Hingst och sto i samma hage?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingst och sto i samma hage?

Ja då fråga jag dig det samma!
Hur gammal är du?!:mad:
Sedan kanske du skulle läsa lite bättre innan du skriver nåt...

Jag får betäcka mina egna ston hur jag vill med laglig rätt:mad:
Sedan har jag inte sagt att jag ska göra det...

Ingen vet heller de faktiska omständigheterna eller hur mina hästar är som.
Jag frågade om det fanns nackdelar med min fundering och jag har fått svar på det.
Så någon fråga om jag ska kastrera hingsten eller inte det bryr jag mig inte om.

så du anser att det är plågeri att ha hästar ensamma, hjaha då är jag en blivande djurplågare då eftersom min vallack snart kommer gå ensam, det var ju intressant.

Jag anser att det är djurplågeri att ha en häst gående ensam. Har man inte möjlighet att ha två hästar ska man inte ha någon alls...

MVH Russin8

Varför över huvudtaget starta tråden om man inte får ha en åsikt, du har ju redan bestämmt hur du ska göra.

Släpp du din hingst med stoet så blir det bra med det

:rofl: Du va skoj du....:smirk:

Varför svarar inte du på de frågor du får när du ändå ids skriva inlägg?

Jag tolkade det som om du skulle använda hingsten till andras ston oxå därför min negativa inställning tidigare, men jag missförstog. Nöjd med svaret? Jag kan iaf erkänna när jag har fel.

Vad har jag fel i då menar du?

Jag har frågat om min fundering, vad är fel med det?

Du har däremot inte svarat ännu på varför han inte skulle va bra att använda i avel, sedan om det är mina ston eller andras har väl ingen betydelse i det avseendet?
Där verkar du inte kunna erkänna att du svamla, då du inte kunnat förklara ditt påstående.

Sedan om du tycker det är fel att det nu EV utmynnar i ett föl som är en korsning betyder inte att det ÄR fel.

DU vet som sagt inte de faktiska omständigheterna så tänk gärna på det innan du blir stor på dig:mad:

Att jag sedan tycker att oplanerad avel är oseriöst, det är MIN åsikt o det finns många med mig som delar den. Jag hade dessutom aldrig skickat mitt sto till en hingst som inte vet hur man betäcker, hur fin o välstammad den är. Även om han inte klarar av att fullborda en betäckning men kanske försöker så är det skadligt för både honom o stoet. Det är definitivt inte bra med en hingst som rider på stona.

Jag kan iaf erkänna när jag har fel.

Detta tolkas lätt som att du menade att jag INTE gjorde det.
Vilket jag tror vad tanken också:cool:

Nä, jag skulle nog inte heller skicka mina ston för betäckning hos en sådan hingst om stoet släpptes lös med hingsten.
Då hade jag troligen viljat att dom hjälpte stoet och hingsten och gjorde det "vid hand".

Men nu är ju det inte fallet här.
Han kommer troligen inte att rida på henne och skulle han göra det så får dom inte gå ilag.
Det har jag skrivit hela tiden, att jag tänker kolla hur dom uppför sig.
Tanken är ju inte att det blir föl.
Blir det mot förmodan det så har jag köpare om jag inte väljer att behålla det själv.
Då kommer hingsten inte längre att få gå med ston som inte SKA betäckas.
Men fölet kommer inte att få någon sämre uppväxt och framtid bara för att det är en korsning.

Jag tar ansvar för de djur jag åtar mig.

För att slutligen vara tjatig, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara negativt med min hingst att han inte är en fena på betäckning.
Jag vill gärna veta så kanske det är nåt att tänka på om han kommer att gå till avel för övriga ston...:)
Tycker inte du gett någon förklaring förutom att det inte är bra att rida på ston.

Verkligen.

Att hindra djur av flockkarraktär från umgänge med djur av samma art är rent och skärt plågeri. Det vet varända kunnig hästmänniska, men vi har en förmåga att blunda för våra vänners behov av egen egoism. Fruktansvärt, och såna människor bör inte få ha häst. Vi vet att människor faktiskt kan avlida av brist på mänskigt umgänge. Och vi vet av erfarenhet och lång tids forskning att hästar har ett minst lika stort behov av andra hästar som vi människor har av andra av vår art. Att då påstå att hästar inte lider av att inte få utlopp för behovet FLOCK eller umgänge med sin egen art är IDIOTI. Eller egoism. Bådadera inte försvarsbart och ingen sådan människa har kunskap nog att ha ansvar för ett djur.

Det är min åsikt.

Ja hur ska jag tolka dett för egen del?? Jag har med avsikt skilljt min häst från andra då det slutar med skador när hon går med andra.. Hon jagar dem till dödagar.. De som Försöker sätta henne på plats har gett min häst skador som insparkade tänder..
Jag ansåg att risken va för stor.. Jag är därimot noga med att det finns hästar runt henne.. I stallet och i Hagarna runt om..

Chansen är ju att han kommer på hur det hela fungerar o betäcker stoet han går med o då kan det resultera i ett föl. Det finns så många hästar därute i landet, varför spä på det med oplanerad avel.

Det finns en marknad för de flesta hästar, tänk om ändå folk istället kunde ta till sig det du skrev ovan och byta ut ordet hästar mot katter. Är dessa personer emot oplanerad avel även på katterna?
Förlåt TS detta var väldigt OT så jag hoppar ut igen.

Senast ändrad:

så du anser att det är plågeri att ha hästar ensamma, hjaha då är jag en blivande djurplågare då eftersom min vallack snart kommer gå ensam, det var ju intressant.

Jag tycker också det är djurplågeri att låta hästar/flockdjur gå ensamma utan möjlighet att busa runt, plocka på varandra med mularna och stå rumpa mot huvud och vifta bort flugorna.
Det finns undantag som hästar som är väldigt aggressiva mot andra och måste gå själva men annars ser jag ingen anledning. Hästar är ju så utpräglade flockdjur så det finns inte.

tillräckligt gammal för att ha någorlunda vett i huvudet iallafall!

bara för att du råkar ha en hingst betyder inte det att du behöver använda honom på egna ston heller bara för att det råkar vara lagligt. tydligen så är vilken jäkla buskavel som helst bra i dina ögon? vad tror du det blir för nån snygg korsning om hingsten nu ändå råkar nå upp?? :devil:

nejdu vissa borde inte hålla hingst! speciellt inte sånna som du!

tillräckligt gammal för att ha någorlunda vett i huvudet iallafall!

bara för att du råkar ha en hingst betyder inte det att du behöver använda honom på egna ston heller bara för att det råkar vara lagligt. tydligen så är vilken jäkla buskavel som helst bra i dina ögon? vad tror du det blir för nån snygg korsning om hingsten nu ändå råkar nå upp?? :devil:

nejdu vissa borde inte hålla hingst! speciellt inte sånna som du!

Hårda ord måste jag säga.. Jag försöker håller mej lite neutral i det här.. Men då jag följt tråden så tycker jag inte det finns nån grund till att bete se så där "vuxet"!:cool:

Norrlänning Skrev ju att HON inte nödvändigtvis planerade föl bara för att hon har lagen på sin sida. Hon snarare svarar lite på tal.

Blir lite fövånad över vändingen och mogenheten i det hela!

Senast ändrad:

..Han kommer troligen inte att rida på henne och skulle han göra det så får dom inte gå ilag.
Det har jag skrivit hela tiden, att jag tänker kolla hur dom uppför sig. .
Har du verkligen möjlighet att övervaka dem alltid? För mej är det en sjävklarthet att du måste det annars är det djurplågeri om du släpper ihop dem och OM det händer något när du inte är där. Det kan även vara stoet som "misshandlar" hingsten när hon är brusntig och han inte fattar... Samtidigt så säger det bara klick i regel när en hingst inser vad han kan.

Jag tar ansvar för de djur jag åtar mig..
Jag är tveksam till det. Jag anser inte att det är att ta ansvar att släppa en hingst och ett sto ihop på det sättet. Att en hingst får gå själv om han inte har en flock (vilket är en helt annan sak beteendemässigt) är en ren säkerthetssak i vårt samhälle där vi inte kan låta hästarna gå vilda och där vi inte heller vill att hästar ska slåss och skada varandra som de gör i vilt tillstånd.

För att slutligen vara tjatig, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara negativt med min hingst att han inte är en fena på betäckning.
Jag vill gärna veta så kanske det är nåt att tänka på om han kommer att gå till avel för övriga ston...:)
En hingst ska ha vissa kvaliteter för att användas i avel tycker jag och en del andra. Bla. ska en hingst fatta att han är hingst. annars hade han inte överlevt som vild = vi får annars en gen som inte är önskvärd. Fast du kanske tar fram en ny gen = valack utan kastrering :idea:

om hon nu helt plötsligt inte planerar att ta föl på sina egna ston så varför ha kvar honom som hingst? det luktar ju så mycke buskavel det bara går här! jag tycker att det är fruktansvärt oansvarigt att ha en hingst ihop med ston och försvara sig med att han inte vet hur man gör...:eek:

om han nu ska medverka i avel så lär hon ju köpa på sig ett par ston. vad säger det om seriös avel? varför då använda en hingst som inte är godkänd...

Förklarade jag inte det tillräckligt tydligt? Det är skadligt för både sto o hingst om han försöker rida på stoet hela tiden, en betäckning ska gå relativit fort o önskvärt är så få språng som möjligt, men en som aldrig får till det kommer o hoppa hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama