Nu har jag inte varit ut här på Avel på ett tag så jag svarar ett allmänt svar.
Min hingst och mitt sto går ihop nu och det funkar bra.
Jag kan tänka mig att många tycker jag är otroligt korkad nu men jag bedömde situationen som att de skulle klara av det och det gör de också.
Vad det gäller det faktum att kunna "plocka ner" hingsten från stoet när han betäcker så är det för mig inte något som jag ser som jag har problem med.
Däremot kan jag tänka mig att det
kan vara problem bland vissa hingstar som inte har den "signalen" som jag har till min hingst.
Ibland blir jag ärligt förvånad över att folk tycker att hingstar är monster eller vilddjur, för min är så lyhörd och följsam så jag tänker inte på hur andras kan vara.
Nu tycker ni säkerligen att jag "pratar gojja".
Nån sa att det är hingstens drift och att när den slår in så är hingsten okontaktbar...inte min kan jag säga och det borde tyda på att fler hingstar kan vara mer lätthanterade än vad de är för tillfället, med rätt kunskap.
Vid ett tillfälle när vi släppte ihop hingsten och stoet så kallade jag mig till hingsten, han lämnade då stoet och kom fram till mg, givetvis hade han ett extra öga på damen och var lite motvillig att lämna sin dam, men han kom.
Att få ner honom från ryggen är lika enkelt för mig, eftersom jag redan har en signal för att han ska backa genom leadropet (4 meterslinan )utan att jag behöver slita och dra. I nödsituation behöver jag därför bara skaka på repet så tar han ett steg bakåt och jag behöver inte ens skaka hårt.
Jag tycker det är synd att vi har en sådan syn på hingstar som vi har i dagens hästsammhälle. Ute i världen är hingstar inte alls så konstigt som de är här i sverige och detta har gett en hingsthantering där folk är vana vid hingstar och därför är de inte he ller så svårhanterliga utan är faktist en häst och inte ett vilddjur.
Nu vet jag som sagt att det inte betyder att alla andra hingstar behöver vara precis som min, jag har lagt ner mycket arbete för att min hingst ska respektera mig och
se mig. Och därför ser han även mig oavsett vad som än händer. Han blir ju inte dum bara för att han luktar sig till ett brunstigt sto, det är inte så att det slår om och han inte längre ser och hör.
Däremot blir de "upphettsade" och det är en annan sak. Men inte okontaktbara!
Men jag förstår även att det vid betäckning
kan hända farliga saker och att det därför är viktgt att vara försiktig och sätta säkerhet framför allt. Men vad säkerhet är beror nog på vem står står där och vad det är för hingst.