Sv: Hingstar??
Jag tror att det dels har att göra med avel, men också hantering och uppfostran. Jag började med westernridning för ca 8 år sedan, men har bakgrund både inom ridning och trav. När det gäller travsporten avlar man ju gärna på allt som springer in pengar, oavsett temperament. En del hingstar är rent av farliga (och sådant förekommer säkert även inom ridsporten).
(Jag måste förtydliga att det jag skriver här är min uppfattning utifrån mina erfarenheter, jag smutskastar inte varken specifika discipliner inom hästsporten, eller personerna som utövar dessa.)
Jag antar att man inom westernridningen tänker mer på temperament när man avlar, eftersom man vill ha lugna stabila hästar. Oftast arbetar man med hästarna redan från att de är föl (det är åtminstone det intryck jag fått), det vill säga hanterar dem på samma sätt som en vuxen häst, vilket man ofta inte gör inom travet. Jag är just nu ansvarig för ett gäng unghästar på bete, det är bara 1- eller 2-åringar och alla är näst intill ohanterade, vilket gör att de är ouppfostrade. De är rädda samtidigt som de saknar respekt för människor.
När jag köpte min quarter var hon 10 månader, och lika mycket hanterad som en vuxen häst.
Det är således en stor kontrast mellan westernridningen och travsporten när det gäller hantering, många inom travet har varken kunskap eller intresse för att arbeta med till exempel horsemanship (och jag tänker att det kanske är likadant inom övriga ridsportgrenar?). Man bryr sig helt enkelt inte lika mycket om temperament och beteende, så länge hästarna fungerar i körning och i lopp. Jag har träffat otaliga travhästar som varit lätt aggressiva, som springer rakt över en om man försöker leda dem i grimma, och som både bits och sparkas. Och jag tror definitivt att man många gånger skulle kunna arbeta bort ett sådant beteende.
Mitt inlägg var kanske en parentes eftersom jag blandade in travsporten, men det här visar ju att både genetik och hantering/uppfostran spelar in (och det gäller inte bara hingstar).