"hetsätning" ute i det fria

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Vad gör man när hunden "hetsäter" något medans man är ute? Ex, den hittar skit eller annat 'mumisgt' som den börjar bearbeta, man ropar på den och då slutar den tugga och inhalerar allting istället. Går man efter hunden så äter den så länge den bara hinner och springer iväg i sista sekund innan man får tag i halsbandet eller kompletterar detta med att bära iväg det sista och antingen äta i farten eller äta en bit bort så dom hinner äta upp...

Vad gör man? Vet inte om det finns en tråd om detta, men vet verkligen inte hur jag ska söka : P

Jag har morrat åt den eftersom den hör mig, ser mig, vet att jag vill ha in den och skiter fullständigt i det och fortsätter glufsa i sig. Om jag vänder på det, istället erbjuder något åt den utan att skälla på den, så känns det som att den kommer att helt käckt äta upp och komma efter desserten... : P

Sv: "hetsätning" ute i det fria

Mitt bästa tips är att lära hunden "loss" eller "släpp" i väldigt positiv bemärkelse, dvs byteshandel helst från när hunden är valp.

Min mellanhund är helt sjukt matfixerad, men jag har lärt henne Släpp från början och hon släpper allt bara jag hinner säga till henne. Den yngsta är likadan, går och dammsuger marken oavbrutet och hon kan samma kommando och släpper allt äckel.

Jag använder samma kommando om de busar för hårt osv.

Sv: "hetsätning" ute i det fria

Jag ska propsa på ett specialinstiftat Nobelpris för den som kommer på hur man ska åtgärda problemet.

Jag har en hund som äter det mesta som kan tänkas vara farligt: Kastanjer, ekollon och svamp ... För min del är det koppel på som gäller och att jag noga scannar av området där jag släpper min hund. Efter ett tag lär man sig var de farliga sakerna finns. Och skulle olyckan ändå vara framme så är det kräkning och därefter medicinskt kol som gäller. Men jag jobbar förstås på att få henne att låta bli. Är hon på väg att stoppa något i munnen så säger jag "Ajaj" och ger sedan belöning när hon inte tar det som ligger på marken (alternativt släpper det hon har i munnen). På kastanjerna har vi nått stor framgång och nu hon tittar bara på dem för att sedan titta på mig för att få en godis. Det börjar även bli bättre med ekollonen ... Vad gäller svampmanin så funderar jag på om kantarellsök skulle kunna fungera för att kanalisera svampintresset på ett positivt och ofarligt sätt.

Koppel på och full koll tills du får ordning på det är mitt tips. Jag följer med stort intresse alla andra tips du kan komma att få. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 108
Senast: Luff
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 668
Senast: ISABEL
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat