Hingst som ger stabila avkommor?

Sv: Hingst som ger stabila avkommor?

Det ante mig, bara förtydligade lite :)

Saga är bästast i HELA världen, såklart, hur kunde du veta det? :D

Garvade tom idag när hon var på rymmen. Så jäkla gullig, studsade omkring i byn i sitt täcke med stjärnor... Sen kom hon töltande mot mig, frustande med manen flaxande i vinden :love:

Min vill också ha ett stjärntäcke....

Klart jag vet att du också har den bästaste hästen.

Ja, det med. Ingen häst med lämplig ridhästexteriör helt enkelt.

Grov och smäcker är för mig något som enbart talar om hästens "bredd" så att säga, exteriören kan fortfarande vara både riktigt bra och riktigt dålig, även om jag tyvärr upplever många använda grov på en häst med dålig exteriör, eller vad jag skulle kalla lågställd.

Ari från Alvargården? Sett flera som ser ut som welsh cob/friser alltså välresta & rejälta, med mycket tölt, man & stabilt lynne.

Tycker själv att min A är av en grövre typ.
img_3499_60580895.jpg

Men de kan ju se rätt olika ut beroende på bland annat kameravinklar och årstider.. ;)
378717_10150984947666680_1088646315_n_503a80e19606ee325800755c.jpg

Senast ändrad:

På andra bilden är han verkligen inte grov.
På den första är han snarare lite tjock ..

Aegir från Olstorp ger bra ben, stark rygg och kortare hals.

Min avkomma Rodi från Smedstorpet
Rodi207.jpg

Haha jo de skiljer väl 60-70 kg mellan bilderna :)

Men han är ju ingen långbent sportmodell direkt...

Ja, och bara för att han är tjock så betyder ju inte det att han är grov.
Jag tycker han ser ut som många andra islandshästar, och jo, jag tycker han är ganska långbent.
Långbent har inte med höjden att göra!

+ Michis

Intressant! Det är ju därför det skulle vara extra intressant att se hur en såndär "urhäst" ser ut eftersom våra uppfattningar är så väldigt olika. :)

Jag är rätt kass på exteriörer öht men tycker väl att min egna inte har den vackraste exteriören.. Dock har hans föräldrar båda två 1a klass för ext. Pappan 8,48 och mamman 8,13.

Ja, och bara för att han är tjock så betyder ju inte det att han är grov.
Jag tycker han ser ut som många andra islandshästar, och jo, jag tycker han är ganska långbent.
Långbent har inte med höjden att göra!

Håller med dig helt och hållet :)

Ari från Alvargården? Sett flera som ser ut som welsh cob/friser alltså välresta & rejälta, med mycket tölt, man & stabilt lynne.

Jag har en kille efter Ari. Riktigt underbar häst som är/har allt det som står här. :love:

*Snor tråden lite*

Min/vårat sto är utav den grövre typen utav Islandshästen.
Lång rygg, stor rumpa och korta ben. (behöver nog inte fortsätta) ;) och hon har fått 3 avkommor med 3 olika hingstar och INGEN utav avkommorna har fått hennes kropp utan endast färgen och naturligtvis inslag utav annat. Hingstarna har desutom varit väldigt "neutrala". Fruktansvärt svårt att beskriva men de har sett ut som vilken hingst som helst. Alternativt starkare gångarter än exteriör så nu till min fråga. Betyder det att vårat sto måste ha väldigt dåliga anlag vad gäller exteriören? :o

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja betäcka henne igen tack vare hennes underbara lynne och tidigare avkommor.

Ditt sto är smäckert. Bara en fundering: Om du hittar en tyngre hingst, är det då inte risk att fölet blir lättbyggt fram och grovt bak eller omvänt? För övrigt så är jag också besviken på att man ändrade avelsmålet för sådär en 20-25 år sedan så att man inte längre godkänner de lite grövre hästarna. I alla fall förr så kämpade Silverkedjan mot detta faktum och tog till och med över en grov hingst från Norge på betäckning för att få kraftiga föl! Men kan vanligt islandshästfolk påverka avelsmålet??? Upprop?

Och någon sa att ibland tar man mulliga hästar för att vara kraftigare än vad dom är. Jag kände ett ett sto som först bedömdes sommar då hon blivit betäckt på våren. Ägaren vågade inte banta henne så hon var lite knubbig men inte fet. Då fick hon inte alls bra extriörpoäng! Ett par år senare så lät dom henne knappt beta alls och hårdransonerade födan så att hon blev smal. Hon bedömdes igen och fick bra extrörpoäng och stambokfördes i klass 2. Domare borde väl kunna se vad som finns under hullet! Det är ju ingen skönhetstävling utan en bedömning av avelsvärdet.

Någon här föreslog hingsten: Þorvar frá Hólum. Han ser ju i alla fall rejäl ut!

Just exteriörbedömningen är till stor del en skönhetstävling. Domarna måste rimligen bedöma vad dom ser och inte vad som eventeullt finns om hästen har annat hull och muskling. Sedan kanske inte mallen för hur hästarna ska se ut är den optimala men det är en anna fråga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Islandshäst Ska kanske betäcka mitt sto i sommar. Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta. Den ena är...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: loveisis
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar