Hingst och sto i samma hage?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingst och sto i samma hage?

Jag tänker se direkt hur det visar sig, hur dom beteer sig.
Minsta lilla som inte verkar bra så delar jag på dom.
Jag har möjligheten att bevaka hela tiden ja.

Sto och hingst brukar inte slåss på det vis hingstar kan göra, vet inte hur du menar riktigt.

Tycker många verkar hitta på anledningar bara för att det inte renrasigt:crazy:

Varför skulle HAN inte överleva om han inte kan betäcka?

:)
På ditt inlägg i början lät det som att det var fel genetiskt att använda honom!

Jo då förstår jag, förlåt!

Men det är det han inte gör, hoppar upp hela tiden!

om hon nu helt plötsligt inte planerar att ta föl på sina egna ston så varför ha kvar honom som hingst? det luktar ju så mycke buskavel det bara går här! jag tycker att det är fruktansvärt oansvarigt att ha en hingst ihop med ston och försvara sig med att han inte vet hur man gör...:eek:

om han nu ska medverka i avel så lär hon ju köpa på sig ett par ston. vad säger det om seriös avel? varför då använda en hingst som inte är godkänd...

För det kan man hålla god ton.. Åtminstånde om du vill att folk ska ta dej på allvar..;)

Hej!! Jag har själv en hingst och jag har ibland tänkt på det samma men är "bara" 2år nu snart. Men jag har bestämt mej för att inte göra detta!! Men om DU nu skulle verkligen göra detta,råder jag dej för att tvätta hästarna ifråga väldigt ofta speciellt hingstens lem. För att det är ju väldigt stor risk för sjukdumar om han lyckas att betäcka och betäcka på vart annat ändå så då kan dom åtminstone vara rena på den frånten. Sedan kan han betäcka fel och skada stoet väldigt illa, men det vet du säkert redan*ler*

Lycka till!! (Hur du än gör) M.v.h Hingstägare

Trevligt med en till hingstägare;)

Tvätta hans "pillejonk" har jag inte lyckats med, måste troligen en vet hjälpa med så den ramlar ut:D
Han är inte så förtjust i att jag försöker tvätta.

Men annars har du rätt ja, sjukdomar vill man inte ha på dom.

Verkar löjligt att starta en hel tråd när du uppenbart redan hade bestämt dej innan.

Hejsan! jag är ägare till en shettis hingst på 12 år och han går ihop med ett shettissto på 30 år, och från början för ca: 8 år sen så var det meningen att vi ville ta ett föl på henne men hon ville inte, så dom blev kompisar istället.Och dom har gått ihop sen dess.

Men jag tycker inte att du ska ta och släppa ihop din hingst med ett sto, tro det eller ej men ALLA hingstar kan betäcka, vi hade en ett års hingst som "red " på dom andra hästarna. Och det finns hingstar som betäckt redan som 2 åringar. Och det finns även ston och valacker som rider på varandra!

Menmen som sagt, du har ju redan bestämt dig..men komihåg att det är inte bara stoet som kan göra illa sig, utan det är faktiskt hingsten som kan få diverse sparkar av stona!

god ton?

sanningen svider...

Det där va bara barnsligt och omoget.. Vill du att folk på buke ska ta dej på allvar så ska du försöka bete dej som en vuxen människa..
Det är okej vad du tycker.. Och jag håller inte med någon alls i den här siskutionen.. Men Jag tycker att barnsligt beteende inte hör hemma här..

sanning kommer de flesta med här på buke.. Många är riktigt syrliga då de hävdar sin åsikt.. Men de flesta håller ändå sej på mogen nivå.

Hejsan! jag är ägare till en shettis hingst på 12 år och han går ihop med ett shettissto på 30 år, och från början för ca: 8 år sen så var det meningen att vi ville ta ett föl på henne men hon ville inte, så dom blev kompisar istället.Och dom har gått ihop sen dess.

Men jag tycker inte att du ska ta och släppa ihop din hingst med ett sto, tro det eller ej men ALLA hingstar kan betäcka, vi hade en ett års hingst som "red " på dom andra hästarna. Och det finns hingstar som betäckt redan som 2 åringar. Och det finns även ston och valacker som rider på varandra!

Menmen som sagt, du har ju redan bestämt dig..men komihåg att det är inte bara stoet som kan göra illa sig, utan det är faktiskt hingsten som kan få diverse sparkar av stona!

Glöm inte att skriva knapplån så slipper man missförstånd, även om det är ganska uppenbart att just det här inlägget inte är till mej.. :)

Nej, det är löjligt att svara i en tråd när man inte kan se annat än svart eller vitt....

Jag ids inte svara på era svar om att jag redan skulle bestämt mej, då ni tydligen inte läser mina inlägg riktigt.

Senast ändrad:

Varför tro alla att jag bestämt mig?

Sedan har jag skrivit att han hoppar inte på stona.

Därför fråga jag vilka ANDRA nackdelar det kan finnas att släppa ihop dessa två hästar.
Men läser man inte riktigt så är det väl inte så lätt heller....:smirk:

Men jag tycker inte att du ska ta och släppa ihop din hingst med ett sto, tro det eller ej men ALLA hingstar kan betäcka,QUOTE]

Men förresten, detta låter ju konstigt det du skriver.

DU har själv hingst och sto ilag utan att det blir skador,föl mm sedan skriver du i samma inlägg att ALLA hingstar kan betäcka:confused:

Varför skulle det funka för dig men inte för mig?

Det finns de som har sina hästar tillsammans, hingstar och ston. Flyttar bara på stona när de blir brunstiga. Men det måste ju kräva väldigt bra koll... Måste bli lite oroligt för dem oxå (hästarna alltså) att flytta fram och tillbaka... Men jag har ingen erfarenhet av såna saker. Det kanske funkar alldeles utmärkt :)

Tillägger att även om du väljer att inte ha hingsten tillsammans med stoet, så tycker jag att han borde få ha en kompis, som alla andra hästar. Hingstar mår lika dåligt som andra hästar av att gå ensamma. :idea:

Ja, det va ju en tanke också.
Men jag hade inte tänkt låta dom gå tillsammans om jag ser att han verkligen vill och försöker hoppa upp på henne.

Jo, visst vore idealet att han hade en valack som kompis men nu har jag inte det.

Tanken finns att kanske kunna få någon som vill hyra in sig hos oss, förhoppningsvis en valack då:)

Har lite funderingar...

Finns det några nackdelar för ett sto och en hingst att gå tillsammans i en hage om hingsten av någon anledning inte kan betäcka stoet?
(Han är inte sjuk eller nåt)

Tex att hingsten blir "galen" av att gå med ett sto som även visar brunst ibland men inte "kan" betäcka henne?

Hittar enbart en fördel och det är att du kan ha hästarna i samma hage.

I övrigt nackdelar.
Hingsten kommer förr eller senare att prova klättra.
Orutinerad sådan kan få frambenen avsparkade.
Lyckas han betäcka så fortsätter han kanske och du har här risk för infektion på stoet.
Har du fler ston som brunstar i samma hage så sprids infektionerna till dom övriga.

Att släppa ihop, hejochhå, med oplanerade dräktigheter är bara det ett jobb.
Nu ska märrarna in för ultraljud och koll.
Inte ska du väl ha tvillingar eller??

Och när fölar dom??
Mars eller juli..koll på när hingsten betäckte?
Vad ska du göra av fölungarna?

Att tillverka föl tar ca 10 sekunder med rätt individer.
Märra kan slå både före och efter, vilket gör att du kanske inte ens vet att han hoppat på henne.

Vidare kan hon i högbrunst bli jäkligt förbannad på honom om han tramsar och inte fattar men trots detta hoppar på henne.
Vissa ston är otåliga och har inställningen:
-Gör det snabbt och stick och brinn sen!!

Så summan lär väl bli:

Du kan ju alltid testa om hingsten inte har nåt värde för dig.
Men bli inte förvånad om du sedan om ett år eller så, då du tänkt använda stona i avel på annan hingst, att behandla med Hippotrim m.m. för livmoderinflammationer.

Vidare tycker i alla fall jag att ston som betäckts på detta vis ska definitivt CEM-testas om dom senare ska betäckas naturligt med annan hingst.

Eller du kanske redan har testat honom mot CEM??

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama