Hingst och sto i samma hage?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingst och sto i samma hage?

Det finns de som har sina hästar tillsammans, hingstar och ston. Flyttar bara på stona när de blir brunstiga. Men det måste ju kräva väldigt bra koll... Måste bli lite oroligt för dem oxå (hästarna alltså) att flytta fram och tillbaka... Men jag har ingen erfarenhet av såna saker. Det kanske funkar alldeles utmärkt :)

Då måste man nog ha ett örn öga och en reaktionsförmåga utöver det vanliga eftersom vissa ston börjar brunsta så fort dom ser en hingst

QUOTE]

Men förresten, detta låter ju konstigt det du skriver.

DU har själv hingst och sto ilag utan att det blir skador,föl mm sedan skriver du i samma inlägg att ALLA hingstar kan betäcka:confused:

Varför skulle det funka för dig men inte för mig?[/QUOTE]

Jag antar att det stoet som du har i hagen brunstar, det stoet som min hingst går med slutade brunsta för säkert 20 års sen.så hon är som en valack..och min shettis hingst har kommit lös ett par gånger och då kan jag säga att han är väldigt snabb på att se brustiga ston och försökt betäcka. Och en gång var han 1 dm från att sätta på en knabstruppersto, på 163cm.
och det spelar ingen roll hur snäll och trevlig en hingst är så kan en hingst i brunstiga stons sällskap "förvandlas" till det mindre trevliga till och med en shettis kan bli vansinnigt stark.

Och varför jag inte rekomenderade dig att släppa ihop hästarna dina, är för att jag tycker att du verkar väldigt okunnig om hingstar/ hästar.

hur gammal är du?
hur gammal är din hingst då?
är han visad på någon utställning?

QUOTE]

Och varför jag inte rekomenderade dig att släppa ihop hästarna dina, är för att jag tycker att du verkar väldigt okunnig om hingstar/ hästar.

Vad baserar du det på? Det är tröttsamt med sådana som du som tolkar så lättvindigt och tror man är totalt okunnig och novis på hästar grundat på hur man skriver.
Ska jag tolka ditt inlägg som att du är totalt oansvarlig som inte ser till att ha din hingst inom riktigt stängsel så inte sådana olyckor som tjuvbetäckning händer?!

hur gammal är du?
Anser inte att jag behöver "försvara" mig genom att skriva min ålder:cool:
hur gammal är din hingst då?
Läs tråden
är han visad på någon utställning?
Nej, inte än då jag bor långt ifrån dem

Slutligen, som jag skrivit förut (tröttsam upprepning) att min har kommit lös och då inte gått till stona hemma utan letar upp matförådet.
Har heller inte gett sig iväg längs vägen och letat upp de ston vi annars rider förbi.
En gång smet ett sto in till honom, problemet var då att fånga in henne INTE hingsten.
Han och jag känner varandra så väl och litar på varandra, vet inte hur jag ska beskriva det på för vis utan att det då säkerligen tolkas (av alla snevridare:mad: )som "fjortisfantasier".
Det är ju pga det som han fortfarande är hingst, har inte haft något som helst problem med honom.
Förutom detta att han får gå själv:(

Börjar tröttna på denna tråd då det mest nu bara är sura miner och det ville jag inte ha.
Ville inte kallas okunnig,utan vett, ifrågasatt min ålder bla bla.

Oavsett om man tar åt sig eller inte så tycker jag det är trist att vissa måste skriva så, man kan skriva det på andra vis och ändå göra sig förstådd.

Jag försökte i första inlägget skriva så att ni skulle förstå att han troligen inte kommer att försöka göra nåt "avancerat", utan ville ha andra nackdelar än:

DET BLIR FÖÖÖÖL! etc etc

OCH skulle han försöka så skulle jag inte ha dom tillsammans:cool:

Men jag :bow: för de som kunde ge mig för- och nackdelar med god ton.

Jag tycker du verkar ha tänkt över risker och fördelar själv. Och du tar ju inte åt dig av de sura minerna, så kör på och ta det försiktigt. Och en eloge till människor som strävar efter en hästanpassad hingsthållning!:bow:

Då måste man nog ha ett örn öga och en reaktionsförmåga utöver det vanliga eftersom vissa ston börjar brunsta så fort dom ser en hingst

Jo, det var lite det jag menade. Man kan ju inte vara superrädd för att få oönskade dräktigheter då...

:) Tackar för "peppningen";)

Men inget är bestämt än.
Väntar isf tills man inte behöver broddar längre...

Ja, prova på efter du tagit av broddarna. Kan inte sluta fundera på om du fått samma reaktioner om hingsten varit valack...:angel: Det är ju inte ovanligt att valacker både driver, skadar och betäcker ston:smirk:

Nä just!:idea:

Det kan man ju verkligen fundera på, troligen inte:cool:

Där ser man hur långt näsan räcker på en del;)

Ja, prova på efter du tagit av broddarna. Kan inte sluta fundera på om du fått samma reaktioner om hingsten varit valack...:angel: Det är ju inte ovanligt att valacker både driver, skadar och betäcker ston:smirk:

Ser jag att en valack rider på några av stona så får han inte heller stå med dem. Och dessutom så finns det överhuvud taget ingen risk för buskavel, och det är just det som jag inte gillar. Avla bara för att!

Ser jag att en valack rider på några av stona så får han inte heller stå med dem. Och dessutom så finns det överhuvud taget ingen risk för buskavel, och det är just det som jag inte gillar. Avla bara för att!

Vem :devil: är det som avlar "bara för att" i denna tråd då????:mad:

Jag menar, om en hingst är "för" gammal så förlorar den inte alltid sin hingstighet, eller orsaken till att den itne kan gå med andra hästar, även om den kastreras.

Sen vet man inte heller orsaken till varför ne hingst beter sig som den gör.

Många hingstar får aldrig gå i flock eller ens med en annan häst.
Dessa vet inte hur man skall bete sig med en annan häst.

Det förändras inte om de kastreras.
Jo men jag menar ju på att om en hingst inte kan gå med andra hästar (pga sina kulor) bör den kastreras omgående. Alltså innan den blivit för gammal. En hingst går ju med andra hästar som föl, och ska inte behöva säras från andra hästar pga av att den skadar dem. Redan då ska man överväga varför det inte går att ha dem ihop. Men i regel sitter inte felet i kulorna, då ska hästen förstås inte kastreras utan hjälpas.

Ja hur ska jag tolka dett för egen del?? Jag har med avsikt skilljt min häst från andra då det slutar med skador när hon går med andra.. Hon jagar dem till dödagar.. De som Försöker sätta henne på plats har gett min häst skador som insparkade tänder..
Jag ansåg att risken va för stor.. Jag är därimot noga med att det finns hästar runt henne.. I stallet och i Hagarna runt om..

Men den hästen behöver ju hjälp. Hur kan man göra hennes liv ännu värre genom att hindra att ännu ett behov blir tillgodosett.

En häst som är aggressiv har problem av något slag. Och en häst som skadar andra hästar med avsikt har stora problem. Det är ingenstans naturligt för en häst att vara aggressiv och inte heller accepterat i naturen. En sån häst skulle stötas bort att dö och den skulle inte få föra sina gener vidare.
Mao är det verkligen något att se allvarligt på om en häst beter sig så och något man verkligen bör försöka lösa.

Att sätta hästen ensam är bara ett sätt att blunda för problemet, men hästen lider ändå.

Vem :devil: är det som avlar "bara för att" i denna tråd då????:mad:

Ok, du kanske inte avlar bara för att, eftersom din tanke är att dom inte ska få en unge. Men blir det så gör det inte så mycket. Det är iaf buskavel på hög nivå.

Du ville inte svara på hur gammal du var, men detta tyder ju på en väldigt omogen inställning till avel och hingsthållning. Eller 'bara' okunskap.

Men den hästen behöver ju hjälp. Hur kan man göra hennes liv ännu värre genom att hindra att ännu ett behov blir tillgodosett.

En häst som är aggressiv har problem av något slag. Och en häst som skadar andra hästar med avsikt har stora problem. Det är ingenstans naturligt för en häst att vara aggressiv och inte heller accepterat i naturen. En sån häst skulle stötas bort att dö och den skulle inte få föra sina gener vidare.
Mao är det verkligen något att se allvarligt på om en häst beter sig så och något man verkligen bör försöka lösa.

Att sätta hästen ensam är bara ett sätt att blunda för problemet, men hästen lider ändå.

Hästar har ett behov av att visa aggresivitet eftersom det är en instinkt. Får de inte utlopp för det genom att gå i hage med andra hästar så måste de ta ut det på annat. Tex mot oss människor. I det här fallet verkar det vara extremt. Och hästen måste ha problem som du säger... Aggresiviteten lär mao bara bli värre av att hästen går ensam, eftersom den inte får utlopp för den.

Samtidigt kan man ju inte riskera så stora skador. Så jag förstår, absolut.

Så... Hur kan man hjälpa en sån här häst då? *nyfiken*

Hade hingst och sto i samma hage för ett tag sen (stoet sålt) men iaf så kunde hon inte bli med föl men det funkade kanon =)

Börjar tröttna på denna tråd då det mest nu bara är sura miner och det ville jag inte ha.
Ville inte kallas okunnig,utan vett, ifrågasatt min ålder bla bla.

Oavsett om man tar åt sig eller inte så tycker jag det är trist att vissa måste skriva så, man kan skriva det på andra vis och ändå göra sig förstådd.

Jag försökte i första inlägget skriva så att ni skulle förstå att han troligen inte kommer att försöka göra nåt "avancerat", utan ville ha andra nackdelar än:

DET BLIR FÖÖÖÖL! etc etc

OCH skulle han försöka så skulle jag inte ha dom tillsammans:cool:

Men jag :bow: för de som kunde ge mig för- och nackdelar med god ton.

Vänligen, läs TS inlägg ovan...varför läsa in en massa annat i tråden som inte är uttalat??? Sen har vi övriga här NOLL koll på vad det är TS har i hästväg. Buskavel blir det när man inte har planerat vad det ska bli för avkomma och noga planerat föräldradjuren...Huruvida TS har gjort det har vi ingen aning om...

Hästar har ett behov av att visa aggresivitet eftersom det är en instinkt. Får de inte utlopp för det genom att gå i hage med andra hästar så måste de ta ut det på annat. Tex mot oss människor. I det här fallet verkar det vara extremt. Och hästen måste ha problem som du säger... Aggresiviteten lär mao bara bli värre av att hästen går ensam, eftersom den inte får utlopp för den.

Samtidigt kan man ju inte riskera så stora skador. Så jag förstår, absolut.

Så... Hur kan man hjälpa en sån här häst då? *nyfiken*

Jag känner hästen personligen. Den mår bra och funkar utmärkt med allt annat än hästar. Hon är ett vanvårdsfall från början och lady_mike köpte loss henna av barmhärtighet. Hästen har kommunikationsproblem med andra hästar och det är det stora felet. Hästen vet alltså inte hur man agerar med andra hästar och ska man riskera skador för att man prompt bara "ska"? Hästen mår i övrigt inte illa på något sätt...utmärkt med människor och suverän som ridhäst. Hennes beteende förvärras icke på något sätt och det är lugnt i stallet:cool:

Kan nämna min förra valack i förbigående. Han var extrem i vinterhagarna men funkade utmärkt ute på betet (5,5ha). I vinterhagarna slet han sönder ev.hagkompisar...rejält...fanns således ingen anledning att ha någon tillsammans med honom p.g.a. skaderisken. Hans beteende förvärrades inte heller utan det var konstant. Han hade extremt mycket testosteron, visade det sig, utan att vara klapphingst. I övrigt var han oerhört nöjd med att ha sin vinterhage helt ifred samtidigt som han kunde styra över haggrannarna (han styrde helt) utan att kunna skada dom eller sig.:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama