Norrlänning
Trådstartare
Sv: Hingst och sto i samma hage?
Tackar för ännu ett rakt och ärligt svar!
Det är sånna jag vill ha
Tackar för ännu ett rakt och ärligt svar!
Det är sånna jag vill ha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns de som har sina hästar tillsammans, hingstar och ston. Flyttar bara på stona när de blir brunstiga. Men det måste ju kräva väldigt bra koll... Måste bli lite oroligt för dem oxå (hästarna alltså) att flytta fram och tillbaka... Men jag har ingen erfarenhet av såna saker. Det kanske funkar alldeles utmärkt
QUOTE]
Och varför jag inte rekomenderade dig att släppa ihop hästarna dina, är för att jag tycker att du verkar väldigt okunnig om hingstar/ hästar.
Vad baserar du det på? Det är tröttsamt med sådana som du som tolkar så lättvindigt och tror man är totalt okunnig och novis på hästar grundat på hur man skriver.
Ska jag tolka ditt inlägg som att du är totalt oansvarlig som inte ser till att ha din hingst inom riktigt stängsel så inte sådana olyckor som tjuvbetäckning händer?!
hur gammal är du?
Anser inte att jag behöver "försvara" mig genom att skriva min ålder
hur gammal är din hingst då?
Läs tråden
är han visad på någon utställning?
Nej, inte än då jag bor långt ifrån dem
Då måste man nog ha ett örn öga och en reaktionsförmåga utöver det vanliga eftersom vissa ston börjar brunsta så fort dom ser en hingst
Ja, prova på efter du tagit av broddarna. Kan inte sluta fundera på om du fått samma reaktioner om hingsten varit valack... Det är ju inte ovanligt att valacker både driver, skadar och betäcker ston:smirk:
Ser jag att en valack rider på några av stona så får han inte heller stå med dem. Och dessutom så finns det överhuvud taget ingen risk för buskavel, och det är just det som jag inte gillar. Avla bara för att!
Jo men jag menar ju på att om en hingst inte kan gå med andra hästar (pga sina kulor) bör den kastreras omgående. Alltså innan den blivit för gammal. En hingst går ju med andra hästar som föl, och ska inte behöva säras från andra hästar pga av att den skadar dem. Redan då ska man överväga varför det inte går att ha dem ihop. Men i regel sitter inte felet i kulorna, då ska hästen förstås inte kastreras utan hjälpas.Jag menar, om en hingst är "för" gammal så förlorar den inte alltid sin hingstighet, eller orsaken till att den itne kan gå med andra hästar, även om den kastreras.
Sen vet man inte heller orsaken till varför ne hingst beter sig som den gör.
Många hingstar får aldrig gå i flock eller ens med en annan häst.
Dessa vet inte hur man skall bete sig med en annan häst.
Det förändras inte om de kastreras.
Ja hur ska jag tolka dett för egen del?? Jag har med avsikt skilljt min häst från andra då det slutar med skador när hon går med andra.. Hon jagar dem till dödagar.. De som Försöker sätta henne på plats har gett min häst skador som insparkade tänder..
Jag ansåg att risken va för stor.. Jag är därimot noga med att det finns hästar runt henne.. I stallet och i Hagarna runt om..
Vem är det som avlar "bara för att" i denna tråd då????
Men den hästen behöver ju hjälp. Hur kan man göra hennes liv ännu värre genom att hindra att ännu ett behov blir tillgodosett.
En häst som är aggressiv har problem av något slag. Och en häst som skadar andra hästar med avsikt har stora problem. Det är ingenstans naturligt för en häst att vara aggressiv och inte heller accepterat i naturen. En sån häst skulle stötas bort att dö och den skulle inte få föra sina gener vidare.
Mao är det verkligen något att se allvarligt på om en häst beter sig så och något man verkligen bör försöka lösa.
Att sätta hästen ensam är bara ett sätt att blunda för problemet, men hästen lider ändå.
Börjar tröttna på denna tråd då det mest nu bara är sura miner och det ville jag inte ha.
Ville inte kallas okunnig,utan vett, ifrågasatt min ålder bla bla.
Oavsett om man tar åt sig eller inte så tycker jag det är trist att vissa måste skriva så, man kan skriva det på andra vis och ändå göra sig förstådd.
Jag försökte i första inlägget skriva så att ni skulle förstå att han troligen inte kommer att försöka göra nåt "avancerat", utan ville ha andra nackdelar än:
DET BLIR FÖÖÖÖL! etc etc
OCH skulle han försöka så skulle jag inte ha dom tillsammans
Men jag för de som kunde ge mig för- och nackdelar med god ton.
Ser jag att en valack rider på några av stona så får han inte heller stå med dem. Och dessutom så finns det överhuvud taget ingen risk för buskavel, och det är just det som jag inte gillar. Avla bara för att!
Men den hästen behöver ju hjälp. Hur kan man göra hennes liv ännu värre genom att hindra att ännu ett behov blir tillgodosett.
En häst som är aggressiv har problem av något slag. Och en häst som skadar andra hästar med avsikt har stora problem. Det är ingenstans naturligt för en häst att vara aggressiv och inte heller accepterat i naturen. En sån häst skulle stötas bort att dö och den skulle inte få föra sina gener vidare.
Mao är det verkligen något att se allvarligt på om en häst beter sig så och något man verkligen bör försöka lösa.
Att sätta hästen ensam är bara ett sätt att blunda för problemet, men hästen lider ändå.
Hästar har ett behov av att visa aggresivitet eftersom det är en instinkt. Får de inte utlopp för det genom att gå i hage med andra hästar så måste de ta ut det på annat. Tex mot oss människor. I det här fallet verkar det vara extremt. Och hästen måste ha problem som du säger... Aggresiviteten lär mao bara bli värre av att hästen går ensam, eftersom den inte får utlopp för den.
Samtidigt kan man ju inte riskera så stora skador. Så jag förstår, absolut.
Så... Hur kan man hjälpa en sån här häst då? *nyfiken*