Jag har i år hingst på station för första gången och det har hitills gått bra. jag valde en gammal, liten van hingst som kan sina sker. Vi betäcker för hand i grop då han går på fribetäcknng med de mindre stona. När vi kollar stona så har vi satt in dem i box brevid varandra alt låter dem nosa över boxdörren, han i boxen och hon utanför. Vid själva betäckningen så har min man hållit i stona i gropen och jag haft hingsten i långlina. Denna hingst används bara för avel och då han har en sådan späcknacke så att de mesta trillar av honom så betäcker vi i grimma. HAN går att plocka ner från stoet med handkraft. Med de större stona har jag en lång dressyrpisk som jag kan styra ner snoppen med (ibland är han väldigt högt upp på dem) och det tolererar han. På så sett är jag inte så nära ev hovar.
Det har varit lärorikt och jag kan varmt rekomendera denna hingst för andra "nybörjare". Nästa år så ska vi försöka få en ngt större hingst så att när vår egen hingst (nu 1 år) ska få chansen (förhoppningsvis) så har vi mer vana. lycka till!
Det har varit lärorikt och jag kan varmt rekomendera denna hingst för andra "nybörjare". Nästa år så ska vi försöka få en ngt större hingst så att när vår egen hingst (nu 1 år) ska få chansen (förhoppningsvis) så har vi mer vana. lycka till!