Hingstar??

Texaz

Trådstartare
Ser ofta folk som har stora problem med hingstar, och det krävs både det ena och det andra för att kunna hantera dem....

Inom western har jag inte upplevt det. Hanteringsfråga, eller vad? Är det helt enkelt så att jag bara inte sett dessa jobbiga westernhingstar???:p

Sv: Hingstar??

Var inte Mulle rätt jobbig som ung?

Nej det är inte en ren hanteringsfråga, snarare mer åt det genetiska dvs ras spelar in.

Det är många pusselbitar mao.

Tror han egentligen hette Cactaw? Merlin. Reds av Per Larsson som bodde i Kungslena ett tag.
Observera att jag TROR det var han som var bänglig i ungdomen. Kan ha varit fadern också eller jag som blandat ihop saker.

Choctaw Merlin, googlade och det står att läsa på Pers hemsida att han var lite av en problemhäst som ung.

Med tanke på ursprungstråden då, så håller jag med älgen, det är mycket som spelar in, ras, stam, uppväxt, hantering, årstid, omständigheterna runt omkring.. Tja, allt i princip.

På en kallblodspremiering (Nsv för min del) till exempel är de allra flesta hingstar lugna och välhanterade, är där någon av hingstarna som är extra bråkig beror det oftast på att de är utav "den där" stammen som ger mer temperament så att säga. Vissa stammar ger nästan rakt igenom kolugna individer, andra inte.

De moderna halvbloden till exempel har ju ett helt annat temperament än kallblods och westernraserna. De är över lag mer vimsiga och knäppa, typ.. ;)
De står så högt i blod att det kokar över ibland liksom..

Jag tror att det dels har att göra med avel, men också hantering och uppfostran. Jag började med westernridning för ca 8 år sedan, men har bakgrund både inom ridning och trav. När det gäller travsporten avlar man ju gärna på allt som springer in pengar, oavsett temperament. En del hingstar är rent av farliga (och sådant förekommer säkert även inom ridsporten).

(Jag måste förtydliga att det jag skriver här är min uppfattning utifrån mina erfarenheter, jag smutskastar inte varken specifika discipliner inom hästsporten, eller personerna som utövar dessa.)

Jag antar att man inom westernridningen tänker mer på temperament när man avlar, eftersom man vill ha lugna stabila hästar. Oftast arbetar man med hästarna redan från att de är föl (det är åtminstone det intryck jag fått), det vill säga hanterar dem på samma sätt som en vuxen häst, vilket man ofta inte gör inom travet. Jag är just nu ansvarig för ett gäng unghästar på bete, det är bara 1- eller 2-åringar och alla är näst intill ohanterade, vilket gör att de är ouppfostrade. De är rädda samtidigt som de saknar respekt för människor.
När jag köpte min quarter var hon 10 månader, och lika mycket hanterad som en vuxen häst.

Det är således en stor kontrast mellan westernridningen och travsporten när det gäller hantering, många inom travet har varken kunskap eller intresse för att arbeta med till exempel horsemanship (och jag tänker att det kanske är likadant inom övriga ridsportgrenar?). Man bryr sig helt enkelt inte lika mycket om temperament och beteende, så länge hästarna fungerar i körning och i lopp. Jag har träffat otaliga travhästar som varit lätt aggressiva, som springer rakt över en om man försöker leda dem i grimma, och som både bits och sparkas. Och jag tror definitivt att man många gånger skulle kunna arbeta bort ett sådant beteende.

Mitt inlägg var kanske en parentes eftersom jag blandade in travsporten, men det här visar ju att både genetik och hantering/uppfostran spelar in (och det gäller inte bara hingstar).

Ja jag har också känslan av att westernhästar överlag tränas och hanteras mer.
Är i kontakt med en hel del trav- och ridhästar nu via jobbet och det verkar vanligt att lära fölen gå i grimma, sen är det flock fram till 1,5 års ålder.
Enda hanteringen är i princip verkningar och vaccinationer. Trevliga individer, absolut, men inte så mycket hanterade

Nu blir jag nyfiken.
tycker att travfolket ändå är tämligen tidiga i sin hantering då flera travare går premielöp som tvååringar.

Vad menar "ni" att man rimligtvis kan träna med en föl/åring förutom just leda, verkas, osv?

Jo, de flesta brukar väl vara inkörda vid 2 års ålder, men fram tills inkörningen brukar de inte vara särskilt hanterade. Det är väl mest den dagliga hanteringen som är viktig, att man kan lyfta ben, kratsa hovar, borsta/röra vid hästen utan att den är bakrädd exempelvis, och att man kan leda hästen utan att den nafsar eller springer över en. Man bör helt enkelt "träna" hästen i att uppföra sig, för allas säkerhet.
Visst ska unghästar få vara unghästar, men det skadar ju inte att man håller på med dem första levnadsåret.

Tror du har liten erfarenhet av hur travet föder upp generellt.
Jag vet massor av stuterier som hanterar sina yngligar dagligen. De binds upp och borstas av och lyfts fötter.

Jag har ju några års erfarenhet av travet, och mitt intryck är att hästarna hanteras ganska lite första året, men då har jag aldrig varit hos någon större uppfödare/stuteri.

Hej Älgen:
Har inte varit i non travstall på länge. Det som jag minns var dom de bäste hanterad hästar som finns.

Prata med hovslager kompis har om dagen över kaffee och vi kom just in i det, hans dotter hade arbete på en av dom storer trav stall en gång men kom inte överens med dom andra stall tjäer (Girls), just att föl ungar var inte hanterad, dom var inte grimm van eller led foran dom var 1 år :eek:
Vet inte hur det är på andra stall men på gamle tiden var det grimmen första dagen och binda fäst vid mammas siden där den fick lära sig hut....och gud bevara den j-veln som kom till Premering med ett löss springedna föl :mad:

På den gamla tiden fanns det riktiga hästkarlar ;)

Nu tenderar ju många ställen att bli fölfabriker, stora anläggningar med lite personal.... Självklart hinner men inte hantera i tillräcklig utsträckning.

Å andra sidan så är det accepterat att hästarna är ohyfsade, så länge de springer in pengar!

Nu gäller det här tack och lov inte överallt, har man få hästar och ett genuint intresse för dem, så tror jag inte problemet uppstår. Dock är det många som inte vågar säga ifrån åt sina hästar, det är hästarna som leder människan och inte tvärtom....

Det jag reagerat på är att jag inte lika ofta ser det på westerntävlingar???

Hehehe jag hade samma tanke nar jag forst kom in i westernsvangen... att ga fran 2-3 ariga halvblodshingstar till hingstarna som pa den tiden tavlades inom SQHA.. det var som en annan varld! MEN, de travhingstar jag haft med att gora (vilka iofs bara ar sisadar 12-14 stycken och mediokra) var valdigt trevliga individer. Den forsta red jag som 13aring... Sen finns det absolut paint och qh hingstar som ar idioter rakt av, vissa pga hanteringen vissa pga genetik. Men de saljs ju sallan utomlands, de som ar cocobell gar helt enkelt till slakt forr eller senare.

"Kulturmassigt" inom de olika ridstilarna sa ar det ju mer "pinsamt" inom western att ha en hast som gar pa tarna. Sen ar det val, som tidigare skrivits, det "hoga blodet" versus "bruksblodet". Det ar inte sadar enkelt att arbeta med en hingst x antal timmar/dag som tycker att basta sattet att anvanda sin energi ar att showa, eller brota. De amerikanska bruksraserna har dock sin touch av bade fullblod och arab i sig, och det finns dar aven om vi inte ser det. Ratt som det ar sa ploppar det hetare blodet fram, throwbacks eller helt enkelt "vaknare" linjer.

Ser ofta folk som har stora problem med hingstar, och det krävs både det ena och det andra för att kunna hantera dem....

Inom western har jag inte upplevt det. Hanteringsfråga, eller vad? Är det helt enkelt så att jag bara inte sett dessa jobbiga westernhingstar???:p

Hanteringsfråga skulle jag vilja påstå.
Att skylla på vissa raser och stammar tycker jag bara låter pinsamt.

Många idag rycker på axlarna och skyller på att hästen är hingst när den inte uppför sig.....Många skull aldrig acceptera ett sådant beteende hos ett sto.. Om man ska skylla på stammen, Varför blir inte stona lika dumma då??

*Kl

Nu vet jag noll och ingenting om western eller de raser som ar vanliga dar.
Daremot skulle jag nog inte kalla travar hingstar tossiga overlag. En vanlig tavlingsdag nere pa Mohawk sommartid ar dar 120 hast. Sommartid ar nog minst 60% hingstar, mer om det ar fredag/lordag da det ar mer pojk an flicklopp sas.
Om ngn manad sisadar kommer ca 80% av dessa vara tva eller tre ar gamla.
Det ar mkt ovanligt att man ser annat an grimma och sure, det ar alltid nagon som skall till att lata och showa men det funkar anda forvanansvart bra.
Hastarna star intill varandra I spiltliknande "bas", hingstar och ston om vartannat.

Bitchiga/hyper/okontaktbara marrar daremot - jisses. Och hingstarna kan man skara om man inte orkar med dem langre!

(Sorry for OT)

Hanteringen spelar stor roll, men även ridningen skulle jag vilja säga.
Mitt arabsto som jag rider dressyr med har samma temperament som en quarter som tävlar högt inom western som stod i stallet innan, bubblar av energi. Och det är då inte jag som kan släppa hästen i ridhuset och be den stå still. Eller galoppera på en äng med långa tyglar med full kontroll.

Skulle jag hantera quatern så körde hon över mig direkt. Riktigt dominant. Sparkade gärna också. (Inte ägaren)

Tror det är samma med hingstar, de får lära sig att människan bestämmer, då genom hprsemanship. Och blir hanterade så varje dag.

Jo Bew, då beror det BARA på att dom är brunstiga.....

Jag har, trots ett stort antal, aldrig haft någon knepig märr.... Men vissa "blir" visst hemska....Sägs det....

Jag är själv övertygad om att det är en hanteringsfråga! Hästar som det jobbas med (western, spanskt osv) är sällan så rabiata mot folk, de TILLÅTS helt enkelt inte att vara det!

Antar att så svåra individer "försvinner" illa kvickt och sätts inte i avel.....
Ser tyvärr många (här i landet) som avlar på ston med dåligt lynne eftersom "dom inte duger till annat".....

Frågan är ju varför hingstar i tex Spanien och Ungern går att hantera. Där kastrerar man mycket mera sällan än vad vi gör här. Överlag tror jag vi har en extrem hingstfobi i sverige. Hingst = livsfarlig......

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka