Hingstföl med ston?

Sv: Hingstföl med ston?

Varför gör du inte det som är bäst för hästen? Just nu tänker du ju bara på dig själv. Du sa även att du är ny på unghästar, då tycker jag absolut att du ska skicka iväg honom, du har inte en chans att uppfostra honom på samma vis som andra hingstar kan. Jag anser att om du skickar iväg honom har du allt att vinna på det!!

Jag försöker ta reda på vad som jag tycker vore bäst för hästen. Jag vill helst inte skicka iväg honom, men jag vill just nu bara få höra från folk som har erfarenheter av detta. Alla tycker ju olika. Därför vill jag höra många olika åsikter om detta. Det finns väl även de som anser att det kan vara bra att gå med hästar i olika åldrar, inte bara hingstar. Samt de som tycker att den sk trädgårdsuppfödningen är bäst. Rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget bevis på vad som verkligen är bäst?

Varför gör du inte det som är bäst för hästen? Just nu tänker du ju bara på dig själv. Du sa även att du är ny på unghästar, då tycker jag absolut att du ska skicka iväg honom, du har inte en chans att uppfostra honom på samma vis som andra hingstar kan. Jag anser att om du skickar iväg honom har du allt att vinna på det!!

*kl*

Jag skulle skickat iväg honom på unghingstbete..
Om jag någon gång skaffar mig ett hingstföl, och inte har egen unghingstflock hemma, så kommer jag absolut skicka iväg honom någonstans där det finns.

Att det går att föda upp ett föl utan jämnåriga lekkompisar eller utan en blandad flock är det ingen tvivel om. Och var och en gör som de vill. Jag skrev mitt förra inlägg med detta i åtanke, eftersom jag tycker att alla får bilda sig en egen uppfattning, och du ville ju helst ha honom hemma. Jag kan ju bidra med mina erfarenheter, nu när diskussionen gått över till flock eller inte igen.

Personligen är jag övertygad om att lek med jämnåriga, eller någorlunda jämnåriga är väldigt bra för hästens framtida utveckling och dess livskvalitet, och att fostran av äldre hästar är enormt viktigt för att den i framtiden skall ha ett vettigt språk när den träffar andra hästar som inte "har överseende" med dess beteende. De behöver leka mycket när de är unga för att lära sig vart gränsen går. En människa kan lära den hur den skall bete sig mot människor, men endast andra hästar kan lära den att interagera med hästar, och lär den sig ett bra kroppspråk av hästarna och vart gränsen går är dte oftast ganska lätt att få dem att förstå att samma regler gäller för människor. Man går inte bara rakt på den som är chef och sliter åt sig maten osv. I senaste Häsfocus (10/07) är det en artikel om forskning på hästars behov av lek, och lekens betydelse för hästens utveckling.

Jag tvivlar på att en flock med enbart unghästar under ett år får något vettigt beteende, de måste ha äldre att lära sig av, men jag tror också att en ensam fölunge/ unghäst i en flock med vuxna inte så leksugna och väldigt toleranta vuxna hästar får brister i kroppspråket och inte heller vet vart gränserna går. Eftersom ingen sätter stopp. Jag har också träffat flera sådana, och det är inte lätt att lära dem hur man skall bete sig. Tänk på att hästen mestadels går i hagen, så även om du tränar den en stund om dagen, så blir den troligtvis mest präglad av hur de andra i flocken tillåter att han beter sig, och vad jag har sett så tillåter många hästar förvånansvärt ofta att fölen/ unghästarna beter sig som ligister! Somliga är kanonbra uppfostrare, och har du en sådan på gården så är det ju bra. Men som sagt, lek är i min värld viktigt för utvecklingen, och det blir sällan så mycket lek med vuxna ston vad jag har sett.

moli, tack för att du kan skriva det på ett så bra sätt !!

Det du säger låter oerhört vettigt. Jag ska försöka få hit någon till valack i 1-3 års åldern. :) Då blir det en flock med olika åldrar samt att det kommer ett föl till till våren. Skulle det vara så att båda stenarna inte är där dom "ska" och det inte går att kastrera honom nu, får det ev. bli någon hingstflock. Vi får se allt eftersom!
Tack för alla svar.

Hingstflock är för mig det ultimata, men kan man inte erbjuda det så är det ju bara att ha hästen hemma. Var dock bestämd om det är andra människor i stallet att han inte är något att gulla med, ta den kommunikationen du MÅSTE med honom, men inte mer. Gulla inte, borsta inte varje dag, gå inte ut på promenader osv. Hästarna i hagen uppfostrar honom väl åt dig, även på hemmaplan.

Lycka till!

Om inte båda kulorna är nere kan han inte kastreras som sagt, och har du "otur" ramlar de inte ner på länge. Kolla upp i god tid vad det finns för möjligheter att lämna bort honom någonstans medan han mognar så att det inte blir panik när han kommer hem utifall han inte är kastrerbar. Importerar du mamman också, eller tas han från henne och åker direkt till Sverige? Det låter ganska tufft. Min erfarenhet är att 6 månaders föl som just avvants går genom eld och vatten för att slippa var ensamma så jag tvivlar på att du kan stängsla in honom någonstans, eller stänga in honom i box utan att han drababs av panik och skadar sig. Finns det ingen möjlighet att låna lite sällskap till honom i form av valacker? han måste ju ha sällskap i väntan på kastration och medan såret läker kan det ju vara bra att han slipper träffa nya kompisar.

Ett tips är att ha kvar honom på island ytterligare ett par månader, det finns gott om ställen som tar emot hästar på uppväxt. Svenska Sara Arnbro utanför Akureyri tex. vet inte om hon tar emot hingstar, men du kan ju kolla. www.topphestar.net På så vis slipper han att vara med om både avskiljning från stoet och transport till nytt land samtidigt. (om det nu inte är så att du köpt mamman också, då kan du ju sköta avvänjningen i Sverige i lugn och ro) Sara är en vettig tjej. Jag förstår att du vill ha hem din häst så fort som möjligt, men det blir antagligen enklare för både dig och hästen om han kan gå tillsammans med dina hästar när han kommer. Antagligen går det att ordna så att han kan kastreras innan resan till Sverige också om du skulle vilja. (När han blivit lite äldre alltså)

Du kan ju be säljaren klämma på hästen och se om han har någon testikel nere över huvudtaget så slipper du vänta tills han kommer hem med den biten.

Bra skrivet Moli!

Att det är den största otjänst man kan göra en unghingst.

Han vill inte lära känna dig, han vill bli HÄST och leka med jämnåriga hingstkompisar.

Sedan när han är en HÄST fostrad av hästar kan du lära känna honom.

Men du kan inte vara hans familj.

Jag tror jag blir tokig på den här snyftvågen av "rädda föl från slakt och låt dem bli kramdjur och trädgårdsuppfödningar istället".

Vem ska rida in dem sen :crazy:

Jag har efter snart 30 år med rasen tampats med många sådana hästar.

Slutsatsen är att det är humare att slakta några extra som föl än att låta ett stort antal av dem växa upp till problemhästar som kan skada både sig själva och människor.

Ökar det här fenomenet kommer vi inte bara få mer eksemhästar pga ökad import, utan en växande skara hästar som inte alls lever upp till det vi förknippar med rasen.

FÖRR var det ingen som övervägde att köpa ett föl som inte var bra nog att klara en slaktgallring.

NU är det ett av de främsta säljargumenten :confused::confused::confused:

Nu måste jag opponera mig faktiskt! På Island är det faktiskt väldigt hård gallring och tex är ju flera av blodstonas föl från Óskhjälpen riktigt bra med gott psyke, bra stam och hög blup! De flesta av dem hade över 100 i blup! Jag tycker det är bättre att spara dessa föl som kommer ur en redan hårt gallrad avel på Island och att vi hade slaktat en del av de föl som föds i Sverige istället för här sparas ju allt och finns ingen gallring! Särskilt inte bland de dyrt avlade och toppstammade! På Island kan de både kastrera och slakta hästar med 120 blup utan att blinka om de inte är bra nog! 25 av 40 blodsstoföl togs ut till försäljning och kanske gården behåller något föl men resten går till slakt för de var inte bra nog. Jag har själv hjälpt Anna med råd att gallra bort någon av dem bla.

Sedan vet du lika bra som jag att de som importeras som föl och ettåringar sällan får eksem enligt eksemutredningen, särskilt inte om de kommer på hösten i gott hull efter sommarbetet och när insektssäsongen är över här. Då har de gott om tid att acklimatisera sig och de kommer växa upp och anpassa sig till våra insekter. Det är när vi importerar vuxna hästar, särskilt ston och särskilt när de kommer i dåligt hull på våren, som vi verkligen riskerar eksem! Hellre ta in ett föl än ett dräktigt avelssto mao! Jag har faktiskt inte sett en enda islandshäst importerad som föl som fått eksem, men det finns säkert en och annan, precis som det föds en och annan svenskfödd också.

Själv har jag köpt tre av dessa föl i år. De hingstar som används har bra lynne och bra stam. De jag kollat har haft 113, 115, 117 och 118 i blup! Mammorna är inte så meriterade och har inte så känd stam de flesta men de flesta är faktiskt av en bra ridhästmodell och har korrekt exteriör samt är avlade för ett bra lynne för att vara lätthanterliga och stå ut med den omilda hantering det innebär att vara blodssto. Så jag tyckte de här fölen hade en ypperlig kombination och de egenskaper jag letar efter hos en islandshäst! Men nu var jag bara ute efter en hingstkompis till mitt hingstföl egentligen. En snäll och lätthanterlig sådan. Men jag hittade 2 + ett stoföl som jag bara inte kunde motstå då hon har det jag vill ha att avla på. Du kan ju kika själv på Óskhjälpens hemsida att flera föl är riktigt fina. Den här gården har inte haft en slaktgallring i vanlig ordning utan helt enkelt slaktat allt utom några få stoföl som skall bli blodsston själva, oavsett hur fin exteriör, hur hög blup och hur bra rörelser fölen haft! Så här kan du verkligen tala om hård gallring!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Bara för tydlighetens skull: Det går visst att kastrera en klapphingst med en eller ingen kula nere, det måste bara göras på klinik.
Man kan kastrera dom från ettårsåldern.

Det finns dom som har kastrerat tidigt och sedan släppt unghästen på hingstbete i alla fall. Alltså låtit dom gå i hingstflock till dom har åldern inne för kastrering och sedan släppt tillbaka dom efteråt. Det fungerar bra, det viktigaste är lekkamraterna och uppfostran.

Jag hade släppt på hingstbete. I andra hand i blandad flock, men då kastrerad.
Det viktigaste är jämnåriga kamrater som busar och rör sig mycket. Ett föl bland vuxna hästar brukar inte få utlopp för sitt rörelsebehov.
Risken är också att dom vuxna stona struntar i en liten plutt som inte är deras och han blir ensam i alla fall, trots sällskap, allra sämsta lösningen.

Sen skulle jag inte köpa ett föl från Island, och defenitivt inte ett som ska slaktas. Jag ser ingen anledning att laborera med eksemrisk och risk för importskada. Jag vet att det finns dom som hävdar att det inte finns något som heter importskada, men jag har sett hästar som har fått slaktas pga av just detta.
Och jag kan heller inte förstå varför man köper ett föl med dom importkostnader som finns. Det blir lika "dyrt" som att köpa svenskfött.
Nu på senhösten brukar det finnas bra hingstföl till bra priser här i Sverige.

Trädgårdsuppfödd är ett vitt omspännande uttryck och det finns lika många varianter som stjärnor på himlen.
Min egen föddes mer eller mindre i en trädgård och hanterades från dag ett. Jag hade honom i hingstflock från nio månaders ålder, men hanterade för mycket. Tyckte andra. Det fick dom tycka. Där anser jag att det är upp till var och en, just med hanteringsbiten.
Men unghingstflock är odiskuterbart bäst för en unghingst. Det är också det mest naturliga. Även i naturen finns sk ungkarlsflockar.

Människan är ett dåligt substitut som uppfostrare, alldeles för bristfälliga reaktioner och för dålig kondis för att springa och leka med en unghingst, för att inte tala om för ömtålig för att ta emot dom lekfulla smällarna.

Att det går att föda upp ett föl utan jämnåriga lekkompisar eller utan en blandad flock är det ingen tvivel om. Och var och en gör som de vill. Jag skrev mitt förra inlägg med detta i åtanke, eftersom jag tycker att alla får bilda sig en egen uppfattning, och du ville ju helst ha honom hemma. Jag kan ju bidra med mina erfarenheter, nu när diskussionen gått över till flock eller inte igen.

Personligen är jag övertygad om att lek med jämnåriga, eller någorlunda jämnåriga är väldigt bra för hästens framtida utveckling och dess livskvalitet, och att fostran av äldre hästar är enormt viktigt för att den i framtiden skall ha ett vettigt språk när den träffar andra hästar som inte "har överseende" med dess beteende. De behöver leka mycket när de är unga för att lära sig vart gränsen går. En människa kan lära den hur den skall bete sig mot människor, men endast andra hästar kan lära den att interagera med hästar, och lär den sig ett bra kroppspråk av hästarna och vart gränsen går är dte oftast ganska lätt att få dem att förstå att samma regler gäller för människor. Man går inte bara rakt på den som är chef och sliter åt sig maten osv. I senaste Häsfocus (10/07) är det en artikel om forskning på hästars behov av lek, och lekens betydelse för hästens utveckling.

Jag tvivlar på att en flock med enbart unghästar under ett år får något vettigt beteende, de måste ha äldre att lära sig av, men jag tror också att en ensam fölunge/ unghäst i en flock med vuxna inte så leksugna och väldigt toleranta vuxna hästar får brister i kroppspråket och inte heller vet vart gränserna går. Eftersom ingen sätter stopp. Jag har också träffat flera sådana, och det är inte lätt att lära dem hur man skall bete sig. Tänk på att hästen mestadels går i hagen, så även om du tränar den en stund om dagen, så blir den troligtvis mest präglad av hur de andra i flocken tillåter att han beter sig, och vad jag har sett så tillåter många hästar förvånansvärt ofta att fölen/ unghästarna beter sig som ligister! Somliga är kanonbra uppfostrare, och har du en sådan på gården så är det ju bra. Men som sagt, lek är i min värld viktigt för utvecklingen, och det blir sällan så mycket lek med vuxna ston vad jag har sett.

Jag håller med att de behöver minst en jämnårig kompis och det är därför jag köpt föl från Island nu för att min egen uppfödning skall ha jämnåriga att leka med. Men jag håller inte med att ettensamt föl som går med flera vuxna tenderar att bli fräckt och bete sig som en ligist! Möjligen om det bara går med mamman men ingen av mina vuxna hästar tillåter att fölen är fräcka! Tvärtom hamnar ett ensamt föl väldigt lågt i rang och riskerar få dåligt självförtroende!

Jag har två föl i år och tyvärr har jag måst sära på dem för att mamman till stofölet var mycket elak och sparkade båda ettåringarna. Har aldrig varit med om ett så bryskt och elakt beteende bland mina hästar förut. Nu är båda fölen deppiga i varsin hage pch lågt i rang. Stofölet skall snart få en valack som kompis som både fostrar, tar hand om, leker och älskar föl mer än allt annat. Han tror han är ett föl själv och är jättesnäll men han tillåter absolut inte att någon är fräck mot honom! Hans mamma är likadan och är ett kanonsto att ha i flocken som både tar hand om och fostrar alla fölen.

Jag har varit mamma åt ett sto som miste sin mamma vid 5 veckors ålder. Flocken tog hand om och fostrade henne och jag gav henne mjölkersättning ur hink. Hon kunde försökas med mig precis som ett föl kan försöka med sin mamma att komma fram med öronen bakåt och kräva mat men då jagade jag undan henne tills hon visade rätt ödmjuka attityd och så hon visste att så gör man inte. Det är en fullt normalt fungerande flockhäst idag och hon är lätthanterlig och har respekt för människan. Man måste bara precis som med baran vara konsekvent och bestämd.

Titta på westernfolket och deras hästar. Det hanteras oftast väldigt tidigt och växer sällan upp i flock. Men det brukar vara väldigt trevliga och lätthanterade och pålitliga individer! Kan man bar sin sak och aldrig tillåter hästen vara fräck så är faktiskt en välhanterad häst det lättaste man kan handskas med. Men för att bli en stark individ med bra kondtion, starkt skelett, starka sener och leder och en bra muskelutveckling, så behöver unghästar lekkamrater och stora hagar att växa upp i! Men det räcker med en jämnårig kompis och en fostrande vuxen häst som är vänlig men ändå en bestämd ledare. Det är absolut inte nödvändigt med en jätteflock!

*kl*

Sen skulle jag inte köpa ett föl från Island, och defenitivt inte ett som ska slaktas. Jag ser ingen anledning att laborera med eksemrisk och risk för importskada. Jag vet att det finns dom som hävdar att det inte finns något som heter importskada, men jag har sett hästar som har fått slaktas pga av just detta.
Och jag kan heller inte förstå varför man köper ett föl med dom importkostnader som finns. Det blir lika "dyrt" som att köpa svenskfött.
Nu på senhösten brukar det finnas bra hingstföl till bra priser här i Sverige.

[/QOUTE]

Jag håller inte med. Hellre ett föl från Island av en välgallrad avel än ett svenskfött där ingen gallring sker! Inte en enda av de 40 fölen hade slaktas i Sverige! Alla hade sparats! Men här sparades 25 och då skall man veta att stona och hingstarna som använts är sparade och kvar efter gallring. Främst har man dessutom gallrat efter lynnet! Och hade det varit på en gård som fött upp ridhästar på Island så hade man inte slaktat alla 40 heller, men på den här gården är bara fölen en biprodukt så man har alltså inte ens brytt sig om att spara riktigt fina hingstföl med en bit över 100 i blup. Sådant skulle knappast ha slaktats ens på Island utan kastrerats och blivit ridhäst med stor sannolikhet, om de inte varit dåligt lynne förståss... Sedan kan jag säga att de här fölen blir dyrare, inte billigare. Men jag var inte ute efter ett billigt hingstföl som kompis till min egen uppfödning. Jag var ute efter ett som kunde bli en bra och enkel ridhäst helst av familjetyp och ville alltså ha något med väldigt gott och tryggt lynne men också bra ridhästexteriör och rörelser. Och då tyckte jag de här fölen var ypperliga och tycker att vi kan slakta några mindre bra och billiga hingstföl i Sverige istället!

Eksem är enligt eksemutredning mycket ovanligt på hästar som importeras som föl och 1-åringar så det bekymrar mig inte alls, särskilt inte som de kommer på bästa möjliga tidpunkt, i november, när insektssäsongen är förbi och i gott hull efter betessäsongen. Jag har importerat föl förr och andra också och jag har inte sett ett enda av dem få eksem! Det är vuxna hästar som inte växer upp här och vänjer sig vid våra insekter som vi verkligen skall undvika att importera! Skall man importera från Island så är det just föl man skall välja!

Jo jag håller med om eksemrisken, enligt min erfarenhet är den ca 20% för föl istället för 75% för vuxna.

Fast det har ALDRIG importerats hingstföl i någon större omfattning förut, det lönar sig inte eftersom de är billigare och riskfriare här. Det har bara de allra bästa hingstämnena som gått att sälja som föl från Island och det tycker jag är en vettig gallring.

Vill man ha ett hingstföl som sällskap kryllar det ju av dem på hemmaplan. Vi har tex ALDRIG sålt ett hingstföl så dyrt som "slaktfölen". I Danmark kan du köpa hingstföl för under halva slaktfölspriserna.

Självklart säljs de till överpris (enligt svenska mått) med snyftargument.

Jag vet inte vad som gör dig så negativt inställd i denna frågan. De här hingstfölen är inte sämre än många svenska föl och någon av dem skulle nog kunna vara ett hingstämne om man ville anstränga sig och var intresserad av just den stammen, men det är knappast lönande att plocka fram en hingst med en vanlig färg och utan skyhög blup för det finns så gott om hingstar.

Nu är det inte fölen som är dyra utan transporten. Fölen kostar endast 4000 kr/st och det är för den delen både hingst- och stoföl. Att jag väljer att trots att jag nog skulle kunna hitta ett billigare hingstföl i både Sverige eller Danmark väljer at köpa ett av dessa beror på att jag tycker det är onödigt att bra föl slaktas. Här finns föl med både exteriör och gångarter över medel som kanske blir ypperliga tävlingshästar och varför skall man slakta dem? Då är det ju bättre att andra mindre bra föl slaktas istället, vare sig de nu finns på Island, Sverige eller Danmark!

Bara för att det finns billiga hingstföl varje år i Sverige behöver de inte vara bättre eller lika bra som de föl som valts ut att räddas av Ósk-hjälpen. Och jag är lite lömsk på svensk avel eftersom man inte slaktar ut någonting här, särskilt inte om det har hög blup, oavsett om fölet har mindre bra psykiska eller fysiska förutsättningar! Island har rensat ut hela tiden i varenda generation medan vi i Sverige har sparat varenda föl i varenda generation! Och ärligt talat tror jag inte andelen dåliga föl födda i Sverige är lägre än andelen födda på Island! Snarare är det risk att det är tvärtom eftersom vi inte har gallrat i någon generation av de svenskfödda hästarna!

Så jag betalar faktiskt hellre ett par tusen extra för att få ett föl från en gård på Island där man i generationer tom gallrat hårdare än normalt på Island och där lynnet har högsta prioritet! Sedan vet jag inte hur många i Sverige som säljer ett vackert hingstföl med urgott lynne och väldigt fina rörelser och 106 i blup för ca 22000? Jag tror faktiskt att man får betala mer för ett sådant föl i Sverige! Men givetvis är inte alla dessa föl lika lovande ur det perspektivet och alla har inte så bra blup. Men för en del är faktiskt mycket gott lynne och bra familjehästegenskaper det viktiga, inte ett hingstämne eller tävlingsämne.

Det är svårt att hitta föl i Sverige som är avlade för lynnets skull och att passa som famiiljehäst, därför att det är inget som lönar sig! Det är tävlingshästar och högt bedömda avelshästar som inbringar pengarna. På den här gården har man gjort det som man gjort i generationer på Island oh som skapat bilden av Islandshästen som en mycket snäll och godmodig häst; man har avlat på lynnet därför att man vill ha lätthanterliga ston och få en och annan lättriden och trevlig brukshäst till gårdens skötsel. Och det är precis det som många av oss sökt efter som köper de här fölen. Att man sedan gör en god gärning samtidigt som man hittar det man söker är positivt.

Varken Anna på Óskhjälpen eller jag eller många andra som köpt föl, vill att man sparar dåliga föl. ett föl med olämplig exteriör och dåliga gångarter får inget bra liv som ridhäst utan kan få lida både psykiskt och fysiskt. Därför har inte heller alla fölen sparats. Men den här gården har inte brytt sig om att ens försöka sälja fölen om de varit aldrig så fina. Man har bara slaktat dem rätt av! Jag tycker du kan sluta sura över att folk har köpt fina föl med bra lynne från Island som kommer från en valgallrad avel istället för at köpa ett billigt hingstföl i Sverige som kommer från en avel helt utan gallring och där lynnet inte ges den prioritet i avelsarbetet som det alltid givits på Island! Vi har inte bortsett från kvalité och bestämt oss för att rädda vartenda slakthotat föl. Vi är medvetna om att det behöver gallras. Annars blir rasen degenererad. Och då kan man undra hur det nu är i svensk avel. Hur många av er som klankar på dessa föl har gallrat bort en stor andel av de föl ni avlat i varje generation? innan man dömer dessa föl bör man hålla rent runt sin egen dörr! För i Sverige finns hästar i avel som borde varit utgallrade som föl både pga lynne, exteriör och gångarter!

Var du fått siffran 20% av fölimporterna skulle få eksem ifrån, begriper inte jag eftersom jag inte sett någon sådan siffra redovisas vad gäller importerade föl utan bara att det är sällsynt att hästar importerade som föl får eksem. Jag har inte sett en enda sådan eksemhäst och vad jag hörde Rebecka säga så var eksemtendensen på hästar importerade som föl i stort sett densamma som på svenskfödda hästar men underlaget var statistiskt sett lite magert för att uttala sig med en exakt siffra om risken vad jag minns.

En sak är säker: det retar tydligen gallfeber på en del att man tar tillvara de bra fölen bara för att mammorna är blodsston och bara för att man slenrianmässigt brukar slakta alla fölen med få undantag. Men bara för att man gjort så med dess föl så betyder det inte att alla har varit dåliga. De är en biprodukt och man har bara inte brytt sig om att spara ens riktigt bra hingstföl. Det är blodet som ger pengarna och fölen behövs för att stona skall kunna ge det ämne man är ute efter. Så man har helt enkelt inte ansett det lönt att lägga ner tid på att försöka sälja dem utan det har varit enkelt att bara skicka dem med slaktbilen...

Det retar inte gallfeber på mig. Jag bara noterar ett nytt beteende och en ny stor importtrend med nya "romantiska" argument som jag inte är säker på är till fördel för vare sig hästarna som individer eller rasen.

För något år sedan var det tämligen självklart att familjehästar och ridvalacker kan man avla hemma, det som ska importeras från Island ska vara nytt superbra avelsmaterial eller riktigt bra tävlingshästar. Sådant islänningarna egentligen helst ville behålla själva.

Och det största "romantiska" argumentet för en import var den var uppväxt i det fantastiska landskapet och därmed perfekt formad för sin uppgift.

Nu kommer det mängder av slaktföl som inte lönar sig att sälja på Island.

Och det "romantiska" argumentet för det är att de skulle dött annars så man gör en god gärning och betalar för detta ett överpris.

Det finns mängder med avlare utanför Island som avlar på gott lynne. Här kan man ju dessutom se både föräldrar och föl innan man köper dem.

Och jag har inga hingstföl alls så det är inte det som det handlar om ;)

De turridningsfirmor vi har i trakten föredrar faktiskt att importera sina hästar från Island eller möjligen Danmark och anser inte att den svenska aveln tillgodoser deras krav på turridningshästar! De har haft den åsikten längre än vad jag har hållit på med islandshästar och de tycker att det är ännu svårare nu än för 10 år sen att hitta bra svenskt material för deras verksamhet. Det har aldrig varit självklart att man skall avla dem här och det har aldrig varit självklart att det bara skall importeras bra avelsmasterial. Och det har aldrig varit självklart vad som är bra avelsmaterial heller! Bara för att vissa bestämmer sig för att hästarna skall se ut på ett visst sätt och ha en hög blup, så betyder inte det att alla tycker likadant!

Det här är ingen ny "trend". Det är ingen trend alls. Det är bara folk som inte tycker som du och som vill ha andra hästar än de som avlas i Sverige och som samtidigt slår två flugor i en smäll och räddar ett bra föl från slakt! Men det har alltid varit snack om att de hästarna som föds upp på Island i stora hagar har bättre kondition och fysik och en bättre flockfostran. Och skall vi vara ärliga så kan vi i Sverige inte erbjuda de möjligheterna mer än möjligen i Lappland! Och sedan är det inte "en massa slaktföl" som kommer hit! Det är bara 24 av 45 på en gård. Så nästan hälften går till slakt av årskullen, både sto- och hingstföl! En rätt rejäl sållning! Har du gjort motsvarande sållning bland dina föl??? Knappast! Anser du att 22000 för ett föl är överpris??? Vad tar du för dina egna föl? Jag har hört att du har kunnat ta ut mer än detta och det var för några år sedan. O inte tusan hade dina föl så hög blup som flera av dessa har!

Du har ju alltid sagt att man kan avla både vacker färg och bra gångarter. Och man kan faktiskt både avla på det goda lynne som krävs för att bli ett lätthanterligt blodsto och bra ridhästexteriör, gångarter samt en bra stam. Unghingstarna som används hade ju i Sverige fått betäckningstillstånd på sin blup!

Vad som är ett gott och stabilt lynne är inte alla överens om heller. En del har betydligt högre krav än vad många avlare kräver av sina högt stammade avelsdjur. Men oavsett vad man har för krav så kan man konstatera att ston som står lugnt och låter sig hanteras såsom blodstona hanteras, de har verkligen ett ypperligt och tålmodigt lynne av bästa sorten! Dessutom har man en strängare syn på lynnet på Island än vad vi har i Sverige och gott om hästar med hög blup så de unghingstar som sparas som hingstämnen där är betydligt mer hårt gallrade än i Sverige och det gäller även de som används i aveln av dessa föl! Man vill ha riktigt lugna hingstar till det eftersom man ju samtidigt avlar fram sina egna blodsston som ju alltså skall ha ett mycket ypperligt lynne! Islänningarna tycker att vi förblindas av en hästs skönhet och rörelser och ser mellan fingrarna för mycket på lynnet och avlar på en del hästar som de skulle ha slaktat själva. Så det är snarare så att det är större risk att de svenskavlade fölen är romantiskt avlade. Hade islänningarna fått gallra i vår avel så hade många föl som säljs dyrt här varit slaktföl!

Så nej Tim, det är snarare bra att vi kan importera bra föl från Island som konkurrerar ut de sämre föl vi har i Sverige så kanske vi äntligen får igång en gallring här bland avelsmaterialet! Och sedan är det ju som sagt inte bara hingstföl som kommer hit. Det är stoföl också. Jag köper ett stoföl av den modell jag gillar på häst. Kort, kompakt och högrest, lite Órrilik (och han finns i pappan). Om hon utvecklas som jag tror och hoppas så blir hon avelsto hos mig. Att sedan en del inte anser att vi skall avla på annat än långhalsade och smäckra hästar med hög blup, det struntar jag i! Jag tänker avla enligt mitt ideal och det är snarare ett sundhetstecken att folk väljer gå sina egna vägar i valet av häst och det räddar mångfalden i det genetiska avelsmaterialet. Blodsstona har ju många ggr en udda stam och det tycker jag är bra! Det borde ju du ha förståelse för eftersom du har ju gått dina egna vägar i många år med färgavel och ägt/äger hingstar du tycker är bra men som har väldigt låg blup och lite udda stam. Du har ju propagerat för det länge! Jag är glad du tagit fram Tjaldur som ju har en väldigt låg blup men som jag tycker är en kanonhäst nära mitt ideal och som jag därför betäckt mitt vackraste sto med i år.

Det här är ingen ny "trend". Det är ingen trend alls. Det är bara folk som inte tycker som du och som vill ha andra hästar än de som avlas i Sverige och som samtidigt slår två flugor i en smäll och räddar ett bra föl från slakt!
Mycket bra sagt ! :)

Är det föl från blodston det handlar om eller ett slaktföl från övrig avel?

Att det är en trend i antågande kan man kallt räkna med. Importen sjunker för varje år och detta är en ny kanal för att kränga hästar till en lite bättre fötjänst än hos slakteriet.
Ett sätt att tjäna pengar på.
Snyftargumentet är ett säljargument jag har svårt att tåla.

Jag förstår inte vart ni har fått det ifrån? Ingen av våra fölköpare köper fölen enbart pga "snyftargumentet" Det är ju bara vad ni/du vill tror.

Jag förstår inte vart ni har fått det ifrån? Ingen av våra fölköpare köper fölen enbart pga "snyftargumentet" Det är ju bara vad ni/du vill tror.

Hur länge har du hållt på med islandshästar?
Hur många trender har du sett komma och gå?

Saxat från din hemsida:

Ósk-hjälpen hjälper avlivningshotade islandshästföl från Island. Vi hjälper föl till så kallade "blodston", ston som betäcks varje år och som under sommaren tappas på 4,5 liter blod en gång i veckan tills stoet slutar ett producera ett visst ämne. Av blodet tillverkas sedan hormonmedicin för slaktdjur.Jag som grundade Ósk-hjälpen heter Anna och jobbade på en av dessa gårdar hösten/vintern 2005. Jag hade (säkert som många av Er) ingen aning att detta pågick på Island. Och fick en stor chock när jag frågade bonden på min gård vart alla fantastiskt vackra föl skulle. Dom skulle till slakt alla utom några ston som också dom skulle bli ”blodston” om några år. För mig var detta helt oförståeligt. Fullt friska föl. Men jag hade ju inte en tanke i början att jag kunde importera till Sverige.
Och så en dag när jag stod i den lilla fållan, som vi vallat in dom i, kom det ett litet svart föl fram till mig. Alla dom andra hästarna trängde sig i hörnen för att komma så långt ifrån mig som möjligt. Men inte Lille Ósk. Han tittade på mig med sina ena blåa och andra bruna öga. I den sekunden bestämde jag mig för att denna lilla varelse kunde bara inte gå till slakt. Så jag lovade honom att han inte skulle dö utan att han skulle få komma till Sverige. Kosta vad det kosta vill.

Detta måste väl ändå räknas som ett säljargument som vädjar till köparens "tycka synd om" ?

Om dom köper enbart därför är ju svårt att säga, dom har kanske tänkt köpa häst tidigare men så snubblar man över detta och känner att -nä, usch så hemskt! Självklart ska jag köpa ett av dessa föl för att rädda det undan slakt, precis som du gjorde....

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar