Hingstägare, avelsexperter.

Dålig formulering. :crazy:

Men många tror (inte sagt nu att någon här tror det) prestation och bra gener måste gå hand i hand med att hingsten är "tokig".

Denna attetyd har jag mött ofta bland tävlingsmänniskor men som jag själv tycker är helt fel.

Hej sammet!

Du nämnde att det inte är normalt att hingsten går emot sin drift för att lyssna på matte...

Men om jag hade varit ledarstoet istället då?
Om jag varit den som flocken valt till sin ledare pga. alla de goda kunskaperna?

Jag anser fortafarande att det inte är att gå emot sin drift.

Men det är en fråga om NH (och etologi-kunskap).

En människa kan aldrig bli total ledare för sin flock, för vi lämnar flocken, vi beskyddar inte den dygnet runt, vi går alltså iväg från den större delen av dygnet och det gör inte en riktig ledare. En häst känner störst tillit och samhörighet med en artfrände som den tillbringar största delen av sin vardag med. Detta har jag hört för några år sedan av en riktig "NH" människa. Låter mycket logiskt tycker jag.

Visst jag tror dig när du säger att din hingst backar på din tillsägelse, men det är inte vanligt. Jag har fått ner min hingst från ston men det har inte varit utan protester, trots att han är en ängel att hantera i vanliga fall. Han går liksom din - med ett sto dygnet runt och det fungerar hur bra som helst.

Om det är så att du verkligen lyckats träna din hingst så han lyssnar blint till dig i alla situationer - ja då är det bara att gratulera dig till dina ovanligt goda kunskaper och hoppas du kan lära ut din teknik till fler hästägare :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
54 140
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka