Hingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 097
Sv: Hingst till arabsto?

*KL*
Förlåt men jag trodde faktiskt ni överdrev när ni skrev hur hingsten burit sig åt,, jag hade fel! Det där var det värsta jag sätt hur ouppfostrad får en hingst bli?

FY F*N vilken usel kontroll hon hade på hingsten! :mad:

Jag hade spöat skiten ur kärringen och tagit hästen ifrån henne!

Att jaga ett sto på det sättet med snoppen i högsta hugg och den stackars stoägaren som flyr med sin häst och riskeras att trampas sönder! Fy!

-kl-

Stackars stoet och stoägaren! OCH hingsten som inte fått lära sig rätt! :mad: Fy!

Fast, jag har sett värre. På ett stall där jag praktiserade ett tag SEDERADE de ett sto, som var väldigt rädd för hingsten, för att hon skulle stå stilla. Hingsten hade fö. hade ovanan att HOPPA på stona från långt avstånd, stor och svart var han också). :crazy: Det är våldtäckt.

Hmm, på mitt sto?? Jaa, man kan lägga en halvblodshingst på vilket arabsto man vill och få ett halvblod med gröna papper...

Nej? Det är bara Elcatero som är godkänd för halvblodsavel. Man kan väl inte få gröna papper om man korsar arab + halvblod? Det är bara Elcatero i sådana fall.

Jo, ett arabsto betäckt med godkänd halvblodshingst ger gröna papper på avkomman.
// Linda

SHIT! Jag såg nyss filmen och är helt stum. Fan, vad illa av dom att hantera en betäckning på det här viset. De lär ju knappast få fler ston efter att folk sett den här filmen. Jag menar, vem vill ha hem sitt sto i tusen delar i en plastsäck? :confused:

*kl*
Vem som helst får tydligen kalla sig hingsthållare idag. Det ordet var förr förknippat med kunskaper, både teoretiska och praktiska.

Klandra dock inte hingsten.

Morrr finns inget att tillägga om klippet mer än i....er!:eek:

Hej! Jo, det blir gröna papper om man betäcker ett arabsto med ett halvblod, betäclker jag ett arabsto med Elcatero blir det ju en arab :) Just i mitt fall är det väl inte att rekommendera då mitt sto är e Elcatero :rofl:

Mvh Johanna

Jag tror inte att det skulle vara en betäckning där. Det verkar ju vara på slutet av sommaren och alla ston är redan betäckta. Utan jag misstänker att den där andra tjejen kom ut med stoet för att fotograferas för att dom vunnit ngt på Morganriks som det stod. Samtidigt skulle hingstägaren springa lite o fotas med hingsten som då blev uppspelt och såg sin chans att hoppa på stoet. Det är därför hon springer iväg med stoet tror jag för att hon INTE ska betäckas, och hon verkar inte heller vara brunstig för hon kickar mot hingsten. Har jag fel?

om det inte skulle vara en betäckning så är det ju ännu värre!!!

hur går det om man råkar rida förbi med sitt brunstiga sto då???:eek::eek:

herre gud! livsfarligt!!!!

*kl*

Bara för att klargöra; som "tur" är så är det inte någon utomstående stackars stoägare utan dottern till hingsthållaren. I övrigt; no comments... :smirk:

*kl*

Som någon annan sa så verkar det inte vara en betäckning de ska filma utan de ska fotografera båda hästarna, för stoet är på bild i reportaget och där står det att hon är dräktig.

I alla fall, ingen gentleman till hingst i alla fall.. Vill inte ens veta hur det går till när han väl ska betäcka.

Det är rätt som du säger att det är mäktiga krafter.
Det är därför man som hingstägare inte vill att stoägare ska vara med och jobba vid språng. Gärna titta - men vara ur vägen
Även en helt vanlig betäckning kan ibland se ganska hårdhänt ut ur ett "humanperspektiv".

Farligast är det dock för hingsten.
Det är inte ovanligt med ston som är "osäkra" på sin brunst.
Som blinkar och pinkar och sedan "ångrar sig".
Det krävs en hel del snabba beslut och bra samspel mellan alla inblandade.

Att sedera eller bremsa ston förekommer i extrema fall hos raser utan möjlighet till AI (fullblod). Men vad jag förstått enbart när man VET att stoet är rätt i tid, men p g a kanske ett trauma tidigare är rädd. Då ska det ses som ett sätt att INTE skapa ett ännu värre trauma.

Jag tror inte att det skulle vara en betäckning där. Det verkar ju vara på slutet av sommaren och alla ston är redan betäckta. Utan jag misstänker att den där andra tjejen kom ut med stoet för att fotograferas för att dom vunnit ngt på Morganriks som det stod. Samtidigt skulle hingstägaren springa lite o fotas med hingsten som då blev uppspelt och såg sin chans att hoppa på stoet. Det är därför hon springer iväg med stoet tror jag för att hon INTE ska betäckas, och hon verkar inte heller vara brunstig för hon kickar mot hingsten. Har jag fel?

:eek::eek::eek: då är de ju ännu värre....

Klarar man inte av sin hingst i närheten av ston är det ju fruktansvärt. Jag anser att hingsten ska kunna ledas bland så väl brunstiga ston som icke brunstiga ston utan problem. Det är hingsthållaren om ska bestämma när hingsten får betäcka.

En fruktansvärt film helt klart.

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 808
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka