Hingstföl med ston?

G

Glanna

Har köpt ett föl från Island som kommer någon gång under hösten/vintern. Det är en hingst som är född i Maj någon gång. Jag är ny på just detta med unghästar, men har blivit rådd att kastrera honom till våren. Min fråga är, vad tror ni, kan han gå med våra Islandsston under vintern? Jag har läst i böker att hingstar vanligtvis blir könsmogna vid 1-2års ålder. Och från dom jag frågat har några sagt att det ska gå bra, men en sa att det inte går bra. Jag vill ju gärna ha honom hemma och lära känna honom ordentligt. Inte skicka iväg honom till någon hingstflock.
Vad tycker just du? :D

Sv: Hingstföl med ston?

Jag skulle inte göra det, tror att hingstföl blir könsmogna vid 9 månaders ålder. Inte så insatt i det men jag skulle inte chansa:smirk:. Lycka till med han! Roligt att du lyckades "rädda" honom! :)

Det finns hingstar som betäckt som 6 månaders.
Just hingstföl anser jag skall säras på så tidigt som möjligt.

Vi hade en ettåring som bröt sig in i hagen där mitt sto går, han var ett, nu väntar vi på att kunna ta reda på om vbl.stoet som går där är dräktig. Mitt sto hade slagit ifrån så jag är mer och mer säker på att hon redan är dräktig.

Oj! okej :) Då tar vi en till fråga på en gång, har ni koll på när dom kan kastreras? Är det bra att göra det på hösten? eller ska jag vänta till i vår?

okej, men min är 6månader, skulle ju vilja kastrera honom så tidigt som möjligt så att han kan gå i våran flock. :) men kan man göra det på vintern också?

Kastrera kan man göra när bägge testiklarna har ramlat ner på plats, dessvärre är det ju så att om hästen bara har fått en testikel så blir man nog tvungen att vänta. En sådan häst har ändå möjlighet att betäcka, så jag skulle inte chansa och låta den gå tillsammans med ston.

Du kan kastrera under merparten av året, men man undviker sommaren pga infektionsrisken.

okej. Då ska jag rådgöra med en veterinär, så får vi se hur han ser ut när han kommer. Om vi kan kastrera honom :)

Om inte båda kulorna är nere kan han inte kastreras som sagt, och har du "otur" ramlar de inte ner på länge. Kolla upp i god tid vad det finns för möjligheter att lämna bort honom någonstans medan han mognar så att det inte blir panik när han kommer hem utifall han inte är kastrerbar. Importerar du mamman också, eller tas han från henne och åker direkt till Sverige? Det låter ganska tufft. Min erfarenhet är att 6 månaders föl som just avvants går genom eld och vatten för att slippa var ensamma så jag tvivlar på att du kan stängsla in honom någonstans, eller stänga in honom i box utan att han drababs av panik och skadar sig. Finns det ingen möjlighet att låna lite sällskap till honom i form av valacker? han måste ju ha sällskap i väntan på kastration och medan såret läker kan det ju vara bra att han slipper träffa nya kompisar.

Ett tips är att ha kvar honom på island ytterligare ett par månader, det finns gott om ställen som tar emot hästar på uppväxt. Svenska Sara Arnbro utanför Akureyri tex. vet inte om hon tar emot hingstar, men du kan ju kolla. www.topphestar.net På så vis slipper han att vara med om både avskiljning från stoet och transport till nytt land samtidigt. (om det nu inte är så att du köpt mamman också, då kan du ju sköta avvänjningen i Sverige i lugn och ro) Sara är en vettig tjej. Jag förstår att du vill ha hem din häst så fort som möjligt, men det blir antagligen enklare för både dig och hästen om han kan gå tillsammans med dina hästar när han kommer. Antagligen går det att ordna så att han kan kastreras innan resan till Sverige också om du skulle vilja. (När han blivit lite äldre alltså)

Du kan ju be säljaren klämma på hästen och se om han har någon testikel nere över huvudtaget så slipper du vänta tills han kommer hem med den biten.

Jag har inte köpt mamman, utan endast honom, då han skulle slaktas (detta pga att hans ägare inte hade plats att ha honom kvar, och han hade inte blivit såld). Okej, jag ska tänka på allt du sagt! Och diskuterade det lite med förmedlaren. Jag har frågat om dom kunde känna på honom för att se om det gick bra att kastrera honom, men han stod på ett bete 3timmar från ägaren...

Självklart kommer jag inte att ha honom själv. Men jag ska kolla runt få se om det finns någon/några valacker han kan gå med. :)

Min erfarenhet är att 6 månaders föl som just avvants går genom eld och vatten för att slippa var ensamma så jag tvivlar på att du kan stängsla in honom någonstans, eller stänga in honom i box utan att han drababs av panik och skadar sig. Finns det ingen möjlighet att låna lite sällskap till honom i form av valacker? han måste ju ha sällskap i väntan på kastration och medan såret läker kan det ju vara bra att han slipper träffa nya kompisar.

Självklart kommer jag inte att ha honom själv. Men jag ska kolla runt få se om det finns någon/några valacker han kan gå med. :)
synd att han stod så långt bort för dem, då är det ju lite krångligt.

Bra att du tänkt på sällskapsbiten också. Det inte helt självklart att alla begriper att ett sexmånaders föl blir ganska oregerligt om det inte får gå med sällskap. Det har kommit upp en massa konstiga idéer på forumet, så jag tänkte att det nog var bra att poängtera. Även om det är självklart för de flesta.

Ha 2 hagar, en med ston & en med valacker & hingstar.Jag ska själv gå ut idag & börja ordna med dubbla hagar.

Jag tycker du ska skicka iväg honom till en hingstflock på en gång. Han är för ung för att göra något med, han kan gott gå i en flock och bara vara i minst två år. Då behöver du inte bekymmra dig om kastration på en gång och han får det sällskap han behöver och du behöver inte känna att han någonsin kommer ha tråkigt och bara stå å hänga i en hage tillsammans med "tjuriga" tanter ;)

synd att han stod så långt bort för dem, då är det ju lite krångligt.

Bra att du tänkt på sällskapsbiten också. Det inte helt självklart att alla begriper att ett sexmånaders föl blir ganska oregerligt om det inte får gå med sällskap. Det har kommit upp en massa konstiga idéer på forumet, så jag tänkte att det nog var bra att poängtera. Även om det är självklart för de flesta.

Ja precis. "tyvärr" så har vi inga valacker, men det får bli till att låna någon isåfall så att han får gå med någon :)

Jag tycker du ska skicka iväg honom till en hingstflock på en gång. Han är för ung för att göra något med, han kan gott gå i en flock och bara vara i minst två år. Då behöver du inte bekymmra dig om kastration på en gång och han får det sällskap han behöver och du behöver inte känna att han någonsin kommer ha tråkigt och bara stå å hänga i en hage tillsammans med "tjuriga" tanter ;)

Jag tänker inte skicka honom till en hingstflock. Då jag vill ha honom här och lära känna honom. Jag tycker personligen att det finns många saker man kan göra med honom, (misstolka mig inte att jag ska börja träna ett föl eller så) som en sådan sak att leda honom och att borsta :) Och sedan är inte våra ston några "tjuriga tanter" heller. :) En är en riktig lekfull krabat. men tack ändå jättebra att höra olika åsikter. :D

Jag vill ju gärna ha honom hemma och lära känna honom ordentligt. Inte skicka iväg honom till någon hingstflock.
Vad tycker just du? :D

Att det är den största otjänst man kan göra en unghingst.

Han vill inte lära känna dig, han vill bli HÄST och leka med jämnåriga hingstkompisar.

Sedan när han är en HÄST fostrad av hästar kan du lära känna honom.

Men du kan inte vara hans familj.

Jag tror jag blir tokig på den här snyftvågen av "rädda föl från slakt och låt dem bli kramdjur och trädgårdsuppfödningar istället".

Vem ska rida in dem sen :crazy:

Jag har efter snart 30 år med rasen tampats med många sådana hästar.

Slutsatsen är att det är humare att slakta några extra som föl än att låta ett stort antal av dem växa upp till problemhästar som kan skada både sig själva och människor.

Ökar det här fenomenet kommer vi inte bara få mer eksemhästar pga ökad import, utan en växande skara hästar som inte alls lever upp till det vi förknippar med rasen.

FÖRR var det ingen som övervägde att köpa ett föl som inte var bra nog att klara en slaktgallring.

NU är det ett av de främsta säljargumenten :confused::confused::confused:

...och NEJ, hingstföl kan efter nyår inte gå med ston.

De ska gå med andra hingstar.

Jag tycker det funkat bäst när de fått gå med sin pappa (dvs klok vuxen hingst) och jämnåriga första vintern och sedan i hingstflock till sommaren.

Släpper man en liten ettåring som inte fostrats av andra hingstar under vintern är risken för skador ganska stor när den ska träffa andra på sommarbetet sedan.

Stona och valackerna låter oftare fölen gå iland med att vara små och söta och göra lite som de vill.

Okej, jag förstår hur du tycker. Men jag håller inte med. Men bra att få höra ändå.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar