Hingst Godkänd i Tyskland

Sv: Hingst Godkänd i Tyskland

Och vad jag vet så finns inte Hydriots linjer i någon Svensk hingst, rätta mig gärna om jag har fel

Hill Hawk xx är morfar till Highlander 1106
Woermann hittar du i alla Weltmeyer-hingstarna (som farfarsfar) t ex Waliant 945, Warsteiner 946 och Weltman 975 (som har honom som farfars farfar). Loredes 1107 har Woermann som morfarsfar.
Weltman 975 har dessutom Abglanz som mormors farfar.

Poängen med det här är ju inte att rata sv GK hingstar....Kan meddela att jag även har ett SVHBL sto hemma fullstammad av den gamla hblstammen med Eloge som pappa och Ganesco som morfar och har en sv stam med många generationer......och jag älskar den sv stammen dock vill det inte sig riktigt med betäckning av detta sto....Hon blir dräktig men blir inga föl...så jag vill inte chansa mer då hon är 18 år nu och då bestämmde jag mig för att köpa en yngre förmåga och hittade detta sto efter Hydriot....men att det skulle bli sån här stor grej av detta och av Skogstrolls fråga??!!

Sedan har vi hingsten Pik Trumpf 748 som var ue.Abglanz men han blev sänkt till C.

Suck..vill man ha hans blod så vill man..det är väl upp till var och en..
Alla vill helt enkelt inte avla på våra svenska hingstar.Hittills är det ingen som har sagt att dom tänker ta honom till sitt sto vad jag vet.är det ni försöker säga att hans fullstammade avkommor inte är något att ha? Jag fattar inte riktigt vad ni är ute efter i denna häxjakt..I Aberlours fall ska hon ha hästen till träning och tävling på lättare nivå (klubbnivå)och som en livskamrat och bästa vän.
Det tror ju i alla fall jag att hon passar utmärkt till.Huruvida någon väljer att betäcka med honom bryr jag mig inte om.Om jag skulle ha ett sto som var lämpligt att betäcka med halvblodshingst skulle jag kunna ta honom för att jag gillar honom,för att få en avkomma som är frisk och trevlig och passar mig.Dessutom är det billigare att betäcka med honom än de flesta svenska hingstar.Vill man ändå inte avla fram en elit häst så kanske man inte vill lägga dom pengarna? Det är ju en smaksak,och smaken är som baken:)Hade det funnits några bevis på att han nedärver svagheter tex när det kommer till dåliga benställningar,lynnesfel,dålig hovkvalité eller liknande hade jag varit med er men så är inte fallet.Finns inget som tyder på att han nedärver något dåligt!! Han har bara inte lämnat en massa tävlingshästar på elit nivå..Men vad vet ni om hur dom egentligen är när det kommer till trevliga allround hästar för oss vanliga dödliga som inte vill tävla??!!

Sedan har vi hingsten Pik Trumpf 748 som var ue.Abglanz men han blev sänkt till C.

När blev han sänkt till c?

Och han är ju inte heller tillgänglig idag speciellt inte eftersom han dog -97 och Abglanz blodet är ju inget att förringa direkt bara för att PT blev sänkt

Senast ändrad:

Hill Hawk xx är morfar till Highlander 1106
Woermann hittar du i alla Weltmeyer-hingstarna (som farfarsfar) t ex Waliant 945, Warsteiner 946 och Weltman 975 (som har honom som farfars farfar). Loredes 1107 har Woermann som morfarsfar.
Weltman 975 har dessutom Abglanz som mormors farfar.

Fast då ligger ju blodet väldigt långt bak och påverkar säkert inte om det är just den linjen man är ute efter om du förstår vad jag menar

Ska vi fortsätta med detta så kan vi ju säga att i grund och botten finns det INGA rent sv hingstar då dom från scratch togs in från Tysk. Holl. mm mm Under 1960-talet plockades många hingstar hem från Europa och det är ju faktiskt dom som är våran sv stam nu när vi ändå ska hacka på den tyska stammen......Tex Utrillo mf mf mf.......

Under 1960-talet plockades många hingstar hem från Europa och det är ju faktiskt dom som är våran sv stam nu när vi ändå ska hacka på den tyska stammen......Tex Utrillo mf mf mf.......

Jag har aldrig skrivit att vi inte ska använda tyska, holländska, danska o s v hingstar men de ska vara av bra kvalité.

SWB har en av världens mest öppna stamböcker, det är ingen nyhet (för mig iallafall) och därför är det extra konstigt att det ändå hackas på att "vi" inte släpper in tillräckligt med hingstar.

Vad gäller hingsten i tråden så är den helt enkelt inte tillräckligt bra.

Jag förstår vad du menar...hade det varit hingstar som stod i Sverige kunde du anklagas för att vilja använda omoderna hingstar ;)
Danzas 1058 har väl Absatz 2 ggr på mödernet + en gång på födernet och dessutom Woermann i 4e led via Weltmeyer.

För att förtydliga (inte riktat till Olgaklara) så är Absatz e. Abglanz (f. 1942)

Senast ändrad:

Vilken N/D hingst tänker du använda? Har själv ett par kandidater där till mina ston.

Vilken N/D hingst tänker du använda? Har själv ett par kandidater där till mina ston.

Jag tänker använda mig av pappan till mina två tvillingar dvs Lesotho
:love:
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lesothosida.jpg

Han börjar komma till åren nu och jag vill inte missa chansen. De avkommor jag sett har varit mkt bra hopphästar och vad
jag förstår så är han inte så värst mkt använd då han endast står på naturligt och så har han stått långt österut

Jag förstår vad du menar...hade det varit hingstar som stod i Sverige kunde du anklagas för att vilja använda omoderna hingstar ;)
Danzas 1058 har väl Absatz 2 ggr på mödernet + en gång på födernet och dessutom Woermann i 4e led via Weltmeyer.

För att förtydliga (inte riktat till Olgaklara) så är Absatz e. Abglanz (f. 1942)

Rent krasst så är Tyskarna så före oss att de "gamla" Landgraf etc håller än idag eller rättare sagt de finns ju i varenda häst idag ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet? En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka