Görel
Moderator
Någon som vet om sibelius och luxus kommer att vara i avel i år. De finns inte med på språngrulla...
Sibelius ska vara det enligt ägarnas hemsida. Han har visats på hingstvisningar och det har gått att boka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet om sibelius och luxus kommer att vara i avel i år. De finns inte med på språngrulla...
Hej allihopa! Jag har en liten treåring som troligen skall betäckas i år. Behöver tips på hoppinriktade hingstar som lämnar:
- Stort
- Bra psyke och ridbarhet (jätteviktigt! ffa ett vettigt huvud, vill behålla hennes underbara inställning)
- Har en bra överlinje och bör vara rätt ädel (gärna lite längre i rygg och överlinje då stoet är väldig kort och kompakt) Prioriterar inställning och ridbarhet framför "flashighet".
Stoet är ca 160, kort rygg, kompakt, underbart huvud (alltså det som är innanför pannbenet). Mediokra gångarter, fantastiskt inställning till allt. Kvick och klok på hinder + väldigt lätt för sig.
Hon är E: Click and Cash - Carnute.
Tack på förhand!
jag skulle kolla på hingstar med Carthago i sig - de brukar lämna lite längre ryggar och jag inbillar mig även att de lämnar stort - de jag har sett har i allafall varit stora
Om du kan tänka dig fryst så finns tex Emerald (iofs en Diamant son som gärna ger lite kortare) , Brantzau och Harley VDL (han kanske även är på färskt) Hooch DK har honom som mormorsfar - han finns definitivt på färskt. Optic VT har honom som morfar.
Det känns ju som om Heartbreakerblod eller Baloubetblod + Carthago skulle kunna bli bra stammässigt på det stoet.
Lite Ot kanske men vad menar du med fula ägget?Bamseägg på den lilla och tydlig fin brunst så hon semineras imorgon bitti med Cristallo.
Escudon har släppt det fula ägget och kollas på torsdag igen, hon är nu anmäld till Heartbeat.
När vi kollade henne i slutet av förra veckan så stod hon med ett ägg som förvisso hade rätt storlek (4x3) men det innehöll mycket vitt i sig (vet inte om det är äggviteämnen som syns?).Lite Ot kanske men vad menar du med fula ägget?
Bamseägg på den lilla och tydlig fin brunst så hon semineras imorgon bitti med Cristallo.
Escudon har släppt det fula ägget och kollas på torsdag igen, hon är nu anmäld till Heartbeat.
Hehe något oklart? Jag ringde i morse för att fråga hur jag skulle göra, och fick rådet att avvakta en vecka med att lägga in stoet för det var inte klart ännu och att de skulle prata med SWB om det men att han troligtvis går via ett sto när allt är färdigt. Det var iaf så jag tolkade F.Spännande, blir Cristallo på vanlig licens eller ett sto licens?
När vi kollade henne i slutet av förra veckan så stod hon med ett ägg som förvisso hade rätt storlek (4x3) men det innehöll mycket vitt i sig (vet inte om det är äggviteämnen som syns?).
Det fanns potential att det skulle utvecklas till ett s.k stromaeägg som inte ovulerar, det är inte befruktningsbart. Det är så jag har förstått det iallafall, men jag kan ha fått nåt om bakfoten, i så fall får nån gärna rätta mig.
Den lilla märren stod med ett liknande ägg som utvecklades till ett stromaeägg för 2 år sedan och vi hade ett helsike med att bli av med det, det blev bara större och större och släppte aldrig och det hjälpte inte att spruta för att hon skulle släppa det. Vi tappade jättemycket tid på det minns jag.
Jag kan inte bestämma mig! Bellheim eller Cover Boy S? Sto efter carson ask. Mycket korrekt. Kan tänkas att jag vill lätta upp avkomman men annars inget direkt i förbättringsyfte.
Hjälp mig. Vilken blir mest lättsåld tror ni?
Gillar Harvey också men tror det blir för tungt.
Jag har lite fler förslag om du letar mindre hingst.Hoppar in i den här tråden efter flera år borta från bukefalos så ni får ursäkta min "bukefalos okunskap"
Har ett sto e:silano (Flemmingh-Jasper) ue: Silvio II-purioso, importerad från holland, gått 145, rör sig bra och ganska högställd, 178 i mankhöjd men av sportigtyp.
Helt underbart temeperament, vem som helst kan hantera henne och i skogen kan vem som helst rida.
Mycket power i sig.
Hon skadade sig på hoppträning för ca en månad sen och ska därför få gå i avel.
Hingsten ska ha bra benställning, hoppa bra och röra sig helt okej, inte allt för stor eftersom att stoet är stor själv.
Har nästan bestämt mig för Iowa så undrar främst lite om någon har erfarenhet av honom?
Har även funderat lite på Camaro M, crusader ice, fetcher N, hip hop och har även nu fått upp ögonen för Cayenne de clarence.
Jag har lite fler förslag om du letar mindre hingst.
Jag tycker du ska titta på Nintender som ger lite mindre hästar - han ger fina gummibollar med bra bakben. Även Gamelus R tror jag kommer ge lite mindre men också mycket gummi. Iowa är också ett jättebra idé - minuset där är att han är på fryst. Sen har du även Saint Amour i avel iår.
Fetcher N och Camaro M har bägge plus på mkh på blup - så jag tror ingen av dem är lämplig om man vill göra en mindre häst
Ja det är det som gör att jag tvekar lite på Iowa, hon har aldrig haft föl förut så vet inte hur lätt hon är att få dräktig.
Fetcher N visst jag inte om storleken däremot så vet jag om Camaro M men han är ju så jäkla fin
Gamelus R har jag aldrig hört talas om men ska kolla upp han