Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!
Men jösses
Vilken vansinnig historia... Att du orkar, stor eloge till dig som klarat av detta med sånt tålamod.
Ang lösa hingstar råkade jag ut för det för nån vecka sen. Var i stallet och skulle hjälpa stalltjejen (kan kalla henne X då) där att släppa ut hästar då hon var sjuk och därmed väldigt trött. Av en händelse gick vi ut liiite tidigare än vanligt för att jag skulle kunna åka till jobbet i tid, stalltjejen går först med en häst och jag kommer efter med 2 ponnyer. Så ropar X att vi måste tillbaka, det är lösa hästar nere på vägen. Tillbaka och slänga in hästarna i stallet, samla på oss ett par grimskaft och rusa bort mot rasthagarna (där det redan är hästar ute, tex stallägarens grand prix dressyrhäst, 2 nyopererade ston mfl). En bit bort ser vi tre hästar och lite folk som försöker fånga in dom; Vi kan se att det är en skimmel och 2 mörka varav en liten ponny). Hoppas på att det är från gården som ligger före vårt stall vilket skulle innebära = 1 islänning, 1 shettis och en annan ponny, alla ston.
Hursomhelst, hästarna travar förbi de som försöker fånga in dem och sätter av upp mot oss, vi ställer oss i vägen mellan rasthagarna och rymlingarna, har snövallar på sidorna så det liksom ramar in. Så kommer 3 toksvettiga hästar ångande; 1 fuxsto, 1 litet mörkt b-ponnysto, ooooch *tadadaaa* stor vit lusitanohingst... Herregud vad han måste ha jagat stona -de var fullkomligt genomblöta av svett.
Jag och X fick fast varsitt sto och står där med en skitkåt hingst snurrande och skrikande runt oss. De andra personerna hade nu kommit fram till oss men kunde inte få fast hingstskrället. Han började hoppa på stoet som X höll (b-ponnyn) för den jag hade kickade efter honom.
X visste inte vad hon skulle göra för han var ju inte så intresserad av att hoppa av >< Men jag sa till henne att dänga till honom med grimskaftet i huvudet alternativt rappa till honom på näsan, vad som helst bara han slutade betäcka den lilla ponnyn... Här kom iallafall ägaren och fick haffat sin hingst och släpat hem dom allihop (hennes hästar alla tre).
Jag vet inte vad som hade hänt, men tydligen hade fler varit på rymmen men fångats redan utanför stallet.
Rätt obehagligt, och vi får vara glada att jag och X kom ut precis då vi gjorde, annars hade de fortsatt upp till våra hästar.
Girasol lycka till med allt.