Hingst som ger stabila avkommor?

Sv: Hingst som ger stabila avkommor?

Haleggur är absolut ingen grov modell, en av orsakerna till varför jag valde honom till mitt sto, avkomman blir inte lika grov som stoet så långt har vi sett. Däremot så har han enormt långa ben, fick det redan som ny. Så högbent får han allt kallas.

Hrafnfaxi är pappa till Haleggur från Hyndevad.
Men jag tycker inte haleggur är direkt grov?
Kan någon nämna en sk vinthundsliknande häst isf? För jag tror vi har olika definitioner?!
Iofs så tycker inte jag att jag har sett NÅGON vinthundsliknande islandshäst, varesig på visningar eller tävlingar eller hemma i stallet...

Jag har som sagt var skrivit fel om hur jag uppfattat Haleggur. Jag tänkte att han var av grövre modell men sullade till det i huvudet.

Vinthund, pja ... Duva från gategården, Prins från knutshyttan....

Fast vinthund var väl att ta i kanske ...:o
Nå jag går och lägger mig.
För mycket ludd i hjärnan.

knapplån

Nu är ju inte jag ute efter något som lämnar långbeningar. Dels för att jag har hemskt korta ben (och dessutom är höjdrädd...):o.

Dessutom så tycker jag att dessa sportmodeller har alldeles för mycket bensprattel och jag är rädd att de smäckra sakerna inte är så hållbara som den lite grövre typen.

Jag vill främja aveln av hållbara hästar med ett psyke som gör att de inte sprätter iväg så fort det blåser till lite. Stadiga hästar med bra gångarter utan att slå knäna i hakan...

Är det en utopi eller går det att uppnå något sådant?

Fast där tänker du fel ..
Bensprattel har inte med längden på ben att göra.
Det finns små, grova hästar med MYCKET mer sprattel än stora med "tunna" ben (vilket jag aldrig upplevt men men)..
Har även levande bevis för det i stallet.

Förlåt men är så less på denna diskussion som återkommer med jämna mellanrum.

Jag har en långbent dam av "sportmodell", hennes "ökade" trav sitter man lätt i - även barbacka - och det är närapå bekvämt...

Men i tävlingssammanhang så vinner den med
bäst prestation, oavsett exteriör? En korrekt exteriör underlättar ju en hel del men på tävling tycker jag i 9 fall av 10 att bäst häst vinner. Inte flådigast. Om det inte är gaedingakeppni förståss :angel:

det jag menade var ffa. bedömningarna. där vet vi ju alla vad som premieras.
Det är synd att bara hästar av en viss modell lovordas och guldbelönas. Sen är det ju ingen fara eftersom folk gillar att ta ett föl på just sitt sto.

Hur menar du då att hingstarna du räknade upp skulle ha fått sin bedömning? Vet du vad man bedömer på en exteriörbedömning och varför? Att säga att "vinthundsliknande" hästar premieras är för mig skitsnack, åtminstone exteriört. En bra ansatt och lång, inte för grov hals är för att underlätta ridningen och formen på hästen, en kort rygg, av samma anledning, samt för styrkan att bära ryttare, när det gäller bankvalitet premieras GROVA ben framför tunna, beställning såklart raka för bästa möjliga förutsättningar för en hållbar ridhäst, hovarna ska ju även de vara av bra kvalitet vilket nog alla vet hur viktigt det är... Proportionerna säger väl att det är en häst av bra ridhästmodell om den har hög siffra där.

Þorvar frá Hólum är ett bra exempel, för den hästen kan nog ingen kalla vinthund hur mycket man än skulle vilja. Han har en exteriörbedömning på 8.48 fördelad såhär:

Huvud: 7.5
Hals-manke-bog: 8.5
Rygg och kors: 8.5
Proportioner: 9
Ben (kvalitet): 8
Benställning: 8
Hovar: 9
Man och svans: 8.5

Hur har han fått den bedömningen om de behöver se ut som vinthundar för att lyckas? Nä, min erfarenhet är att de som klagar över alla "sporthästar" som kommer och att andra inte har en chans är såna som inte har någon direkt koll på hur en bra ridhästexteriör ser ut och varför. Eller som har någon direkt erfarenhet av bedömningar.

Att dessutom dra upp fjordingtypen i en sån diskussion är bara skrämmande, för det är körhästar som har en exteriör anpassad för körning snarare än ridning och inget jag skulle vilja se hos en ridhäst! Dessutom är den rasen väldigt varierande i typ, då det fortfarande finns de "gamla riktiga körhästmodellerna" kvar, plus de nyare lite nättare mer anpassade åt ridhållet.

Ang. att "det är tur att folk vill ta föl på just sitt sto" så kan man ju bara hoppas att de vet vad som är en korrekt och hållbar exteriör, vilket jag starkt tvivlar på om det är såna som anser bedömningarna orättvisa. Ridegenskapsbedömningarna säger ju dessutom betydligt mer än om hästen har "mycket sprattel" vilket tyvärr också många verkar vilja tro.

Fruktansvärt tråkig uppfattning och något som börjar bli till någon slags sanning bland okunnigt folk idag. Hästar får inte dåliga poäng på en exteriörbedömning för att de är grova, utan för att de har bristande exteriör. Men det känns väl enklare att skylla på systemet än sin egen avel, antar jag...

Þorvar frá Hólum verkar vara ett utmärkt tips på ts förfrågan, jag tackar också :)

Fast på tävling är det inte alls så?!
Det finns lite mindre, grövre islandshästar som vinner över en stor, smäcker.
Har levande bevis i stallet.
Exteriören har inte med hästens resultat på tävlingsbanan att göra

Jag håller med! :) Men jag kan tänka mig att man ofta intalar sig att den där smäckra hästen kommer att vinna, över den där som är lite mindre och mycket rufsigare. Har också sett det, den där rufsiga hästen vann! Antagligen får att dens gångarter faktiskt var bättre.

Jag tycker om Rökkvi. Mer massor och fantastiskt psyke! :) Snällare och mysigare hingst får man leta efter.

Hur menar du då att hingstarna du räknade upp skulle ha fått sin bedömning? Vet du vad man bedömer på en exteriörbedömning och varför? Att säga att "vinthundsliknande" hästar premieras är för mig skitsnack, åtminstone exteriört. En bra ansatt och lång, inte för grov hals är för att underlätta ridningen och formen på hästen, en kort rygg, av samma anledning, samt för styrkan att bära ryttare, när det gäller bankvalitet premieras GROVA ben framför tunna, beställning såklart raka för bästa möjliga förutsättningar för en hållbar ridhäst, hovarna ska ju även de vara av bra kvalitet vilket nog alla vet hur viktigt det är... Proportionerna säger väl att det är en häst av bra ridhästmodell om den har hög siffra där.

Þorvar frá Hólum är ett bra exempel, för den hästen kan nog ingen kalla vinthund hur mycket man än skulle vilja. Han har en exteriörbedömning på 8.48 fördelad såhär:

Huvud: 7.5
Hals-manke-bog: 8.5
Rygg och kors: 8.5
Proportioner: 9
Ben (kvalitet): 8
Benställning: 8
Hovar: 9
Man och svans: 8.5

Hur har han fått den bedömningen om de behöver se ut som vinthundar för att lyckas? Nä, min erfarenhet är att de som klagar över alla "sporthästar" som kommer och att andra inte har en chans är såna som inte har någon direkt koll på hur en bra ridhästexteriör ser ut och varför. Eller som har någon direkt erfarenhet av bedömningar.

Att dessutom dra upp fjordingtypen i en sån diskussion är bara skrämmande, för det är körhästar som har en exteriör anpassad för körning snarare än ridning och inget jag skulle vilja se hos en ridhäst! Dessutom är den rasen väldigt varierande i typ, då det fortfarande finns de "gamla riktiga körhästmodellerna" kvar, plus de nyare lite nättare mer anpassade åt ridhållet.

Ang. att "det är tur att folk vill ta föl på just sitt sto" så kan man ju bara hoppas att de vet vad som är en korrekt och hållbar exteriör, vilket jag starkt tvivlar på om det är såna som anser bedömningarna orättvisa. Ridegenskapsbedömningarna säger ju dessutom betydligt mer än om hästen har "mycket sprattel" vilket tyvärr också många verkar vilja tro.

Fruktansvärt tråkig uppfattning och något som börjar bli till någon slags sanning bland okunnigt folk idag. Hästar får inte dåliga poäng på en exteriörbedömning för att de är grova, utan för att de har bristande exteriör. Men det känns väl enklare att skylla på systemet än sin egen avel, antar jag...

Bra förklarat :)

Håller helt klart med dig!

Titta på Orri och hans avkommor de är oftast inte stora. Garri tex är bara 138 i manken och 128 över ryggen. Flera av Garris avkommor är lite mindre och kraftig byggda men de prestera fantastisk ändå.

Vår Geysir tex, Kiljan fra Katulabo, han avkomma Tenor på Island.

Som någon skrev Hrafnfaxi och Nökkvi hans far ger med mer kompakta hästar.

Rökkvi ger ju inte värdens vackraste hästar men vad de kan röra sig.

Ska blir spännande att se vad Hnokki ger nu ner fler ska bedömas han är inte så smäcker han heller.

Moli fra Skridu är ju en häst som har rörelser som räcker och blir över men vacker är han inte.

Här några av de hästar i värden som är högst bedömd för sina ridegenskaper, ta bara de som lever:

Odda fra Gultentorp 9,0 för rid - 8,27 för exteriör - 142 i manken
Gustur frá Hóli 9,01 rid - 8,13 ext - 136 i manken
Galsi frá Sauðárkróki 9,01 rid - 7,85 ext - 137 i manken
Ormur frá Dallandi 9,19 rid - 7,9 ext - 138 i manken
Huginn frá Haga I 9,05 rid - 7.84ext - 140 i manken
Bringa frá Feti 9,01 rid - 8,13 ext - 136 i manken
Gígja frá Auðsholtshjáleigu 9,05 rid - 8,02 ext - 137 i manken
Sóldögg frá Hvoli 9,05 för rid - 7,49 ext - 135 i manken

Nästan alla har hederspremie för sina avkommor och den finns en del fler
Spuni värdens högst bedömda hingst är 140 i manken och 130 över ryggen

En liten kommentar angående dessa "vinthundar" som t.ex Diva från Gategården.
Jämför man Diva i visningsskick med en Diva i "vanlig form", dvs vanligt ridskick (vilket oftast betyder ett par kilon för mycket) och kanske lite extra vinterpäls... så ser hon inte så extremt smäcker ut.

Att jämföra t.ex min vanliga ridhäst med en häst i perfekt visningsskick, vilken som helst, är som att jämföra äpplen och päron.

Tror det är just det misstaget många gör, sen är det ju ganska många "grova" islandshästar som faktiskt mest är feta.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Islandshäst Ska kanske betäcka mitt sto i sommar. Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta. Den ena är...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: loveisis
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV