Hingstförslag önskas

Scilla

Trådstartare
Vilken hingst skulle ni ge som förslag till detta sto?

Anart - Gaston ca 1.57
Lågställd, brett ansatt hals rätt lång i kroppen men hade hon haft en dm längre ben så hade kroppen passat bättre :D korrekt i benställningen.

Men det denna tax kan är att hoppa. Hon har alltid haft otroligt lätt för sig i hoppningen och hennes tävlade blev enbart begränsat av hennes fega matte. tävlade upp till 1.20 nationellt med lätthet.

Hennes gångarter är ok men inga glänsare. Rätt svår att jobba ihop i dressyrarbete men i hoppningen så var det aldrig några problem.

Hon har mycket bra psyke och är underbara att hantera.

Men det jag vill ha är en lätt hingst med bra hoppning (det viktigaste) och gärna bra gångarter men jag letar inte efter några dressyrgångarter. Sedan vill jag ha en hingst som inte lämnar smått. Bra ansatt hals och högrest bör han också vara. Gärna någon hingst med bra energi och mod.

Hon har fått en jättefin avkomma efter Dirco med 9-9 i hopp och jag skulle gärna ta honom igen men tyvärr har den avkomman haft så mycket skadehistorik så jag vet inte ifall jag vågar. Fick en fin avkomma efter Cuper också men hon blev mer lik mamman i typen så där tycker jag Dirco passade bättre. Har funderat på Aerline också. Vad tycker ni om han?

Ett krav till som jag har är att hingsten ska stå på station dit jag kan köra stoet. Detta för att hon är rätt svår att få dräktig. Ja givetvis ska han ha bra fertilitet.

Så vad tycker ni?

Sv: Hingstförslag önskas

Jag tror inte att hästens skadehistoria har med Dirco att göra. Om du är så pass nöjd med den avkomman så kan du väl ta honom igen? Vad är det för skador avkomman har fått?

Om du ska kunna köra till stationen så kan det vara bra att veta ungefär vart ni befinner er geografiskt. :)
Du har ingen bild på henne? Visad?
/U

Ja det är det man inte vet. När hästen röntgades fann man kotsensfraktur på bägge bak. Hästen ohalt. Ingen kan säga om det är medfött eller uppkommit efter födseln.

Hästen är dock operad och helt återställd och enl veterinären har han samma status som en oskadad häst dvs inget som kommer att påverkar honom i framtiden men operationen var en svår operation och ingen kunde säga hur utgången skulle bli.

Hennes andra avkomma som röntgades var helt ren på röntgen. Och hon själv är röntgad utan några anmärkningar.

Han höll på att få bockhov som föl men det lyckades vi undvika tack vare min super duktiga hovslagare och en veterinär. Har även en bekant vars häst efter samma hingst som fick bockhov men det kan ju vara slumpen också.

Alla andra skador han haft kan man inte skylla på dirco precis :D

Jag skulle så gärna få ett sto efter honom för min avkomma blev precis vad jag ville ha förutom att han var en hingst. Han är helt underbar att rida :love:

Jag bor i Blekinge så småland och skåne är aktuellt.

Här är en bild på mamman och hennes två avkommor.

DSC_0067-706558.jpg

Mamman

DSC00202_2-745557.JPG

Dirco avkomman nyss hemkommen från djursjukhuset efter senaste skadan :crazy:

L+0151-794961.jpg

Cuper avkomman.

Jag tycker att hon lämnar en betydligt bättre typ än sig själv.

Corlensky G är en tilltalande modell, långa ben, ädel och elegant. Har för mig att han var tillgänglig förra året, så förhoppningsvis är han det i år igen.

Camaro M nedärver mkt typ, hoppförmåga och mod.

Jaguar Mail är högbent, stor och har mycket fullblod i stammen.

Skulle inte vilja lägga Cortez blod över ett tyngre sto med lång rygg.

Corlensky G avkommor är för unga för att kunna visa vad de går för. Vill ha en hingst där man kan se lite resultat på både hingst och avkommor.

Camaro M nja har funderat på honom men jag är tveksam till temperamentet på de avkommor jag sett i min närhet. Jag har sett fina avkommor också men riktiga katastrofer när det gäller temperamentet också.

Flre förslag? är även nyfiken på blod som gått bra ihop med Anart. Irco Mena blodet verkar passa riktigt bra. Men finns det fler?

Om gör en liten sökning på de avkommor som finns med Anart som morfar, gav det träff på trehundra hästar. Det är inte många av fadershingstarna till dessa som fortfarande är verksamma eller ens lever idag. Av vad jag lite snabbt hittade på avkommor som var efter hingstar eller blodslinjer som finns tillgängliga idag och som hade ålder till att själv ha kunnat prestera. Så jag bara fram två hingstar som lämnat något lite över det vanliga med Anart till morfar, det var Cortez och Briar. Skulle inte tro att någon av dem är direkt intressant för din del heller.

Men med dina förutsättningar och önskan om att få en lite större avkomma som kan hoppa hade jag funderat på Cortus. Kan finns en risk för en grov hals men annars verkar det kunna passa något så när med dina önskemål.

Cortus är en jättetrevlig hingst men jag tror att kombinationen med mitt sto inte riktigt passar. Jag skulle gissa på att avkomman blir jättetrevlig men saknar den där gnistan iom att mitt sto är lugnet själv och Cortus avkommor oftast bli lugna och snälla. Hoppas du förstår vad jag menar.

De avkommor jag sett efter Dirco tex har haft myyyycket energi och hennes avkomma har energi men ändå lagom mycket så att det är hanterbart.

Glömde säga att Briar faktiskt är en hingst jag tittat lite extra på. För han har ju bra hoppstam och bra teknik. Men hur tungt hade det blivit ihop med mitt gamla sto?

Vad tror du om Callahan då? Kanske bara finns väldigt unga avkommoer efter honom än så länge? Typmässigt borde han kanske passa ditt sto?

Glömde säga att Briar faktiskt är en hingst jag tittat lite extra på. För han har ju bra hoppstam och bra teknik. Men hur tungt hade det blivit ihop med mitt gamla sto?

Av de Briar avkommor jag har sett så har jag nog inte sett någon som är tung. Grova i vissa fall, men inte tunga utan de rör sig väldigt lätt. Okeanos, Briars lillebror kanske skulle kunna vara ett alternativ om du tänker i de banorna. Han är själv lite ädlare och hemma har jag tre avkommor efter honom och ingen av dem kan klassas som varken grov eller tung. Alla tre har olika mödrar och blodslinjer.

Av de Briar avkommor jag har sett så har jag nog inte sett någon som är tung. Grova i vissa fall, men inte tunga utan de rör sig väldigt lätt. Okeanos, Briars lillebror kanske skulle kunna vara ett alternativ om du tänker i de banorna. Han är själv lite ädlare och hemma har jag tre avkommor efter honom och ingen av dem kan klassas som varken grov eller tung. Alla tre har olika mödrar och blodslinjer.

Nej jag tänkte mer på Maraton som finns i hans stam. Jag har alltid fått frågan på om mitt sto är efter Maraton och då trott att det beror på att han lämnar den typen av avkommor.

De Briar-avkommor jag har sett har inte varit lågställda, däremot inga nätta hästar, utan rejäla individer. Iofs tror jag inte någon av dem hade särskilt ädelt på mödernet, men förädlare skulle jag inte kalla honom.

Lucky Point då?

Eller Biggles, som ju är lite ädlare än pappa?

Ditt sto är ju av dem gamla typen som man brukar kalla den idag. Det vill säga lite enkelt hon har bra kropp och överlinje men korta ben och är åt det lågställda hållet.
De flesta hingstar som är i avel idag ger över lag bättre typ (modernare) än vad hon själv har. Så när det gäller lotteriet avel kan du välja tämligen fritt och skulle det bli fel typ ligger troligen orsaken hos stoet. Man vet ju aldrig vems gener som går igenom på fölet.
Vissa hingstar har ju mer dominanta anlag för typ än andra så det är ju en ide att titta på de som lämnar bra typ överlag. Här är en länk till den sökningen http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/horse_type/desc/300 Du ser ju då att Camaro M ligger högt (men jag förstår din tvekan i det fallet) men även Briar kommer högt upp och med större säkerhet än Camaro. Ja du kan ju själv leta i listan.
Men det finns en annan kandidat som ligger högt på typ och är lite av en multitalang och det är Warsteiner. Du kanske ska en titt på honom?
Jag har själv ett mycket trevlig sto efter honom som är både stor och långbent, trots gammal svenskstam på mödernet. Hon är dessutom mycket lätt i typen och trevlig att handskas med.

En underskattad hingst tror jag vi har i hingsten Jeopardy. Hans avkommor verkar vara mycket uppskattade av sina ägare. Prova gärna att söka här på Buke!
Haydn xx är en annan som verkar lämna bra och används lite lite.

Kanske att Ludwigs Champion är värd att titta på, de avkommor jag sett ser ut att ha präglats mycket av sin far.
Last Liberty inbillar jag mig kan passa riktigt bra till ditt sto utifrån vad jag har läst.
/U

Jeopardy-hästarna jag har sett har ärvt hans lite tunga och grova huvud, och med tanke stoets lite tunga huvud som avkomman också har, så skulle jag kanske ta det med i beräkningarna.

Haydn är inte rent fullblod (alltså inte Haydn xx) - tänkte ifall TS vill söka mer info om hingsten.

Låter som du gillar Lucky Boy xx till detta sto? Känner inte till honom närmare, är det något speciellt som gör att du tror att det blodet skulle passa?

De Briar-avkommor jag har sett har inte varit lågställda, däremot inga nätta hästar, utan rejäla individer. Iofs tror jag inte någon av dem hade särskilt ädelt på mödernet, men förädlare skulle jag inte kalla honom.

Lucky Point då?

Eller Biggles, som ju är lite ädlare än pappa?

Lucky point tycker jag mycket om men även han är för ung tyvärr.

Jeopardy-hästarna jag har sett har ärvt hans lite tunga och grova huvud, och med tanke stoets lite tunga huvud som avkomman också har, så skulle jag kanske ta det med i beräkningarna.

Haydn är inte rent fullblod (alltså inte Haydn xx) - tänkte ifall TS vill söka mer info om hingsten.

Låter som du gillar Lucky Boy xx till detta sto? Känner inte till honom närmare, är det något speciellt som gör att du tror att det blodet skulle passa?

Klart att Haydn inte är rent fullblod, jag var lite splittrad igår.. drama på jobb just nu :crazy:. Mycket fullblod tänkte jag skriva..

Tror mest att det var en slump att det blev Lucky Boy som var den gemensamma nämnaren (han finns med i många stammar).

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka