Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!
*kl*
Ja vem vet, rätt var det är så står han här den gode aschberg haha.
En liten uppdatering...
Dagen efter att skrället var här och härja så var ena fölungen lite svullen på utsidan av höger bakkota. Inget som direkt oroade mig då vi inte såg någon hälta. Dock var det kraftigt värmeökat. Utgick från att hon fått en smäll där.
Dräktighetskoll gjordes på mammahäst andra dagen efter hans besök och fölis var mer svullen på kvällen. Tänkte det var jobbigt att skumpa transport...
Sen har statusen hållt sig på detta plan under en vecka ungefär, då plötsligt är hon jättesvullen på utsidan av vänster bakkota. Rejält och varm. Ingen hälta och vi låter det vara. Någon dag går och plötsligt är hon svullen på insidan också. Bara från mitten av kotan och upp på skenbenet.
Ringer kliniken och vi fick en tid till idag, då jag ville slå några plåtar på det hela, vilket vetten tyckte lät skäligt. Döm om min och vettens förvåning då det visar sig att hon har en fraktur på höger bak.-syntes klockrent. Troligtvis orsakad då de hade tjurrusning i hagen då hans förbaskade hästskrälle var där och härja!
Svullnaden vb kommer troligast av överansträngning och hon har fått en liten retning i tillväxtzonerna där enl. vetten.
Är lite lack just nu.... Blir ju svårt att bevisa att det hände just när han var där. Tidsmässigt stämmer det. Är dock glad att "enda" åtgärden just nu är finadyne( ja eller jag valde att spruta med Cronyxin) och en månads boxvila!!!!
Mammahäst är olycklig och vrålar lungornas fulla kraft efter de andra märrarna i flocken. Trots att vi stallade upp en boxgranne just för husfridens skull. Att sedan mammahäst är stor och tycker att 16½ kvm box kommer bli trångt att bo på under en hel månad med en stoor bebba som vet sin vikt i guld och verkligen sträcker ut sig -mitt i boxen och nästan på drar timmerstockar mitt på blanka eftermiddagen....gör att jag får ägna morrondagen till att montera ned en boxvägg så de kan få en box på 33 kvm under denna husarrest.
Sen allt extra arbete, mocka, ströa, slå gräs. Här serveras inget hö till stillastående djur om vi kan undvika. Var bara att shoppa spånbalar på hemvägen, strö sen halma. Därefter på med rotorslåttern på traktorn och skicka ut karlstackarn till att slå -där det nu finns något att slå. Sen slänga sig i duschen för att åka och jobba natt.....
Men är
och tänker oavsett traska upp med räkningen till honom och trycka på lite. Han är skyldig oss en bra slant sedan förra året och det här kalaset blev dyrt, 10 plåtar senare....
Skyldig i detta fallet eller ej, det skiter jag i, men jag ska prova! Han pröjsade ju efter många om och men en vetteräkning förra året. (när vi tråcklade ihop tvååringen som hingsten betäckte sönder...)
Tur att det inte är livstids slaktkarens på finadyne... För då hade jag krävt karlsloken på 5 000 till i förebyggande kostnadsutgiftsåtgärd
Gira , just nu med onda ögat!!!!
-På måndag slår jag en signal till djurskyddsinspektören och skvallrar lite.... "Att högst troligt" bla bla bla...
TACK alla för era hejarop och omtänksamhet. Ni ska veta att det värmer oerhört!