Hingst Godkänd i Tyskland

Sv: Hingst Godkänd i Tyskland

Var Happy Day avelsgodkänd i Tyskland? Varför tog dom bort honom ur aveln där om dom inte sänker hingstar?Och varför tar dom i såna fall inte bort Hydriot om han inte har några tävlingsmeriter?Går han på sina avkommors meriter då?(tusen frågor:o)

Nej man sänker inga hingstar i tyskland, dock brukar ju marknaden sålla sig själv då stona helt enkelt uteblir till de dåliga hingstarna och då väljer ägaren ofta själv att ta dem ur avel tex kastrera dem.

Han kommer knappast upp till de svenska kraven för att ens få visas som prestationshingst. Han var bara nr 10 av 40 hingstar på sitt 70-dagarsprov (113,02). Det finns inte heller någon uppgift på några tävlingsresultat i Tyskland på honom. Databasen går tillbaka till 1976.
39 avkommor har tävlingslicens.
Han hade 6 avkommor med placering under 2008. Vinstsummorna varierade mellan 15 € -300 €. Inga avkommor har meriter i Svår klass.
Det finns 15 stamboksförda döttrar varav 2 med St.Pr.

Hans enda godkända son Happy Day godkändes år 2000 i Berlin-Brandenburg men är tagen ur avel. Hans HLP var uselt. Dressyr 89 Hoppning 93 och Totalt 89,74 (27/39). Han har bara tävlats i körning där han har meriter i MSV klass.

Så hade det varit en svensk hingst hade den blivit sänkt.

Men nu går det väl inte att jämföra siffror rakt över till Svenska siffror speciellt inte eftersom Svenska BLUP är så osäkert.

Fadern till mina två har sämre HLP trots att han själv tävlat svår hoppning och har avkommor upp till OS nivå i hoppning. I Sverige så hade säkert hans BLUP varit betydligt betydligt bättre. Jag vet också att de hingstar som finns i forna östtyskland blir lite åsidosatta när det gäller poäng och bed. Gränsen har ju inte varit öppen så väldigt länge jämfört med aveln.

Stammen på Hydriot tycker jag är väldigt trevlig men å andra sidan så gillar jag Abglanz blodet enormt mkt liksom jag gillar Hill Hawk**

Index är en typ av statistik som inte är statiskt d v s de ändras i förhållande till andras siffror genom åren. Så fler bedömda och tävlande avkommor för ändrar en hingsts avelsindex. Det kan bli både högre och lägre då jämfört med andra hingstars.
Det som är ett fast värde är att medel är 100 och det som är över är bättre och det som är under är sämre.

Just den här hingsten som finns i tråden gjorde hyfsat ifrån sig på sitt bruksprov. Ingen stjärna men inte helt uselt heller. Men det var hans egna index vid just det tillfället 1993.
2008 när han varit aveln ett tag och har fått en del avkommor så har han istället fått indexen dressyrindex 105, hoppindex 74. Vilket i Sverige hade sänkt honom till värde bokstav C för länge sedan d v s att han inte hade något att tillföra i aveln. Men i Tyskland gör man inte den sänkningen och drar tillbaka ett godkännande på hingst utan en gång godkänd alltid godkänd. Men det är också upp till stoägarna att vara kritiska i sitt hingstval på ett helt annat sätt än här.

Ett tydligt tecken på att han inte gjort någon större succé i sitt hemland är ju att han finns i Sverige sedan flera år tillbaka.

Men nu går det väl inte att jämföra siffror rakt över till Svenska siffror speciellt inte eftersom Svenska BLUP är så osäkert.

Helt rätt det går inte att jämföra index mellan olika länder lika lite som det går mellan olika raser.
Det är helt olika bedömningsgrunder.

Vid Bruksprovet Neustadt/Dosse 1993 fick han total index 113,02,(10 av 40) Hoppindex 101,86(20:a) och dressyr index 121,57(7:a). Har han alltså inte kvar dessa index? Konstigt eftersom inte hingstar kan sänkas i Tyskland??

Det index du har här är inte hingstens blupindex (förärvningsindex) utan enbart hans resultat han gjorde på sitt "bruksprov" antagligen när han var 4 år.
Det index som man sedan pratar om är hur bra hans avkommer är och det baseras på deras resultat på unghästtester, tävling osv precis som vårt BLUP.
Dessa index rör på sig vart år uppåt eller nedåt beroende på hur bra/dåliga avkommer hingsten lämnat.
100 - är medelvärdet alltså ligger de på hundra så är det en medelmåtta varken dålig eller bra.
Allt under 100 är en dålig förärvning då de är sämre än medelhästen, över 100 skall de ligga för att alls ha nedärvt något bra. En bra hingst ligger ofta på 140-150 i index.
I sverige skall en hingst ligga på minst ca 120 i sin special gren annars riskerar han att sänkas då han inte anser tillföra aveln någonting.

Med den kunskapen så inser du nog själv också att den hingsten med de indexen han har idag är inget att avla på, han lämnar helt enkelt för dåliga avkommer för att tillföra någonting i aveln.

Hans materialprovresultat forandres jo ikke. HLP= hengstleistungsprüfung.

Fadern till mina två har sämre HLP trots att han själv tävlat svår hoppning och har avkommor upp till OS nivå i hoppning. I Sverige så hade säkert hans BLUP varit betydligt betydligt bättre. Jag vet också att de hingstar som finns i forna östtyskland blir lite åsidosatta när det gäller poäng och bed. Gränsen har ju inte varit öppen så väldigt länge jämfört med aveln.

Stammen på Hydriot tycker jag är väldigt trevlig men å andra sidan så gillar jag Abglanz blodet enormt mkt liksom jag gillar Hill Hawk**

Nu brukar de iofs ofta ligga på högre blup i tyskland jämfört med sverige (exakt hur det beräknas har jag inte en susning om), sen är du ju alltid så med index att den inte påverkas jättemkt av att en hingst har några stycken toppavkommer om stora massan av avkommer är mer mediokra. Hade större delen av en hingsts avkommer varit jättebra ja då hade han haft högt index. Indexen ger ju en bra signal på hur majoriteten av hingstens avkommer blivit. Att det sedan finns ett antal avkommer som är riktiga toppindivder precis som det säkert finns ett antal som är riktiga bottennapp.
Fördelen med index är ju att man får lite översikt, för inte går hingstägaren ut själv och skriver om alla högst mediokra avkommer däremot topparna de nämns gärna, och det är lätt att luras att tro de har en bättre förärvning än vad de har. Blir ju rätt stor skillnad på utslaget på index om hingsten på tex bara 30 avkommer har 3 toppindivider mot om den har 5 på 200 avkommer.

Ett faktum som väldigt ofta glöms bort när man tex talar om vissa hingstar här hemma att den har så många avkommer som lyckats ta sig till final tex, man glömmer dock att hingsten ifråga kanske har 200 avkommer i årgången och en annan bara 15 det intressanta i de diskutionerna hade tvärtom varit att veta hur många procentuellt sett i förhållande till födda föl de olika hingstarna har, då först kan man börja prata om bra eller dålig förärvning.

Okay..intressant! Är ju själv helt "ny" inom det här med avel så jag hade faktiskt ingen aning om det här med blup poängen och hur dom låg hos bra hingstar.Att hingsten är i Sverige är ju dock för att dom ville bedriva avel i Sverige då det inte längre finns plats för hästar i östtyskland och för sånt som tex allemansrätten.Bryr mig egentligen mest om att hingsten är frisk och bra i psyket..har hellre en avkomma på en sådan hingst än vissa som är godkända i Sverige som är hemska att rida eller hantera(tex Corlensky G sägs ju vara en jävel att rida) Hydriot är en lugn och stabil hingst som dessutom är väldigt vacker exteriört och lämnar bra allround hästar efter sig med ett bra psyke.Kanske inte på Elit nivå när det kommer till tävling,men det är man i detta fallet inte heller ute efter.

Nu brukar de iofs ofta ligga på högre blup i tyskland jämfört med sverige (exakt hur det beräknas har jag inte en susning om), sen är du ju alltid så med index att den inte påverkas jättemkt av att en hingst har några stycken toppavkommer om stora massan av avkommer är mer mediokra. Hade större delen av en hingsts avkommer varit jättebra ja då hade han haft högt index. Indexen ger ju en bra signal på hur majoriteten av hingstens avkommer blivit. Att det sedan finns ett antal avkommer som är riktiga toppindivder precis som det säkert finns ett antal som är riktiga bottennapp.
Fördelen med index är ju att man får lite översikt, för inte går hingstägaren ut själv och skriver om alla högst mediokra avkommer däremot topparna de nämns gärna, och det är lätt att luras att tro de har en bättre förärvning än vad de har. Blir ju rätt stor skillnad på utslaget på index om hingsten på tex bara 30 avkommer har 3 toppindivider mot om den har 5 på 200 avkommer.

Ett faktum som väldigt ofta glöms bort när man tex talar om vissa hingstar här hemma att den har så många avkommer som lyckats ta sig till final tex, man glömmer dock att hingsten ifråga kanske har 200 avkommer i årgången och en annan bara 15 det intressanta i de diskutionerna hade tvärtom varit att veta hur många procentuellt sett i förhållande till födda föl de olika hingstarna har, då först kan man börja prata om bra eller dålig förärvning.

Är det inte så egentligen då att en hingst kan få dåligt index genom ren otur?Fel personer som köper avkommorna och för att dom aldrig hamnar på tävlingsbanorna fast dom har kapacitet?

Hur stor chans är det att en hingst med ett par hundra avkommor bara får ägare som aldrig tävlar dom eller visar dom på unghästtester ? Har hingsten väldigt få avkommer får hingsten inga avkommeindex eller index med mycket hög ösäkerhet.

Nej det är väl såklart inte särskilt troligt,jag menar bara att det faktiskt är möjligt..eller? Menar inte att det måste vara så i just det här fallet utan allmänt alltså.

Jag vet att man beräknar index på olika sätt ett på avkommor och ett när de gör proven. När det gäller pappan till mina så har han en hel del avkommor som exporterats och att han dessutom finns i forna östtyskland gör faktiskt en hel del. Jag vet nu också att hingsten till mina många gånger ligger som morfar och att han dessutom är väldigt gammal nu och det ger lägre index då han inte har så värst många avkommor kvar som tävlar.

Uppfödaren till mina har tävlat en hel del efter honom eftersom han stod nära och de har gått bra både på tävling och på visningarna. Som tex index för mina får han inte tillgodoräkna sig vare sig här i Sverige eller i Tyskland, så de finns eg inte i statistiken alls. Jag har alltså inte reggat dem i ASVH.

Hur stor chans är det att en hingst med ett par hundra avkommor bara får ägare som aldrig tävlar dom eller visar dom på unghästtester ? Har hingsten väldigt få avkommer får hingsten inga avkommeindex eller index med mycket hög ösäkerhet.

Hur många avkommor rör det sig om?? 15st som det är i Sverige så kan ju det bli helt fel :crazy: Åt båda hållen sas

Detta har vi tagit upp i andra blup trådar där man höjer hingstar till A som inte har en enda eller endast väldigt få tävlande avkommor.

Kan bara meddela att Hydriot har en del avkommor som sålts till Usa och då försvinner dom i systemet och räknas inte med i index tyvärr.....

Just det! Kom oxå på det nu,det var en hel del avkommor som hade hamnat där ju.

Nu blev ju detta en diskussion om huruvida man ska avla på hingsten eller ej vilket ju inte var min fråga från början.Frågan var ju egentligen hur det blev med registrering i sverige.Hingsten är ju godkänd för avel i Tyskland så det är ju upp till var och en hur man vill göra.Skulle vara kul att veta om det finns fler avkommor efter honom här!

Nu blev ju detta en diskussion om huruvida man ska avla på hingsten eller ej vilket ju inte var min fråga från början.Frågan var ju egentligen hur det blev med registrering i sverige.Hingsten är ju godkänd för avel i Tyskland så det är ju upp till var och en hur man vill göra.Skulle vara kul att veta om det finns fler avkommor efter honom här!

Ja och Brandenburger är godkänt här så reggar man den först i Tyskland så kommer de vara godkända även här om man vill regga dem i ASVH

Precis:) Jag tror att det här stoet kommer bli en riktigt pärla,hon hade väldigt snälla ögon och alla deras hästar var riktiga raringar.

Med tanke på att du just spritt ut över hela nätet att en ej svenskt GK hingst verkat i avel i sverige och sen har dom svenskavlade avkommorna reggats som födda i tyskland så har du nog bäddat för att dom bara får grå papper i sverige,ASVH har ögon överallt :idea:

Så är det ju inte riktigt, utan ägarna avlar på sina tyska ston men bor i sverige....så han har ju aldrig verkat i avel på svenska ston....

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 103
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet? En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka