Hingst Godkänd i Tyskland

Sv: Hingst Godkänd i Tyskland

Jag är ägare från Hydriot och är mycket trött på krångliga bestämelser inom ASVH.

Reglerna är inte så krångliga men er hingst lever inte upp till kraven vi har i Sverige för godkännande.
Han skulle med de avkommeresultat han har ha plockats ur avel, även om han blivit godkänd som unghingst.

Exporterade avkommor har även hingstar som är godkända i Sverige, exporten till USA har varit stor.

Med tanke på att du just spritt ut över hela nätet att en ej svenskt GK hingst verkat i avel i sverige och sen har dom svenskavlade avkommorna reggats som födda i tyskland så har du nog bäddat för att dom bara får grå papper i sverige,ASVH har ögon överallt :idea:

Nej,Jag har sagt att Tyska kommissionen kommer hit och ger dom tyska pass.
Det hade dom väl inte gjort om det inte var tillåtet?

Det spelar väl ingen roll vad vi säger här på internet? Detta är ju bara en diskussion.Kan nog inte räknas som bevis.Sen spelar det ingen roll om avkommorna får gröna eller gråa eller rosa papper med gröna smurfer på:DHuvudsaken är att fölen blir trevliga friska individer av mycket god allround modell.Har aldrig sagt att färgen på pappret spelar roll eller att hästen i fråga ska användas till tävling på elit nivå.Om någon här vill leka polis så varsågod.Hydriot är en sund hingst och hans ägare fantastiska hästmänniskor,om dom vill avla med sin hingst så finns det ingen som kan stoppa dom och om någon har lust att betäcka sina ston med honom så kan ingen stoppa det heller,det enda ni kan göra är att jaga färg på ett papper och det kan ni faktiskt hålla på med bäst ni vill.

Hej H ! Det var fantastiskt att få träffa er och vi ses snart igen!
Tycker ni ska lösa en vanlig betäcknings licens på honom,vet inte exakt hur det fungerar men det kan säkert alla experter här hjälpa till med;)
Krama lillan från mig!

Det är tillåtet att göra så, enligt Svensk lag om det är det du menar, det finns flera förbund som kommr hit och registrerar föl.

Kruxet är om man vill ha gröna papper på sin fölungen i ASVH sen om man vill betäcka sitt sto i framtiden. Då kan ASVH sätta käppar i hjulen och ge den gråa eftersom hingsten stod här på betäckning nä mamman till fölet tillverkades.

Varför skulle de lösa licens på hingsten här? Det är ju bättre att regga fölen i Tyskland, då få de ju huvudstamboks papper, här kan de bara få SH papper eller gråa ASVH papper vilket är mindre värt, åtminstone i min ögon.
Men o andra sidan så avlar man på en hingst för att den är snäll så spelar väl heller inte papprena nån större roll.

Ja men det är ju så dom gör.Trodde det skulle vara lättare att söka licens här men då är det ju bättre att dom gör som dom gör då. Vad fint att det inte är något konstigt med det i alla fall.Gråa papper eller ej bryr jag mig inte om.Har inte något sto att betäcka,(har bara ponnyston just nu)men hade jag haft det så hade jag definitivt övervägt honom pga hans fina temperament och exteriör.Har ju träffat flera avkommor efter honom och dom är väldigt trevliga.Förstår inte varför det stör människor att man avlar på denna hingst? det stör mig mer att man avlar på vissa hingstar som är godkända i sverige men har ett gräsligt psyke-men hoppar jättebra.Ibland undrar jag var aveln är på väg.Djur är inte maskiner.För mig är mina hästar mina vänner och livskamrater.

I Danmark måste dom reggas som konkuransheste om dom tävlar så då finns dom aut.i rullorna eller om dom går i avel

Hydriot får i vilket fall som helst inte tillgodoräkna sig blup från utländska resultat så han får inga index från exporter

Det är tillåtet att göra så, enligt Svensk lag om det är det du menar, det finns flera förbund som kommr hit och registrerar föl.

Kruxet är om man vill ha gröna papper på sin fölungen i ASVH sen om man vill betäcka sitt sto i framtiden. Då kan ASVH sätta käppar i hjulen och ge den gråa eftersom hingsten stod här på betäckning nä mamman till fölet tillverkades.

Varför skulle de lösa licens på hingsten här? Det är ju bättre att regga fölen i Tyskland, då få de ju huvudstamboks papper, här kan de bara få SH papper eller gråa ASVH papper vilket är mindre värt, åtminstone i min ögon.
Men o andra sidan så avlar man på en hingst för att den är snäll så spelar väl heller inte papprena nån större roll.

Fast Hydriots stam talar för sig själv, jag har dessutom sett en del avkommor till honom och de har varit fina

Ja dom avkommorna jag har sett är toppen fina.Och nu har dom ju Tyska eu pass med full stam och inte gråa svenska pass,så det är väl inget att diskutera egentligen.Frågan var ju inte vad folk tycker om att dom finns till utan hur det fungerade när man betäckte ett svenskt sto med honom,och det har jag fått svar på nu.Jag går inte så mycket på pappers färger utan på trevliga individer.

Sen måste jag bara tillägga att jag mycket väl förstår om man vill flytta till sverige från tyskland när man håller på med hästar.Det finns knappt plats för hagar till hästarna.I sverige har vi en fantastisk natur med allemansrätt,här kan hästarna verkligen få vara hästar i flock och med stora hagar.(förutom alla dom som ändå låser in sina hästar ensamma i små rutor,för att dom kan skada sig annars och sånt trams:devil:)

Fast Hydriots stam talar för sig själv, jag har dessutom sett en del avkommor till honom och de har varit fina

Sure, jag har heller inte påstått något annat!
Denna hingsten kanske har fler kvalitéer än att den är snäll men väldigt många avlar på skräpston och hingstar med den ända kvalitén att de är trevliga individer.
Jag menade mer generellt än just i denna tråden.
Och de som avlar på sina ston med den ända kvalitén att de är snälla och söta bryr sig väldigt sällan om avkomman har papper öht om man ska gå efter trådarna här åtminstone.
Samma gäller väl för de som väljer hingst av samma skäl.

Om du har ett svenskt pass oavsett om de är gråa eller gröna så är det ändå ett EU-pass.

Ja det vet jag;) Jag tror det finns plats för den aveln oxå. Så länge man inte avlar på osunda sjuka individer så.Denna är ju ändå godkänd i Tyskland,och dom vet faktiskt vad dom gör.Det är ju inte någon skit hingst.Han har blivit bedömd trots allt.

Varför ska man välja en icke godkänd hingst när det finns så väldigt många godkända att välja mellan?

Om man vill ha det tyska blodet han har tex.han är ju alltså godkänd i Brandenburg-Tyskland,och det är ett godkänt förbund i Sverige.Men i grund och botten handlar det inte om att någon här vill betäcka sitt sto med honom,utan min kompis har köpt en avkomma efter honom med Tyskt sto- Hydriot som föräldrar (mamma har Monolog-Matador-Kosmos i sin stam) Och denna avkomma har Tyskt pass och är alltså fullstammad.Så om man vill välja honom till sitt sto eller ej är upp till var och en.Skulle man göra det får man gråa papper i Sverige.

Hej mitt lilla skogstroll, jag sa ju det...Denna tråd har rullat iväg och blivit en helt annan än vad som var frågan från början.....Jag ser iaf framemot att få hem min lilla tjej som har tyska föräldrar är reggad i Brandenburg med tyska papper!! Och hon är en kanon häst med stora anlag utöver det vanliga.....

Snälla Görel, det är väl glasklart...
det är en TYSK hingst med TYSKA-blodslinjer som lämnar trevligt temperament och vackra ögon....det finns ju inga här i Sverige godkända hingstar som gör det :D

Snälla Görel, det är väl glasklart...
det är en TYSK hingst med TYSKA-blodslinjer som lämnar trevligt temperament och vackra ögon....det finns ju inga här i Sverige godkända hingstar som gör det :D

Varför måste det alltid gå över till spydigheter??

Jag själv kommer att ta mitt sto ner till Tyskland för att använda mig av en av Neustad-Dosses hingstar som INTE är godkänd i Sverige, endast pga att jag gillar hingsten och har bara sett mkt fina avkommor efter honom. Trots att han har lågt index men en massa bra egna meriter i svår hoppning och avkommor som deltagit i OS.

Och jo han har ett mkt vackert huvud :angel:

Och vad jag vet så finns inte Hydriots linjer i någon Svensk hingst, rätta mig gärna om jag har fel

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet? En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka