Hingst och sto i samma hage?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingst och sto i samma hage?

En hingst som inte vet hur man betäcker är ingen lämplig individ att ha i avel. Dock är risken ganska stor att han kommer på hur man gör o då betäcker stoet.

Vad menade du då me detta? Om det nu inte är någon risk att ha en hingst i avel som inte förstår sig på hur man betäcker?

vad är det för hästar?
Om det nu blir ett föl, vad ska ni göra med det? Det finns så himla många konstiga korsningar som är helt onödiga i mina ögan, jag är för planerad avel. Tycker bara det låter väldigt onödigt.

Nä men då är det väl ingen fara då...:smirk:

Chansen är ju att han kommer på hur det hela fungerar o betäcker stoet han går med o då kan det resultera i ett föl. Det finns så många hästar därute i landet, varför spä på det med oplanerad avel.

Chansen är ju att han kommer på hur det hela fungerar o betäcker stoet han går med o då kan det resultera i ett föl. Det finns så många hästar därute i landet, varför spä på det med oplanerad avel.

Ja men nu va ju inte just det frågan till dej...

Varför skulle inte han kunna användas i avel om han inte vet riktigt hur man betäcker?

Du skrev ju att han då inte var lämplig men har ännu inte svarat på varför.

Kan bara säga att OM det nu skulle bli föl så har jag intresserade "köpare"...

Men tanken är inte att det ska bli föl.
OM jag nu släpper dom tillsammans så tänker jag vakta och se om/hur han försöker betäcka henne.

Jag anser att hingstar inte bör gå själva. Precis som ingen annan häst bör gå ensam. Mao anser jag att man BÖR låta den ha ett sto, eller en valack om det går, att gå med varje dag.

Att ha en hingst ensam är lika mycket plågeri som att ha ett sto eller en valack ensam.

Om en hingst inte kan gå med andra hästar pga att den skadar dem eller liknande, att det helt enkelt är farligt, i högre grad, så bör hästen kastreras.

Så ja, absolut! Jag tycker verkligen att du ska ha dem tillsammans.

Att föl blir till är inte fel. Och om du kan ta ansvar för de konsekvenser som blir så är det ingenting som bör avgöra om du låter dem gå tillsammans eller ej.

Min åsikt.

Att vissa hingstar inte kan gå med andra hästar för att de är farliga betyder inte tat det blir en lösning om de kastreras tyvärr. Det beror ju på åldern på hästen.

så du anser att det är plågeri att ha hästar ensamma, hjaha då är jag en blivande djurplågare då eftersom min vallack snart kommer gå ensam, det var ju intressant.

Inte för att du skrev till mig men jag tycker också är väldigt synd om hästar som inte får gå tillsammans med någon annan.

Därav min anledning av denna tråd.

Lynnesfel eller liknande är inte inräknat. ;) Handlar det om beteendefel så går det att lösa, tror jag. Och att en sent kastrerad valack betäcker är något man fåt räkna med.

Vad i övrigt menar du? Är absolut inte någon expert. :bow:

Verkligen.

Att hindra djur av flockkarraktär från umgänge med djur av samma art är rent och skärt plågeri. Det vet varända kunnig hästmänniska, men vi har en förmåga att blunda för våra vänners behov av egen egoism. Fruktansvärt, och såna människor bör inte få ha häst. Vi vet att människor faktiskt kan avlida av brist på mänskigt umgänge. Och vi vet av erfarenhet och lång tids forskning att hästar har ett minst lika stort behov av andra hästar som vi människor har av andra av vår art. Att då påstå att hästar inte lider av att inte få utlopp för behovet FLOCK eller umgänge med sin egen art är IDIOTI. Eller egoism. Bådadera inte försvarsbart och ingen sådan människa har kunskap nog att ha ansvar för ett djur.

Det är min åsikt.

Lynnesfel eller liknande är inte inräknat. ;) Handlar det om beteendefel så går det att lösa, tror jag. Och att en sent kastrerad valack betäcker är något man fåt räkna med.

Vad i övrigt menar du? Är absolut inte någon expert. :bow:

Jag menar, om en hingst är "för" gammal så förlorar den inte alltid sin hingstighet, eller orsaken till att den itne kan gå med andra hästar, även om den kastreras.

Sen vet man inte heller orsaken till varför ne hingst beter sig som den gör.

Många hingstar får aldrig gå i flock eller ens med en annan häst.
Dessa vet inte hur man skall bete sig med en annan häst.

Det förändras inte om de kastreras. :)

hur gammal är du??

antar att det är någon fom av shettis du har eftersom den var liten.. har den full stam, visad på utställning, visad på premiering för att bli godkänd?? tror knappast det. för att få använda en hingst i avel krävs det att den är godkänd! så om hingsten inte är eller kan bli godkänd så varför inte kastrera? det är väl det dummaste man kan göra som hästägare att låta en hingst gå med stora ston och säga att det inte kommer att bli föl. en hingst är inte dummare än att den lär sig betäcka och stona kan lägga sig ner! så varför ens chansa?:devil:

Jag skulle undvika det. Han är hingst och även om han inte "kommit på" alla grejer ännu så lär han göra det. Han kan vara snäll mot andra hästar nu men en vacker dag kanske han inte är det. Hingstar är inte att leka med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama