Hingst åt Welshsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst åt Welshsto?

Jag tror också att PRE ,Pura Raza Español, och welsh blir en jätte bra korsning.
Ska du behålla fölet själv?

Storleken som ditt sto lämnade på sitt föl är fullt normal storlek på welsh B, normalt sett ligger welshponnyer runt 130 cm och det högsta dom får vara är 137 cm.
Jag tycker också att du ska välja en ridponny, dom har ofta redan welsh i sig och är avlade för att korsas.
Det du ska undvika är att betäcka ditt sto naturligt med en mycket större hingst, betäckningsskador är ganska vanliga med stora hingstar som betäcker små ston! Ridponnyer står ofta på semin!

Jag har tänkt att behålla fölet själv. Jag är inte så lång så helst av allt vill jag ha en ponny som är stor C eller liten D.
Mitt föra welshsto var efter Wärnanäs Peng och hon låg runt 138cm i mankhöjd. Hon var perfekt storlek för mig. Tyvärr fick jag ta bort hnne redan vid 8 års ålder pga en benskada.
Tycker welshen är en trevlig ras att hålla på med.

Men varför inte en welsh ponny sektion R eller något?
Jag tycker det skulle vara läskigt och betäcka med en för stor hingst om det skulle bli komplikationer. kanske skulle ta och betäcka med en bra hingst och sälja och sedan köpa en ny som passar mer åt dig?!

Jag har en avkomma som nu är 136 e Rimskij u sto som själv är 1.33

Kan iof vara så att mitt sto lämnar stort.

Andra hingstar hon lämnat stort med är
Clic samt Carolinas Foxglove.

Det finns en hel del stora sekt B hingstar.
Gå in på swfs hemsida och kolla runt lite.

Jag har resonerat så här med ett welshsto som lämnat hopponnyer.

Vill ha större avkomma. De renrasiga B-ponnyerna har varit jättebra men lite svårare att placera ut till bra ryttare. Kan man få den hoppkapaciteten på en större ponny är det ju toppen.

Vill ha en hingst av ädel typ, fullblodsinslag och med bra prestationsegenskaper. Med väldigt bra temprament.

Nu är hon på betäckning hos en 3-årig ridponnyhingst.

Hur stor hingst vågar jag ta? Hur många ponnyhingstar inciminera?
Vad är det som skiljer setion R och B inom Welsh? Min är sektion R.

Om du väljer att seminera henne kan du välja en stor hingst över 160 cm. Ska hon betäckas naturligt bör du inte använda större än C-D-ponny. Det beror oxå mycket på hur rutinerad hingst/hingsthållare du väljer, men risken för betäckningsskada ökar med en större hingst rent generellt.

Om ditt sto är 133cm så är hon inte det som tidigare var sektion R.
Sektion R var de sektion B ponnyer som växte över 137cm.

"höga" (137 el. över) welshponnyhingstar är: (vad jag kan se på www.swf.nu)

Bjärbys Picasso RW 105 -137 cm
Bravo RW 87 - 137 cm
Ekelunds Nalle RWR 6 - 138 cm
Karlsfälts Caruso RWR 7 - 138 cm
Köhls Cidden RW 93 - 137 cm
Linksbury Royalist RW 82 - 137 cm
Paddock Camargue RW 91 -137 cm

Hur stor hingst vågar jag ta? Hur många ponnyhingstar inciminera?
Vad är det som skiljer setion R och B inom Welsh? Min är sektion R.

Vet att avkomman anpassar sig efter stoet men jag tror inte på det till 100%. Jag skulle inte ta en hingst som är över 20-30 cm större eller mycket grövre. Har varit med om ston med "för stora" avkommor som inte kunnat födas och det är INTE kul. Då har det ändå varit inom halvblodsaveln.

Sektion B och R är "samma ras"/blod men sekt R är övervuxna, större än 137 cm. Vad de sedan lämnar vet man inte eftersom blodet är samma. Alltså inte säkert att avkomman blir extra stor. Då måste man nog kolla längre bak i stammen på storlek och se att det inte finns sekt A någonstans nära som drar ned höjden.

Självklart menade jag att min var sektion B inte R. Lätt att skriva fel när småkidsen springer runt en.
Vad kostar det att betäcka sin ponny med en ridponnyhingst eller arabhingst?

Självklart menade jag att min var sektion B inte R. Lätt att skriva fel när småkidsen springer runt en.
Vad kostar det att betäcka sin ponny med en ridponnyhingst eller arabhingst?

När det gäller ridponny kolla på asrp.se (svensk ridponny)och ridponny.org (brittisk ridponny) och maila eller ring de som har hingstarna du ev. är intresserad av.

Verkar inte finnas någon bra förteckning över arabhingstar på http://www.sahf.se/ men det verkar finnas ett forum där, så fråga där.

Jag vet ej hingst som har betäck ett B ponny sto tror jag det var.
Hbl hingten Haydn. han har lämnar många ridponnys efter sig. han har 75% fullblod och är jätte fin och inte så hög. 163 cm. det kan nog fu upp höjden på din pålle. han står på naturlig bteäckning i halmstad. hingsten är väldigt försiktig och hingst hållaren är skicklig. Fck själv ett föl efter den hingsten för snart 3 veckor sedan. super snyggg ädel kille dock med travar mamma.

Senast ändrad:

Det finns ytterligare tre "stora" welshhingstar med licens:

Calypso II 138 cm
Moflos Zmirnof 143,5 cm
Risegårds Leo 137 cm

Leos mått är som tvååring så han är väl troligen några cm högre nu.

mvh
Jenny

Var hittar jag dessa tre hingstar?

Welsh cob och welsh av cob typ är det samma sak?

På swf´s sida, hingstarna är indelade i tre avdelningar. De som Mysti skrev är i den första avdelningen, Zmirnof och Leo i den andra och Calypso i den tredje.

Camarguehäst såklart :) De är ju utmärkta western hästar (working equitation, boskap trail reining mm mm) och kan också hoppa, gå dressyr köra osv. Mycket vackra och friska hästar med psyke långt utöver det vanliga.

marquis.jpg

Marquistete.jpg

Marquis2.jpg

hingsten på bild är 1.40 cm

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 602
Senast: Rie
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka