Hingst på naturlig betäckning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 844
Sv: Hingst på naturlig betäckning...

Välkommen hem till mig!

Det är ju i och för sig inte så långt... ;)

Jag ser att jag motsäger mig själv om Zephyr och Nactus, eftersom de har samma fäderne... :o
Det är nog en mental grej hos mig, det här med Nactus, jag gillar helt enkelt inte honom. Även om jag egentligen inte kan motivera det! ;)

det vore trevligt om några med zephyr avkommor kan berätta lite.... alltid kul att veta mer!

Zephyr kommer inte från Zaida-stammen (1). Han kommer från samma mödernelinje som bl a polishästen Utter.

Någon undrade över Zephyrs avkommor; jag känner till AjaxTvå e Zephyr - Gaspari u Baroda xx, från samma möderne som Butterfly Flip.

Det är nog en mental grej hos mig, det här med Nactus, jag gillar helt enkelt inte honom. Även om jag egentligen inte kan motivera det! ;)

Jag vet en häst som kan få dig att konvertera, om du nu inte vill träffa Nactus själv förstås.

jag har flera avkommer efter zephyr, han är en underskattad hingst som tyvärr fått bonnastämpel. det som man kan säga om hans avkommer är att dom får nästan alltid en supertrav . jag har dock sett en del avkommer efter honom som har blivit lågställda så åter igen det beror mycket på vilket sto man använder.

Hamilton är väl fortfarande på naturligt, eller?
Vet inte om Just for Fun är godkänd och ger gröna papper, men han betäcker också naturligt.

Min egen erfarenhet av Nactus jämför med Zephyr. Har själv använt bägge två. Är att Zephyr ger lättare och rörligare hästar åt dressyr hållet än vad Nctus gör. Där emot så får de ett mycket svårare psyke. Nactus avkommor har alla haft ett underbart temprament precis som hingsten. Zephyr är själv ganska skarp och inte helt lätthanterligt.

finns det någon större hingst (minst 167 - uppåt) för naturlig betäckning i skåne, som är fuxfärgad el. skimmel? (och jag vet att färgen inte är det viktigaste.. men är hingsten bra så är det ett plus i kanten)

Senast ändrad av en moderator:

Den ende jag kan komma på som står på naturlig i Skåne, är ganska stor och fux är Nactus..
U

fast han är väl dressyrinriktad?
vill ha hingst med hoppmeriter

Jag vet inte, det verkar som han lämnar det stoet är bäst på, enligt vad jag har läst av folks erfarenheter.
Men ska det vara en stor hopphingst på naturlig i skåne så finns ju Uskudar, man han är ju brun. Lite svårt att matcha alla önskemål ;).
Haydn står väl på naturlig o är nog lite liten(skm), och Hamilton är också liten(men lär ha större familjemedlemmar)(fux).. Vilka finns det mer på naturlig? Zephyr har väl också lämnat något hoppdiplom vill jag minnas(svart) men jag skulle kalla honom dressyrhingst..
U

Uskudar har ju mycket trevlig stam(egna meriter, avkommor med meriter), men eftersom han står på naturlig så blir det ju lite färre betäckningar och jag kan tänka mig att alla ston som kommer inte är den perfekta matchningen..
U

ja jag har haft Uskudar i tankarna, då han finns väldigt nära där jag bor. Men funderar fortfarande, och skulle jag hitta en fux el skimmel som är stor och passar mitt sto, så ..

Vad har du för sto? Ras? Stam? Användningsområde nu?
Du gör det ju inte lätt för dig om du ska välja hingst efter att han ska stå på naturlig och ha en viss färg.. Och jag gissar att han ska vara godkänd också.. Eller jag hoppas att det är viktigare att den är godkänd än vad den har för färg.. Även om du bara har 3 krav så är det 3 svåra krav att klara på totalt 4 hingstar (haydn(skml-för liten), Hamilton(fx) för liten, Zephyr (svart) mest dressyr(lämnat hoppdiplom), Nactus (fx) bra hopp på bruks (lämnat hoppdiplom).. Sedan tror jag inte att dte finns fler.. Rätta mig gärna.. OM de ska vara en ASVH-hingst, men eftersom du inte skrivit ras på ditt sto så kanske det kan gå med en annan ras också..
ASVH har alla hingstar som löst licens på sin sida, där står det också betackningssätt. Den ska vara aktuell och lätt att kolla upp alla hingstarna.
U

givetvis godkänd hingst. och det måste inte vara naturlig betäckning, men hittar jag en bra hingst så föredrar jag det.

dock måste hästen stå i skåne, vara rätt stor, och ha hoppmeriter. Och passa mitt sto såklart.

MEN som sagt, naturlig betäckning och fux, skimmel, är plus i kanten.

har redan en tråd om mitt sto, under min sida på postade trådar.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: snow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter