Tråden är 6 år gammal, jag tror ts har löst frågan vid det här laget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tråden är från 2011 och det rör sig om en fd travare, ingen hopphäst ... har han inte redan blivit kastrerad så lär han knappast bli det nu.En aspekt av det här med hingst eller vallack, är ju prestation på tävlingar.
En hingst är ofta ranghög, självsäker och helt enkelt mer testosteronstinn, och många hingstar blir ju så otroligt förändrade i "lynnet" självförtroendet, efter kastrering.
De presterar oftast bättre som hingstar.
Jag har sett det otaliga gånger hur en hingst som tex hoppat ganska höga klasser som hingst, blir en HELT annan, som Valack.
Man måste vara varsam med en relativt nykastrerad hingst.
Man kan inte ta för givet att han som valack kan gå de höga klasser som han gjort tidigare...
Det tar tid för dom att hitta sin nya identitet som valack, och det kan vara klokt att starta lite lägre klasser till att börja med, så man inte knäcker hans självförtroende direkt, för då har man vips förstört, den hoppglädje som han hade som hingst.
Många tävlar ju in sina unga hingstar tex, och kanske har dom som avelshingst i flera år.
Sedan kastrerar de och säljer honom, eftersom han inte har samma "go" längre som valack.
Nu är ju inte detta ristat i sten, men OM du kastrerar honom nu när han varit hingst så länge, så räkna med att du tar det lite varsamt med honom till en början. Har de varit hingstar i fem år eller mer, så får man räkna med att backa lite i tävlandet, och kanske börja om från ex vis 90 cm, även om han som hingst hoppat 110 lekande lätt.
Det är SÅ LÄTT att knäcka en häst. Och många människor tänker inte på att hästen är en levande varelse med känslor och som faktiskt går igenom en stor förändring när de går från att ha varit hingst till valack.
Så jag tycker att bara du är medveten om att han har något år eller två där han är lite osäker på sig själv och behöver stöd och uppmuntran för att bli den kaxiga valack, som kan mäta sig med den hingst han en gång var.