Sv: Hingstfestival 2012
Vi var där, överlag var det få hingstar som jag tyckte gjorde intryck och nivån kändes relativt låg. Nu får man iofs hålla i bakhuvudet att flera av hingstarna inte är i toppkondition och en hel del av dem lever ett lugnt liv långt bort från tävlingsbanor och visningar. Men flera som jag hade kunnat tänka mig att betäcka med försvann från listan. Flera avkommor som inte heller gjorde intrycket bättre med orena och styva gångarter.
Kraftur och Midas utmärkte sig, men Midas höjde verkligen nivån med flera snäpp och var dagens behållning för mig. För mig är det så en topphingst utav den kalibern ska vara.
Väckte många tankar hos mig kring det faktum att många hingstar går i aveln direkt utav att tävlas, trots mycket gång så har de inte vad som krävs i sportsammanhang. Jag föredrar absolut "sporthingstarnas" utstrålning och tyckte att många av de högt bedömda avelshingstarna inte imponerade särskilt.
Andra hingstar som var roliga att se som jag minns på rak arm var Solfari, Snjall och Mökkur såklart. Det var tråkigt att varken Vaki eller Berserkur var där och att man inte fick se Prins riden.
Håller för övrigt helt med HeddaE angående Ypsilon, tyckte att han gick orent och hade med största sannolikhet gjort ett större intryck om han inte blivit riden. Fanns några fler hingstar som föll under kategorin att de kanske hade gjort bättre intryck oridna utan bara låtit avkommorna visa upp sig.
Tyckte evenemanget var jättebra, tider hölls, det flöt på bra och det gick undan så man hann aldrig tröttna, kul med vissa ryttare som bjöd på show. Ingen väntan alls. Dock hade vi väldigt svårt att höra speakern så den information han delade ut nådde aldrig oss.