är det dumt att utesluta dem tänker jag. :)

Om man hade velat haft Hip Hop, och vill ha något litet och snällt som hoppar, så ligger väl King Louie rätt nära till hands?

Absolut men det är inte det som är "grejen". Utan jag undrade seriöst och inte alls "dumt" varför användaren svarade samma hingst i typ varje inlägg trots denne till och med skriver att den inte känt till stammen helt. Kanske bara jag som tycker det är märkligt att promota samma hingst till alla utan att veta stammen..

Då har du nog inte läst alla mina inlägg Freazer har även föreslagit HC till några dressyr ston vissa gånger har jag bara läst vad dom är ute efter hos en hingst och då även skrivit att jag inte tittat på deras stam på stoet. Och nu är ju smaken som baken så sto ägaren väljer ju ändå den hingst h.n vill ha.

Ja absolut väljer man det man vill ha! Mest konfunderad hur man kan tipsa om samma hingstar till så många olika ston som du själv skriver du inte vetat stammen på. Ren nyfikenhet alltså.

Pga att dom skrivit att dom vill ha en hingst med trevligt temperament mindre avkommor och det tycker jag han har givit. Om du lägger ner så mycket tid på att kolla vilka hingstar jag namngivet och att det vid flera tillfällen varit samma hingst så har du ett häst arbete framför dig att gå igenom alla andra som namngivet samma hingst flera gånger.. Hoppas du lyckas och får en bra statistik.

Pga att dom skrivit att dom vill ha en hingst med trevligt temperament mindre avkommor och det tycker jag han har givit. Om du lägger ner så mycket tid på att kolla vilka hingstar jag namngivet och att det vid flera tillfällen varit samma hingst så har du ett häst arbete framför dig att gå igenom alla andra som namngivet samma hingst flera gånger.. Hoppas du lyckas och får en bra statistik.

Nej, jag lägger inte någon särskild speciell tid på dig för att ha uppmärksammat att du alltid skriver King Louie. Du skriver själv att du inte vet stostammen när du tipsar om honom så som jag skrev så undrade jag varför du tipsade om honom till så många olika sto utan att veta vad stoet lämnar eller har för stam. Förstår inte varför du tar illa upp för frågan?:confused:

Kollade Saint Amour avkommorna mkt när jag själv gjorde en SA avkomma och de var överlag mindre.En annan hingst som poppade upp är Algot.Vet inte vad han gett i storlek men det är ju lätt att kolla upp.Han är ju ialla fall liten;).Sen har jag för mig att hästak har en halvblodshingst i sitt program som används en del i ponnyaveln?

Kollade Saint Amour avkommorna mkt när jag själv gjorde en SA avkomma och de var överlag mindre.En annan hingst som poppade upp är Algot.Vet inte vad han gett i storlek men det är ju lätt att kolla upp.Han är ju ialla fall liten;).Sen har jag för mig att hästak har en halvblodshingst i sitt program som används en del i ponnyaveln?

Dirco Hästak!

Båda stona var på väg in i brunst i morse men bara den lilla hade ägg som var värt att seminera på, Escudons hade risk för att bli ett stromaeägg med mycket vitt i sig.

Står den lilla kvar på måndag så har jag bekymmer för förstahandsvalet har de inte börjat skicka på än men Cristallo II finns och jag älskar blodet på den, hon har ju dessutom fått en unge med CO-blod innan som jag bara älskar, han är en riktig darling.

Lövsta kunde skickat redan idag men vi valde att avvakta, det var tidigt i brunsten ännu och det blir dyrt att börja med helgskick på flyg och jag är bortrest till söndag...
Har hon släppt ägget tills på måndag så var det väl inte meningen denna gången och då kan jag köra på med förstahandsvalet nästa brunst.

Escudon kollas också på måndag för att se om det skett nån utveckling, där lutar det åt Heartbeat om jag ska betäcka med hjärnan och inte med hjärtat.

Jag har jätte svårt att bestämma mig....:meh:

Topp tre kandidater:
Dalwhinnie
Sibelius
Total Hope

Någon som vill kommentera hingstarna? Vet att de skiljer sig åt lite men ja...

Stoet har en mkt bra modern typ, ok gångarter. Skritten är bäst och galoppen sämst.

Jag har jätte svårt att bestämma mig....:meh:

Topp tre kandidater:
Dalwhinnie
Sibelius
Total Hope

Någon som vill kommentera hingstarna? Vet att de skiljer sig åt lite men ja...

Stoet har en mkt bra modern typ, ok gångarter. Skritten är bäst och galoppen sämst.

Dalwhinnie har ganska dålig dräktighet på skick - så honom hade jag bara använt om stoet kan köras till hans station.

Total Hope har ju ett möderne som är helt överlägset - han har supergalopp och om stoet har bra typ så skulle jag inte tveka på att använda honom.

Sibelius har jag sett ett antal gånger. Han är söt och rör sig fint, men jag har väl aldrig fallit pladask för honom.

@cirkus
Tack för svar. Det fångar ganska så väl hur jag känner. Vill egentligen ha Dalwhinnie som nr 1 men dräktigheten gör att jag tvekar. Dock är det igen språngavgift och vi börjar tidigt....

Total hope har jag aldrig sett i verkligheten, ska se om jag kan kika på honom på Flyinge. För mig är det ett plus att han är liten, då stoet är ganska så stort.

@cirkus
Tack för svar. Det fångar ganska så väl hur jag känner. Vill egentligen ha Dalwhinnie som nr 1 men dräktigheten gör att jag tvekar. Dock är det igen språngavgift och vi börjar tidigt....

Total hope har jag aldrig sett i verkligheten, ska se om jag kan kika på honom på Flyinge. För mig är det ett plus att han är liten, då stoet är ganska så stort.

Total Hope är liten men det är tveksamt om han ger smått. Samma sak med Sibelius. Även Formalin är liten - där tror jag mer att generna generellt sett är mindre hästar.

Total Hope är inte jättesnygg själv, men jag tror att på typstarka snygga ston funkar han bra.

Någon som vet om sibelius och luxus kommer att vara i avel i år. De finns inte med på språngrulla...

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar