Hingstägarens rättigheter

Sv: Hingstägarens rättigheter

Jag tänker snarare på vad som gäller rent juridiskt eller hur jag ska säga, har jag rätt att skicka hem stoet utan att få diverse anmälningar och skadestånd m.m. Och ska bokningsavgiften betalas tillbaks?

Jag hör med alla som ringer om eksem, fång, skorv osv men i slutändan är det ju trots allt ord mot ord tyvärr.

Många väljer min hingst just pga färgen, det är enligt mig inte en seriös anledning att betäcka med honom, det kan vara en bidragande orsak men man ska tro på kombinationen och tycka att det är en bra hingst också.

Visst kan jag neka folk om jag vet att personen i fråga är strulig med betalningar eller inte tar hand om sina hästar men om jag väl "godkänt" stoet så får de självklart betäcka med min hingst (om det inte visar sig att den har t ex eksem förstås).

Jag kan tänka mig att många blir ledsna/arga/besvikna när man säger nej till betäckning. En man som ringde blev helt galen för att jag inte ville ta emot hans ostammade ston och sa att så får man inte göra :D
Svarade bara att det är min hingst, mina krav.

Rent juridiskt så beror det på om du kan visa att du har upplyst stoägaren om dina krav. Om du i ALL din marknadsföring (inkluderat telefonkontakten och ditt bokningskontrakt, som jag antar att de skriver på redan när de bokar, innan de kommer ???), talar om att du bara tar emot friska, eksemfria ston så kan jag inte se att du ska kunna bli stämd. Jag är iofs ingen jurist (ställ frågan på hästverksam, förresten, där hör den nog egentligen hemma...), men mitt sunda förnuft säjer mig att om någon väljer att komma med ett eksemsto trots att du sagt att du inte betäcker dem, så får de skylla sig själva. Och står det i kontraktet att du hålelr inne bokningsvagiften om du blir "lurad" på detta vis, då har de accepterat detta villkor genom att skriva på avtalet...

Jag anser att det är självklart att du som hingstägare bestämmer vilka ston du vill att han ska betäcka.Det är inget att bli sur över som stoägare.Fast jag förstår om folk vill betäcka sina ston med din hingst för han är bara :love: ljuvlig.
/Tesso

Rodde skrev:
Varsågod! Kul att du fick henne men tyvärr jag har inte kommit på ett säkert sätt att betäcka stora ston så jag tar dom små ännu.... Jag har nästan bara min lilla jaggis för att kunna pussa på honom själv....
Tyvärr har jag tackat nej till flera ston annars är han en perfekt liten förädlare som passar utom ordentligt bra i ridponnyaveln. Han har alla exteriöra fördelar som man söker i ridponnyaveln.
Welsh jag tror att jag ska komma över till dig och kolla hur du har gjort din grop! Jag kan ju inte hålla på att ge bort betäckningar!
Grop o grop. Jag ställde stoet i bondens åker och ställde hingsten uppe på vägen. Dikeskanter är bra att ha ibland ;)

Tack :)

Jag vill förstås ta emot så många som möjligt men vill samtidigt inte att han betäcker "oäktingar" som är en nackdel när han ska avkommeprövas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 567
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 395
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 714
Senast: Saeta
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka