Hingst Godkänd i Tyskland

Sv: Hingst Godkänd i Tyskland

Och sen är det ju så att Berlin-Brandenburg där hingst och avkommor är reggade är godkänd av ASVH för avel och då blir det gröna papper.....Flera europeiska föreningar är godkända i svensk avel varav Brandenburg är en av dom!!

Så är det ju inte riktigt, utan ägarna avlar på sina tyska ston men bor i sverige....så han har ju aldrig verkat i avel på svenska ston....

Spelar ingen roll om han betäckt tyska eller svenska ston tyvärr, han får inte betäcka något av det inom Sveriges gränser sådana är reglerna.

Och det är just detta "fusk" med hingstar som verkar i sverige och avkommerna skenskrivs i utlandet för att sedan få gröna papper som "livmoderimporter" trots att stoet blivit betäckt i sverige som ASVH jagar med blåslampa.
Hade fölet varit tillverkat i tyskland alltså att stoet blev betäckt där så hade han kanske givit gröna papper, men iom att hingsten betäcker på svensk mark så kommer ASVH stoppa och ge avkommerna grå så snart de får reda på en sådan sak, har redan hänt med andra hingstar som det fuskas lika dant med.

Det finns bara 2 alternativ,antingen tar man sina tyska ston o sin tyskgodkända hingst och kör dom till tyskland,betäcker och kör tillbaka= gröna papper
Eller så gör man som i erat fall använder den tyska hingsten på ston som bor/står i sverige,reggar i tyskland och får =grå papper då hingsten inte är GK för svenskavel.

ASVH har en regel som säger att hingsten ska var GK i sverige och ha löst svensk licens i ASVH annars är det fusk,bluff o båg eller så får man ta sitt sto o köra till det land hingsten är GK i och då blir bebis grön pga att det är en livmodersimp.

Nu är det ju inte riktigt det som starta tråden utan........ om hans avkommor reggade i tyskland betäcks med en GK svensk hingst vad får dessa avkommor för färg på passet.....
Hans avkommor som bor här i sverige har godkända EU-pass även den tyska kommissionen är inblandad

Jag har KÖPT en avkomma efter honom, INTE betäckt mitt sto med honom.....Jag har inte köpt henne till avel utan framtida träning, tävling och livskamrat.....Så när Skogstroll startade tråden så var ju inte frågan om man skulle använda denna hingst till sina egna ston i sverige eller inte utan den handlade om hingstens avkommors avkommor......

Går det att lura ASVH så blir nog avkommorna gröna om inte så TROR jag dom blir grå i några generationer

Hej,
har ni frågor kan jag kanske svara på detta. Jag är ägare från Hydriot och är mycket trött på krångliga bestämelser inom ASVH. Vi är en tyskt familj och vill bara att han har möjlighet för förärvar sina bra psyke, exteriör och stam.
Han har jobbat över 10 år i Östtyskland. I Östtyskland finns mycket folk för avel med hästar för alla bruksomrade (hopp-dressyr-kör). Viktig är att hästarna har ett bra psyke och är användbar för vanlig folk. Det är vad vi vill, inte mer.
Hydriot´s avkommer är sålt också i USA, Danmark, Schweiz u.a. . Darför är dom ute på honoms avelsindex.

Tack Hydriot....det var det jag försökte få fram.....därför är jag glad och tacksam för att jag har träffat er och sett både hingsten stona och era fina avkommor.....ser nu verkligen framemot att få hem min blivande livskamrat hit till mig....(ni vet vem jag menar) Och som du vet så fastnade jag för det fina psyket och allroundstammen......håller med om att ASVH har krångliga bestämmelser......Ska absolut rekommendera era hästar i framtiden......

Det finns inga avkommer reg,tävlade eller som gått i avel efter Hydriot i Danmark.Så där är han ochså utan "blup/index" :angel:

Din livskamarat i framtiden har sovat i natt ensam och hon var i morge mycket glad med livet. Allt går bra !.

Äh lägg ner nu, tycker det börjar lukta påhopp istället för fakta.....Tror helt klart Skogstroll har fått svar på sina frågor hela tråden började med!!!!

Va härligt att allt går bra!!! Nu längtar jag ännu mer efter henne.....ses snart...

Nu är det ju inte riktigt det som starta tråden utan........ om hans avkommor reggade i tyskland betäcks med en GK svensk hingst vad får dessa avkommor för färg på passet.....
Hans avkommor som bor här i sverige har godkända EU-pass även den tyska kommissionen är inblandad
..

Hans tyskregistrerade avkommor som är "tillverkade" i Sverige ska ge avkommor på gråa papper i ASVH när dessa får avkommor e: svensk godkänd hingst.

Om de sedan faktiskt får det är en annan sak det beror på vilken pejl ASVH faktiskt har, har man tur får ungarna gröna papper annars grå om man ska följa reglementet.

Jag har KÖPT en avkomma efter honom, INTE betäckt mitt sto med honom.....Jag har inte köpt henne till avel utan framtida träning, tävling och livskamrat.....Så när Skogstroll startade tråden så var ju inte frågan om man skulle använda denna hingst till sina egna ston i sverige eller inte utan den handlade om hingstens avkommors avkommor......

Har du köpt en avkomma med Brandenburger pass så får den gröna papper i Sverige

Det finns inga avkommer reg,tävlade eller som gått i avel efter Hydriot i Danmark.Så där är han ochså utan "blup/index" :angel:

Fast i Sverige så behöver man ju inte längre regga utländska hästar med godk stam.

Dessutom så kan en hingst bara få BLUP i det land den är godkänd liksom avkommor som tävlar i DET landet.

Cardentos blup ökar inte för att han har en eller hundra avkommor som tävlar i svår klass i USA för att ta ett exempel.

Hans tyskregistrerade avkommor som är "tillverkade" i Sverige ska ge avkommor på gråa papper i ASVH när dessa får avkommor e: svensk godkänd hingst.

Om de sedan faktiskt får det är en annan sak det beror på vilken pejl ASVH faktiskt har, har man tur får ungarna gröna papper annars grå om man ska följa reglementet.

Inte om de är reggade i Brandenburger, då måste det bevisas att de är "tillverkade" i Sverige!

ALLA Brandenburger blir godkända i Sverige, liksom Holsteiner etc etc..

Tror faktiskt att detta pappers fifflande kommer att upphöra då det tas upp i EU, liksom med den Svenska tävlimngslicensen

I Danmark måste dom reggas som konkuransheste om dom tävlar så då finns dom aut.i rullorna eller om dom går i avel

Tack olgaklara....det är dessa uppgifter jag också har fått

Du såg väl va Hydriots ägare skrev.....många exporter och dom försvinner från blup/index och det förklarar ju hingstens index..

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet? En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka