Hingst vid tävling

olli

Trådstartare
Hej! Nu är jag lite intresserad av vad ni hingstägare har för erfarenheter och tips när man ska ta sin hingst (som aldrig har tävlat tidigare) till en tävling och träningstävling. :)

Sv: Hingst vid tävling

Som med alla unghästar, se till att ha gott om tid. Man bör väl också hålla lite extra avstånd till övriga hästar och se till att inte hamna i trånga passager där man måste möta eller stå nära framför/bakom andra hästar.

Parkera gärna på en ytterkant eller en bit bort på parkeringen så att du inte behöver lasta av "mitt i smeten"
Ha longerlina eller ett rejält långt grimskaft så att du har någon extra meter att hålla i om han stökar. (det är illa nog när någon tappar sin gamla valack/sto, en lös unghingst är inte kul)
Det är ytterst trevligt att ha en lugn och säker hästskötare med sig.
Håll avstånd och var extra noga med att se var du går så att ni inte råkar få möte i en trång passage.
Har varit på tävlingar med både yngre och äldre hingstar och tar man det bara lugnt och försöker vara lite förutseende så går det jättebra även om dom blir på tårna och ska visa upp sig :D

Kontakta gärna arrangören innan och meddela att du kommer med hingst (visst står det i anmälan och på hästlistan, men lätt missa om det är många starter :) )

Då kan dom redan innan planera att du kanske får en lite mer avskild parkering och att funktionärerna är informerade

En hingst ska kunna uppföra sig precis som vilken annan häst som helst.
Allt beror på vilken uppfostran du har gett hingsten?
Får den hålla på att fjanta sig under sadeln och skrika o ha sig, tja då får man ta den annorlunda på tävling.
Men har du den så att den vet att under sadel håller man tyst, då är det ingen fara.
Se till själv att vara lugn så blir hingsten lugn! :cool:

Vad vad det där för ett tyket svar :mad:

Det är inte så himla säkert att hingsten beter sig på samma sätt på en tävlingsplats som hemma oavsett hur väluppfostrad den är! (det gäller alla hästar)
Då är det väldigt klokt att vara lite förutseende och få lite tips så att man inte råkar sätta sig själv och andra i en knepig/farlig situation när det går att undvika.

Det är som sagt illa nog när man tappar en valack eller ett sto som stökar men en lös hingst med hormonerna på utsidan kan lätt bli katastrof.

För de hingstarna jag har haft har situationen på tävling varit HELT annorlunda på tävling jämfört med hemma eller hos tränaren. Hemma red vi alltid ensamma (på banan, men hästar i hagarna runt omkring) och hos tränaren ihop med max två andra, det går inte att jämföra med en tävlingssituation. Att tro att hästen ska beté sig precis likadant är både farligt och dumt, vilket naturligtvis gäller ALLA orutinerade hästar/ekipage.

Vad vad det där för ett tyket svar :mad:

Det är inte så himla säkert att hingsten beter sig på samma sätt på en tävlingsplats som hemma oavsett hur väluppfostrad den är! (det gäller alla hästar)
Då är det väldigt klokt att vara lite förutseende och få lite tips så att man inte råkar sätta sig själv och andra i en knepig/farlig situation när det går att undvika.

Det är som sagt illa nog när man tappar en valack eller ett sto som stökar men en lös hingst med hormonerna på utsidan kan lätt bli katastrof.

:bow::bow::bow:

KL
Eloge till TS som tänker ett steg före :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Ketrawzc
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
471
Senast: Twihard
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama