Hingstägarens rättigheter

hanna_shetland

Trådstartare
Vad har man egentligen för rättigheter som hingstägare?
Jag har en shetlandshingst godkänd för avel, jag är väldigt noggrann med vilka ston som får komma. De ska vara riksstamboksberättigade, tre leds godkänd härstamning, avmaskade, försäkrade och välskötta i övrigt. Fri från eksem, fång, man- och svansskorv och liknande.

Vi skriver ett bokningskontrakt vid bokning och en del av betäckningssumman betalas då (som en garanti för att stoet verkligen kommer då många ringer och säger att de ska komma och sedan aldrig dyker upp och kanske därför tar en plats som någon annan kunde utnyttjat istället). Bokningsavgiften betalas åter om stoet avlider eller skadas så att det ej kan betäckas (enligt veterinärintyg).

I kontraktet står tydligt vad som gäller betalning, betäckningsform (fribetäckning) med mera.

Vad har jag som hingstägare för rättigheter? Säg att det kommer ett sto med eksem - har jag rätt att neka ägaren betäckning på plats? Ska summan betalas tillbaka? (en bagatell då det inte rör sig om några summor och jag betalar gärna tillbaka avgiften om så vore fallet)

Hur ställer man sig till att en person skrivit under kontraktet och står som ägare för stoet men stoet har visat sig ägas av en annan person? Gäller verkligen kontraktet verkligen då i och med att det är en annan person än stoägaren som skrivit sin namnteckning? Hade det gällt fodervärd så borde ju hingstägaren informerats om detta.

Vill gärna ha lite synpunkter och ideer angående detta samt om det är något mer ni tycker ska finnas med i kontraktet.

Hur gör ni hingstägare? Vilka krav har ni på stona/ägarna? Kontrakt eller ej? Övriga överenskommelser eller krav?

Senast ändrad:
Sv: Hingstägarens rättigheter

OJ vad ambitiös du är... ;)
Min erfarenhet är att de flesta shettishingstägare låter stoägaren komma om den vill och tar betalt när stoet är betäckt. Jag har aldrig hört talas om någon som tagit bokningsavgift för shetland faktiskt... Jag har det inte i alla fall.
Jag tar endast emot stamboksberättigade ston och avvisar eksemston. I min marknadsföring av hingsten står att jag tar emot friska och stamboksberättigade ston, därför känns det inte fånigt OM jag skulle behöva avvisa ett sto när de väl står på plats här. Fast hittills har jag lyckats stoppa dem redan vid telefonkontakten.
Något bokningskontrakt har jag inte. Det är alltid någon som ringer tidigt på säsongen och är jätteintresserad, men som sen ändå inte hör av sig. Jag tycker dock inte att detta är något större problem. Jag räknar inte med att de kommer förrän de ringt och talat om att de är på väg häråt... Det är ytterst få shetlandshingstar som får så många ston att man av någon anledning behöver prioritera. Jag har haft avelshingst sen -97 (först lånad i 3 säsonger, sen egna) och har hittills som MEST haft 6 betäckta ston/säsong.

På Besken i år så har jag krävt meriter på stona. Jag har på eget val låtit ett halvblod komma på bet mest bara för att se vad han lämnar med halvblod (tack Rodde, hon var på väg till dig ;) )
Jag tar inga bokningsavgifter och språngavg har varit löjligt lågt då jag hellre ser bra ston och kunna tacka nej till ston. Hitills har vi fått 5 BRA ston samt ett halvblod. De andra hingstarna har också fått bra ston men har inte samma krav då de är äldra och redan lämnaat bra avkommor. Jag har inte fått några eksem ston och tar heller inte emot några. Skulle en stoägare lasta ut sitt eksemsto som hon inte berättat för mig så får de ta stoet med sig hem igen. Hitills har jag bara träffat på seriösa stoägare som varit sanningenliga om sina ston.
Självklart anser jag att jag som hingstägare har rätt att säja NEJ till ston jag inte vill ha. Vet många cobhingstägare som gör det ;)
Förra året hade vi 12 ston till lilla Savoy (15 totalt den säsongen för honm)Om han skulle komma upp i lika många i år så skulle jag tackat nej till en del då 15 st var många för honom. Det gäller att de kommer spritt nder säsongen.

Senast ändrad:

Jag tycker det är bra att du är såpass noga med kontrakt! Jag tycks aldrig ta mig i kragen och ordna något sådant, har inte haft otur hittills men en vacker dag smäller det väl med något sto och då står man där med skägget i brevlådan.

Jag har väl "förmånen" att ha en häst av en ras som inte är så spridd, det finns inte så många ston och det blir heller inte så många betäckningar, så jag har ingen större anledning att säga nej till någon. Han betäcker definitivt inte så många att jag måste sätta gränser för antalet. Då skulle det isåfall överstiga 30-40, för så många språng blir det ändå om hästen tex går på fribetäckning (som han gjort med 3st i år) Alla som bokat i år har kommit med undantag av en som helt enkelt gick upp i rök... :smirk: div smittor är väl knappt förekommande så det är jag inte rädd för, det blir den dagens sorg i såfall att hantera vid den förfrågningen.

Däremot tar jag inte emot welsh sektion B för att den reggas som partbred. Andra raser är Ok, för partbredden som häst blir ju oftast väldigt trevlig, men jag vill inte ha "en renrasig welsh" med B-blod i honom för cobkaraktären försvinner och det vill inte jag ska följa hingstens rykte. Det finns så många bra B-hingstar att använda ändå.
Förra året var hingstens första år i avel och han rasade i vikt. I år har han betäckt dubbelt så många hittils och är FET :eek: :bow: Jag trodde inte han skulle hålla hullet men är s**tfin i kondition så nästa helg blir det SHOW :banana:

Jag ger rabatt till ägare med fler ston samt till sekt D-ston som tidigare haft föl med honom (vill undvika krångelston och därför se att dom tar sig först) Sekt D-aveln är så liten och jag tycker att det ska vara roligt att avla. :)

Jag blir så glad när jag läser era svar!!! :bump: :bump: :bump: Kan bara buga o bocka! :bow: :bow: :bow:

Jag har visserligen också blivit bra bemött, jag tror på en rak kommunikation mellan sto o hingstägare!!!

Men när man upplever en sådan katastrofal verksamhet som den här i vår närhet bedriver...ja då tappar man tron emellanåt!!!

Stå på er!!! Förhoppningsvis så får ni de bra stona!!! och tyvärr, de dåliga stona kommer alltid ändå att hamna hos mindre seriösa hingsthållare!!!

Gå med era ryggar raka!!!

I mitt fall så har jag begränsat stoantalet - kraftigt. Har tagit emot en fjärdedel av de intresserade ungefär. Av många anledningar, att de inte uppfyller kraven samt att det är hingstens första år i aveln.

Det jag är mest nyfiken på eller anledningen till att jag startade tråden egentligen är om man måste avvisa ett sto. Den kanske står på gårdsplan och jag ser att den har eksem - kan jag då säga åt stoägaren (som kanske åkt väldigt långt dessutom) att åka hem igen? Och ska bokningsavgiften betalas tillbaks?

De hingstar jag betäckt med har haft bokningskontrakt/någon slags fullmakt/hästägarförsäkran och jag har även sett på flera hemsidor att man tillämpar det. "Mina" stoägare har hittills bara varit positiva till detta :)

visst kan man ha ett kontrakt. i så fall tycker nog jag att det viktigaste är att man har ett kontrakt när stoet lämnas där. kontrakt redan vid bokning är, för mig i alla fall, överkurs. Du har ju en hingst med "ovanlig" färg vilket ju kan locka fler stoägare, speciellt som han inte är av de vanliga svenska stammarna... Därför kanske du får fler ston och kanske har större anledning. Jag tar emot alla friska, stamboksberättigade... (Zeb har hittills bara betäckt ETT utomstående sto :crazy: - inget förra året och ett i år, hemma hos stoägaren, vars dotter håller på att rida in honom :D)

Hur du ska göra OM de lastar ur ett eksemsto måste du ju helt enkelt bestäma dig för från början. Men framförallt måste du vara TYDLIG med att du kräver ekesmfrihet för att ta emot stoet. Ljuger de och kommer ändå så kan de ju då få skylla sig själva...

Jag tycker det är berömvärt att "sålla" bland stona, och säga nej till de som inte uppfyller kraven. När jag körde mitt halvblod till Flyinge tänkte jag faktiskt på det, det var bara att ringa och säga att jag kommer i morron. För allt vad de visste så kunde jag ju dykt upp med en åsnekorsning...

En del hundraser har ju en begränsning på hur många tikar en hanhund får betäcka under en viss period. Sen ska avkommorna utvärderas.

Hoppar lite fräckt in i tråden. Är det så att exem är ärftligt på shettisar? El. är det av annan andledning ni ej vill ta emot?Bara nyfiken, inget hån.

Varsågod! Kul att du fick henne men tyvärr jag har inte kommit på ett säkert sätt att betäcka stora ston så jag tar dom små ännu.... Jag har nästan bara min lilla jaggis för att kunna pussa på honom själv....
Tyvärr har jag tackat nej till flera ston annars är han en perfekt liten förädlare som passar utom ordentligt bra i ridponnyaveln. Han har alla exteriöra fördelar som man söker i ridponnyaveln.
Welsh jag tror att jag ska komma över till dig och kolla hur du har gjort din grop! Jag kan ju inte hålla på att ge bort betäckningar!

eksem är ärftligt på ALLA raser, finns med på defektlistan... (Hur ärftlighetsgången är vet man inte)
Och om avkommorna skulle äörva moderns eksem så är de4t ju ändå pappan folk ser *jag såg en eksemponny efter din hingst*, vilket lätt gör att ryktena går att hingsten nedärver det...
Plus att eksemet ju är plågsamt för hästen som har det...

ameo skrev:
eksem är ärftligt på ALLA raser, finns med på defektlistan... (Hur ärftlighetsgången är vet man inte)
Och om avkommorna skulle äörva moderns eksem så är de4t ju ändå pappan folk ser *jag såg en eksemponny efter din hingst*, vilket lätt gör att ryktena går att hingsten nedärver det...
Plus att eksemet ju är plågsamt för hästen som har det...

Ok. Självklart är det ju hingstens fel ;) Folk är bra på att ta genvägar idag. Men är det inte så att man släpper in islänningar med exem i avel. Eller är jag ute och seglar nu?
Jo, vad det gäller defekter i övrigt så är det väl som så att man hackar på hingsten istället för att ta reda på fakta även i andra raser?

Jag tycker det ar sjalvklart att du kan neka en sto-agare betackning, utan att ens ge dm en ursakt. Visst ar det inte speciellt hovligt, men i slutandan sa ar det din hingst och du bestammer vad for ston du ska betacka...eller vilka sto-agare du vill ha med att gora.
Tank bara pa Clover Hill, vilket var/ar en av de mest populara hingstarna i varlden, och Clover Hills agare tog emot de ston han gillade sjalv, samt de sto-agare han gillade. Han hade ingen bokning, utan man fick komma dit och sta i ko. Jag kanner en person, som har ett sto e. Cavalier (hon ar jattefin och har tavlat GP-hoppning) men Clover Hills agare gillade inte sto-agaren av nagon anledning och vagrade att betacka stoet med hingsten.

Du som hingstagare kan valja och vraka bland de stona som ar intresseradek tycker jag. Sjalv hade jag blivit sur och lite besviken om jag rest langt och hingstagaren inte gillade mej eller stoet, men jag had respekterat hingstagarens onskan. I slutandan handlar det ju om att hingstagaren ar serios som inte tar emot vad som helst.

Men detta tror jag gäller alla hingsthållare.Jag vet tex. araber som ej tar emot tex. varmblod utan att ge någon andledning.På sätt och vis kan jag känna att man kliver stoägaren på tårna jusst för att man kanske nekar en ras som hon/han gillar. Det känns lite som om man dömmer stoägaren för att dom har fallit för en viss häst eller en viss ras som DOM är jätte nöjda med och tycker mycket om. Varför skall då inte dom få ett vackert litet föl på sin lilla älskling? Så kan jag känna litegrann.

skull enog säja att många hingsthållare bara tar emot ston av sin egen ras.
Hur många ardennerhingstar betäcker ston av andra raser?
Min shetlandshingst betäcker bara shetland...

ameo skrev:
skull enog säja att många hingsthållare bara tar emot ston av sin egen ras.
Hur många ardennerhingstar betäcker ston av andra raser?
Min shetlandshingst betäcker bara shetland...

Nja ardenner håller sig nog mest till ardenner el. möjligen nsv. Men om man tar tex. shettisar så bet. dom ju ofta tex. russ och welsh el. tvärtom.

åke skrev:
Varför skall då inte dom få ett vackert litet föl på sin lilla älskling?

Tvärtom, varför skulle de få ett föl, om det är enda anledningen till att avla på sitt sto?

Det ar val inte hingstagarna som ska fa bestamma om de tycker att en sto-agare ska fa ta fol pa sitt sto. De kan enbart neka en betackning fran sin egen hingst.

Jag tror inte att alla manniskor ar intresserade av en prestationshast pa elit-niva, utan manga behover en hast som kanske inte ser sa bra ut, som kanske inte kan prestera sa bra, men som passar utmarkt till att rida ut pa nagon gang i veckan. Den hasten far heller inte kosta sa mycket, vilket gor att en "knepig korsning" blir ett bra alternativ.

Alla manniskor har olika smak och alla manniskor blir saliga pa sin tro...sedan ar det upp till var och en att gora det vi tror ar bast.

Nej, självklart kan inte hingstägarna bestämma det, men det har väl aldrig varit frågan? Däremot kan hingstägarna ta sitt ansvar när det gäller att föra aveln framåt, genom att inte ta emot vilka ston som helst.

Det finns tillräckligt med hästar här i världen för att alla ska kunna hitta sin, utan att ta föl på sitt sto bara "för att hon är så fin".

Trissa skrev:
Jag tycker det är berömvärt att "sålla" bland stona, och säga nej till de som inte uppfyller kraven. När jag körde mitt halvblod till Flyinge tänkte jag faktiskt på det, det var bara att ringa och säga att jag kommer i morron. För allt vad de visste så kunde jag ju dykt upp med en åsnekorsning...

Det där har jag också funderat över. Jag har två gånger låtit betäcka mitt halvblodssto med vita papper, och på inget av ställena frågades efter hennes stam innan vi kom. På ena stället frågades vilken hingst hon var efter, men jag hade ju kunnat komma med ett sto med mycket blandat möderne...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 567
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 395
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 714
Senast: Saeta
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka