Hingstägare, avelsexperter.

Jag har i år hingst på station för första gången och det har hitills gått bra. jag valde en gammal, liten van hingst som kan sina sker. Vi betäcker för hand i grop då han går på fribetäcknng med de mindre stona. När vi kollar stona så har vi satt in dem i box brevid varandra alt låter dem nosa över boxdörren, han i boxen och hon utanför. Vid själva betäckningen så har min man hållit i stona i gropen och jag haft hingsten i långlina. Denna hingst används bara för avel och då han har en sådan späcknacke så att de mesta trillar av honom :Dså betäcker vi i grimma. HAN går att plocka ner från stoet med handkraft. Med de större stona har jag en lång dressyrpisk som jag kan styra ner snoppen med (ibland är han väldigt högt upp på dem) och det tolererar han. På så sett är jag inte så nära ev hovar.
Det har varit lärorikt och jag kan varmt rekomendera denna hingst för andra "nybörjare". Nästa år så ska vi försöka få en ngt större hingst så att när vår egen hingst (nu 1 år) ska få chansen (förhoppningsvis) så har vi mer vana. lycka till!

Hur kan han bli pilsk om han måste lyssna på dina siganler och vara uppmärksam på dig???? Drop Dead skulle det bli för min hingst...( som förövrig varit en gentlemmanabetäckare)

De som var med när min hingst betäckte var uppmärksamma på HINGSTEN och på STOET innan dom ens provade på......Jag tycker det skulle vara svårt för hingsten om den var tvungen att kolla signalerna från den som håller...visst...lite grann, men det är ju ändå betäckningen som skall ta mest fokus.....

Säger som Xeline och flera här.

Alla hingstar, hästar i allmänhet är olika precis som vi människor. Att du lyckats träna just din hingst så bra att han lyssnar på dig till hundra även under en betäckning betyder inte att du skulle kunna träna resten av landets hingstar så. Alla är helt enkelt inte funtade med det psyket - det ÄR inte normalt beteende hos en hingst att låta mattes order gå före den sexuella könsdriften.

Där jag bor finns många hingstar runt omkring, själv har jag en 12 årig arabhingst som verkar i avel hemma. Han är väldigt lätt att ha med överallt även på tävling bland brunstiga ston, då han inte "vaknar" förrän han har stoets rumpa famför sig, hemma på sin betäckningsplats. Han är en riktig gentleman mot både stoet och den som håller, lätt att styra MEN ve den som skulle försöka få ner honom från sitt sto!?!!!

Nu talar du om erfarenhet av din egen hingst som du arbetat med en längre tid.
Jag skriver om orutinerade hingstar som är hos oss under betäckning och sedan går vidare.

hingstar som aldrig har betäkt förut...
Vi har haft en massa sådana av varierande hanteringsbarhet.

Den hingsten som bott hos oss i snart 20 år motsvarar dina priciper men vi kan knappast hinna få fason på en som kommer, betäcker tre gånger och sedan hem.
Vad/när och hur skall vi träna honom på?

Själv har jag aldrig ansett att hingstar är farliga vid hantering.
Inte majoriteten i alla fall.
Däremot har vi sett så kallade förvandlingsnummer.
Hingstar som varit ganska drägliga innan dom fått hoppat upp för första gången...för att därefter bära sig åt som grisar...

AM

Det var jag och Eva som fick fläta fast tränset med 2 flätor :D lite pyssligt var det i transporten :D Ja du vet hur stor nacke han har den lille prinsen, idag har vi betäckt Sunny i grop och det gick strålande, i morgon bitti blir det ett litet shettissto så då blir det omvänt. Hon får stå i uppförsbacke :rofl: Det är hårt att vara hingst ibland, 2 damer om dagen har han just nu..... mkt för en liten ponnyhingst.

Våra hingstar går lätt att plocka ned om det skulle behövas, fick göra det då ett sto visade falsk brunst innan betäckning, det gick bra. Men jag har en hingst som vrålar och skriker hela vägen till stoet sedan är han mycket snäll mot stoet men allt går riktigt fort. Den andra hingst jag har är lugn han ser det mer som en konstart tror jag, han blir högst irriterad om han blir störd man får inte styra åt honom inte heller störa, han ska stanna och pussa stoet.

Men den andra är snäll och snabb som blixten! :crazy: :D

Men den andra är snäll och snabb som blixten!
Som min sambo! :idea:

23_29_104.gif
Kunde inte låta bli! :o :D

Jasså... :D Halsen var verkligen enorm! Jag höll ju i honom när han gjordes i ordning innan och var tvungen att känna på "späck-halsen" men vilket härligt temperament han verkar ha! Jättego' :)

Det var inte menat som en förolämpning.

Ber om ursäkt till de som tog det som det.

Men hingstars temprament beror helt och hållet på hur hanterade de är, precis som alla andra hästars. Men givetvis så kan man ställa sig frågan om hingsten är väluppfostrad med tanke på hur den skulle vara om den inte var välhanterad...Den kanske är ett rent helvete och monster om den inte skulle ha hanterats så som den gjorts så då är den egentligen välhanterad.
Men allt är en fråga om att respektera varandra. Och hingsten skall respektera mig coh det jag säger till honom, när han gör det så respekterar han när jag ber honom låta stoet vara.

(jag har givetvis bara min egen hingst som erfarenhet när det gäller vid betäckning men om någon är intresserad att ställa upp med en hingst i en måånad och bor i Luleå så tränar jag gärna den hästen "i undersökande syfte".)

Men jag vet iallafall att min egen hingst är som natt och dag efter att jag köpt honom. När jag köpte honom saknade han självförtroende och hade div. nervösa "tix" (olater) för sig. Han kunde lukta sig i skapet, bli förbannad och skrika och spraka, han kunde lägga en hög skit, lukta, skrika och bli förbannad...fastän det var han själv som gjort högen och det var han själv han luktade på.

Han högg mig även i ryggen vid tre tillfällen i början och jag har ett bla. ett "ärr" efter det. Tack coh lov hade jag en dunjacka på mig vid tillfällena.

Alla tix/olater och det att han högg mig i ryggen har försvunnit efter att jag börjat NH-"träna" honom. (NH är inte bara träning yutan en livvstil).

Och jag har inte provat att backa ner honom från stoet eftersom jag inte vill störa/irritera henne men jag kan backa honom precis som han tänker hoppa upp och han är inte ett vilddjur.

Nu går de tillsammans i hagen dygnet runt och det är damen som bestämmer. Så man kan säga att det går bra.

:)

Du nämnde att det inte är normalt att hingsten går emot sin drift för att lyssna på matte...

Men om jag hade varit ledarstoet istället då?
Om jag varit den som flocken valt till sin ledare pga. alla de goda kunskaperna?

Jag anser fortafarande att det inte är att gå emot sin drift.

Men det är en fråga om NH (och etologi-kunskap).

Självklart ska hingsten vara konventrerad på stoet och betäckningen. Men hästar är medvetna om allt runt omkring sig.

Låt säga att de betäckte i vildflock och det kommer ett rovdjur, de är givetvis medvetna om saker omkring sig, så att de kan upptäcka rovdjuret om det skulle komma.

:)

Givetvis.

Där har du så rätt så. Du hinner inte träna en häst på 3 dagar om den bara står hos dig ett kort tag. Och det är inte heller din uppgift att träna andras hästar så vida det inte är det de är hos dig för att bli.

Och där är det ju förståss farligare än med en hingst man känner eller som är välhanterad.

Men trotts att min hingst lyssnar på mig så skulle det inte nödvändigtvis betyda att om jag lämnade honom till en hingsthållare så skulle allt funka perfekt. Troligast skulle jag få hem en odräglig häst eftersom han då skulle ha märkt att reglerna inte längre gällde. (såvida nu inte hingsthållaren har samma regler som mig).

Kontakta gärna min syster Carina: carina@cesamarabians.com

Hon är jätteduktig på att förklara nästan allt med avel, hingsthantering och stobrunster och kan även rekommendera bra böcker eller skrifter.

Hon brukar vara här på Buke under namnet Cesam.

/Monica

Tror att dom flesta hingsthållarna har en klar åsikt när det gäller att fostra hingstar.

Men sedan måste du nog komma ihåg att det finns avarter på hingstsidan.
Ju mer man försöker påverka dom destå farligare blir dom.

Nu har vi, genom åren haft ganska "snälla" hingstar men det finns dom som man definitivt måste akta sig för.. speciellt i språngögonblicket.
Men vi avlar enbart på att få fram "presterande föl" åt ägarna och inga "husdjur".. :devil:

AM

Nu vet jag inte om jag ska ta det där som en pik, det sista du skrev. Eller om jävulsgubben var där för nån annan skull.

Var det en pik kan jag säga att min hingst sprungit in strax över 400.000:-, trotts sin ringa storlek. Och trotts det har han ett bra temperament. :)

Var det inte en pik så gjorde du mig mest förvirrad! :crazy:

Men har inte bra lynne och prestation en väldigt nära sammankoppling. Visst, du kan avla på en hingst som sprungit (hoppat/gått dressyr) som fasen och ändå inte få en bra avkomma, bara för att fadern är superstressad och hettsig och svårriden/körd och därför blir avkommorna ibland efter ett medelmåttigt sto en medelmåttig avkomma med ett temperament av sjuhelsiket.

Sen är ju frågan om det är arv eller miljö som gjort hingsten "farlig".

Jag skulle aldrig betäcka med en "galen" hingst, både för faran men speciellt för att jag inte skulle vilja avla på det psyket.

Eftersom jag vill avla fram en bra avkommma till mig själv med faderns goda psyke (eftersom han blivit lugnare efter min hantering så är det en fråga om miljö och inte arv, hans tidigare uppträdanden) och hans goda steg som både är bra för bana och för uppvisning under ryttare och show samt moderns goda lynne och otroliga positiva sätt samt att hon har bra stam även om hon själv själv aldig fick "chansen" på banan pga. olika omständigheter. (Eftersom jag i första hand håller på med ridning spelar det ingen roll för mig.)

Hon är även söt att titta på även om hon är ngt. Långt enligt mig som är van vid min hingst som är kompakt.

Det var en djävulsgubbepik...NÄÄÄÄ skämtar!! :p

Men du vet säkert då vem Wall Street B är...
Där är det nog INTE uppfostran som fattas utan nåt helt annat...hjärnceller kanske?
eller varför inte nu, i senaste hingstinfot så stod det om Speedy Somolli...vi har haft en son till honom som betäkte här hemma som hette Think Tank...
stridsvagn i kvadrat..

Det finns vissa som man helt enkelt inte tar "principstrider" med.
Då får du ett mycket ont öga riktat mot dig.
I övrigt...hur snälla som helst.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
54 140
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka