Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Zafferano fick 8 på sin hoppning på sitt tyska bruksprov.Det här med att lägga en hoppstammad multitalang på ett dressyrstammat sto, är det bara katastrof och inget man bör prova? Tänker isf Canterbury på mitt sir donnerhall sto (hon hoppar fint själv). Känner mer och mer att jag gärna vill avla vidare mot multitalang men det finns ju inga dressyrhingstar som hoppar bra just nu?
Jag mailade och frågade och han skulle säljas under våren men så länge han har samma ägare gäller samma villkor som förra året under våren.Någon som vet om Luxus ska verka i avel i år?
Men har han mkt hopp/multi bakom sig?Zafferano fick 8 på sin hoppning på sitt tyska bruksprov.
Det här med att lägga en hoppstammad multitalang på ett dressyrstammat sto, är det bara katastrof och inget man bör prova? Tänker isf Canterbury på mitt sir donnerhall sto (hon hoppar fint själv). Känner mer och mer att jag gärna vill avla vidare mot multitalang men det finns ju inga dressyrhingstar som hoppar bra just nu?
Det här med att lägga en hoppstammad multitalang på ett dressyrstammat sto, är det bara katastrof och inget man bör prova? Tänker isf Canterbury på mitt sir donnerhall sto (hon hoppar fint själv). Känner mer och mer att jag gärna vill avla vidare mot multitalang men det finns ju inga dressyrhingstar som hoppar bra just nu?
Tycker Ampere och hans söner är superfina men har uppfattat det som att de kan vara lite vassa. Och på mitt sto får man tyvärr vara väldigt noga med temperament, iaf nu första fölet tänker jag.Generellt tycker jag det finns flera Ampere-söner som verkar kunna hoppa hyfsat. Flambeau eller Amber (Ampere-Linaro) t.ex.
Vilka skulle du rekommendera att jag kikade på? Stoet är litet och jag vill gärna förbättra ridbarheten. Traven är makalös, galopp super och skritten normal.Varken Canterbury eller Sir Oldenburg har ju någon vidare nedärvning, så jag skulle kanske välja en annan hingst. Däremot tror jag att du är rätt ute med att leta efter en hopphingst som kan röra sig, snarare än en dressyrhingst som kan hoppa.
Varken Canterbury eller Sir Oldenburg har ju någon vidare nedärvning, så jag skulle kanske välja en annan hingst. Däremot tror jag att du är rätt ute med att leta efter en hopphingst som kan röra sig, snarare än en dressyrhingst som kan hoppa.
Vad menar du att Canterbury inte har någon vidare nedärvning?
Med just honom kan man inte utgå från blup eftersom han har en stam med alldeles för få representanter - så hans blup är skitlågt. Tittar man däremot på hans avkommor så har de faktiskt presterat bra på bedömningar
Det var just blup jag tittade på, det är ju ingen munter läsning. Att det är få representanter borde ju inte göra blup lågt, bara osäkert? Eller tänker jag fel. Även den linjära bedömningen är mager, och den baseras väl bara på de visade avkommorna?
@Ottisen Det finns så många hingstar, och andra har bättre koll än jag. Men av de nygodkända kanske Mr Vain kunde vara något att titta på?
Det gör blup lågt. Så ja du tänker fel.
Blup bygger ju på att det finns en massa släktingar som gjort saker - finns inte dom så blir blupet lågt. Även om avkommorna har presterat - klassikern är väl Princess Fair med 3 direkta avkommor som gått OS och hon har knallröda staplar
Vad menar du att den linjära bedömningen är mager?
När man inte vet vad man pratar om är det bättre att vara tystAtt den visar samma sak som blup. Inget vidare, alltså. Ingen försämring, men heller inte förbättrare.
Jag är inte med på varför få siffror betyder att siffrorna blir dåliga? Det bör bara leda till att de blir mer osäkra. Fullblod vet jag att de brukar få röda staplar, inte för att de är få, utan för att deras släktingar ofta inte har gjort så bra ifrån sig (av naturliga skäl), och dessutom gynnar blup inte fälttävlanshästar, eftersom det bara är hoppning och dressyr som bedöms på unghästtester, dessutom går aveln framåt så äldre hästar blir med tiden sämre eftersom de hela tiden jämförs med genomsnitthästen, som blir bättre och bättre. Så Princess Fair är ett extremexempel.
Canterbury har väl dessutom inte så "okänd" stam, många av hingstarna i hans stam finns registrerade i blup med många avkommor och släktingar. Problemet när det gäller hans pappa och blup är väl snarare att avkommorna som finns i Sverige inte har presterat så att det hjälper hans blup. Hade Cardenio sex avkommor som alla gick svår klass skulle nog blup också bli bättre, än vad det är nu. Så jag tror det är bristen på resultat, snarare än bristen på noteringar. Blup räknar väl alla släktingars resultat, inte bara de goda resultaten, tänker jag?
Vad menar du att Canterbury inte har någon vidare nedärvning?
Med just honom kan man inte utgå från blup eftersom han har en stam med alldeles för få representanter - så hans blup är skitlågt. Tittar man däremot på hans avkommor så har de faktiskt presterat bra på bedömningar