Hingst som ger stabila avkommor?

Sv: Hingst som ger stabila avkommor?

Så sant!

Det hade varit roligare att jämföra en nedbantad svenssonhäst med en topphäst med ett par kilon för mycket. Då börjar vi kanske närma oss en snällare jämförelse ;)

Tror min Snorri hade fått ungefär två meter långa ben om han bara var i bättre trim ;)
Med lagom lite fett och muskler på rätt ställen så bygger man ju fram en visningshäst!

Exakt, och framför allt om man går efter bilder... Dels för att bilder kan luras, samma häst kan se nätt ut på en bild och grov på en annan. En riktigt slimmad häst på en uppställningsbild tagen från sidan ser nog oftast nätt ut, åtminstone för ett otränat öga, även om den är av en grövre modell, eftersom grovheten inte sitter runt magen...

min hrannarbebis är den bästa häst ja nånsin träffat :love:
han är typ 137-138 hög. nätt i kroppen.

aklassad i femgång och tokbra i huvudet. näej jag bara älskar min Kvist!!!

8497_402310996548700_887544908_n_52c983a3ddf2b321ec6bc307.jpg

603685_10152824577530322_1193681973_n_52c983bdddf2b3241b1fc2c5.jpg

Verkligen jättefin!

Min röda har flera gånger misstagits för att vara en "tjusig" häst under de perioder som hon varit för tunn. Det säger också nånting om folks föreställningar om vad som är en snygg häst.

Eller din om vad som är lagom :) (ingen pik men folk har olika åsikter i ämnet).

Min häst ser oftast ut att ha lagom hull eller som hon är för smal, ända till man kollar närmer. Hon sprider ut fettet jämnt och har dessutom magmuskler som håller buken si schack i synnerhet efter man rididt. Tittar man närmre så kan man aldrig se revbenen och sällan känna revbenen utan att trycka. Sedan kan andra klaga över sina tjocka (läs bukiga) hästar där revbenen känns betydligt mer.

Tror det är just det misstaget många gör, sen är det ju ganska många "grova" islandshästar som faktiskt mest är feta.

:arghh::arghh: Och jag som trodde att jag hade just en grov islänning.;)

Nä han är fet, inte lika som tidigare men fet. Jag kan tyvärr inte skryta med att min avkomma jag har hemma nu är grov, bara jävligt fet. Han är säkert grövre än normalhästen, men men.....:wtf:

Det är väldigt vilken trevlig stämning det är på det här forumet. Åsikter som avviker från ens egen uppfattning och erfarenhet antas bero på att motparten är idiot som saknar erfarenhet alt. som i det här fallet antar att min kritiska hållning mot Islandsstaveln skulle bero på att jag är barnsligt arg över att mina "misslyckade" uppfödningar inte erhållit i mina ögon nog bra poäng ....

Många här på forumet sitter ironiskt nog på väldigt höga hästar.

Jag har inte någonstans kallat dig idiot, inte heller sagt att du misslyckats med din uppfödningar. Sista meningen var inte riktad mot dig utan generellt då jag träffat flera med den synen. Eftersom jag inte vet något om dig så tänker jag heller inte göra såna antaganden, då jag tycker sånt är fruktansvärt tråkigt. Jag pratar utifrån erfarenheter, inte antaganden om dig. Vilket gör det lika tråkigt när du gör antaganden om vad jag tror om dig, istället för att besvara mina frågor.

Som sagt, det var inte misstroende mot dig. Min kan se lika smal ut om inte smalare (förutom att revbenen inte syns), och vara lite lönnfet och hon är ingalunda en spinkig häst om man ser till helheten utan tämligen normal. Motsatt problem alltså. Stallägaren har fått påpekande om att hon är för smal (av andra i stallet) och så syn fettlagret när man tittar närmre.

Hur menar du då att hingstarna du räknade upp skulle ha fått sin bedömning?

- Utifrån de premisser som eniga människor tagit fram?

Vet du vad man bedömer på en exteriörbedömning och varför?

- Ja

Þorvar frá Hólum är ett bra exempel, för den hästen kan nog ingen kalla vinthund

- Det håller jag med om men han är fortfarande inte den typ av lågställd och kraftig häst som jag är rädd kommer försvinna. (Inte de missväxta stackarna pga. underutfodring då, utan den som ofta kallas "den gamla modellen")

Hur har han fått den bedömningen om de behöver se ut som vinthundar för att lyckas?

- Jag tror att jag skrev det innan att "vinthund" var att ta i. Han är ingen vinthund "förståss" och av det grövre slaget som vi kan se (tips till TS månne??)

Men det känns väl enklare att skylla på systemet än sin egen avel, antar jag..

- Och det här tycker jag var ett riktigt fult påhopp om
än inte personligt mot mig.

Hon var ett tak över rumpan och ryggen också och ändock har mer än en person utbrustit saker som: åh, vad är det där för långbent skönhet!? Och trott hon haft en stam/exteriör/rörelsemönster att ha...

Jag tolkade det du skrev som personligt riktat mot mig utifrån mina åsikter i den här tråden.
Nu har jag besvarat dina frågor som en duktig flicka. ;)

Nåja det har inte min häst, jag tänkte mest på "slankheten".

Men Saga är väl bäst ändå, med eller utan gångarter ;)

Det ante mig, bara förtydligade lite :)

Saga är bästast i HELA världen, såklart, hur kunde du veta det? :D

Garvade tom idag när hon var på rymmen. Så jäkla gullig, studsade omkring i byn i sitt täcke med stjärnor... Sen kom hon töltande mot mig, frustande med manen flaxande i vinden :love:

Kan du inte ge exempel på denna "urhäst" som du är rädd ska försvinna?
Så vi alla förstår vart vi har varandra??

Vad är det fantastiska med de lågställda hästarna? Personligen tolkar jag lågställd som en häst med korta ben och lång rygg, vilket inte alls är optimalt ur ridhästsynpunkt, oavsett ras.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Islandshäst Ska kanske betäcka mitt sto i sommar. Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta. Den ena är...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: loveisis
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV