Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åhåå, en haleggur bebis?
Det visste inte jag!
Men i tävlingssammanhang så vinner den med
bäst prestation, oavsett exteriör? En korrekt exteriör underlättar ju en hel del men på tävling tycker jag i 9 fall av 10 att bäst häst vinner. Inte flådigast. Om det inte är gaedingakeppni förståss
det jag menade var ffa. bedömningarna. där vet vi ju alla vad som premieras.
Det är synd att bara hästar av en viss modell lovordas och guldbelönas. Sen är det ju ingen fara eftersom folk gillar att ta ett föl på just sitt sto.
Fast på tävling är det inte alls så?!
Det finns lite mindre, grövre islandshästar som vinner över en stor, smäcker.
Har levande bevis i stallet.
Exteriören har inte med hästens resultat på tävlingsbanan att göra
Hur menar du då att hingstarna du räknade upp skulle ha fått sin bedömning? Vet du vad man bedömer på en exteriörbedömning och varför? Att säga att "vinthundsliknande" hästar premieras är för mig skitsnack, åtminstone exteriört. En bra ansatt och lång, inte för grov hals är för att underlätta ridningen och formen på hästen, en kort rygg, av samma anledning, samt för styrkan att bära ryttare, när det gäller bankvalitet premieras GROVA ben framför tunna, beställning såklart raka för bästa möjliga förutsättningar för en hållbar ridhäst, hovarna ska ju även de vara av bra kvalitet vilket nog alla vet hur viktigt det är... Proportionerna säger väl att det är en häst av bra ridhästmodell om den har hög siffra där.
Þorvar frá Hólum är ett bra exempel, för den hästen kan nog ingen kalla vinthund hur mycket man än skulle vilja. Han har en exteriörbedömning på 8.48 fördelad såhär:
Huvud: 7.5
Hals-manke-bog: 8.5
Rygg och kors: 8.5
Proportioner: 9
Ben (kvalitet): 8
Benställning: 8
Hovar: 9
Man och svans: 8.5
Hur har han fått den bedömningen om de behöver se ut som vinthundar för att lyckas? Nä, min erfarenhet är att de som klagar över alla "sporthästar" som kommer och att andra inte har en chans är såna som inte har någon direkt koll på hur en bra ridhästexteriör ser ut och varför. Eller som har någon direkt erfarenhet av bedömningar.
Att dessutom dra upp fjordingtypen i en sån diskussion är bara skrämmande, för det är körhästar som har en exteriör anpassad för körning snarare än ridning och inget jag skulle vilja se hos en ridhäst! Dessutom är den rasen väldigt varierande i typ, då det fortfarande finns de "gamla riktiga körhästmodellerna" kvar, plus de nyare lite nättare mer anpassade åt ridhållet.
Ang. att "det är tur att folk vill ta föl på just sitt sto" så kan man ju bara hoppas att de vet vad som är en korrekt och hållbar exteriör, vilket jag starkt tvivlar på om det är såna som anser bedömningarna orättvisa. Ridegenskapsbedömningarna säger ju dessutom betydligt mer än om hästen har "mycket sprattel" vilket tyvärr också många verkar vilja tro.
Fruktansvärt tråkig uppfattning och något som börjar bli till någon slags sanning bland okunnigt folk idag. Hästar får inte dåliga poäng på en exteriörbedömning för att de är grova, utan för att de har bristande exteriör. Men det känns väl enklare att skylla på systemet än sin egen avel, antar jag...
Ang. att "det är tur att folk vill ta föl på just sitt sto" så kan man ju bara hoppas att de vet vad som är en korrekt och hållbar exteriör, vilket jag starkt tvivlar på om det är såna som anser bedömningarna orättvisa. Ridegenskapsbedömningarna säger ju dessutom betydligt mer än om hästen har "mycket sprattel" vilket tyvärr också många verkar vilja tro.
Fruktansvärt tråkig uppfattning och något som börjar bli till någon slags sanning bland okunnigt folk idag. Hästar får inte dåliga poäng på en exteriörbedömning för att de är grova, utan för att de har bristande exteriör. Men det känns väl enklare att skylla på systemet än sin egen avel, antar jag...