I
Isca
Sv: Hingst och sto i samma hage?
Svar på tal. Bra.
Svar på tal. Bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svar på tal. Bra.
så du anser att det är plågeri att ha hästar ensamma, hjaha då är jag en blivande djurplågare då eftersom min vallack snart kommer gå ensam, det var ju intressant.
Vad har jag fel i då menar du?
Jag kan iaf erkänna när jag har fel.
Verkligen.
Att hindra djur av flockkarraktär från umgänge med djur av samma art är rent och skärt plågeri. Det vet varända kunnig hästmänniska, men vi har en förmåga att blunda för våra vänners behov av egen egoism. Fruktansvärt, och såna människor bör inte få ha häst. Vi vet att människor faktiskt kan avlida av brist på mänskigt umgänge. Och vi vet av erfarenhet och lång tids forskning att hästar har ett minst lika stort behov av andra hästar som vi människor har av andra av vår art. Att då påstå att hästar inte lider av att inte få utlopp för behovet FLOCK eller umgänge med sin egen art är IDIOTI. Eller egoism. Bådadera inte försvarsbart och ingen sådan människa har kunskap nog att ha ansvar för ett djur.
Det är min åsikt.
Chansen är ju att han kommer på hur det hela fungerar o betäcker stoet han går med o då kan det resultera i ett föl. Det finns så många hästar därute i landet, varför spä på det med oplanerad avel.
så du anser att det är plågeri att ha hästar ensamma, hjaha då är jag en blivande djurplågare då eftersom min vallack snart kommer gå ensam, det var ju intressant.
tillräckligt gammal för att ha någorlunda vett i huvudet iallafall!
bara för att du råkar ha en hingst betyder inte det att du behöver använda honom på egna ston heller bara för att det råkar vara lagligt. tydligen så är vilken jäkla buskavel som helst bra i dina ögon? vad tror du det blir för nån snygg korsning om hingsten nu ändå råkar nå upp??
nejdu vissa borde inte hålla hingst! speciellt inte sånna som du!
Har du verkligen möjlighet att övervaka dem alltid? För mej är det en sjävklarthet att du måste det annars är det djurplågeri om du släpper ihop dem och OM det händer något när du inte är där. Det kan även vara stoet som "misshandlar" hingsten när hon är brusntig och han inte fattar... Samtidigt så säger det bara klick i regel när en hingst inser vad han kan...Han kommer troligen inte att rida på henne och skulle han göra det så får dom inte gå ilag.
Det har jag skrivit hela tiden, att jag tänker kolla hur dom uppför sig. .
Jag är tveksam till det. Jag anser inte att det är att ta ansvar att släppa en hingst och ett sto ihop på det sättet. Att en hingst får gå själv om han inte har en flock (vilket är en helt annan sak beteendemässigt) är en ren säkerthetssak i vårt samhälle där vi inte kan låta hästarna gå vilda och där vi inte heller vill att hästar ska slåss och skada varandra som de gör i vilt tillstånd.Jag tar ansvar för de djur jag åtar mig..
En hingst ska ha vissa kvaliteter för att användas i avel tycker jag och en del andra. Bla. ska en hingst fatta att han är hingst. annars hade han inte överlevt som vild = vi får annars en gen som inte är önskvärd. Fast du kanske tar fram en ny gen = valack utan kastreringFör att slutligen vara tjatig, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara negativt med min hingst att han inte är en fena på betäckning.
Jag vill gärna veta så kanske det är nåt att tänka på om han kommer att gå till avel för övriga ston...
För att slutligen vara tjatig, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara negativt med min hingst att han inte är en fena på betäckning.