Hingstar packningsavgift !

Miaa

Trådstartare
Är det bara jag som reagerar på att vissa Hingstägare/ Seminstationer har infört en iof engångsavgift för packning av hingstsperman .....
Detta känns som en smygavgift och har ju ingått i hingstkostnaderna dvs i språngavgiften samtidigt som man även höjer språngavgiften ....
Vad tycker du som stoägare om detta ?
 
Jag tycker det är okej då jag blivit informerad om vad det är jag betalar för, samt att man alltid är fri att välja en annan hingsthållare, samt att avstå helt om jag tycker det är oskäligt dyrt.
Marknaden är hård och hingsthållare har sällan feta plånböcker. För att klimatet skall bli bättre för uppfödare tror jag att man skall börja i en annan ände än hingstavgifterna, för går det inte att få lönsamhet på att tillhandahålla hingstar så kommer avelsmaterialet att krympa vilket inte gynnar någon.
 
Extra avgifter har funnits i många år, det bara varierar vad man kallar dem för. Man får kolla upp lite vad som gäller men det handlar ju sällan om mer än extra hundralappar.
 
Jag vet att för vissa är det ändrat så att det ingår i språngavgiften numera - totalsumman blir samma som innan. För andra så har det alltid stått tydligt så jag tycker inte det har varit någon smygavgift.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 177
Senast: Liran
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 028
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Hazel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp