Hingst på naturlig betäckning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 844

Trissa

Trådstartare
i södra Sverige som är en typförbättrare? Stoet är lågställt, den "omoderna" typen, e. Arram-Besk. Hennes bästa gångart är galoppen. Jag tänker mig en dubbeltalang när det gäller hingst, eller mot dressyr.

Spontant tänker jag själv Majim G, men det borde finnas fler?

Sv: Hingst på naturlig betäckning...

Jag tycker det vore klockrent med Majim. Han borde användas lite mer tycker jag!

Det är väl ganska stor brist på hingstar på naturlig betäckning över huvud taget, bland de varmblodiga ridhästarna, så hittar du någon som tilltalar dig tillräckligt mycket och dessutom finns inom lagom resavstånd - åk dit!

Jo, det gör han nog, men jag vet kanske inte om han - med den stam han har - är att anse som typförbättrare till ett sto av den "äldre" stammen...

Det är väl ganska stor brist på hingstar på naturlig betäckning över huvud taget, bland de varmblodiga ridhästarna, så hittar du någon som tilltalar dig tillräckligt mycket och dessutom finns inom lagom resavstånd - åk dit!

Jo, och Majim passar in på båda kriterierna! Jag tänkte mest att det kanske fanns någon annan som jag missat? Men det verkar inte så... ;)

Jo, Nactus står på naturligt, men jag är inte så förtjust i honom och det jag sett efter honom. (Vilket i och för sig inte är jättemycket, det ska erkännas.) Och som ameo säger, är han verkligen en typförbättrare med den stammen?

du har ju Hayd´n som visserligen står i halmstad, men det är ju 2nästan skåne"...
Intressant stam, bra tävlingsmeriter och borde passa många ston av äldre svensk stam

En bra hingst som har en ridbarhet utöver det vanliga och har gått 150 hoppning är hbl hingsten Haydn. e:Mytens xx. En vacker häst som lämnar stora ädla avkommor. han står till förfogande via naturlig betäckning strax utanför halmstad. Han är mkt snäll mot sina ston och har ett underbart temerament utöver det vanliga.

vad sägs om zephyr? han blev ju dessutom a premierad i år... funderar själv på att använda honom till mitt sto. hon är äldre och
ganska lågställd. dessutom är han en hingst som förbättrar traven, vilken är svagaste gångarten hos mitt sto.... zephyr står ju dessutom i skåne, vollsjö.

Ja då hoppas jag på att mitt sto som är högdräktig med Haydn verkligen får ett föl utöver det vanliga :D ......i positiv bemärkelse:rofl: .

En bra hingst som har en ridbarhet utöver det vanliga och har gått 150 hoppning är hbl hingsten Haydn. e:Mytens xx. En vacker häst som lämnar stora ädla avkommor. han står till förfogande via naturlig betäckning strax utanför halmstad. Han är mkt snäll mot sina ston och har ett underbart temerament utöver det vanliga.

Blev intresserad..tittade i hingstkatalogen men han är 162..
lämnar han större än sig själv?
Med andra ord törs man använda honom på mindre ston?

du har ju Hayd´n som visserligen står i halmstad, men det är ju 2nästan skåne"...
Intressant stam, bra tävlingsmeriter och borde passa många ston av äldre svensk stam

Jag såg en annons om honom i senaste Ridsport, men bläddrade vidare eftersom jag har skimmelfobi.... ;) Å andra sidan ska jag inte behålla fölet, så det kan vara värt att ta en titt på honom ändå. Vet du vad han har gett för typer av avkommor hittills?

vad sägs om zephyr? han blev ju dessutom a premierad i år... funderar själv på att använda honom till mitt sto. hon är äldre och
ganska lågställd. dessutom är han en hingst som förbättrar traven, vilken är svagaste gångarten hos mitt sto.... zephyr står ju dessutom i skåne, vollsjö.

Det var ett intressant tips! Jag måste erkänna att jag inte vet någonting om honom :o , men är förtjust i Iranblodet. Honom ska jag forska vidare om!

Edit: jag ser att han har en rad Z-ston på mödernet, innebär det att han kommer från stofamilj 1?

EU-godkänd???
Han är i alla fall INTE godkänd av ASVH....
Och för övrigt kommer jag plocka bort ditt inlägg IGEN, eftersom det inte är tillåtet att länka på det sätt du nyss gjorde!

Temperamentet på Haydns avkommor, är det någon som känner till det i denna tråden?

Ursäkta mig! Visste inte att man inte fick länka så. Sett andra som gjort det så jag trodde det va ok. Sorry!

i södra Sverige som är en typförbättrare? Stoet är lågställt, den "omoderna" typen, e. Arram-Besk. Hennes bästa gångart är galoppen. Jag tänker mig en dubbeltalang när det gäller hingst, eller mot dressyr.

Spontant tänker jag själv Majim G, men det borde finnas fler?

Nactus betäcker naturligt och ger väldigt trevliga avkommor med bra överlinje. Bruksprovsetta -92, A-premierad sedan flera år.
Jag har fött upp tre alldeles utmärkta hästar efter honom, varav jag har kvar den äldste (f-95).

Zephyr har snarlik stam som Nactus, om jag inte minns fel.

Jo, Nactus står på naturligt, men jag är inte så förtjust i honom och det jag sett efter honom. (Vilket i och för sig inte är jättemycket, det ska erkännas.) Och som ameo säger, är han verkligen en typförbättrare med den stammen?

Välkommen hem till mig!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: snow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter