Hingstägare, avelsexperter.

Sammet

Trådstartare
Hur går ni tillväga när ni betäcker med en hingst som aldrig betäckt förr.

Vad bör man tänka på. jag har full koll på hingsten och stoet är det inga större problem med.

Är emot linor runt benen på stoet som hindrar stoet från att sparka eftersom detta känns som "våldtäckt", skall betäcka med hästarna i grimma/leadrope (4 m. långt grimskaft).

Alla tipps mottages tacksamt för att allt ska gå smidigt och rätt till.

Hur gör ni när ni låter damen hällsa på hingsten.

Hur länge är det mellan brunst-perioderna.

Boktips, internet-sidetips mm...

Tacksam för svar alla avelskunniga experter! :)

(mitt eget sto min egen hingst)

vi låter hingst och sto nosa i varsin box med galler i mellan så ingen kommer till skada.

Stoet ställer vi upp mot något hon kan stödja bogen imot, ifall hingsten flyger på med en hög hastighet.

Vi använder aldrig linor på stona.

Vi betäcker aldrig med grimma eller träns, vi använder grimma då vi leder våra hingstar, träns då vi rider våra hingstar och stigbett då vi betäcker med våra hingstar. Detta för att hingsten lär sig väldigt snabbt att det är endast betäckning då man har stigbett, arbete när man har träns och hage mm. när man har grimma. Vi har alltid longerlina vid betäckning vi är 2-3 personer beroende på hingst samt brukar vi ha hjälm på oss.

brunstcykeln brukar vara 21 dagar, lite variation beroende på stoet.

Ja, det tycker jag, för det betyder att man läst nån bok om uppfödning innan man börjar avla...

Jag har läst böcker, jag har gått naturbruksgymnasium med avel på schemat, jag har jobbat med hästar sedan -99,på bla. ett avelsstuteri, och jag har garanterat nog med kunskap om att ha både sto och att avla. Men jag tänker för det inte börja avla mer än på mitt eget enda sto för att få en egen avkomma.

Kan du ärligt säga att du kan precis allt för att få ha häst? Som vad hästens normalpuls är, temp, andning, slemhinnans uteseende vid bra kondition och normal vattenhalt i kroppen. Kan du din häst puls vid arbete, kan du säga hur hästens hovvinkel ska se ut? Kan du se om hovslagaren gjort ett bra jobb eller om han har skott hästen 2 grader snett?

Jag skulle påstå att det är sånt som man kan läsa sig till, kanske inte då skoning som är en halv vetenskap, men där kan man jämföra bilder. Men man behöver inte ha det i huvudet, för det finns att läsa om.

Måste du kunna ditt stos brunstcykel om du skickar henne på betäckning till en annan hingst (eller semin)?

Jag ser det inte som att jag måste veta mitt stos brunscykel innan bara för att jag ska avla jag tar reda på det just genom att fråga.

Och så var det ju det där med att vara trevlig! Folk frågar och då kan man svara trevligt och inte klaga på vad man frågar om. Om du anser att det är något jag måste kunna, så lär mig det då istället för att var otrevlig, för det är så människan lär sig.

Men har du gått hästgymnasium med inrikting på avel borde du väl ha koll på brunster?
Visst får du fråga, jag reagerade bara på att du ska betäcka ditt sto med egen hingst, och frågar om en sån sak...
Det andra, om hur man går tillväga, är en bättre fråga, eftersom det inte finns så mycket rätt och fel, utan mycket beror på hurdana hästar man har.

Det beror väll på hur van man är att ha ett sto. Jag har mestadels ägt valacker.

Har man däremot haft ston så är brunsten något man ständigt "stöter på".

Hej!
Mitt tips är att du tar kontakt med och frågar Nafayette som finns på Buke ibland... :bow:
Hon har alldeles färska erfareheter och massa kunskap i området avel..sen kan hon förklara saker så t o m jag förstår.. :)

Jag håller med Rodde. Låt stoet nosa genom galler, jag brukar ta ett grimskaft och ställa henne utanför boxen och dra grimskaftet genom gallret så att hon står med nosen intill ordentligt och de får nosa ordentligt. Om hon står och visar brunst, ut med henne, sätt på hingsten lämplig grimma/stigbett (jag har haft grimma med kedja i munnen, det har jag aldrig i vanliga fall och då kan hingsten lära sig vad det innebär precis som Rodde skrev). Hjälm, handskar (på alla medhjälpare) samt lång lina på båda hästarna. Var beredd på att stoet kan reagera och sparka om hon blir rädd för hingsten om han kommer på hastigt. Jag tror att det är lite olika hur de stiger på, men vid betäckning sist med min hingst (jag höll ej i pga högdräktigthet på mig själv) fick han gå på lite från sidan först, men nådde inte riktigt (stoet större) så då gick han på helt bakifrån och det lyckades bättre.
Var noggrann med säkerheten! Det är alltid riskfyllt att betäcka, särskilt om både sto och hingst är färska på det.
Lycka till! :)

Att kunna brunstcykeln på ett sto är otroligt viktigt speciellt om du skall, som du, betäcka naturligt med orutinerad hingst.

Du skrev något om att du har full koll på hingsten.
Vill det säga att du har styrka nog att få honom att hoppa av om det blir fel??
MIN GUBBE ÄR DRYGT HUNDRA KILO OCH HAR FULLT UPP MED ATT FÅ HINGSTAR ATT BACKA UR.

(Här kan alla på buke få veta att era ledarskapsövningar är helt bortblåsta ur hingstens minne.)

Som råd, kan jag säga så här:
Ställ hingst och sto brevid varann i box.
Hon KAN se villig ut, men det är ingen garanti.

Prova sedan att ta ut stoet och låt henne hälsa huvud mot huvud.
Vänd henne därefter och backa upp henne mot hingsten, som fortfarande står i box.
Hingsten ska kunna ta ut sitt huvud. Halvdörrar gäller.
Skall hon betäckas så måste/bör hennes svans lindas.

Därefter så är mina råd till dig slut.
Därför att du måste ha ERFARENHET att kunna bedöma om hon är mottaglig för honom.
Vissa ston blir sura på hingsten men det går att betäcka ändå.
Andra står helt still men slår vid språnget.

Hingsten i sin tur klättar gärna utan att vara redo.
Detta kan vissa ston bli tvärarga på och så slår dom.

Så efter du provat i box så låter du två erfarna medhjälpare ta över.
Dom KAN SE sedan vidare hur det skall betäckas.

Stoet kanske behöver mer uppmuntran.
Då får man ta ut henne och sedan hingsten.

Hingsten skall egga stoet men FÅR INTE betäcka förran båda är redo för det.
Samtidigt måste man ha koll både på hingstens framben OCH stoets bakben.

När sedan hingsten klättrar upp så kanske den behöver styrhjälp.

Detta är det farligaste momentet för den som står och håller i.
Lätt hänt att bli söndersparkad.
Vissa hingstar vill inte att man tar på deras snopp. Så om man gör fel så hoppar han av, stoet blir tvärarg och slår.

Du kan i det ögonblicket då hoppas att hon förr sparkar in tänderna på hingsten istället för dig.

Vad jag vill varna för är alltså att det är inga snälla beskedliga krafter det handlar om, nej.
Vi talar om hingstens mest djuprotade drift.
Denna kan man inte styra med x meter rep.

AM

Tycker nog att överdramatiseras ganska ordentligt. Har själv vid ett överslag varit med vid circa mellan 3-4000 betäckningstillfällen. Först och främst måste hingstarna klara en fullständig diciplin vilket alla mina hingstar genom åren klarat, en ouppfostrad hingst är förenad med livsfara. Att stona provas över halvdörr och visar mycket tydlig brunst om inte så är fallet så betäcker man inte. Inga föl får finnas med under betäckningsakten och när stoet visar tydlig brunst använder vi brems och inga språnglinor och ställer stoet högt med framändan då hon inte har samma förmåga att slå med kraft. Har genom åren icke betäckt ihjäl nog sto eller fått skada på någon hingst isamband med betäckning

OK, det var din erfarenhet.

Själv står jag fast vid att en som aldrig någonsin hållit på med detta bör ha hjälp av sådana som du.

AM

Ja, precis. Min puckad p.d. granne kom på att hon skulle ta föl efter en hingst hon hade i stallet.
In med sto och hingst i samma box...
(hingsten var 2 år och ägaren var INTE informerad.)
Tycker absolut att man alltid ska ha med nån erfaren människa om man ska betäcka ett sto på "hemmaplan".

Det var det jag menade.
För i det förra inlägget så skrev jag om vad som kan hända.
Vissa tror ju att det är bara att sätta rep på hingsten och låta allt fixa sig.
Nu var det ju en amatör som skrev ursprungsinlägget och då ville jag bara precisera om vad som kunde hända vid olika tidsintervaller på en betäckning.

Av alla dessa exempel så kanske inget händer eller två saker händer eller så blir det ett lasarettbesök. :smirk:

Pigge tyckte jag överdramatiserade...måhända jag gjorde.
Vi har ju hemma betäckt i så många år med helt främmande hingstar som bara besökt oss när hans märr varit brunstig och sedan åkt hem igen.
Vi har på så sätt lärt oss att hingstar OCH ston är olika.
Och kräver då, olika rutiner.

Men,men... det finns ju dom som alltid är duktigare.
Tur är väl det.

AM

Nu har jag inte varit ut här på Avel på ett tag så jag svarar ett allmänt svar.

Min hingst och mitt sto går ihop nu och det funkar bra.
Jag kan tänka mig att många tycker jag är otroligt korkad nu men jag bedömde situationen som att de skulle klara av det och det gör de också.

Vad det gäller det faktum att kunna "plocka ner" hingsten från stoet när han betäcker så är det för mig inte något som jag ser som jag har problem med.

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara problem bland vissa hingstar som inte har den "signalen" som jag har till min hingst.

Ibland blir jag ärligt förvånad över att folk tycker att hingstar är monster eller vilddjur, för min är så lyhörd och följsam så jag tänker inte på hur andras kan vara.

Nu tycker ni säkerligen att jag "pratar gojja".

Nån sa att det är hingstens drift och att när den slår in så är hingsten okontaktbar...inte min kan jag säga och det borde tyda på att fler hingstar kan vara mer lätthanterade än vad de är för tillfället, med rätt kunskap.

Vid ett tillfälle när vi släppte ihop hingsten och stoet så kallade jag mig till hingsten, han lämnade då stoet och kom fram till mg, givetvis hade han ett extra öga på damen och var lite motvillig att lämna sin dam, men han kom.

Att få ner honom från ryggen är lika enkelt för mig, eftersom jag redan har en signal för att han ska backa genom leadropet (4 meterslinan )utan att jag behöver slita och dra. I nödsituation behöver jag därför bara skaka på repet så tar han ett steg bakåt och jag behöver inte ens skaka hårt.

Jag tycker det är synd att vi har en sådan syn på hingstar som vi har i dagens hästsammhälle. Ute i världen är hingstar inte alls så konstigt som de är här i sverige och detta har gett en hingsthantering där folk är vana vid hingstar och därför är de inte he ller så svårhanterliga utan är faktist en häst och inte ett vilddjur.

Nu vet jag som sagt att det inte betyder att alla andra hingstar behöver vara precis som min, jag har lagt ner mycket arbete för att min hingst ska respektera mig och se mig. Och därför ser han även mig oavsett vad som än händer. Han blir ju inte dum bara för att han luktar sig till ett brunstigt sto, det är inte så att det slår om och han inte längre ser och hör.

Däremot blir de "upphettsade" och det är en annan sak. Men inte okontaktbara!

Men jag förstår även att det vid betäckning kan hända farliga saker och att det därför är viktgt att vara försiktig och sätta säkerhet framför allt. Men vad säkerhet är beror nog på vem står står där och vad det är för hingst.

:)

Hur har det gått med betäckningen ?

Helt ärligt så tror jag inte att du skall vra söker på att du kan få hingsten att backa med repet. Även om han gör det i alla andra situationer så tror jag att är han uppe på stoet så är risken stor att hans naturliga drifter tar över.
'
Visst har kunskap stor betydelse för hur lätthanterliga hingstar är, men även hästens psyke. En mesig hingst hkan i stort sett vem som helst hantera med en vass rackare krävs lite mer. Så jag tycker nog att det kan ses som en förolämpning mot dem mer MYCKET erfarenhet och kunskap när du påstår att med rätt kunskap så borde fler hingstar kunna vara mer lätthanterliga - din hingst kanske inte är norm !

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
54 140
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka