Hingst som ger stora avkommor?

Sacred_Hell

Trådstartare
Ja som rubriken säger, är det någon som vet hingstar som ger lite större avkommor? Har ett sto på 160 och skulle gärna vilja ha en avkomma som kommer sluta på runt 165+.
Om det redan finns någon tråd om detta får ni gärna lägga in den.
Tack!

Sv: Hingst som ger stora avkommor?

Maloubet sägs det. inte sett några själv, men vi har betäckt vårt sto på 155 med honom. Han är inte så stor själv men ska ge stora avkommor. Beror ju lite på vad du vill ha också, hopp el dressyr?

Tänkte allround, får gärna ha bra gångarter. Hon är korsning travare/halvblod, efter Tabac 699.

Briar och Nactus är 2 stora allroundhingstar som lämnar stora och allrounda avkommor (givetvis beror det på stoet också)..
Har du en bild på stoet och kan beskriva henne lite mer så är det lite lättare att komma med förslag :)
Ulrika

Hmm, haft hästen i fyra år och har ingen bra helbild på henne.. :angel:
Ska ta bilder idag (fick en digitalkamera i julklapp!)

Låter som en välbehövlig julklapp om man har häst.. Lite klurigt att ta en anständig bild, så det är bra att kunna ta många.
Ser fram emot att se bilden.
Ulrika

Nu har det tagits lite bilder, ska bli intressant att höra vad ni tycker :)
Hon är alltså korsning travare/halvblod född -97 e.Tabac 699

Dåliga bilder, kom i efterhand på att kameran måste ha stått på filmning eller nåt.. :crazy: Men ni kan se lite iaf.

Hon har jättefint temperament, dock väldigt envis.
Hon har mer eller mindre stått sen i våras pga olika inflammationer..

Hon har ju både lång rygg och är lite låg fram, men har en bra ansatt hals tycker jag. Hon behöver en hingst av lite modernare typ, lite kortare i kroppen, långbent och absolut inte överbyggd. Sätt dig i lugn och ro med en hingskatalog och jämför bilder och läs exteriörutlåtanden.

Jag håller med föregående talare om något modernt, långbent. Det finns ju en del trevliga hopphingstar som lämnar bra gångarter. Har du själv någon idé?
Ulrika

Vad är hennes svagheter och styrkor? Vad förväntar du av avkomman?
Hur är hon att rida, tänkte i och med att hon är 50% travare.
Jag funderar lite på Majim G, har inte sett någon avkomma till honom, men folk verkar tycka att avkommorna blir bra, och så gick han ju ganska bra på bruks själv ;)
U

Jag har tränat väldigt mycket NH med henne och sen nästan bara lullat i skogen. Men i våras började vi träna för en dressyrtränare och hon lär sej jättefort och tycker att det är kul. :) Vi hann bara träna några gånger, sen gick hon antagligen omkull och fick en kraftig inflammation i ryggmusklerna och har stått mer eller mindre fram tills nu. Hon är underbar att rida, folk som sett henne röra sej antar att det är ett halvblod och blir förvånade när jag säger att hon är korsning.

Jag vill ha en avkomma från henne för hon är så härlig! Älskar människor och vill alltid vara med. Behöver inte vara en elithäst men ska kunna gå LB/LB i allafall.
Nactus skulle inte passa henne va? Tyckte han var fin annars :d

Oj vilken otur!
Jag tycker också att Nactus är jättefin, men jag vet inte om jag tycker att han är lite väl stadig till ditt sto.. Kan vara andra som är av annan åsikt.
Jasså det är där Trollhättan ligger, nu har jag lärt mig det. Finns det några hingstar på naturlig betäckning där i krokarna? Synd att missa, om det skulle finnas, de får ju inte så många ston.. ;)
Aerline kan jag inget om, men jag vet att folk är jättenöjda med sina avkommor e. honom.
Jag ska erkänna att mitt huvud är lite tomt just nu.. Återkommer om jag får någon idé som känns bra.
Nöjd med kameran ;)?
Ulrika

Förresten, har du koll på hur stor mamman och hennes föräldrar var/är?
Ulrika

Mitt förslag är Eighty Eight Keys xx. Han är själv något kvadratisk och lättar upp sina avkommor då halvblodsston betäcks med honom, jag har sett ett flertal högställda avkommor efter honom med mycket goda gångarter. Tabac tävlades i GP dressyr och hans far Bonaparte gick GP hoppning, så blandningen halvblod/fullblod/travare blir kanske en fullträff? Utomlands vill de ju ha in lite travarblod i sina ridhästar för att förnya sig nu. Hans avkommor har i snitt blivit + 2,7 cm i medelmankhöjd, för hingstar valacker blir det 168 cm och för ston 166,1 cm.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 093
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
978
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 036
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka