Hingst i samma hage som andra hästar?

nej men jag bara undrar över huvud taget, hur ser man att ett sto e brunstigt? jag e inte så hästvan, har bara haft egen häst i en månad och har innan dess bara gått på ridskola, å där lär man sej ju inte sånt...

Som jag skrev tidigare så brukar brunstiga ston lyfta på svansen och de yttre könsdelarna brukar "blinka" och ofta så kissar stoet samtidigt och så hukar de lite på rumpan.Ett riktigt brunstigt och villigt sto brukar vara svår att rubba från sin kärastes sida, hon kissar och hukar sig och går så sakta och segt ifrån honom.
Jag släpper ihop hingsten med ston som inte brunstar. Denna hingst uppvaktar sina ston, inget våldsamt beteende här inte! Ston brukar brunsta med 21 dgr intervall. Håller på 3-10dgr oftast 5 dgr. Har de ingen valack eller hingst i närheten så är det inte säkert att du upptäcker det alls. Jag såg aldrig på mitt ena sto förra sommaren men i år med hingst i hagen så syntes det tydligt :D

okej... jag har ju då bara erfarenhet av hästarna på ridskolan fram till nu, och där tyckte jag jämta att de kissade och blinkade med urinöppningen. men jag vet inte... jag har lixom ingen aning om sånt. tack för tipset iallafall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar