Het ponny - rätt ridsätt?

Sv: Het ponny - rätt ridsätt?

Nu har inte jag läst hela tråden, men jag har sett att det har förekommit en del tjafs.

Jag hade tidigare en ponny som var väldigt het och stark på hinder. Försökte med alla olika sortes bett hit och dit, men de funkade bara ett tag och det slutade med att vi höll oss till ett tredelat. På honom funkade det om man hade en relativt lätt sits och väldigt lätt i handen. Han fick som panik när man höll honom för hårt, vilket man gärna gör när det känns som om det går för fort. (Man är ju inte mer än människa) Nu är din dotter iof väldigt ung och kanske inte kan/vågar göra detta än, men det kanske kan vara värt att prova när hon känner att hon är mogen för det. (om ni inte redan gjort det vill säga)

Jag menar alltså att ni kanske ska testa något mellanting. Ha den lite "tyngre" sitsen, men ändå vara väldigt lätt i handen. Visst det kommer att gå undan i början men sen när de inser att de inte har någon hand att springa mot brukar de dämpa sig lite, plus att det inte blir samma tryck i munnen på dem hela tiden.

Det är inte säkert att det funkar på just er ponny, men det funkade iaf på min galenpanna.

Har precis haft en ponny på tillridning för att de hade problem med att den var het på hinder. Det är viktigt att man inte spänner sig när man rider sådana, utan man måste vara väldigt avslappnad i sätet samtidigt som man sitter stadigt i sadeln! Man måste försöka hitta den där balansen... Sen så red jag väldigt mkt cavaletti med den på volt och samtidigt flytta den emellan bl.a. för att försöka få den att tänka på annat. Red i princip på cavalettibockarna varje dag, men i många korta stunder så den hinner "lugna ner sig" och tänka på något annat emellanåt.
När man arbetat på volterna ett tag kan man rida cavaletti på rakt spår istället. Det är både roligt och nyttigt att göra en egen liten bana att rida på de där små hindrena, så man lär sig att verkligen rida emellan dem :idea: Sånt arbete anser jag att ALLA ofta behöver göra, spelar ingen roll vilken nivå man ligger på.

Kort sagt, varierande arbete är nyckeln! Det ska alltid hända någonting för hästen så den inte bara tänker på hinderna som står där och den hetsar upp sig för det. Sen kanske man kan be någon äldre duktig ryttare (nu säger jag inte att din dotter är en dålig ryttare, men du förstår säkert vad jag menar?) att klämma åt ponnyn lite. Man får väldigt bra hjälp om en sådan kan säga vad den tycker om ponnyn och ge tips och råd.

Det är väldigt svårt att förklara såhär i text, men hoppas ni har fått lite hjälp!
Lycka till

Ponnyn e väl inte van med att ridas på tränarens sätt så det blir kaske fell för ponnyn men om det inte känns rätt att träna på det sättet som tränaren vill så tycker jag att ni kaske ska proa en annan trännare o hitta den rätta, för ryttaren får inte åka häst men inte heller rida på ett sätt som inte känns rätt för både häst o ryttare.

Hej Hanna-Panna och alla ni andra som gett goda råd på senaste tiden! Vill tacka er alla och bara berätta att vi fortsätter jobba med vår härliga lilla ponny, som hoppar allt som finns och alltid är ärlig och gör sitt bästa. Vår dotter har varit iväg på ytterligare en klubbtävling och hoppat clear round utan problem på 50 och 60 cm. Vi fick ett jättebra tips av Ramona för att förbättra skänkelläget: att stoppa in små gosedjur mellan underskänkeln och hästens sidor. Detta har varit väldigt bra och redan gett en stadigare sits. Dottern föredrar fortfarande att stå upp i stigbyglarna, men hon sätter sig ner i svängarna i alla fall och jag tycker att hon har bättre kontroll nu. Saker och ting går alltså åt rätt håll, och jag vill än en gång tacka för alla goda råd jag fått dels här på forumet och dels via PM. De tråkiga gliringarna från ett fåtal personer drar jag ett streck över nu.

Vad roligt för er att det går bättre ! Grattis:)

ursäktar mig om jag lät lite hård i mitt första inlägg, har två ponnyer på tillridning som bara har fått springa hela sitt liv så då blir det lätt att man spekulerar lite när man är en aning trött på dem för tillfället:angel:.

Grattis än en gång och lycka till i framtiden.:)

Ställer man en fråga så måste man vara beredd att få svar, även sådana man inte skulle velat få.
Vi ger alla vår syn på saken, det är upp till dig att sovra och ta åt dig av det du vill och resten lämnar du därhän. Jag tycker fortfarande som jag tycker men det är ju du (eller snarare din dotter) som har den här ponnyn och inte jag eller mina barn.
Det jag berättat om den är ju inte mindre sant för att du inte vill höra det...

Vad roligt att det går bättre, och lycka till! :bump:

det som behövs är halvhatler och åter halvhalter, det som dock vara lite svårt är ju att din dotter bara är 8 år och kanske inte riktigt vet vad halvhalter. sen finns en lösning till, känner ni ingen som kanske är lite äldre men inte så jättelång/yung som kan hjälpa till nån dag i veckan minst under ett tag.

Många på den här tråden säger att du ska lyssna på tränaren, kanske passar inte den här tränaren för att träna din dotter och ponny. tränaren kanske måste göra övningar som passar ponny. som får det att tänka på hoppningen så att den inte bara kan rusa.

det var likadant för mig med min tränare, för nga år sedan tävlade jag i ponnyallsvenskan, och våran tränar sa hela tiden sakta, sakta hela tiden, det ena ledde till det andra naturligtvis, och det blev inga placeringar med henne.
bytte sedan tränare som förstod mig och min ponny, att jag skulle göra halvhalter, bara genom att ta lite efter hindret. och det funkade mkt bättre, min häst är jättereglerbar i hoppningen nu när det gäller tempo.
men placeringarna kom även mellan dem två tärnarna, in dotter kanse trivs bäst med att träna själv, dock lite svårt då hon är såpass ung, och naturligtvis behöver ha tränare.
jag har tränat mga hästar, både pigga och lata med gott resultat, men just pigga är nog min största erfarenhet då jag vet hur dem ska ridas nu.
hoppas det kommer fungera bättre för din dotter, så att dem snart kan börja tävla, det som ofta är drömmen i den åldern;)

Hej!;)
Jag har själv en mycket het och svår riden häst som jag hade samma problem med. Men jag gjorde som din dotter, gick på magkänslan och lät henne gå lite fort . Trots att min tränare sa att hon inte fick dett.

Nu när jag hoppar min häst har hon lärt sig att lungna sig genom att jag hoppat mycket och tränat lite försiktigt med att få bort att hon blev så stark och het.

Jag tycker helt klart att din dotter skall göra det hon tycker käns bäst och sedan träna FÖRSIKTIGT med att få ner tempot! De viktigaste är ändå att man har roligt , både ryttaren och hästen!
Bra övningar för att få en het häst lite lungnare är att jobba mycket med galoppen och mycket med bommar och hinder.

Till sist men inte minst vill jag bara säja att jag tycker att det är helt rätt att stå i 3 pungt sits mellan hindrena när man hoppar, och jag ser mycket upp till folk som rider på detta sätt , då jag jobbar sten hårt på att få in en perfekt 3 pungt sits!

Lycka till!!!!:banana:

Nu svarar inte jag till TS, men ur personlig erfarenhet.

I augusti förra året köpte jag en c-ponny som var väldigt het.
Jag har tränat både dressyr och hoppning varje vecka sen dess.
Hon var väldigt het och jag hade stora problem med tempot, eftersom jag också är väldigt liten och lätt.
Men först nu har det börjat gå ett jättefint tempo, utan några minskningar/ökningar, utan bara galoppera och hoppa i princip.

Det jag vill säga att det beror på hur man sitter. Jag har aldrig stått upp på henne då hon blir överhettad och tolkar det som framåtdrivande. Det handlar också om styrka och teknink. Att rida med sits och ben, och verkligen använda magmusklerna. Det är först nu som jag har börjat göra det, och då tolkas inte sitsen alls som framåtdrivande.
Förut kunde jag ligga bakåt och dra, slita och såga utan att det hjälpte. Nu har jag ingenting i handen, sitter helt stilla, och använder knappt handen. Jag trodde ju aldrg för ett halvår sen att jag skulle kunna rida utan hand på min pigga ponny.
Ridning är en aha-sport och det är svårt att förklara saker rakt av, utan det är när man får aha-upplevelsen som man förstår till fullo.

Ungefär så var jag med om..
Red en D-ponny import för ca 10år sen..(troligtvis hoppponny från engeland) Hon var så förbannat het. Tidigare ägare hade bara betslat upp henne. Hon hade stora ärr i munnen. Det första vi gjorde var att ha ett milt bett på henne. Sedan fick jag lära mig att rida. Första hoppträningen så stod hon mest på två ben men efter mycket träning, så stannade hon om man inte red.
Jag fick helt enkelt lära mig hur jag skulle hantera henne utan att "ta i" henne.. o bara rida med sitsen o hjälperna.
Det tog ganska lång tid.. men det var det självklart värt.:)

tanken jag får är också att byta tränare. det verkar inte funka att träna för den ni har nu och är man realistisk så inser man att en nioåring inte har kunskap och mognad att lösa problemen själv.

vad som slår mig är att det kanske behövs en "allround"-tränare istället för en renodlad hopptränare. en flexibel tränare helt enkelt, som kanske på ett sansat och pedagogiskt sätt kan bland dressyr- och hoppövningar.

det viktiga är att ni kommer framåt och att din dotter inte känner sig ledsen efter träningen. även om en träningen inte känns lyckad för stunden så kan den ha stor betydelse i det långe loppet och det är viktigt att en sådan känsla också förmedlas.

Lite OT - men det var en väldigt bra artikel i senaste ridsport om hur man rider heta hästar ! Och vad som skiljer en pigg och het häst

Ramona gav två kloka svar. Varken oförskämt eller nedlåtande.

Idealet är att rida med ben och sits, inte tyglar. Du skriver att ni betslat upp och att din dotter ställer sig upp i lätt sits. Det är en genväg som tyvärr inte kommer att fungera. Visst kan ponnyn bli tillfälligt lugnare när hon lättar från ryggen och inte stör den. Just eftersom hon inte stör utan låter ponnyn gå på utan sitsinverkan.

Lyssna på tränaren eller byt tränare.

Och att rida för tränare en gång i månaden är alldeldes för sällan när man är 9 år och inte så erfaren. Ge din dotter bättre chans än så.

Jag tror nog inte det är upp till dig att bestämma hur ofta de ska träna. Visst det ligger en poäng i det, men det är fortfarande inte din business, och dessutom är det lite oförskämt skrivet. tack för mej.

Försöker hjälpa? Ja, några här har gjort det, men definitivt inte du som sysslar med rena påhopp och antyder att vi skulle ha skaffat den här ponnyn bara för att få snabba vinster i höga klasser. Min dotter och jag klarar oss utmärkt, tack, utan den sortens "hjälp".

Bra svarat! ; )

Eftersom vi är ett helt gäng erfarna ponnymammor och vi dessutom känner till din ponny så tycker jag att du borde lyssna på oss. Vi försöker faktiskt hjälpa dig.

Om din dotter är 9 år, inte så erfaren, tycker det är lättast att ställa sig i fältsits och hänga med, tränar för instruktör 1 ggr/månad, inte lyssnar på sin tränare, då har ni köpt helt fel ponny. Tyvärr.

Eftersom ni nu har köpt ponnyn och ni är fästa vid den så får du ändra på de andra faktorerna. Se till att din dotter rider så mycket som möjligt för instruktör, låta henne paralellt rida t.ex. på ridskola. Lära henne rida så hon har en chans att tackla problemen.

Jag hade aldrig tillåtigt min dotter att åka runt utan kontroll på en så het ponny då hon var 9 och oerfaren. Främst för skaderisken, men även eftersom det är meningslöst. Var kommer hon med sin ridning? Hon får ju inte en chans att utvecklas och lära sig jobba en häst ordentligt.

Fast i det här fallet är det ju inte så att hennes dotter"åker runt utan kontroll" som väldigt många framställer det. Du vet ju heller inte så mycket om den här ponnyn som du skriver, t.ex hur pass het den är och om det är meningslös ridning.

Ja tkr hon ska rida så om det går bra, Heta hästar ska ju offtast ridas framåt, eller som din dotter som är mjuk o följsam.

Kul att det går frammåt:)
Jag skulle gärna vilja se en film när din dotter hoppar eftersom man då kan bilda sej en uppfattning om hur ridningen ser ut.
Sen vill jag bara säga att behåll hennes mjuka hand så gått det går! Man ser hela tiden äldre barn som sitter och drar i sina stackars ponnys:crazy: Men mjuk hand och bra följsamhet kommer man långt

Eftersom vi är ett helt gäng erfarna ponnymammor och vi dessutom känner till din ponny så tycker jag att du borde lyssna på oss. Vi försöker faktiskt hjälpa dig.

Om din dotter är 9 år, inte så erfaren, tycker det är lättast att ställa sig i fältsits och hänga med, tränar för instruktör 1 ggr/månad, inte lyssnar på sin tränare, då har ni köpt helt fel ponny. Tyvärr.

Eftersom ni nu har köpt ponnyn och ni är fästa vid den så får du ändra på de andra faktorerna. Se till att din dotter rider så mycket som möjligt för instruktör, låta henne paralellt rida t.ex. på ridskola. Lära henne rida så hon har en chans att tackla problemen.

Jag hade aldrig tillåtigt min dotter att åka runt utan kontroll på en så het ponny då hon var 9 och oerfaren. Främst för skaderisken, men även eftersom det är meningslöst. Var kommer hon med sin ridning? Hon får ju inte en chans att utvecklas och lära sig jobba en häst ordentligt.

Jag måste bara få säga det här.
Jag hade en ponny och hon stack med mig nästan jämt och vart galen när det fann hinder framme för hon tyckte det var så kul att hoppa.
Jag hade absolut ingen kontroll över henne, men jag lärde mig en massa saker på henne! jag fick till slut kontroll över henne men jag lärde mig!
Så kom inte och säg att man inte lär sig!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 612
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar