Hingstfunderingar 2022

Kolla om ni kanske har en bedömningsledare i din lokala förening som kan hjälpa dig, annars blir det kanske svårt men du skulle ju också kunna ta hjälp av avelrådgivarna på swb annars.

Jag syftade mest på att det är bättre enligt mig att välja en hingst (oavsett inriktning) med avkommor som är i ridbar ålder och visade som har bevisat sin nedärvning än att välja tex Fortnite vars äldsta avkommor är födda 2021 och man inte vet vad han lämnar eftersom det var viktigt med att försöka förbättra ridbarheten hos fölet.
Jag instämmer med det sista.

Nu har jag själv köpt mig en unghäst efter en hingst vars äldsta avkommor kommer att kunna visas på treårstest i år.

Det skall bli spännande att följa, men jag har ju ingenting att vila på som köpare.

Det är en lika stor chansning för mig, som för de uppfödare som valde honom som helt oprövad hingst.

Dessutom säger inte en årgång treårstest så väldans mycket heller...

Det kommer att ta många år innan man vet om det var rätt häst att satsa på. (No pun intended)

Så, skulle jag avla själv, på ett sto som aldrig haft föl (det är också en stor osäkerhet), så hade jag valt något beprövat, både om jag skulle sälja, eller om det var till mig själv.

Att jag själv nu valde att köpa en unghäst med en pappa som visserligen är godkänd, men är oprövad, berodde på några doser av detta:

• lite impulsivitet
  • lite att jag blev bländad av hingsten
  • lite "äh, man lever bara en gång"-nonchalans
  • men också för att åringen jag mötte var så trevlig
  • Och... äh, jag tappade huvudet och blev kär i individen... :o :love:

Det finns inga garantier i denna värld, men som sagt, när det så lätt kan bli tokigt, så kan trygg statistik ge lite mer vid handen.

Detta är bara mina reflektioner som köpare av unghäst.

Men jag kanske inte representerar den "allmänna meningen". Det är inte många i min bekantskapskrets som köpt ettåringar över huvud taget.

Senast ändrad:
Jag instämmer med det sista.

Nu har jag själv köpt mig en unghäst efter en hingst vars äldsta avkommor kommer att kunna visas på treårstest i år.

Det skall bli spännande att följa, men jag har ju ingenting att vila på som köpare.

Det är en lika stor chansning för mig, som för de uppfödare som valde honom som helt oprövad hingst.

Dessutom säger inte en årgång treårstest så väldans mycket heller...

Det kommer att ta många år innan man vet om det var rätt häst att satsa på. (No pun intended)

Så, skulle jag avla själv, på ett sto som aldrig haft föl (det är också en stor osäkerhet), så hade jag valt något beprövat, både om jag skulle sälja, eller om det var till mig själv.

Att jag själv nu valde att köpa en unghäst med en pappa som visserligen är godkänd, men är oprövad, berodde på några doser av detta:

• lite impulsivitet
  • lite att jag blev bländad av hingsten
  • lite "äh, man lever bara en gång"-nonchalans
  • men också för att åringen jag mötte var så trevlig
  • Och... äh, jag tappade huvudet och blev kär i individen... :o :love:

Det finns inga garantier i denna värld, men som sagt, när det så lätt kan bli tokigt, så kan trygg statistik ge lite mer vid handen.

Detta är bara mina reflektioner som köpare av unghäst.

Men jag kanske inte representerar den "allmänna meningen". Det är inte många i min bekantskapskrets som köpt ettåringar över huvud taget.
Nä det är väl rätt standard att välja beprövad hingst när man inte vet vad stoet lämnar. Känner man sin stolinje väl kan man chansa mer 😊

Jag har hittat en tjej (okej, vuxen kvinna, men yngre än mig... :p) som är interesserad av att låna magen på mitt Heartbeat-sto när hon fölat i år. Så nu spånar vi lite tillsammans på hopphingstar. Hon tänker ha avkomman själv, så det är ett absolut måste att hingsten lämnar stabilt temperament och bra ridbarhet, då stoet är lite av en Formel-1 bil; het och känslig. Samtidigt så är det önskvärt med + på storlek og den får gärna vara lite långlinjerad.

De vi har på listan hittils är Corporal VDL, Casallco och Favorit Ask, dock osäker på sistnämnda då vissa säger att Diamant-blod på Heartbreaker-blod kan bli för skarpt/tufft...? Har funderat på Colmander som jag gillar, men de avkommor jag sett har varit rätt små? Andra tipps mottages tacksamt!

Jag har hittat en tjej (okej, vuxen kvinna, men yngre än mig... :p) som är interesserad av att låna magen på mitt Heartbeat-sto när hon fölat i år. Så nu spånar vi lite tillsammans på hopphingstar. Hon tänker ha avkomman själv, så det är ett absolut måste att hingsten lämnar stabilt temperament och bra ridbarhet, då stoet är lite av en Formel-1 bil; het och känslig. Samtidigt så är det önskvärt med + på storlek og den får gärna vara lite långlinjerad.

De vi har på listan hittils är Corporal VDL, Casallco och Favorit Ask, dock osäker på sistnämnda då vissa säger att Diamant-blod på Heartbreaker-blod kan bli för skarpt/tufft...? Har funderat på Colmander som jag gillar, men de avkommor jag sett har varit rätt små? Andra tipps mottages tacksamt!
Röstar på Colmander! Eller Fetcher. :)

Är det någon som har erfarenhet av ponnyavel (welsh kat b)?

Visade vår sällskapsponny på 3-årstest förra året med gångartsdiplom och 1p från hoppdiplom. Vann sedan riksfinalen i gångarter för 3-åringarna i Vetlanda. Inte visad på utställning men är inte främmande för att visa om det finns i krokarna nästa år. Klurar om hon kanske ska betäckas i år eller ev nästa. Mild och trygg i temperamentet, men samtidigt härligt lyhörd och känslig. Tycker det är en djungel på SWF:s hemsida och svårt att skilja på vad man bör och vad som är önskvärt sas. Finns det någon att bolla med?

Önskemål på hingst:
- Dubbeltalang
- Storlek kat b? Men är öppen för större också
- Möjlighet till naturliga och då är nära till Sthlm önskvärt eller lösning

Är det någon som har erfarenhet av ponnyavel (welsh kat b)?

Visade vår sällskapsponny på 3-årstest förra året med gångartsdiplom och 1p från hoppdiplom. Vann sedan riksfinalen i gångarter för 3-åringarna i Vetlanda. Inte visad på utställning men är inte främmande för att visa om det finns i krokarna nästa år. Klurar om hon kanske ska betäckas i år eller ev nästa. Mild och trygg i temperamentet, men samtidigt härligt lyhörd och känslig. Tycker det är en djungel på SWF:s hemsida och svårt att skilja på vad man bör och vad som är önskvärt sas. Finns det någon att bolla med?

Önskemål på hingst:
- Dubbeltalang
- Storlek kat b? Men är öppen för större också
- Möjlighet till naturliga och då är nära till Sthlm önskvärt eller lösning
Stings Testarossa tycker jag uppfyller dina krav förutom att han inte står nära Stockholm 😊

Glömde säga att hingsten måste stå på EU-station! Är ju tyvärr många i Sverige som inte kan skicka utomlands....

Jag är sugen på Pegase van't Ruytershof. Han ser jättefin ut och mödernet är ju bara att drömma om! Kollade på Horsetelex och i hans möderne ligger både Nixon och Jilbert samt Emerald. Någon som vet något om avkommorna?

Skulle vilja ha tips på hopphingst till sto e.QE-Marco mitras.
Stoet är 165 och är bedömd med 8.or på exteriör och 8-9 hoppning, galopp 9.
Tävlad 120/ msv c dressyr.
Stoet är vaken och tittig (lite för tittig, blir dock inte dum utan går på framåt men med spänning).
Hoppar kvickt men skulle önska lite bättre bakbensteknik, öppna upp mer.

Önskar en avkomma för hoppning, lite större än stoet, inte för kort och grov, bra bakbensteknik och genom ryggen. Bra rörelser är ett plus då vi gärna rider dressyr också.
Har tittat lite på tenor du gue, bra i sporten, oprövad i avel men mkt prestation på möderne.
Gillar conthargos men hittar inga siffror på honom, beprövad i avel och en hingst jag fastnade för på film. kanske något gammal.
Gillar heartbeatblod.

Stoet är vaken och tittig (lite för tittig, blir dock inte dum utan går på framåt men med spänning).

Önskar en avkomma för hoppning, lite större än stoet, inte för kort och grov, bra bakbensteknik och genom ryggen. Bra rörelser är ett plus då vi gärna rider dressyr också.
Har tittat lite på tenor du gue, bra i sporten, oprövad i avel men mkt prestation på möderne.
Gillar conthargos men hittar inga siffror på honom, beprövad i avel och en hingst jag fastnade för på film. kanske något gammal.
Gillar heartbeatblod.
Diarado?

Gillar heartbeatblod.
Dakar VDL eller Grand Slam kanske, osäker om den senare är på EU-station.

Jag har råkat köpa en ponny. 😁
Tips på små hingstar som betäcker naturligt? Gärna i Skåne eller iaf så nära som möjligt.

Bifogade filer

• unnamed.webp
    unnamed.webp
    17,1 KB · Visningar: 66
Jag har råkat köpa en ponny. 😁
Tips på små hingstar som betäcker naturligt? Gärna i Skåne eller iaf så nära som möjligt.

Jag vill också råka köpa en ponny. :(

Är det en brittish spotted? Tänker direkt på wm och Burhults Nougat. Måste kolla hingstlistan! Vad har hon för styrkor/svagheter?

Jag vill också råka köpa en ponny. :(

Är det en brittish spotted? Tänker direkt på wm och Burhults Nougat. Måste kolla hingstlistan! Vad har hon för styrkor/svagheter?
Haha ja ibland dyker tillfället upp bara.
Och så har jag lite för många boxar. :angel:
Hon är reggad Appaloosa men med mycket brittish spotted i.
Jag är inne på Welsh sec A.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 914
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar