Hingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 097
Sv: Hingst till arabsto?

det är iofs sant, men har hingsten väl blivit så...hm... ordval? galen? så är det ju jätte svårt att få den att bli normal igen... jag skulle släppa in den till en riktig tjur märr!! :devil:

sen skulle han aldrig våga göra så igen.... om han överlever vill säga

En hård hingst!

Men visst, fel på hingsthållaren i största del. :bow:

Hörde att ägaren bröt benet (eller var det armen) när h*n red hästen, gick omkull eller dylikt.

Skit samma, inget jag skickar mitt sto till iaf. Om jag haft nåt.
Våldtäkt - ja.
Tänk om det var ett maidensto...usch.

Varför vill man visa hingsten från sin allra värsta sida?
Vill dom inte ha ston? Vad tänkte dom när dom skulle betäcka inför kameran? Styla?
Tja jag hajjar det inte. Tur man bara har en valack :rofl:

PRE till arab? Bra ide, beroende på hur hon ser ut.

*be a happy glider...eller rider*

Det är inte säkert han skulle lära sig.
Så gammal och går på testosteron.

Har sett sånna hingstar jaga ston tills stona ramlat ihop eller inte orkat längre och sedan hoppat på.

Hmm, känner hästen och hästägaren och har ingen aning om hur de betäcker men hästägaren bröt benet när han gick omkull med ett Quartersto inte med denna hingst... Rätt ska vara rätt :D

Mvh Johanna

Det var någon som sa att du kunde lägga ett halvblod på ditt sto och att det då skulle bli ett halvblod? Det blir ju en halvblodsarab dvs en Partbreed Arab?

Håller helt med, det är hingsthållarens fel och inte hingstens!

Personligen skulle jag aldrig tillåta hingsten att göra så! Det är förenat med livsfara och säkerheten kring betäckningen är under all kritik.

Det här är en av de saker jag själv lägger stor vikt vid när jag skickar iväg mina ston, hur är hingsthållaren och hur går det till när de betäcker? Det är inte kul att få hem ett sto som är livrädd för hingst, har man otur försvinner det aldrig (vilket är helt förståeligt!). Jag har själv arbetat på flertalet hingststationer och sett mycket, vilket säkert bidrar till att jag är så noga med hur hingsthållaren är. Det är kraftiga instinkter och vet man inte vad man håller på med så är det förenat med livsfara!

Anette

Hmm, på mitt sto?? Jaa, man kan lägga en halvblodshingst på vilket arabsto man vill och få ett halvblod med gröna papper...

Själv hade jag gärna tagit Briar till min häst :love: Men har ingen användning för ett halvblod så det lär aldrig bli av... Undrar om man kan dubbelregga en sån avkomma hos ARAB, vet ej om det är så.

Mvh Johanna

men hur får man reda på hur hingstägaren gör utan att gömma sig i buskarna och tjuvtitta? jag funderar på att kräva foto eller nåt sånt av en av betäckningarna... men det är väl himla svårt att få ett foto...

Men du kan väl höra om du kan få vara med om en betäckning innan. Annars kan man ju höra med folk som betäckt med deras hingstar tidigare, de borde ju kunna ge ett ärligt svar.

Mitt sto är betäckt 2 gånger naturligt, och jag har inte varit närvarande på ngn betäckning, men det har hittills gått jättebra, både första gången och året färpå när hon hade föl vid sidan... Hon är tydligen väldigt villig :o:rofl:

Mvh Johanna

Vad f*n håller den idioten till så kallad hingsthållare på med??:crazy:
Noll säkerhet, noll koll, noll kunskap.
Inga tankar på att hästar och människor kan bli skadade...varför tillåts sådana puckon hålla på med hästar???

Verkligen inte hingstens fel..

men hur får man reda på hur hingstägaren gör utan att gömma sig i buskarna och tjuvtitta? jag funderar på att kräva foto eller nåt sånt av en av betäckningarna... men det är väl himla svårt att få ett foto...

Lollo, hur svårt är det att be att få vara med på en betäckning? För det första så får du väl fråga hur hingsten beter sig, litar du inte på hingsthållaren så får du väl vara med när hingsten ska betäcka ett annat sto.

Jag har haft olika hingstar de sista 15 åren, har haft EN som betedde sig illa. Men det är som sagt var inte hingstarnas fel utan den som har låtit dem gå på så där.

madde++++

såg du hela filmen inklusive när han skulle betäcka??? om jag var med och en hingst gjorde så mot mitt sto och jag hade ett vapen i närheten så skulle jg inte tveka en sekund, snacka om våldtäkt alltså!!! nej en sån ska man ta kulorna för...

Hade inte sett de sista sekunderna, men nu förstår jag.:crazy: Jag tycker mest det ser oprofessionellt ut, både sto och hingst kan ju bli skadade. Man ser ju hur stoet kickar mot hingsten, det ser ju inte klokt ut. Men det måste väl kunna att sköta en betäckning bättre än att springa efter stoet med hingsten?

Det var någon som sa att du kunde lägga ett halvblod på ditt sto och att det då skulle bli ett halvblod? Det blir ju en halvblodsarab dvs en Partbreed Arab?

Hos Arab räknas partbreed om hingsten är arab. Då kan du regga den som partbrees. (i alla fall för 11 år sedan).
Men om stoet är ett renrasigt arabsto som betäcks med en renrasig och godkänd halvblodshingst så blir fölet ett havlblod med gröna papper.

jag fattar va du menar men tycker att det är mer fel av ägarna än hingsten. de borde inte hålla i dom utan antingen ha själva i en hagen eller stå uppbundna. Hon har ju noll kontroll över hingsten. och hon som har stot stässar ju upp stoet när hon springer runt så där men jag förstår henne de gör jag. men ägarna var ju inte direkt så snälla mo varken stoet eller hingsten

Hos Arab räknas partbreed om hingsten är arab. Då kan du regga den som partbrees. (i alla fall för 11 år sedan).
Men om stoet är ett renrasigt arabsto som betäcks med en renrasig och godkänd halvblodshingst så blir fölet ett havlblod med gröna papper.
Som partbred arab erfodras endast att hästen/ponnyn har 12,5% arabblod från faderns och moderns sida tillsammans. Detta är numer internationella regler.

Trevlig?
Kolla in det här och säg vad du som stoägare skulle sagt om det var ditt sto som blev utsatt för detta horribla.

Länk klicka på media special

Dåligt skött betäckning. Är det en ovan hingst som ägaren inte har koll på så tycker inte jag han beter sig så galet. Visst borde han ta det betydligt lugnare och lyssna till stoet men hela situationen ser fullständigt fel ut i mina ögon.

Livsfarlig hantering med okontrollerad hingst.

Jo jag hade blivit förbannad som stoägare om jag fått se filmen...men inte på hingsten.

*delvis KL*

Ja hjälp! :eek: Man skulle ju bryta ihop om man kom till en hingsthållare som gjorde på det där viset :eek:

Mitt känsliga sto skulle bli skrämd för all framtid, och förmodligen sparka vilt omkring sej. Livsfarligt för både hästar och människor :eek:

**delvis knapplån igen**

Fy sjutton!!
Fy vilken oupfostrad och hingst! Livsfarlig situation! Stackars lilla sto!! :eek:

Jättebra reklam för rasen :smirk:

Menar inte att alla morganhästar är såhär, men filmen var ju av "reklamsyfte".
Jag skulle ALDRIG skicka mitt sto dit för betäckning.
NO WAY!!

// Anna

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 808
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka