Hingstfestival 2012

Sv: Hingstfestival 2012

538493_3402625837450_1623971155_2675106_1345407852_n.jpg

Hrímur från Jupitertorp på framridningen.

Min nästa häst måste bara bli en efter Hrimur, egentillverkad eller ej. Han tar andan ur mig!

Pratade precis med Malin, Berserkur var inte med, det var "bara" hans avkommor som visades.

Jo, jag vet om att han är triangelmärkt och har senskador, och det faktumet gör mig ännu mer förbryllad över att de ens rider på honom. Han såg inte riktigt ut att trivas med ryttare på ryggen!

Han är ju inte riden i princip alls på typ tio år och när var han i ett ridhus fullt med folk förut?
Tänk istället vilket jäkla psyke på hästen (som går från lösdriften in i fullsatt ridhus med ryttare på ryggen för kanske tredje gången (??) på tio år).
Hur många hästar pallar det?
Nä, det tycker jag säger en hel del om den hästens kvalitéer. :bow:

Helt ärligt är jag inte jätteimponerad av just det faktumet. Bra psyke, absolut, men jag tycker det såg illa ut när han stapplade runt på volt i ridhuset och vetskapen om senskadan tycker jag inte gör saken bättre. Varför ska de visa upp honom under ryttare när han uppenbarligen inte kan röra sig på ett bra sätt?

Jag var där!
Superkul att se många fina hästar och träffa mycket roligt folk! (Även om Stenholmen alltid varit och är ett jäkla blåshål!!:angel: )
Mycket var bra och mycket var inte bra. Överlag ang evenemanget kunde det varit en del bättre planerat, men man lär sig alltid och det blir säkert bättre nästa gång. Angående hästarna, visst att det är show och många hästar som inte är på topp, men det var trist att se en hel del dålig ridning, och som Ypsilon där jag håller med att han inte alls borde visats riden.

Har en del bilder från dagen! Även om jag inte tog på allt för att jag frös och inte orkade fippla med att få till snygga bilder i ridhus :) Är det någon speciell jag skall se om jag har kort på?

Berserkurbarnen, solfari med avkommor, hrannar med sin bruna avkomma (kvistur) .. Det är nog dom kg har ett hjärta som slår lite extra för :)

Har några få på fb än så länge, här är Solfari! Inga bra foton alls, men dom är fina grabbarna!!

546726_10150661024041814_541216813_9999094_847678391_n.jpg

Ja och här är Mökkurbilden som är uppe än så länge.
576650_10150661033196814_541216813_9999109_1508295797_n.jpg

Vilken härlig stämning det var när dom kom in! Underbart!

Nu var ju inte jag där men som jag fattat det så är det en rörelsestörning och inte en hälta - och trots detta så visar han upp sig rätt tjusigt (vad jag kan döma av de bilder jag sett.) Det tycker jag också säger en del om kvalitén på hästen ... Faktiskt. :)
Men man får tycka olika.

Känns konstigt, även om det nu hävdas att det "bara är en rörelsestörning". Kan man verkligen veta att han inte har ont? Det kanske man kan, men det låter lite skumt faktiskt.

En hälta är väl en rörelsestörning som tillkomer på grund av att man har ont (man går konstigt för att man har en sten i skon).
En rörelsestörning är väl något som man har efter att man fått en skada. (Man går orytmistk/konstigt efter en skada men man har inte längre ont).

men det här är ju OT någonting.

Sen är det klart att det kanske blir dålig marknadsföring i det långa loppet att visa en häst som inte går rent om stora delar av de som ser på inte förstår vad det handlar om...

Underbar bild på Mökkur btw.

Sen är det klart att det kanske blir dålig marknadsföring i det långa loppet att visa en häst som inte går rent om stora delar av de som ser på inte förstår vad det handlar om...
Jag kan inte låta bli att kommentera det här, men en häst som gick på en liten volt och bitvis linkar i mestadels grisepass var det jag såg. Och jag vet allt om Ypsilons bakgrund, men det gjorde det verkligen ännu svårare för mig att förstå varför man visar upp honom på en hingstshow riden. Samt att det känns inte helt schysst mot hästen. Det säger givetvis inget om Ypsilons eventuella avelsvärde, men jag fick ingen kul känsla i magen av att se honom, triangelmärkt och allt.
Och jag hörde snacket på läktaren och många ställde sig samma fråga.

KL*

Några fler bilder!

Ypsilon
hingstfestival049.jpg

hingstfestival078.jpg

Någon som klev upp några snäpp för mig vara definitivt Midas! Vilken vaken och läcker häst! (kanske väl pigg, eftersom det var en del hängande i tyglarna dock..!)
hingstfestival492.jpg

hingstfestival498.jpg

hingstfestival509.jpg

hingstfestival508.jpg

Solfari
hingstfestival556.jpg

hingstfestival548.jpg

hingstfestival553.jpg

Haleggur, utstrålning så det räcker och blir över!
hingstfestival403.jpg

hingstfestival398.jpg

hingstfestival384.jpg

hingstfestival364.jpg

Mökkur
hingstfestival478.jpg

Hrimur, Såg mjuk och fin ut och med mycket ben och naturlig samling i sig.
hingstfestival280.jpg

hingstfestival272.jpg

hingstfestival282.jpg

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
1 455
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka