älgen

Trådstartare
Motsätter mig inte bruket av godkända hingstar. Har dock en liten fundering..

Vad är det som säger att en godkänd hingst lämnar bättre avkommor än en icke godkänd?
Det finns godkända hingstar som inte lämnat ett skit och tvärtom.
Märren tycker jag har störe betydelse än vad som de flesta verkar tro idag.

Sedan är ju vissa kombinationer lyckligare än andra.

Sv: Hingst

det beror kanske lite på varför dom inte är "godkända"
Jag ska betäcka med IG hingst..men jag anser att han har båder exteriör, prestationer( som jag gillar iallafall) och en skaplig stam....det finns ju en del hingstar som blir godkända på enbart stam också, men dom är ju få.....men att betäcka med en stamlös inkorrekt talanglös hingst borde ju inte båda gott inför framtiden.......men man vet aldrig....såklart stoet har betydelse.......annars vore det ju ingen konst att få fram kanoner.....( nu snackar jag trav :D )

Jag tror inte det är det som är problemet. Utan mer att ägarna till dessa hingstar ofta inte är speciellt kunniga. Och likaså stoägarna som använder hingstarna.
Hingstarna kan ju ha defekter och fel som nedärvs till avkommorna osv.

Det finns ju ofta en anledning till att hingsten inte är godkänd. Har den missat bruksprovet med någon tiondel är det en sak, men om den t ex inte godkänts p g a bristande exteriör en annan. Själv kände jag en gång en icke godkänd arabhingst (född 1971) som var det kohasigaste jag någonsin sett! Han användes i avel, och många, många av hans avkommor fick hans hasor.

Sen finns det ju andra hingstar som halvblodet Chabloon e Chagall som både har egna prestationer och avkommor med prestationer, men trots detta inte blivit godkänd.

En fråga mitt i detta.
Får man betäcka andras ston med icke godkänd hingst, alltså ej visad eller dylikt?

Mycket inressant!!
Jag har en bekant(läs idiot) som betäcker sina och andras ston med sin SNART 2-åriga hingst och antagligen tycker att h*n är en riktig storuppfödare :eek:

Är det din bekant som annonserar här?

Har du sett tråden som jag tror heter En fråga? är skriver jag att min favoritannons för tillfället är den som annonserar ut sin tvåårshingst som varken har en godkänd pappa, farfar eller morfar :crazy:

För det enskilda fölet har ju mamma och pappa lika stor betydelse för hur hästen blir rent genetiskt. Anledningen till att man är noggrannare med hingstarna är ju att de får (eller i alla fall kan få) betydligt mycket fler avkommor och alltså får deras gener ett bra mycket större genomslag i aveln.

Man har ju försökt utforma bruksprovet så att det verkligen ska visa de egenskaper man vill ha fram, man har också med de egenskaper som har så hög arvbarhet som möjligt, för att få ett bra avelsframsteg. Men för att bruksprovet ska få ett bra resultat på sikt bör så många avkommor som möjligt visas på treårstesten sen, då kan man snabbt rensa ut de hingstar som inte nedärver sig så bra som man hoppats.

Det stora problemet idag är väl att det är så pass dyrt att visa och få fram en godkänd hingst att många bra missas. Och visst kan man kanske få fram bra hästar utan godkänd hingst men sannilikheten borde vara ganska mycket lägre.

Nej det är inte h*n. Hingsten han betäcker med är efter godkänd hingst med fint möderne dessutom.
Dessutom betäcker han tex sitt fina välstammade sto med denne lille hingst.
Han tycker tydligen att det är för dyrt att få hingsten godkänd :confused:
Jaja vad kan man göra??? Förslag!

Tyvärr är ju dyrt ett bra argument...senast jag hörde så räknade de med att det kostade 450.000 kr att få en hingst godkänd. Då ingår iofs uppfödningskostander, foder m.m som man har ändå, men billigt är det inte.

Men jösses! Det kostar inte mer att föda upp en hingst en än valack. Att genomföra bruksprovet tror jag inte kostar mer än ca 15 000 kr.

Vad ingick isåfall i de 450 000 kr? :)

Blir lite nyfiken...

Detta måste vara väldigt rasrelaterande. Det kostar nog inte så mycket pengar att få fram en welsh eller en shettis :smirk: Det stod väl att det var en liten hingst dessutom........(denna lilla hingst)

Visst har märren stor betydELse, jag tycker det är lika illa att använda en skitmärr som en skithingst, det finns ju inget godkännade systen för ston, men eftersom det gör det för hingstar så tycker jag att man ska anväde de som gått igenom, de finns ju en orsak att vissa inte har klarat det.

Hur många av de avelsvärderade hingstarna står det egenligen "Rekommenderas ej för avel" på, men likförbannat används de i avel...

kostnaden om du ska ha något "proffs" som utbildar och förberder den inför bruksprovet bukar totalt sluta runt 100.000 kr.

För 450.000 : skulle jag vilja veta vad som skulle ingått där, skodd med guldskor???

Kommer inte ihåg vad som ingår men siffran kommer från de som har med avel att göra på SLU (dvs Jan Philipsson mfl). Jag skrev ju också att i denna siffra ingår foder, uppstallning m.m dvs alla kostnader som man har för vilken häst som helst (antar att även betäckningskostander o dyl ingår). Sen antar jag att de räknar med proffstränare/ryttare som utbildar och visar hästen à x antal tusen i månaden plus kostnaderna för bruksprov, tidigare utställningar m.m. Jag ska försöka hitta siffran senare idag så återkommer jag (är inte säker på att jag har det nedskrivet dock, men jag lade den på minnet eftersom det var så mycket). Men det är ingen siffra jag tagit ur luften, den kom som sagt från SLU.

Welsh skrev:
Detta måste vara väldigt rasrelaterande. Det kostar nog inte så mycket pengar att få fram en welsh eller en shettis :smirk: Det stod väl att det var en liten hingst dessutom........(denna lilla hingst)

Ja jag pratar om halvblod. Men kostnaderna är nog större än man tror, om man räknar in allt vad det kostar att ta fram en godkänd hingst, även på ponnysidan. Men jag kan tänka mig att den stora posten dvs proffsryttare inte är så vanlig på ponnysidan ännu (spec inte på shettis kanske) men kommer mer och mer på ponnier med.

"lille hingst" kan jag tolka som ironiskt också, även om det kanske inte är det i detta fallet (?). Jag rider en jättehäst som vi med glimten i ögat kallar "den lille".

Det är fortfarande en gigantisk summa och jag förstår inte hur en häst på 4 år ska kunna kosta så mycket. (Eller 3 eller 5 år.)

Om man då konstaterar att det bara kostar 15 000 kr att genomföra bruksprovet så borde det ju vara den summan som skiljer godkända från ick-godkända hingstar. Med andra ord så borde det kosta 425 000 kr att ta fram en icke-godkänd hingst och då borde den också vara dyr att betäcka med.

Näe, men ärligt så måste det vara felaktiga siffror!?! :crazy:

Säg att du visar hingsten som 3 el 4-åring. Du kan alltså inte ha haft den hos proffsberidare i mer än 1-2 år. Så det kan omöjligt kosta så mycket...

Visst kostar det att ha häst, men inte så mycket.

Jag jobbar mycket med hingstar - GODKÄNDA såna - och de flesta gåt på lösdrift fram tills 2,5 års ålder. Där efter rids de in och förbereds och därefter visas de.

Så gör de flesta jag känner och det kostar inga 450 000 kr.... Det innebär att hästen FRÅN FÖDSEL ska kosta 10 000 kr/månad om du visar den som 4-åring!

Det var inte så att man menade att en gk hingst skulle vara _värd_ 450 000:-? Fast det låter också VÄLDIGT mycket, innan den har visat att den nedärver sig...

Om jag får igenom min welshhingst i höst så har han kostat mig låt se, 11 000 i uppstallning och foder i 2½ års tid samt anmälningsavgiften 750 kr. Bruksprov gör han tidigast som 4 åring och det fixar vi själva............så ponnyer behöver inte kosta mkt inte. SJÄLV skulle jag aldrig använda mig av en hingst som inte är godkänd enligt rasvisa krav om jag nu ska rasavla. Ska jag prestationsavla så ska hingsten ha bra med meriter samt en bra meriterande stam och vara godkänd. Vad är det för vits att lägga ut så mkt pengar och tid på att producera fölungar som inte får riktiga papper????? Det kan någon annan roa sig med. Jag säljer de fölungar som jag själv inte vill behålla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 203
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka