Hingstföl med ston?

Sv: Hingstföl med ston?

Ska man ta in föl ska de vara av absolut toppklass. Det är ju så jag har haft råd att ta in mina avelsston - köpt många mycket bra föl och gallrat hårt sedan. Och - jo - 20% fick eksem ;)

Det är så mycket som är oskrivet med så unga hästar.

Annars är det ju de färdiga egenskaperna hos den vuxna hästen man letar efter. Jag fattar varför turridningsfirmor eller privatpersoner som förälskat sig i den perfekta ridhästen importerar tex.

Men de köper inte föl för 25000 ;)

Det är ju ett av de dyraste och osäkraste sättet man kan skaffa sig en ridvalack på.

Jag har svårt att se att ifall vi ökar importen av slaktföl från Island så skulle det få svenska avlare att börja slakta ut sina "sämsta" föl.

Jag har svårt att se att ifall vi ökar importen av slaktföl från Island så skulle det få svenska avlare att börja slakta ut sina "sämsta" föl.
Nej, det rimligaste är väl att inte betala för "dåliga" föl, alls. ;)

Ska man ta in föl ska de vara av absolut toppklass. Det är ju så jag har haft råd att ta in mina avelsston - köpt många mycket bra föl och gallrat hårt sedan. Och - jo - 20% fick eksem ;)

Det är så mycket som är oskrivet med så unga hästar.

Annars är det ju de färdiga egenskaperna hos den vuxna hästen man letar efter. Jag fattar varför turridningsfirmor eller privatpersoner som förälskat sig i den perfekta ridhästen importerar tex.

Men de köper inte föl för 25000 ;)

Det är ju ett av de dyraste och osäkraste sättet man kan skaffa sig en ridvalack på.

Jag fattar inte att man köper vuxna hästar från Island, hur bra de än må vara, när man idag vet att minst 80% för eksem!!! Och du gnäller över att 20% av dina importerade föl fick eksem! Men din statistik hos dig är ändå inte belagd med en stor statistisk undersökning! Sedan kan man faktiskt om man har den rätta kunskapen se på ett föl tidigt vad det bär på! Som min svarte valack, en livmoderimport efter Sudri. Hans enorma resning och steg som föl visar sig idag också och de som ser honom säger att han är minst en SM-häst! Men ok, alla kan kanske inte se vad ett föl bär på! Men jag anser definitivt att jag kan det efter drygt 35 år på hästryggen! Så jag är inte orolig för mina val! Sedan kommer inte fölen att kosta 25000 styck, utan kring 20.

Det är alltid dyrare att skaffa sig en ridvalack genom att köpa en som inte är färdig, vare sig det är en import eller ej! De här fölen från Island kostar mig ju lika mycket som om jag fött upp dem själv med en mer känd hingst i Sverige. Det vet jag. Men eftersom jag absolut vill bestämma själv vad jag vill ha och avla och inte tänker följa trenden i islandshästaveln med SIF i spetsen, utan hålla på hur jag vill en islandshäst skall se ut, röra sig och ha för lynne, så tycker jag det är värt pengarna!

Jag ha blivit erbjuden att köpa två "lovande hingstföl efter Flipi". De hade en ovanlig färg och de var dyra men de hade både en skitexteriör vilket inte var så konstigt eftersom mamman också hade en skitexteriör! Men hon hade ju en udda färg och var ju så go... Och det är en dessutom en känd avlare! Man kränger skithästar i Sverige och talar om vilken hög blup de har och att de är efter den och den fina hingsten. På Island skulle man aldrig lagt de pengarna som en sådan hingst kostar på ett sådant sto! Troligtvis hade stoet själv blivit slaktat som föl!

Jag vet det finns bra föl i Sverige men jag har inte hittat det jag sökt till salu. För jag söker verkligen efter riktigt hårt sållat vad gäller lynnet kombinerat med en kompakt och högrest häst! Jag är trött på att vi inte gallrar bort hästar med dåligt lynne och dålig ridhästexteriör i Sverige. Jag är trött på att hingstägarna i Sverige tar emot ston som de vet är olämpliga ur avelssynpunkt antingen exteriört eller ur lynnessynpunkt för pengarnas skull och att dessa föl sedan annonseras som så himla bra eftersom de har den och den hingsten, men i själva verket är lika fula och dåliga i gångarterna som sin mamma! Det är så himla fult! Jag tänker banne mig varken gynna de som använder sina hingstar så, vilket tyvärr är de flesta, eller de som avlar på sådana ston!

Jag har sett mammorna till de föl jag köper. Hingstarna är lovande och har bra stam. Jag har sett fölen, de individer jag köper och det är det viktigaste och jag gillar det jag ser. Man kan många ggr på exteriören avgöra hästens kvalité som ridhäst och kompletterat med rörelsebilder är jag övertygad jag gör rätt. Vem som är mamma eller pappa eller hur hög blup hästen har, är ointressant om inte individen har en korrekt exteriör, superbt lynne och bra gångarter!

Jag har respekt för att man avlar på en medelgod häst med en veterinärmedicinskt korrekt exteriör av god ridhästmodell som inte har toppexteriör men som heller inte har svårt för samling, bärighet och gångarter soch som har ett bra lynne. Men jag har inte förståelse för de som avlar på sto med sämre lynne, som har svårt för gångarterna och som har en klart olämplig exteriör. Och att man sedan går ut med att denna avel legaliseras därför att man använder hingstar med hög bedömning och så blur fölen efter dessa ston plötsligt så himla bra, fast minst hälften av dem är lika dåliga som sina mammor och alla mer eller mindre bär på dessa dåliga gener! Det hade varit fanken så mycket bättre om de köpt ett föl från Island av bättre kvalité än att avla fram ett sådant föl!

Den fulaste islandshäst jag sett hade Atli som morfar och Segull som far! Mamman efter Atli var kort, kompakt, medelrest, lite stort huvud, liten och ganska kortbent och kort hals men hade lätt för gångarterna, som dock inte är stora, samt ett urgott lynne som mormorn. Mormorn efter Fönix frá Vík har kort hals, låg halsansättning, är fruktansvärt passbunden med dålig tölt och trav samt tar till korsgalopp, men har en rejält snabb pass, vackert huvud och underbart psyke, men hon är inget avelssto, såvida man inte vill avla en ren snabb passhäst och struntar i resten av egenskaperna! Och dottern bär på de generna, även om Atli är far. Så hennes dotter i sin tur, efter Segull, som är denna fula hästa jag pratar om, har en kort och rak hals, låg halsansättning, kortbent, stort och fult huvud, rektangulär som sin mormor men väldigt snäll och hyfsade gångarter men under dagens medel. Det är inget avelssto men hon har använts i avel. Hon fick ett mycket vackert stoföl efter Mjölnir. Men hur vacker hon än är och hur bra blup denna dam än har så bär hon på mammans gener också och på mormors mors mindre bra exteriöra anlag. Och därför måste man sålla bort de föl hon får som inte är bra och inte använda dem i aveln!

Det som retar mig mest är att dessa "kunniga" hingstägare inte avråder och i vissa fall vägrar ta emot ston med så dålig exteriör! De tom säljer mindre bra avkommor och särskilt ston med argument som att hon har den och den stammen och den och den blupen så hon bär ju på bra gener även om hon själv kanske inte är så vacker och lysande! Det tycker jag är bedrägeri och betydligt värre än att rädda ett exteriört korrekt föl från slakt! Det är ingen som påstår att detta är billigt eller att det är föl med toppstam! Det är bara vackra, fina och trevliga föl som kan bli bra ridhästar. Det som är dåligt i årskullen är utgallrat till slakt. Det känns lite säkrare att köpa föl på en gård där man är krass och slaktar det dåliga än att köpa bland svenska avlare som alltid talar om hur bra deras föl är och inte gallrar ut någonting ur sin avel. Och om man som jag har kunskap och ser att en del av deras föl inte är något vidare alls, ja då tycker man att antingen är de okunniga eller drivs de bara av pengar eller både och. Och sådana avlare tänker då inte jag gynna! Då gynnar jag hellre den här gården och deras blodsston för de sållar ordentligt och de är framför allt noga med att sålla bort dåligt lynne för sådant kan de inte ha som blodsston!

Sedan vad den ena tycker är toppenkvalité kan den andre ogilla. Det är flera av de högst bedömda och mest berömda hingstarna i Sverige som jag aldrig skulle vilja använda! Det kan bero på att de inte uppfyller MINA krav på lynne eller MINA krav på exteriör! Och detsamma med en del högt bedömda avelsston! Jag har träffat förstaklasston som jag inte ser ett dugg hos och som jag inte skulle vilja ha ens som ridhäst! Så låt var och en stå för sitt eget val och sluta tala om vad man skall tycka om och vad som är bäst för det finns nämligen INGET FACIT mer än att det fungerar bra mellan häst och ryttare och att de trivs tillsammans som ekipage!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det rimligaste är väl att inte betala för "dåliga" föl, alls. ;)

Håller helt med och du skrev med en mening precis hur jag resonerar och även vad Anna sorterat fölen efter! "Dåliga" föl ger dito avkomma och försämrar rasens kvalité och vi är urdåliga på att gallra i Sverige och oerhört sentimentala på det vi avlar själva! Det som retar mig mest är att jag slår vad om att alla som sitter här och tycker att alla fölen på denna blodstogården borde slaktas, inte själva har sållat ut och slaktat ett enda föl hur sin avel! Jag har varit med om att man varit beredd att rädda föl som föds men gomspalt tom! Varför då???

Jag har varit med om att man varit beredd att rädda föl som föds men gomspalt tom! Varför då???

Därför att de flesta svenskar är för klena när det gäller tankegången slakt, och de som resonerar i en annan bana blir kallad för blodtörstig, hänsynslös eller känslokall.

Just det men nu tillhör jag inte den typen som sparar på allt. Jag sparar inte djur av min egen uppfödning som är svaga, sjuka och missbildade och än mindre skulle jag spara på någon annans dito uppfödning och absolut inte importera från ett annat land! Så var lugn för att jag inte köper föl som borde slaktas. Jag köper föl som inte borde slaktas därför att de har bra egenskaper som jag vill ha. Hade de haft annan stam hade jag antagligen fått betala mer men nu är inte stammen utan individen det väsentliga och jag har valt individer jag tycker om och är inte så sentimental att jag skulle köpa något som inte är bra för att rädda livet på det.

Men samtidigt klankar jag inte de som gör det heller. Det är varma människor med känslor och sådana behövs på den här planeten. Folk som värnar om djuren. Men personligen anser jag att jag måste ta rovdjurens roll att sålla bort de mindre starka för det gynnar faktiskt islandshästen att dess inte får leva vidare och föra vidare mindre bra gener.

Vad jag tror är stötestenen här är att en del anser att bra individer är endast de med hög blup och välkänd stam. Ingen hade hållit låda och snackat eksemrisk och risk för alla möjliga saker om jag importerat ett föl med 120 i blup. Men varför skulle jag importera något sådant??? Det har vi ju gott om i vår egen avel! Nej här är annorlunda stam, vilket medför lägre blup därför att man inte brytt sig om at bedöma dessa blodslinjer, och även mina högre krav på lynne samt en annan syn på exteriören, det som gör att jag inte väljer att importera vad en del kallar topphästar. Jag tycker inte deras exteriör, rörelser och lynne är absoluta toppen för mig. Jag har mitt eget ideal och det är baserat på veterinärmedicin, kunskap och erfarenhet vad jag vill ha hos en häst för att det skall bli en bra ridhäst jag trivs med! Skall det var så svårt att acceptera att alla inte tycker och tänker lika och att vi lever i ett frittt land där man får ha en egen smak, men det är lättare på Island där ingen islandshästförbund lägger straffavgifter på en del smaker... :cool:

Vi hjälper föl till så kallade "blodston", ston som betäcks varje år och som under sommaren tappas på 4,5 liter blod en gång i veckan tills stoet slutar ett producera ett visst ämne. Av blodet tillverkas sedan hormonmedicin för slaktdjur.

OT: Vad är det för ämne man utvinner? Vilka slaktdjur handlar det om och var i världen används preparaten?

(Hade en tråd om detta för ett tag sen, men fick aldrig svar på mina frågor)

Jag hade saxat det där från deras hemsida, tyvärr vet jag inte vad det är för hormonmedicin. Men svaret kanske finns i den här tråden om du läser hela eller i en likadan tråd på S*F´s forum.

De turridningsfirmor vi har i trakten föredrar faktiskt att importera sina hästar från Island eller möjligen Danmark och anser inte att den svenska aveln tillgodoser deras krav på turridningshästar! De har haft den åsikten längre än vad jag har hållit på med islandshästar och de tycker att det är ännu svårare nu än för 10 år sen att hitta bra svenskt material för deras verksamhet. Det har aldrig varit självklart att man skall avla dem här och det har aldrig varit självklart att det bara skall importeras bra avelsmasterial. Och det har aldrig varit självklart vad som är bra avelsmaterial heller! Bara för att vissa bestämmer sig för att hästarna skall se ut på ett visst sätt och ha en hög blup, så betyder inte det att alla tycker likadant!

Det här är ingen ny "trend". Det är ingen trend alls. Det är bara folk som inte tycker som du och som vill ha andra hästar än de som avlas i Sverige och som samtidigt slår två flugor i en smäll och räddar ett bra föl från slakt! Men det har alltid varit snack om att de hästarna som föds upp på Island i stora hagar har bättre kondition och fysik och en bättre flockfostran. Och skall vi vara ärliga så kan vi i Sverige inte erbjuda de möjligheterna mer än möjligen i Lappland! Och sedan är det inte "en massa slaktföl" som kommer hit! Det är bara 24 av 45 på en gård. Så nästan hälften går till slakt av årskullen, både sto- och hingstföl! En rätt rejäl sållning! Har du gjort motsvarande sållning bland dina föl??? Knappast! Anser du att 22000 för ett föl är överpris??? Vad tar du för dina egna föl? Jag har hört att du har kunnat ta ut mer än detta och det var för några år sedan. O inte tusan hade dina föl så hög blup som flera av dessa har!

Du har ju alltid sagt att man kan avla både vacker färg och bra gångarter. Och man kan faktiskt både avla på det goda lynne som krävs för att bli ett lätthanterligt blodsto och bra ridhästexteriör, gångarter samt en bra stam. Unghingstarna som används hade ju i Sverige fått betäckningstillstånd på sin blup!

Vad som är ett gott och stabilt lynne är inte alla överens om heller. En del har betydligt högre krav än vad många avlare kräver av sina högt stammade avelsdjur. Men oavsett vad man har för krav så kan man konstatera att ston som står lugnt och låter sig hanteras såsom blodstona hanteras, de har verkligen ett ypperligt och tålmodigt lynne av bästa sorten! Dessutom har man en strängare syn på lynnet på Island än vad vi har i Sverige och gott om hästar med hög blup så de unghingstar som sparas som hingstämnen där är betydligt mer hårt gallrade än i Sverige och det gäller även de som används i aveln av dessa föl! Man vill ha riktigt lugna hingstar till det eftersom man ju samtidigt avlar fram sina egna blodsston som ju alltså skall ha ett mycket ypperligt lynne! Islänningarna tycker att vi förblindas av en hästs skönhet och rörelser och ser mellan fingrarna för mycket på lynnet och avlar på en del hästar som de skulle ha slaktat själva. Så det är snarare så att det är större risk att de svenskavlade fölen är romantiskt avlade. Hade islänningarna fått gallra i vår avel så hade många föl som säljs dyrt här varit slaktföl!

Så nej Tim, det är snarare bra att vi kan importera bra föl från Island som konkurrerar ut de sämre föl vi har i Sverige så kanske vi äntligen får igång en gallring här bland avelsmaterialet! Och sedan är det ju som sagt inte bara hingstföl som kommer hit. Det är stoföl också. Jag köper ett stoföl av den modell jag gillar på häst. Kort, kompakt och högrest, lite Órrilik (och han finns i pappan). Om hon utvecklas som jag tror och hoppas så blir hon avelsto hos mig. Att sedan en del inte anser att vi skall avla på annat än långhalsade och smäckra hästar med hög blup, det struntar jag i! Jag tänker avla enligt mitt ideal och det är snarare ett sundhetstecken att folk väljer gå sina egna vägar i valet av häst och det räddar mångfalden i det genetiska avelsmaterialet. Blodsstona har ju många ggr en udda stam och det tycker jag är bra! Det borde ju du ha förståelse för eftersom du har ju gått dina egna vägar i många år med färgavel och ägt/äger hingstar du tycker är bra men som har väldigt låg blup och lite udda stam. Du har ju propagerat för det länge! Jag är glad du tagit fram Tjaldur som ju har en väldigt låg blup men som jag tycker är en kanonhäst nära mitt ideal och som jag därför betäckt mitt vackraste sto med i år.

Instämmer helt...sen varför bli påhoppad för någe man själv tro på m,m man ska göra de man själv tycker känns bäst för hästen och en själv m,m Sen alla gör vi fel men man lär av sina misstag.. Tycker bara att de är så trist en har en enkel fråga om någe blir direkt påhoppad m,m tycker de är väldigt trist...

Jag har fullt förtroende för Silverkedjan hon vet vad hon snackar om.
Behöver jag tips och råd någon gång så vet jag vart jag ska vända mig.

Fast jag fattar ändå inte - du har ju så fina hästar i din egen avel så det är väl att gå över ån efter vatten att köpa in föl från Island :confused:

Att uppfödare väljer avelsdjur efter eget huvud så länge de gallrar bort defekter har jag inget emot, det ökar bredden på rasen och skyddar den genetiska mångfalden.

Men den här TRENDEN att det ska räddas en massa hingstföl (det är faktiskt mest hingstföl) från Island för att de skulle slaktas annars, den är oroväckande.

Tyvärr är det stor risk för att de som faller för snyftmotivet har minst erfarenhet av uppfödning, flockfostran och utgallring. Alla som har det vet nämligen att det totalt omöjligt att förutsäga hos ett föl om det kommer att bli ens drömridhäst när det är vuxet.

Och med den trädgårds- och "gullegulla-med-den-stackars-räddade-söta-pållen-" fostran som många av dem får skymtar jag ett gigantiskt träningsproblem i fjärran :(

Det blir dyrköpta erfarenheter för många, ibland på hästarnas och rasens bekostnad.

Jaha, så föll man in på ett forum igen då trots jag lovat att INTE sitta o kika för jag blir bara såååå less på vissa kommentarer!

Jag förmedlar s.k "Slaktföl" från Island. Dom är INTE några B eller C-hästar, tvärtom! Och vad är det för, ja rent av skitsnack av Tim (Silverkedjan) att dom säljs under något slags romantiska förespeglingar av.. ja vad!?
Är väldigt trött på människor som lägger sig i andras val av köp! I de flesta fall är det faktiskt hästvana/islandsvana människor som köper o som köper med både hjärta o känsla för vad just DOM vill ha! Är inte första gången jag blivit påhoppad av Tim, hände även när jag hade turridning på 2000-talet o skulle sälja mina importerade turhästar, då kom Tim med "goda råd" till eventuella köpare (givetvis för att hon själv ville sälja sina!).

Blir så glad när jag läser sambaengi o vinterstadens inlägg t ex, vettigt folk finns det där ute! *tack o lov*

Och att dom skulle säljas för överpris!?!?!?!? med tanke på vad mkt jobb som faktiskt ligger bakom det Anna (där jag förmedlar slaktfölen ifrån) lägger ner på att fota, kolla, göra urval mm mm o dom kostar mellan 3000-3800sek på Island.. var är överpriset där!? Ring Icelandair istället du o hör var kostnaderna egentligen ligger!

Sköt ditt eget o sluta prata skit om andras "jobb" o intresse som man faktiskt lägger ner för kärleken till djur! Kan lova dig att det finns bra många fina föl (finare än många av dina) som går till slakt för att Anna inte vill blanda ihop dom vid invallningen när det är många svarta, fuxar eller bruna utan tecken! Undrar vilket "urval" du gjort på dina föl??? finns faktiskt svenskfödda eksemhästar med OCH svenskfödda spatthästar.. *tänka sig* :devil:

Fy för översittare som sitter o klankar ner på andras val!

Jag kommer säkerligen inte att läsa den fortsatta debatten för det gör mig bara illamående hur inskränkt vissa är men kände mig nödgad att "rätta till" o få slut på skitsnacket om slaktföl! Själv avlar jag på både stam, färg o lite BLUP men inte faen sitter jag o är domare över andra, hållit på med Islandshästen se'n -92 så känner mig inte grön på området.
Förresten så är det både en o två "storavlare" o då menar jag STOR-avlare som blivit imponerad av vissa av de s.k slaktfölen.. det måste svida!
Tack o lov för att vi lever i ett fritt land!
Lycka till alla ni islandshästvänner o islandshästälskare där ute ;)
Lena

kl

Oj den här tråden blev infekterad. Själv är jag en sån däringa person som köpt ett dräktigt sto från Island hua ;) (och efter många om och men och en mycket tillmötesgående Islänning så fick jag tillslut drömhästen i mina ögon sett.Tack Lena!)

Anledningen till det är enkel, jag hittade inget sto i Sverige som tilltalade mig med hennes färg. Nu är jag däremot inte avelsintresserad och fölet hon bär på kommer bli kvar i vår ägo och förhoppningsvis bli dotterns "racermaskin". Däremot har jag sett hennes tidigare föl och OJ vilken resning så trots att hon bara har 89 i blup tror jag ändå att hon ger bra föl av det jag sett.

Jag har själv tittat på sk slaktföl och kan säga att jag sett flera som jag köper hellre än i Sverige och det handlar INTE om att jag faller för det en del kallar för snyfthistorier, hade jag varit så blödig hade jag haft en hel farm med både kosser och kycklingar :) Det jag kan förstå är att det många gånger är bättre hästar på Island än i Sverige och faktiskt till bättre pris för kom inte och säg att man betalar lika mycket för svenska föl som har vettig blup. Jag har sett flera annonser om föl födda i år och bara för att de är sk blupföl kostar de både 65 000:- och 70 000:- :crazy: har de dessutom lite färg så vet i fanken var de hamnar. När de dessutom inte har samma resning som de sk slaktfölen då undrar jag vad blupen eg är värd.

Sedan kan jag inte förstå varför det gnälls om att man tar hem häst från Island när man mer än gärna betäcker sina ston med Islandsimporterade hingstar :mad:

Men man maste ju ha fatt leta en stund, eftersom traden ar nastan 1 ar gammal.

Boj/moderator

Nä då, inte behövde jag leta länge inte o är inte alls van vid dessa forum! gick bara in på en av dom första trådar jag såg (om dom nu kallas det!) frågan är fortfarande aktuell, detta är inte första gången (säkert inte sista heller).
//Lena

Kvittar ju eftersom man far oppna tradar fran oktober 2007, i detta fall ar traden hamtad fran sidan 53.

Herrejösses! hur länge ligger trådarna kvar egentligen!? O tycker nog jag har all rätt att svara när jag blivit "baktalad" i snart ett år! ;)

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar