Hingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 097
E

EmzaPemza

Jag tänkte betäcka mitt arabsto i vår, och tänkte INTE välja en arabhingst, då jag vill ha en större häst (gärna 160-165cm mkh) och lite kraftigare typ.
Stoet är av polska linjer och är ca 145cm i mankhöjd, har något svag rygg och tråkiga gångarter.
Just nu lutar det åt en halvblodshingst, men har även funderat på morgan, eller P.R.E...
Det jag vill använda avkomman till är främst dressyr, och hingsten får gärna komplettera hennes "svagheter"
Någon som har något tips?
:bump:

Sv: Hingst till arabsto?

Morgan morgan morgan.
De blir förmodligen både en snygg och en tervlig avkomma. Det är en va nlig korsning och går att registrera den i USA om man vill. Min kompis har en och den är gör najz.
www.swedish-morganhorse.com
jag själv rekomenderar
Skyrock Memphis King 20 (främst för jag ridit och hållt på mycket med honom, trevlig)
Lycksänge Copper Coin 19 (träffa honom på hingstvisning och är hur go som helst. samt gjort de flesta bruksprov)

Jag tycker det låter som om du ska ta en halvblodshingst. Då blir ju avkomman halvblod. Hoppas att någon som har koll på dressyrherrar kan hjälpa dig.
// Linda

OM du nu ska betäcka ett sto med svag rygg och tråkiga gångarter....., så rekommenderar jag en fullblodshingst. Då får du en angloarab som är en beprövad korsning.

jag själv rekomenderar

Lycksänge Copper Coin 19 (träffa honom på hingstvisning och är hur go som helst. samt gjort de flesta bruksprov)

Trevlig?
Kolla in det här och säg vad du som stoägare skulle sagt om det var ditt sto som blev utsatt för detta horribla.

Länk klicka på media special

din häst har både dålig rygg och dåliga gångarter....
och föra hennes gener vidare vill du för att du vill ha en avkomma med dålig rygg och dåliga rörelser...?

när man tar föl tycker jag att man ska tänka så här: om fölet bara får sin mammas alla negativa egenskaper och sen även får hingstens alla dåliga egenskaper, hur skulle hästen se ut/vara då?

tyvärr föds det fler hästar som blir så än tvärtom....
jag skulle inte avla om hästen är så dålig som du beskriver.

OM du nu ska betäcka ett sto med svag rygg och tråkiga gångarter....., så rekommenderar jag en fullblodshingst. Då får du en angloarab som är en beprövad korsning.

Fast om man vill förbättra rygg och gångarter är väl inte eng fullblod det givna valet?

Jag tänkte betäcka mitt arabsto i vår, och tänkte INTE välja en arabhingst, då jag vill ha en större häst (gärna 160-165cm mkh) och lite kraftigare typ.
Stoet är av polska linjer och är ca 145cm i mankhöjd, har något svag rygg och tråkiga gångarter.
Just nu lutar det åt en halvblodshingst, men har även funderat på morgan, eller P.R.E...
Det jag vill använda avkomman till är främst dressyr, och hingsten får gärna komplettera hennes "svagheter"
Någon som har något tips?
:bump:

Jag skulle fundera på trakhener. De är bra dressyrhästar, och har redan ganska mycket arab i sig. Ryggarna är ofta korta, och kan kanske komplettera ditt sto bra.

Vilka fördelar har ditt sto, eftersom du vill avla på henne?

Hej, jag röstar för PRE!
Betäckte själv mitt arabsto med PRE hingst i våras å väntar spänt på att se vad skom komma skall! :)

Hingsten jag valde var Quarzo, han är den högst bedömda i sverige och fick bäst på ridprovet iår. Till vardags tävlas han i mvs dressyr av Kristian von Krusenstjärna (www.kristianvk.se) En väldigt trevlig häst som jag både sett när han reds och varit med när han tappades på stuteriet. (stor är han också, över 170cm!)

PRE och arab blir ju hispanoarab vilket är en egen ras och går att registrera i spanien. PRE har härliga gångarter och ett riktigt bra temprament över lag vilket inte är att förglöma när man ska välja far åt sitt kommande topp föl :idea:

såg du hela filmen inklusive när han skulle betäcka??? om jag var med och en hingst gjorde så mot mitt sto och jag hade ett vapen i närheten så skulle jg inte tveka en sekund, snacka om våldtäkt alltså!!! nej en sån ska man ta kulorna för...

Jösses han försöker ju våldta ston:crazy:

Själv ska jag välja en PRE-hingst till mitt arabsto. Hittar jag ingen som jag gillar blir det en beprövad arabhingst.

/T

klicka på länken, sen på den sidan så finns en knapp som du ska trycka på, den är längst ner, och sen måste man ha windows media player tror jag, och tillåta pop up fönster.

Men det är ju inte hingstens fel. Visst, den är ouppfostrad, men vad F*n håller hingsthållaren (om man kan kalla henne det) på med? Betäcka ett sto mitt på en grusväg? Med en livrädd stoägare( antar jag) och noll koll på sin hingst...
Inget fel på hingsten, som sagt, bara hingsthållaren...

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 808
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka