Hingstfestival 2012

HeddaE

Trådstartare
Vilka var där? Vilka hästar föll ni för? Vilka föll ni inte för? Vad tyckte ni om evenemanget i övrigt? :laugh:

Vore kul att höra lite åsikter och ev. se lite bilder även fast jag redan sett en del som florerat på facebook!

Senast ändrad:
Sv: Hingstfestival 2012

Jag vill också se massa bilder!
Främst på Solfari med avkommor (Gnyfari :love:), Berserkurs avkommor och så Hrannar med tessininos Kvistur som avkomma!

Önskar jag varit där. Skulle hemskt gärna sett Ypsilon live och under ryttare.
Älskar den hingsten. Tror han lämnar ett stort avtryck i svensk avel och att vi inte riktigt fattar hur bra han är. :bow:

Han må ha lämnat fina avkommor, men tråkigt nog tyckte jag inte att han såg ut att vara helt fräsch på hingstfestivalen. Flera med mig på läktaren tyckte han såg oren och han stapplade mest runt på en volt under hela visningen :confused:. Han hade helt klart gjort större succé om de endast visat honom exteriört med hans böljande man och låtit avkommorna visa upp sig.

538493_3402625837450_1623971155_2675106_1345407852_n.jpg

Hrímur från Jupitertorp på framridningen.

Saxat från Gröna gångens hemsida.

"Ypsilon har hunnit bli hela 18 år gammal och många, många är det som aldrig sett honom live men kanske ändå hört talas om honom. Då han skadades 2001 så allvarligt har han inte blivit riden alls sedan 2002 då han triangelmärktes pga sin skada. Hans senor i höger framknä är båda trasiga pga sparkskada. Det gör att han har en rörelsestörning men är alltså INTE halt."

Jag tyckte han såg väldigt ball ut med tanke på att han inte är riden på 10 år (!!!) och endast riden 1,5 vecka innan festivalen.

Senast ändrad:

Jo, jag vet om att han är triangelmärkt och har senskador, och det faktumet gör mig ännu mer förbryllad över att de ens rider på honom. Han såg inte riktigt ut att trivas med ryttare på ryggen!

Vi var där, överlag var det få hingstar som jag tyckte gjorde intryck och nivån kändes relativt låg. Nu får man iofs hålla i bakhuvudet att flera av hingstarna inte är i toppkondition och en hel del av dem lever ett lugnt liv långt bort från tävlingsbanor och visningar. Men flera som jag hade kunnat tänka mig att betäcka med försvann från listan. Flera avkommor som inte heller gjorde intrycket bättre med orena och styva gångarter.

Kraftur och Midas utmärkte sig, men Midas höjde verkligen nivån med flera snäpp och var dagens behållning för mig. För mig är det så en topphingst utav den kalibern ska vara.

Väckte många tankar hos mig kring det faktum att många hingstar går i aveln direkt utav att tävlas, trots mycket gång så har de inte vad som krävs i sportsammanhang. Jag föredrar absolut "sporthingstarnas" utstrålning och tyckte att många av de högt bedömda avelshingstarna inte imponerade särskilt.
Andra hingstar som var roliga att se som jag minns på rak arm var Solfari, Snjall och Mökkur såklart. Det var tråkigt att varken Vaki eller Berserkur var där och att man inte fick se Prins riden.

Håller för övrigt helt med HeddaE angående Ypsilon, tyckte att han gick orent och hade med största sannolikhet gjort ett större intryck om han inte blivit riden. Fanns några fler hingstar som föll under kategorin att de kanske hade gjort bättre intryck oridna utan bara låtit avkommorna visa upp sig.

Tyckte evenemanget var jättebra, tider hölls, det flöt på bra och det gick undan så man hann aldrig tröttna, kul med vissa ryttare som bjöd på show. Ingen väntan alls. Dock hade vi väldigt svårt att höra speakern så den information han delade ut nådde aldrig oss.

Därom tvistar de lärde? Vi trodde också det, men har fått höra från flera håll att han inte visades själv utan bara hans avkommor. Vi hörde inte speakern, så jag vet inte om jag missade någon information. Tyckte inte att någon av hästarna under hans visning liknade honom heller. Men det var några år sedan jag såg honom.

Men vem var det Vignir red annars?
Det skulle vart 3 avkommor men dom var ju fyra inne på banan. Johanna red hingstavkomman, Emma red ett sto och Nina red ett sto.

Vem red Vignir på då?
Ljudet var så dåligt så jag hörde inte allt som sas.

Edit: Såg att du svarat.

Vem red då Emma på?

Jag vet faktiskt inte! Som du sa var det ju fler avkommor med än vad det stod i programmet. Vore roligt om någon som vet kan berätta hur det ligger till!

Jag vet faktiskt inte! Som du sa var det ju fler avkommor med än vad det stod i programmet. Vore roligt om någon som vet kan berätta hur det ligger till!

Miiiichiiiiis! Du känner ju Emma. Fråga vem hon red! :p
Nu måste vi reda ut det här!

Emma red Nott från Edeby gård :)
Johannas berserkurdotter, född 2007.
Samma mamma som Solfari.

Ja, hon är en riktigt fin häst!
Johanna valde mellan att behålla Nott eller Tinna, men valde sen Nott p.g.a. mamman.

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
1 455
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka