Sv: Hingstföl med ston?
Ska man ta in föl ska de vara av absolut toppklass. Det är ju så jag har haft råd att ta in mina avelsston - köpt många mycket bra föl och gallrat hårt sedan. Och - jo - 20% fick eksem
Det är så mycket som är oskrivet med så unga hästar.
Annars är det ju de
färdiga egenskaperna hos den vuxna hästen man letar efter. Jag fattar varför turridningsfirmor eller privatpersoner som förälskat sig i den perfekta ridhästen importerar tex.
Men de köper inte föl för 25000
Det är ju ett av de dyraste och osäkraste sättet man kan skaffa sig en ridvalack på.
Jag har svårt att se att ifall vi ökar importen av slaktföl från Island så skulle det få svenska avlare att börja slakta ut sina "sämsta" föl.
Jag fattar inte att man köper vuxna hästar från Island, hur bra de än må vara, när man idag vet att minst 80% för eksem!!! Och du gnäller över att 20% av dina importerade föl fick eksem! Men din statistik hos dig är ändå inte belagd med en stor statistisk undersökning! Sedan kan man faktiskt om man har den rätta kunskapen se på ett föl tidigt vad det bär på! Som min svarte valack, en livmoderimport efter Sudri. Hans enorma resning och steg som föl visar sig idag också och de som ser honom säger att han är minst en SM-häst! Men ok, alla kan kanske inte se vad ett föl bär på! Men jag anser definitivt att jag kan det efter drygt 35 år på hästryggen! Så jag är inte orolig för mina val! Sedan kommer inte fölen att kosta 25000 styck, utan kring 20.
Det är alltid dyrare att skaffa sig en ridvalack genom att köpa en som inte är färdig, vare sig det är en import eller ej! De här fölen från Island kostar mig ju lika mycket som om jag fött upp dem själv med en mer känd hingst i Sverige. Det vet jag. Men eftersom jag absolut vill bestämma själv vad jag vill ha och avla och inte tänker följa trenden i islandshästaveln med SIF i spetsen, utan hålla på hur jag vill en islandshäst skall se ut, röra sig och ha för lynne, så tycker jag det är värt pengarna!
Jag ha blivit erbjuden att köpa två "lovande hingstföl efter Flipi". De hade en ovanlig färg och de var dyra men de hade både en skitexteriör vilket inte var så konstigt eftersom mamman också hade en skitexteriör! Men hon hade ju en udda färg och var ju så go... Och det är en dessutom en känd avlare! Man kränger skithästar i Sverige och talar om vilken hög blup de har och att de är efter den och den fina hingsten. På Island skulle man aldrig lagt de pengarna som en sådan hingst kostar på ett sådant sto! Troligtvis hade stoet själv blivit slaktat som föl!
Jag vet det finns bra föl i Sverige men jag har inte hittat det jag sökt till salu. För jag söker verkligen efter riktigt hårt sållat vad gäller lynnet kombinerat med en kompakt och högrest häst! Jag är trött på att vi inte gallrar bort hästar med dåligt lynne och dålig ridhästexteriör i Sverige. Jag är trött på att hingstägarna i Sverige tar emot ston som de vet är olämpliga ur avelssynpunkt antingen exteriört eller ur lynnessynpunkt för pengarnas skull och att dessa föl sedan annonseras som så himla bra eftersom de har den och den hingsten, men i själva verket är lika fula och dåliga i gångarterna som sin mamma! Det är så himla fult! Jag tänker banne mig varken gynna de som använder sina hingstar så, vilket tyvärr är de flesta, eller de som avlar på sådana ston!
Jag har sett mammorna till de föl jag köper. Hingstarna är lovande och har bra stam. Jag har sett fölen, de individer jag köper och det är det viktigaste och jag gillar det jag ser. Man kan många ggr på exteriören avgöra hästens kvalité som ridhäst och kompletterat med rörelsebilder är jag övertygad jag gör rätt. Vem som är mamma eller pappa eller hur hög blup hästen har, är ointressant om inte individen har en korrekt exteriör, superbt lynne och bra gångarter!
Jag har respekt för att man avlar på en medelgod häst med en veterinärmedicinskt korrekt exteriör av god ridhästmodell som inte har toppexteriör men som heller inte har svårt för samling, bärighet och gångarter soch som har ett bra lynne. Men jag har inte förståelse för de som avlar på sto med sämre lynne, som har svårt för gångarterna och som har en klart olämplig exteriör. Och att man sedan går ut med att denna avel legaliseras därför att man använder hingstar med hög bedömning och så blur fölen efter dessa ston plötsligt så himla bra, fast minst hälften av dem är lika dåliga som sina mammor och alla mer eller mindre bär på dessa dåliga gener! Det hade varit fanken så mycket bättre om de köpt ett föl från Island av bättre kvalité än att avla fram ett sådant föl!
Den fulaste islandshäst jag sett hade Atli som morfar och Segull som far! Mamman efter Atli var kort, kompakt, medelrest, lite stort huvud, liten och ganska kortbent och kort hals men hade lätt för gångarterna, som dock inte är stora, samt ett urgott lynne som mormorn. Mormorn efter Fönix frá Vík har kort hals, låg halsansättning, är fruktansvärt passbunden med dålig tölt och trav samt tar till korsgalopp, men har en rejält snabb pass, vackert huvud och underbart psyke, men hon är inget avelssto, såvida man inte vill avla en ren snabb passhäst och struntar i resten av egenskaperna! Och dottern bär på de generna, även om Atli är far. Så hennes dotter i sin tur, efter Segull, som är denna fula hästa jag pratar om, har en kort och rak hals, låg halsansättning, kortbent, stort och fult huvud, rektangulär som sin mormor men väldigt snäll och hyfsade gångarter men under dagens medel. Det är inget avelssto men hon har använts i avel. Hon fick ett mycket vackert stoföl efter Mjölnir. Men hur vacker hon än är och hur bra blup denna dam än har så bär hon på mammans gener också och på mormors mors mindre bra exteriöra anlag. Och därför måste man sålla bort de föl hon får som inte är bra och inte använda dem i aveln!
Det som retar mig mest är att dessa "kunniga" hingstägare inte avråder och i vissa fall vägrar ta emot ston med så dålig exteriör! De tom säljer mindre bra avkommor och särskilt ston med argument som att hon har den och den stammen och den och den blupen så hon bär ju på bra gener även om hon själv kanske inte är så vacker och lysande! Det tycker jag är bedrägeri och betydligt värre än att rädda ett exteriört korrekt föl från slakt! Det är ingen som påstår att detta är billigt eller att det är föl med toppstam! Det är bara vackra, fina och trevliga föl som kan bli bra ridhästar. Det som är dåligt i årskullen är utgallrat till slakt. Det känns lite säkrare att köpa föl på en gård där man är krass och slaktar det dåliga än att köpa bland svenska avlare som alltid talar om hur bra deras föl är och inte gallrar ut någonting ur sin avel. Och om man som jag har kunskap och ser att en del av deras föl inte är något vidare alls, ja då tycker man att antingen är de okunniga eller drivs de bara av pengar eller både och. Och sådana avlare tänker då inte jag gynna! Då gynnar jag hellre den här gården och deras blodsston för de sållar ordentligt och de är framför allt noga med att sålla bort dåligt lynne för sådant kan de inte ha som blodsston!
Sedan vad den ena tycker är toppenkvalité kan den andre ogilla. Det är flera av de högst bedömda och mest berömda hingstarna i Sverige som jag aldrig skulle vilja använda! Det kan bero på att de inte uppfyller MINA krav på lynne eller MINA krav på exteriör! Och detsamma med en del högt bedömda avelsston! Jag har träffat förstaklasston som jag inte ser ett dugg hos och som jag inte skulle vilja ha ens som ridhäst! Så låt var och en stå för sitt eget val och sluta tala om vad man skall tycka om och vad som är bäst för det finns nämligen INGET FACIT mer än att det fungerar bra mellan häst och ryttare och att de trivs tillsammans som ekipage!